Monajenten Skrevet 20. januar 2014 #1 Skrevet 20. januar 2014 Jeg var i bursdag forrige helg, og vi hadde tapas hvor alle skulle ta med hver sin rett. Det var så vanvittig mye godt der, og jeg fikk lyst å lage det selv og invitere til besøk Men jeg er ikke så erfaren og syns det er vanskelig å vite hva man "må" servere. Ja, jeg kan Google, men det er mye kjekkere å dele forslag her, samt komme med oppskrifter for de av dere som har det! Jeg kan begynne med det jeg laget - nemlig chiliosteboller! 50 g smør 2 dl vann 2 dl hvetemel 3 egg 1 ts salt 3 ss hakket jalapeno (evt chilikrydder eller fersk chili) 3 dl vellagret ost Smelt smør i en gryte, ha i vann og salt og kok opp. Ta pannen av platen og rør raskt inn melet. La det avkjøle litt. Ha i ett og ett egg, rør godt imellom, og ha så i ost og jalapeno og rør godt. Ha deigen i sprutepose (eller bruk spiseskje) og sprut 30-40 topper på et stekebrett. Stek i 15 min på 200 grader. IKKE åpne ovnsdøren mens de steker, da faller de sammen.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #2 Skrevet 20. januar 2014 nam! Jeg lagde tapas på fredag. Scampi: Tin frosne store scampi, rens dem om de ikke er rensede. Rasp 3 cm ingefær, 2 hvitløksfedd og ha i en liten bolle. Ha i chilipaste eller hakket fersk chili og 0,5-1 dl olivenolje, etter hvor mange scampi du vil ha. Mariner så lenge du har tid (minst 15 min) og fres på høy varme i panna i noen få min. Blir kjempegodt. Tørkede dadler med bacon rundt er jo en klassiker. Patatas bravas med hjemmelages aiolo og tomatsalsa er NAM. Orker ikke skrive oppskrift, men google har alt. Anonymous poster hash: 08e87...2e0
Monajenten Skrevet 20. januar 2014 Forfatter #3 Skrevet 20. januar 2014 Masse gode forslag Har du link til feks salsakjøttboller? Og kan man ha hjemmelaget potetsalat på et tapasbord? Brød/baguetter er jo også en selvfølge.
Mamma`n til turbo Skrevet 20. januar 2014 #4 Skrevet 20. januar 2014 Mmm det hørtes kjempe godt ut! Mitt tips utenom alt det som er vanlig, er p ha litt forskjellige dipper, gjør tapasen mer spennende. Foruten aioli, er det fantastisk med tzaziki, paprikadip og jeg elsker min ruccoladip. Denne lager du av 1-2 pakker ruccola, avhengig av hvor sterk du vil ha den, 1 beger rømme, salt, pepper, sitron og en generøs mengde fersk hvitløk. Hiv alt i en mixer og la den godgjøre seg i kjøleskapet. Paprikadip lager jeg av grillet paprika på glass eller så langstekes du paprika i ovnen til skallet er litt brent. Flå dem og hiv i en mixer med en dæsj rømme, hvitløk, gjerne en hånd basilikum og salt og pepper.
Mamma`n til turbo Skrevet 20. januar 2014 #5 Skrevet 20. januar 2014 *Stekte kamskjell er også supergodt. Spesielt servert med en avocado og wasabipure. Mos en avocado med ca 5 cm lang wasabi og bland godt. *Kokt asparges med masse raspet parmesanost på. *Kutt squash på langt i tynne skiver og lekk dem på bakepapir i ovnen til de er blitt myke. Kutt opp en blokk med fetaost i lange strimler på 1x1 cm. Rull en skive squash rundt og stek lett i panna. Kan serveres med en picant tomatsalsa. *Lun tomatsalat. Kutt opp gode små tomater i to og surr på svak varme med hvitløksfedd i store biter. Hell over litt balsamico og fersk basilikum. *Scampi er en must. Min favoritt er når man har en keramikkform med masse olje, drøssevis av hvitløk i skiver som man legger scampiene i og lar de bli ferdige i ovnen.
MammantilNurket Skrevet 20. januar 2014 #6 Skrevet 20. januar 2014 Aioli hører hjemme på et tapasbord og det er faktisk veldig lett å lage selv. Cluet er at ALLE ingrediensene MÅ være romtempererte og du må være tålmodig når du sper med olje: Visp 4 eggeplommer sammen med 1 ss hvitvinseddik, 1 ts. Dijonsennep og revet hvitløk. Spe med 4 dl.olje mens du visper. Superviktig at strålen er supertynn! Smak til med salt og pepper.
Monajenten Skrevet 21. januar 2014 Forfatter #7 Skrevet 21. januar 2014 Masse godt her Flere med forslag?
mamma_bergen Skrevet 21. januar 2014 #9 Skrevet 21. januar 2014 Jeg har lite peiling på tapas, men det jeg syns er utrolig godt er baconsurret asparges
MammantilNurket Skrevet 21. januar 2014 #10 Skrevet 21. januar 2014 ... også må man ha oliven, manchego og pata negra-skinke, godt brød, salte mandler, dampede blåskjell og CAVA
3 i april Skrevet 21. januar 2014 #12 Skrevet 21. januar 2014 Aprikoser surret i bacon. Så enkelt men allikevel himmelsk godt La aprikoser godgjøre seg i sweetchilli saus i noen timer. Så surrer du aprikosene i bacon å lar se steke på 200 grader i ca 30 min det søte blandet med det salte gir en helt fantastisk smak
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå