Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #1 Del Skrevet 20. januar 2014 Hei mødre! Vår lille knupp har blitt litt tverr å legge i det siste. Fra å legge seg kl 19 uten å gjøre noen form for motstand og sovnet med en gang, har hun nå forandret mønsteret. Hun får ikke sove før i hvertfall kl 19:30, gjerne kl 20. Står og roper på oss, ligger og skravler, kaster ut tingene av senga, you name it. Lurer litt på om det er på tide å kutte (ut?) dagsøvnen. Hun sover så lenge hun vil på dagen. Alt fra 45 min til 2 timer, etter hva hun trenger av søvn. Sover i tillegg ca 11-12 timer på natta. Vi har også merket at hun er vanskeligere å legge på dagtid i helgene (har glemt å spørre hvordan hun er å legge i bhg). Så kanskje hun ikke trenger å sove på dagen lenger? Hva tror dere? Hun er forøvrig 25 mnd. Anonymous poster hash: 73122...afb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #2 Del Skrevet 20. januar 2014 Vår gutt er 2,5 år og vi kuttet ut dagsovingen for 2 uker siden. Han er nå en drøm å legge. Fra han var 2 år sov han Max 30 minutter, men nå var tiden moden for å kutte alt. Anonymous poster hash: 69826...ea9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #3 Del Skrevet 20. januar 2014 Takk for svar! Lurer litt på om vi skal kutte ned på dagsøvnen først, for å se om det hjelper. Kanskje bare la henne sove i 30 min. Eller noe. Vanskelig dette Anonymous poster hash: 73122...afb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kenga Skrevet 20. januar 2014 #4 Del Skrevet 20. januar 2014 Her sover vår på 2,5 omtrent aldri i bhg, men sover ca 30 min i helgene. For å være ærlig har det gått lengre enn forventa, tippet før sommeren i fjor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #5 Del Skrevet 20. januar 2014 Men er det riktig av meg å tolke innsovningsproblemene dithen at hun trenger å kutte ned/ut på dagsøvnen? Anonymous poster hash: 73122...afb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hannah- Skrevet 21. januar 2014 #6 Del Skrevet 21. januar 2014 Men er det riktig av meg å tolke innsovningsproblemene dithen at hun trenger å kutte ned/ut på dagsøvnen? Anonymous poster hash: 73122...afb Ja det tror jeg. Min gutt på 2,5 år sover som regel 1,5 time om dagen hvis vi ikke vekker ham, og bare ved å kutte ned til 1 time så ble han mye enklere å legge. (Vi har leggetid 20.00 da.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2014 #7 Del Skrevet 21. januar 2014 Så bra at det hjelper! Gav beskjed til barnehagen istad at hun bare skal sove én time fra idag. Så få vi prøve dette en stund Anonymous poster hash: 73122...afb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kenga Skrevet 21. januar 2014 #8 Del Skrevet 21. januar 2014 Det er verdt forsøket. Venninna til guttungen vår er litt eldre enn han, men et skikkelig sovedyr. Man må bare teste og se. Her har vi en liten som er sliten for tida, tror han brygger på noe. Her er søvnrutinen flyttet til 30 min tidligere nå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2014 #9 Del Skrevet 21. januar 2014 Kenga, når legger din seg på kvelden da? Jeg synes det er så vanskelig med søvn. Føler det forandrer seg hele tiden. Nå for tiden har hun en greie hvor hun våkner kl 00:00 hver eneste natt, og bare roper etter oss. Går vi inn med én gang, kan du banne på at hun fortsetter på samme måte i en time. Lar vi henne rope i noen minutter, så legger hun seg ned og sovner tvert. Føles litt rart å ikke gå inn når hun roper, men magefølelsen sier at det bare er noe hun har blitt vant med å gjøre. Hun er ikke redd, det hører vi. Begynner veldig søtt med "mamma...?", og så kan hun rope litt høyere. Og ikke har hun vondt heller. Så det er vel bare noe hun har begynt å gjøre. Anonymous poster hash: 73122...afb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kenga Skrevet 21. januar 2014 #10 Del Skrevet 21. januar 2014 VI begynner vanligvis kveldsrutinen halv 7, i seng ca 7. Sover til 6-7 med ofte et par våkninger (mye drømming for tida). I helgene legger vi han som oftest i 1-2tia for lur, men i ukedagene sover han omtrent aldri. Mye av mørketida sov han 1 time ekstra på natta. Nå har han faktisk begynt å forstå dag/natt klokka, så litt mindre morgenstyr nå :-). Han trenger +/- 12 timer søvn i døgnet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honningmelon Skrevet 22. januar 2014 #11 Del Skrevet 22. januar 2014 Sluttet rett før hun ble 2 år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kmama Skrevet 22. januar 2014 #12 Del Skrevet 22. januar 2014 Eldstejenta vår nærmer seg tre år, og sover fremdeles en times tid de fleste dager. Blir overtrøtt innen leggetid hvis hun ikke har sovet på dagtid. Sover 11,5-12 t om natten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
min<3 Skrevet 29. januar 2014 #13 Del Skrevet 29. januar 2014 Mini her blir 3 i slutten av Mai. Vi driver og slutter helt nå. Må han ha en liten dupp, kan det max være på 30 min ellers blir han vanskelig å legge på kvelden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2014 #14 Del Skrevet 30. januar 2014 Kan komme med en oppdatering: Hun har nå gått fra å sove så lenge hun vil på dagtid, til å kun sove i én time. Og hun har igjen blitt en drøm å legge! Legger seg ca 19:15, og vi hører ikke et knyst fra henne Hun kan fremdeles ha en liten oppvåkning midt på natta, men det er bare å gå inn og si at det er natta, og så sovner hun igjen. Hun våkner mellom 06:00-06:30 hver morgen. Så hun har ca 12 timers søvn hver dag. Funker fint for henne, for hun er glad og fornøyd. Sier til og med at hun VIL legge seg når jeg spør henne kl 19! Og når hun våkner om morgenen, påstår hun at hun har sovet lenge... Ikke alltid jeg er helt enig i det, men søt er hun nå som sier sånne ting Anonymous poster hash: 73122...afb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2014 #15 Del Skrevet 31. januar 2014 Vår jente på 26 mnd har sovet mellom kl 12-14 hver dag frem til for 3 uker siden, da måtte vi gjøre endringer. Nå sover hun maks 1 time på dagtid, og gjerne kun annenhver dag eller etter hvor mye fysisk aktiviteter dagen det har blitt. Om kvelden spiser hun kvelds rundt kl 18, pusser vi tenner ca kl 19, og da sovner hun etter ca 10 min. Hun kan våkner opp om natta kl 00-02, men sovner lett igjen hvis man lar henne være. Av og til kan hun våkne noen ganger om natta etter å ha mistet smokken. Anonymous poster hash: 5c57a...a35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*bubbs* Skrevet 12. juni 2014 #16 Del Skrevet 12. juni 2014 Gutten vår på snart 2 år har heller ikke særlig sovehjerte. Han våkner 2-3 ganger pr natt, men sovner heldigvis relativt raskt igjen så dette er ikke mitt hovedproblem. Det som virkelig sliter meg ut er at han ikke sovner før klokken 2130-2200. :-/ Før dette holder han gjerne storesøter i naborommet våken og dersom jeg ikke er i rommet hos ham frem til han sovner "stikker han av" fra senga si. Storesøster kan til tider bli helt fortvilet over manglende søvn. (Hun bør sovne rundt 2000 for å være blid og opplagt på morgenen) Han sover fremdeles dupp 1 time på barnehagen og barnehagepersonalet mener han MÅ ha denne duppen. (det er kanskje ikke så rart ettersom han kun sover 8 timer på natten). Barnehagen mener at selv 1 time er for lite for gutten vår og jeg vet han gjerne sover 3 timer på dagen dersom han får sove så lenge han vil. Jeg har prøvd ALT. Jeg har gitt ham lenger dupp på dagen (da sovnet han ikke før kl 2330) og forsøkt å legge ham tidligere på kvelden (dette har jeg forsøkt maaaange ganger og i sammenhengende perioder uten annet enn timesvis med hodestuping, leking og småsutring i senga + supersliten mamma). I helgene har jeg unnlatt å la ham sove dupp og han kan da sove 12 timer på natt fra kl 1900-0700 med ca 2 oppvåkninger i løpet av natta. Det har han jo som sagt uansett. Jeg har bedt bhg om å holde ham våken, men de mener de ikke greier å hindre ham i å sove og at det er uetisk å holde ham våken. Huff.. Han virker ellers å være i fin form og virker overhodet ikke påvirket av at han sover så lite på natten. Han er en blid, aktiv og snill gutt. Han er heller ikke sur og sutrete på kvelden; bare veldig våken. Gode råd mottas med takk! Er jeg egoistisk om jeg holder fast på at han ikke skal sove på dag, eller i hvertfall tvinger det frem en periode for å se om det kan funke? Jeg er alene med ungene dette halvåret da mannen min jobber borte og er i tillegg gravid. Ikke så lett å hverken få betalt regninger eller gjort husarbeid når jeg må legge meg "samtidig" med gutten hver kveld. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kmama Skrevet 13. juni 2014 #17 Del Skrevet 13. juni 2014 Jeg synes ikke det høres ut som at du er egoistisk, tvert i mot er du en god mor som ønsker at din sønn (og din datter) skal få sovet mer om natten - og mammaer trenger også litt tid for seg selv om kvelden. For meg virker det helt opplagt at gutten din sover for mye på dagen, og det høres ut som at dere er kommet inn i en vond sirkel hvor for lite nattesøvn må tas igjen på dagtid, og så går dagsøvnen ut over nattesøvnen igjen. Det er du som må kunne bestemme om/hvor lenge han skal sove i barnehagen. Det er forskjell på å hindre noen helt i å sove og å vekke dem etter en passende tid. Det er muligens litt tidlig å kutte dagduppen helt, men du kunne kanskje ha en dialog med barnehagen om å prøve å vekke ham f.eks etter 1 t i en periode, og så se hvilken innvirkning det får på legging og nattesøvn. Det er mulig at han vil bli litt trøttere på ettermiddagstid i starten, men det går seg nok snart til når han får sovet mer om natten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå