Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #1 Skrevet 20. januar 2014 Heter det: de har forskjellig mening eller de har forskjellige meninger? Anonymous poster hash: 0d967...bbc
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #2 Skrevet 20. januar 2014 Forskjellige meninger. Anonymous poster hash: 3c907...8af
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #3 Skrevet 20. januar 2014 Det var det jeg trodde. Takk! Anonymous poster hash: 0d967...bbc
Tordensky Skrevet 20. januar 2014 #4 Skrevet 20. januar 2014 Det kommer jo an på om det faktisk er snakk om meninger i flertall eller i EN bestemt sak. Hvis de er uenige om ananas er godt på pizza eller ikke, så har de forskjellig mening om den saken, men er de uenige i flere ting/på mer generell basis så blir det riktig med forskjellige meninger i flertall. :-)
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #5 Skrevet 20. januar 2014 Hva som er riktig på norsk kommer vel an på hva meningen er. Hvis to personer har hver sin ulike mening heter det "De har forskjellig mening" eller "De har ulik mening". Om du derimot har to personer med mange meninger eller en mening om mange ting heter det "De har forskjellige meninger". Så vidt jeg vet er dette annerledes på engelsk og norsk språk er sterkt influert av engelsk. Det er mulig vi overtar den engelske gramatikken på området. Anonymous poster hash: 656cc...c3f
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #6 Skrevet 20. januar 2014 Hva som er riktig på norsk kommer vel an på hva meningen er. Hvis to personer har hver sin ulike mening heter det "De har forskjellig mening" eller "De har ulik mening". Om du derimot har to personer med mange meninger eller en mening om mange ting heter det "De har forskjellige meninger". Så vidt jeg vet er dette annerledes på engelsk og norsk språk er sterkt influert av engelsk. Det er mulig vi overtar den engelske gramatikken på området.Anonymous poster hash: 656cc...c3f Men om man har to eller flere personer som har hver sin mening så har man jo to eller flere meninger? Ergo kan man si at de har forskjellige meninger om samme sak. Anonymous poster hash: 48009...1ca
Elsker livet Skrevet 20. januar 2014 #7 Skrevet 20. januar 2014 (endret) Det blir vel i flertall uansett så lenge det er to eller flere som har ulike meninger om samme sak. Endret 20. januar 2014 av Elsker livet
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #8 Skrevet 20. januar 2014 Hva som er riktig på norsk kommer vel an på hva meningen er. Hvis to personer har hver sin ulike mening heter det "De har forskjellig mening" eller "De har ulik mening". Om du derimot har to personer med mange meninger eller en mening om mange ting heter det "De har forskjellige meninger". Så vidt jeg vet er dette annerledes på engelsk og norsk språk er sterkt influert av engelsk. Det er mulig vi overtar den engelske gramatikken på området.Anonymous poster hash: 656cc...c3f Men om man har to eller flere personer som har hver sin mening så har man jo to eller flere meninger? Ergo kan man si at de har forskjellige meninger om samme sak. Anonymous poster hash: 48009...1ca Nei, egentlig ikke på norsk, men jeg tror det er i ferd med å endre seg. Det blir så vidt jeg vet mer og mer vanlig å bruke flertallsbenevnelse. Anonymous poster hash: 656cc...c3f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå