Gå til innhold

Kan man slette faddere som ALDRI har vært tilstede?

Anbefalte innlegg

Da vi fikk barnet vårt for fem år siden spurte vi ett vennepar om å være faddere, noe de takket ja til. De flyttet til en annen kant av landet like før barnet kom til verden. Vi skrev de inn i kirkeboka, og sendte invitasjon. Fikk til svar at det kunne bli litt vanskelig å stille i dåpen, pga lang reisevei. Det forsto vi jo. Dåpsdagen kom, uten faddere, dåpsgave, kort eller en tlf. Og sånn fortsatte jul og bursdager og ellers i året. Angrer sånn på valget, men de var jo ett av våre nærmeste vennepar, og nå har de brutt helt med oss. Har ikke vært noe uenighet, men virker som om de har begynt et nytt liv. Når barnet eller andre spør om fadderne, unngår vi å nevne disse to. Vet jo at man ikke kan slette og legge til etter humøret, men her har det jo vært null interesse hele veien. Kan det være at kirkekontoret lar oss stryke de? 

Anonymous poster hash: 0672e...6d7

Fortsetter under...

Jeg lurte på det samme en gang i tiden.. jeg er  fadder til et barn som jeg ikke har kontakt med pga uvennskap med foreldrene. Husker jeg sjekket opp i om det var mulig å kunne slette seg som fadder, men det var det dessverre ikke..

Anonymous poster hash: fe40c...8ed

Det er ikke alle som tar det med faddere så alvorlig, tenker at de som står nærme barnet, famile og/eller venner uansett bryr seg og stiller opp for det, om de er faddere eller ei. Slik tenker i alle fall jeg.

Kanskje det har en annen betydning for det tidligere venneparet deres enn det har for dere? Iom de har flyttet til en annen kant av landet har de/dere mistet kontakt, slikt skjer.

Har det egentlig noe praktisk betydning om de står oppført som faddere eller ei?

Anonymous poster hash: fb98b...ae9

Jeg ringte kirkekontoret for å høre om det samme, og fikk til svar at det ikke gikk, men at man sto fritt til å legge til nye faddere. Så da valgte jeg å legge til ny fadder, og later for min egen del som den andre ikke er fadder. Blir ikke invitert til konfirmasjon o.l. da vedkommende aldri har vært der før barnet.

Anonymous poster hash: 6d512...2c9

Annonse

Fordi man har valgt venner aom faddere betyr ikke det at man kan sitte på gjerdet og forvente at det kun er faddere som skal ta kontakt. Dere har like stort ansvar for dette som faddere.

Anonymous poster hash: 14f6a...d59

Hva vil du oppnå med å slette dersom faddere? Hva vil det bety i praksis for deg og barnet?

Hva skal du si dersom venneparet sier noe om at de er faddere? Eller har du tenkt å ringe dem og si de er blitt slettet?

Her er det vanlig å bruke familie til faddere. Det har lite betydning i hverdagen.

Så jeg lurer egentlig på hva du forventer av fadderene? Jeg forventet av mine at de kom i dåpen, hadde de ikke kommet ville de ikke fått vært faddere

Anonymous poster hash: 96b29...60e

Hva vil du oppnå med å slette dersom faddere? Hva vil det bety i praksis for deg og barnet?

Hva skal du si dersom venneparet sier noe om at de er faddere? Eller har du tenkt å ringe dem og si de er blitt slettet?

Her er det vanlig å bruke familie til faddere. Det har lite betydning i hverdagen.

Så jeg lurer egentlig på hva du forventer av fadderene? Jeg forventet av mine at de kom i dåpen, hadde de ikke kommet ville de ikke fått vært faddere

Forventer ikke gaver, men at faddere ikke skal være totalt likegyldige når det gjelder barnet. Det er vel ikke for mye forlangt? Til det andre barnet vårt, valgte vi klok av skade, familie. Men da stilte ikke søstrene til mannen, pga. at de hadde havnet på fest. Nei, de er ikke 16, men over 30! Og på dåpsdagen er jo papirene allerede levert på kirkekontoret, så da er det jo for sent å slette de fadderne som ikke orker å stille.

Nei dessverre, men har ikke barnet 6 faddere kan du legge til. Har det på samme måten her, 2 faddere som gir totalt faen, hilser ikke engang når de møter gudbarnet sitt :( Jeg skulle også ønske det i visse tilfeller var mulig og slette faddere, men det er altså ikke mulig.

Anonymous poster hash: b16f6...d60

Annonse

Kan du ikke spørre noen andre som betyr mye for dere nå, familie eller venner, og de vil være faddere i stedet eller i tillegg? Enten du får det formelt inn i kirkeboka eller det blir uformelt mellom dere? Bare forklar at dere har mistet kontakten med de andre og si at de dere nå spør betyr så mye for dere at dere gjerne vil at de skal være fadder for barnet. Det hadde jeg blitt glad for å bli spurt om i hvert fall :-)

Anonymous poster hash: 5f0bd...b2b

Da vi fikk barnet vårt for fem år siden spurte vi ett vennepar om å være faddere, noe de takket ja til. De flyttet til en annen kant av landet like før barnet kom til verden. Vi skrev de inn i kirkeboka, og sendte invitasjon. Fikk til svar at det kunne bli litt vanskelig å stille i dåpen, pga lang reisevei. Det forsto vi jo. Dåpsdagen kom, uten faddere, dåpsgave, kort eller en tlf. Og sånn fortsatte jul og bursdager og ellers i året. Angrer sånn på valget, men de var jo ett av våre nærmeste vennepar, og nå har de brutt helt med oss. Har ikke vært noe uenighet, men virker som om de har begynt et nytt liv. Når barnet eller andre spør om fadderne, unngår vi å nevne disse to. Vet jo at man ikke kan slette og legge til etter humøret, men her har det jo vært null interesse hele veien. Kan det være at kirkekontoret lar oss stryke de? 

Kan du ikke ringe kirkekontoret og spørre? Utrolig spesielt å takke ja til å være faddere, men ikke komme i dåpen!! :huh: Det trodde jeg nesten ikke gikk an........

Forventer ikke gaver, men at faddere ikke skal være totalt likegyldige når det gjelder barnet. Det er vel ikke for mye forlangt? Til det andre barnet vårt, valgte vi klok av skade, familie. Men da stilte ikke søstrene til mannen, pga. at de hadde havnet på fest. Nei, de er ikke 16, men over 30! Og på dåpsdagen er jo papirene allerede levert på kirkekontoret, så da er det jo for sent å slette de fadderne som ikke orker å stille.

Da hadde jeg faen meg lest de søstrene ei lekse som de sent hadde glemt altså! Herregud, for en oppførsel :kjefte:

Familie altså......

Antakeligvis vet de ikke at de er faddere. Så lenge de ikke møtte i dåpen så ville jeg selv tenkt iallfall at jeg ikke ble fadder likevel. Trodde faktisk de måtte være til stede.

Og når du velger vennepar som faddere så er ansvaret like stort på dere som foreldre, i forhold til å holde kontakt. Synes det er mye forlangt at ex-venner å skulle passe på sin "fadderrolle" ovenfor barn der foreldrene ikke lenger har kontakt. Det eneste som er litt sært er kanskje at de ikke ga gave i dåpen når de var invitert og spurt om å være fadder. Det å være fadder i dag er noe annet enn for 50 år siden. Det betyr ikke noe særlig lengre. Det å være fadder er jo egentlig et løfte om å bidra til å spre Jesu budskap, men det er vel ikke særlig aktuelt lenger, spesielt siden de fleste som døper seg ikke er spesielt religiøse heller.

Og- legge til fadder, folkens? Virkelig? Har du tenkt til å spørre "Du, kan du være fadder for vår 5-åring? Ja vi valgte jo ikke deg først, men du er et godt andrevalg altså, sånn 5 år senere... siden de andre ikke stiller opp mener jeg, vi vil jo at noen skal gi litt ekstra bursdagsgaver og sånt da så..." Høres veldig rart ut, og jeg tror jeg som hadde blitt spurt (selv om du ikke sier det så direkte som jeg illustrerer her så er det jo det det betyr for de fleste) ville blitt litt sjokkert egentlig, og hadde blitt fornærmet. Hadde ikke ønsket å si ja men mulig jeg hadde gjort det før sjokket hadde lagt seg.

Anonymous poster hash: 3c6c9...a5f

Hva ønsker du å oppnå ved å slette dem?

Skal du ringe dem å fortelle at de er slettet fordi du er sur for at barnet ditt ikke får julegave og bursdagsgave.

En fadders oppgave er ikke å gi gaver ned å se til at barnet blir oppdratt i en kristen tro, og å lære det å be. Ut over dette har de intet ansvar.

Anonymous poster hash: 152ed...e38

Antakeligvis vet de ikke at de er faddere. Så lenge de ikke møtte i dåpen så ville jeg selv tenkt iallfall at jeg ikke ble fadder likevel. Trodde faktisk de måtte være til stede.

Og når du velger vennepar som faddere så er ansvaret like stort på dere som foreldre, i forhold til å holde kontakt. Synes det er mye forlangt at ex-venner å skulle passe på sin "fadderrolle" ovenfor barn der foreldrene ikke lenger har kontakt. Det eneste som er litt sært er kanskje at de ikke ga gave i dåpen når de var invitert og spurt om å være fadder. Det å være fadder i dag er noe annet enn for 50 år siden. Det betyr ikke noe særlig lengre. Det å være fadder er jo egentlig et løfte om å bidra til å spre Jesu budskap, men det er vel ikke særlig aktuelt lenger, spesielt siden de fleste som døper seg ikke er spesielt religiøse heller.

Og- legge til fadder, folkens? Virkelig? Har du tenkt til å spørre "Du, kan du være fadder for vår 5-åring? Ja vi valgte jo ikke deg først, men du er et godt andrevalg altså, sånn 5 år senere... siden de andre ikke stiller opp mener jeg, vi vil jo at noen skal gi litt ekstra bursdagsgaver og sånt da så..." Høres veldig rart ut, og jeg tror jeg som hadde blitt spurt (selv om du ikke sier det så direkte som jeg illustrerer her så er det jo det det betyr for de fleste) ville blitt litt sjokkert egentlig, og hadde blitt fornærmet. Hadde ikke ønsket å si ja men mulig jeg hadde gjort det før sjokket hadde lagt seg.

Anonymous poster hash: 3c6c9...a5f

Det kan jo være noen man ikke kjente eller ikke hadde så tett kontakt med fem år tidligere, klart førstevalg i dag selv om de ikke var det da.

Anonymous poster hash: 5f0bd...b2b

De vet de er faddere, da vi sendte bekreftelsen fra kirkekontoret til de. Vi har snart gitt opp å holde kontakten, da det er veldig liten respons. Som sagt, så er det ikke gaver som er viktig, men man forventer jo en viss interesse når folk takker ja til oppgaven. Dere som synes det er greit å ikke orke å bry seg, mener dere man skal invitere de i f,eks konfirmasjon når den tid kommer?

Synes du er tåpelig, HI!!

Du har vel andre personer i livet som stiller opp for barnet? Dette fadder-greiene er noe mer symbolsk.

På generelt grunnlag leser jeg mellom linjene at du er så selvsentrert både på egen vegne og barnet?

Hva hadde du ventet deg? At fadderne skulle dulle med barnet, ringe 3 ganger i måneden og støtt og stadig komme med gaver?

Tror du trenger en realitycheck og stikke fingeren i jorda.

Anonymous poster hash: 1cbe3...28a

Gjest Julia1984

Derfor velger man ikke venner som faddere, men familie

Vi har kun valgt familie til våre 3. De er alltid der, men jeg forventer PÅ INGEN MÅTE noe mer interesse, oppfølging etc enn det som er vanlig av familie. De har sine liv, sin travle hverdag etc. Men de ER der. Ene fadderen til eldste sønnen min har vi ikke hørt fra på 3-4 år. Hva så?

Pga sånne som deg takker jeg alltid høflig nei til fadderforespørsler fra venner

Bare for ordens skyld: man MÅ faktisk ikke komme i kirken for å være fadder for barnet (ser det er noen som skriver st de tror/mener det). Min gudfar var syk på min dåpsdag og kunne ikke komme, han har like fullt vært min gudfar alltid siden da.

Etter å ha lest denne tråden får jeg inntrykk av at enkelte foreldre er for dårlig til å snakke med evt fremtidige faddere om hvilke forventninger de har til de som takker ja til et slikt oppdrag. Folk har forskjellig oppfatning av hva det betyr å være fadder, og for å unngå skuffelser som dette må folk rett og slett snakke sammen...

HI: har dere flere faddere til barnet deres da? Om det er slik, og de stiller opp på en måte som tilfredsstiller deres/dine krav, ville jeg ikke brydd meg så mye om dette.

Anonymous poster hash: 9a06e...7f9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...