Tripptrapptrine Skrevet 20. januar 2014 #1 Skrevet 20. januar 2014 Jeg er gravid med mitt andre barn, etter lang tids prøving. Jeg har vært veldig kvalm denne gangen, og noe av det jeg har spist utrolig mye av er klementiner. Søte og friske som de er. Jeg er som alle gravide redd for listeria og toxoplasmose selvsagt, og følger de råd man blir gitt. Vaske frukt eller skrelle dem. Så her er problemet. Klementiner blir jo skrellet. Men de siste råd på matportalen og dens like i England og USA, sier nå at feks klementiner må vaskes FØR de skrelles. Dette fordi det kan sitte baktierier og parasitter på overflaten, (klementinen har feks vært i kontakt med jord eller sand) og når man skreller dem får man dette på fingrene som man så får på klementinen når den spises. Jeg har da IKKE vasket mine klementiner før jeg skrellet dem, ikke tenkt i de baner engang, men når jeg ser nøye på dem så ser jeg jo at det er "noe" på overflaten på flere av dem som kan ligne støv eller jord osv. Mitt spørsmål er: Er det flere som ikke vasker klementinen før skrelling, eller er det bare jeg som har helt misforstått hvordan klementiner bør behandles når gravid. Glad for alle svar, da jeg er nokså stresset pga dette. Har spist flere daglig i 2 mndr nå. Er pr i dag 14 uker på vei, og skal ikke til lege før om 2 uker. Hvor mange vasker klementinene før de spiser dem?
Nettisen:) Skrevet 20. januar 2014 #2 Skrevet 20. januar 2014 Jeg har aldri noensinne vasket en klementin. Spist masse de siste mnd og er også gravid:)
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #3 Skrevet 20. januar 2014 Vasker all frukt, alltid! Hva har du gjort? Anonymous poster hash: 42aba...858
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #4 Skrevet 20. januar 2014 Aldri vasket klementiner... Anonymous poster hash: 028f9...004
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #5 Skrevet 20. januar 2014 Aldri vasket klementiner men vasker annen frukt. Har spist masse klementiner med første og hun er frisk som en fisk:) skyll dem heretter men ikke stress med at du ikke har gjort det frem til nå er mitt råd;) Anonymous poster hash: afb9f...437
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #6 Skrevet 20. januar 2014 Jeg har aldri hørt at man bør vaske klementinene og har garantert spist mange som gravid. Sannsynligheten for å bli smittet med noe er nok ekstremt liten, så jeg hadde ikke tenkt noe mer på de klementinene som allerede er spist, så hadde jeg begynt å skylle dem nå. Anonymous poster hash: 254f6...0ac
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #7 Skrevet 20. januar 2014 Å vaske klementiner har jeg visst glemt denne gangen, takk for påminnelsen. Skyll dem fra nå av. Du får ikke gjort noe med de du har spist uten å skylle. Heldigvis går det aller meste bra Anonymous poster hash: f910c...3c8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå