Gå til innhold

Det å ha en lederstilling og fødselspermisjon....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler mye ansvar for jobben min og nå som jeg er gravid er det mye tanker rundt hvordan jeg skal løse det når jeg går ut i permisjon.

I teorien kunne jeg vel bare sagt ifra at jeg er gravid og 5.juli går jeg uti permisjon. Men føler ikke det er så enkelt når jeg har det ansvaret jeg har...

Lurer vel på om andre har hatt like tanker rundt temaet og om noen har hatt noen kreative løsninger på permisjonstiden kombinert med jobb.

Er ikke det at jeg ikke vil være hjemme men er ikke så lysten på at noen skal overta stillingen min i et år.

Må da være flere med slike tanker?

Anonymous poster hash: c0964...1ad
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De første seks ukene etter fødselen må du ta, men etter det kan du og pappaen dele permisjonen som dere vil. Problemet da er at du må være veldig flink til å begrense jobbingen, sånn at ikke du har permisjon f.eks 60% og da likevel jobber 100% på de to dagene du egentlig skal jobbe. Et annet alternativ er at du tar et halvt år og så tar pappaen over, men da må noen andre jobbe det halve året. 

Jeg tror du kommer til å angre på å starte jobbingen, selv delvis, allerede når babyen er 6 uker, men du kan jo gjøre en kombinasjon, være hjemme 100% i f.eks tre mnd og så delvis etter det.

Anonymous poster hash: 61b27...460
Skrevet

Eg har ikkje vore i den situasjonen sjølv, men kjenner en del fedre i den situasjonen som har hatt gradert permisjon for å ikkje vere heilt vekke frå ansvaret sitt. Dei erfaringane dei sit igjen med er at det ikkje er ein god måte å gjere det på, da dei ikkje strekke til verken heime eller på jobb.

Men du treng jo ikkje å vere borte eit år? Eg har ikkje lederansvar, men teknisk ansvar, som eg heller ikkje ønske å vere borte frå i eit år. Så vår løysing er at eg og far deler permisjonen nokså likt. Med ferie o.l så var eg borte i 7 mnd med førstemann og vi har søkt om det samme no for nummer to. For oss har det fungert veldig bra, og 7 mnd borte frå jobb er ikkje sååå lenge,,

Skrevet

Du MÅ ikke ta permisjon i et år.

Men du er nødt til å delegere oppgaver enten det er til en stedfortreder (forstår heller ikke hva du er redd for med å ha en stedfortreder), oppgaver må ivaretas når du er borte.

Jeg hadde selv 12 uker permisjon før jeg gikk tilbake i halv stilling. Mange oppgaver ble delegerte bort for hele den perioden jeg var i permisjon og halv stilling. De oppgavene som kunne legges til de dagene i uken jeg var på jobb gjorde jeg selv. Som leder er hovedoppgaven din å lykkes gjennom dine ansatte. Du lykkes ikke med det hvis du skal gjøre deg selv til en flaskehals fordi du absolutt må gjøre alt selv og ha kontroll på alt selv.

Nyt tiden med babyen din også, den tiden får du ikke tilbake. Men finn en balanse som gjør at du føler du strekker til både hjemme og på jobb.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...