Gå til innhold

Selvstendig næringsdrivende og sykemelding

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har peiling på det? Er selvstendig men i oppstratsfasen og ingen inntekt derfra enda. Jobber utenom men bare i en liten stilling. Hva skjer om jeg blir syk, ufør? Har forsikting men den er et engangsbeløp som neppe rekker til så mye.. Hva kan man gjøre for å sikre seg?

Var å hørte på nav kontoret i dag og de har ikke peiling der, fikk noen telefonnummer. Trodde det gikk an å forsikre seg mot det men at det var svindyrt.

Anonymous poster hash: de0bf...0a8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er ansvarlig for de 16 første dagene i hver sykemeldingsperiode. Deretterhar du like rettigheter som andre. Det vil si at dersom du ikke har inntekt får du ingen sykepenger.

Anonymous poster hash: 39298...7de

Skrevet

Du kan tegne tilleggsforsikring hos NAV, info og søknadsskjemaer ligger på nettsiden. Det er tre alternativer man kan tegne for sykepenger: 100% fra 17 dag, 100% fra første dag eller 65% fra første dag. Du kan også tegne frivillig yrkesskadeforsikring hos NAV.

Anonymous poster hash: c23b1...7b4

Skrevet

Du kan tegne tilleggsforsikring hos NAV, info og søknadsskjemaer ligger på nettsiden. Det er tre alternativer man kan tegne for sykepenger: 100% fra 17 dag, 100% fra første dag eller 65% fra første dag. Du kan også tegne frivillig yrkesskadeforsikring hos NAV.

Forsikringen du nevner har ingen verdi så lenge det ikke foreligger inntektstap i næringen.

Et grunnvilkår for rett til sykepenger er at man kan vise til tap av pensjonsgivende inntekt. Dette vilkåret er det selv om man har tegnet forsikring.

Anonymous poster hash: 939d7...c6b

Skrevet

Forsikringen du nevner har ingen verdi så lenge det ikke foreligger inntektstap i næringen.

Et grunnvilkår for rett til sykepenger er at man kan vise til tap av pensjonsgivende inntekt. Dette vilkåret er det selv om man har tegnet forsikring.

Vil det da si at jeg uansett er i deep shit hvis jeg "bare" blir sykmeldt? Er forsikret ved uføre.

Skrevet

Vil det da si at jeg uansett er i deep shit hvis jeg "bare" blir sykmeldt? Er forsikret ved uføre.

Sykepenger skal erstatte tap av pensjonsgivende inntekt dersom du blir arbeidsufør, jf. folketrygdloven § 8-3. Dersom du ikke har overskudd  og således ikke inntekter i næringen taper du heller ikke inntekt ved å være syk.

Inntekt som arbeidstaker kan du ha sykepengerett av så lenge den overstiger en halv G.

Skrevet

Hva mener du med "deep shit" egentlig, så lenge du ikke har inntekt taper du jo heller ikke inntekt på å være syk...

Det er bare når du taper inntekt du får sykepenger.

Anonymous poster hash: 5f268...0a7
Skrevet

Hva mener du med "deep shit" egentlig, så lenge du ikke har inntekt taper du jo heller ikke inntekt på å være syk...

Det er bare når du taper inntekt du får sykepenger.

Anonymous poster hash: 5f268...0a7

Med det mener jeg at jeg forventer inntekt men ikke før om et års tid og det skal gå greit så lenge pga oppsparte midler, men blir jeg langtidssykemeldt før inntekten begynner å komme så er jeg virkelig i deep shit vil jeg si..

Skrevet

En av bakdelene som selvstendig næringsdrivende. Been there, done that.Måtte legge ned bedriften min i august, og nå står jeg uten jobb og har ikke krav på dagpenger. ..

Anonymous poster hash: 9ef01...086

Skrevet

Du er ansvarlig for de 16 første dagene i hver sykemeldingsperiode. Deretterhar du like rettigheter som andre. Det vil si at dersom du ikke har inntekt får du ingen sykepenger.

Anonymous poster hash: 39298...7de

Nei etter 16 dager får du 65% av ordinær lønn begrenset opp til 6G ( ca 480 000kr). Det jeg har gjort istedet for svindyr forsikring (koster ca 60,000kr i året for evt å få utbetalt lønn tilsvarende 480.000 kr i året fra første dag) er å spare opp forsikringspengene på egen konto. Nå har jeg 300.000 der og er ikke stresset om jeg blir syk arbeidsledig osv... Ufør, der tar jeg nok en sjanse...

Anonymous poster hash: f0e80...24c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...