Gå til innhold

Jeg vil jobbe med økonomi, lønn og hr. Hvordan gå frem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ingen utdannelse nå. Prøver å finne meg en ny jobb, men det eneste som frister å søke på er økonomi, lønn og hr jobber. Det står gjerne at erfaring kan kompansere for utdanning. Jeg har gått en del kurs og jobbet litt som ass. Butikksjef, men jeg får veliæ ikke noe videre jobb innenfor tenaet uten utdannelse? Tør ikke søke engang nå hvertfall:(

Så hva må jeg gjøre? 3 år med almennefag. Hva mer? Er det mulig å korte ned de årene? Er 26 nå, men vil ikke passere 30 før jeg får til noe her i livet:(

Anonymous poster hash: ffab0...6c3

Fortsetter under...

Skrevet

Har ingen utdannelse nå. Prøver å finne meg en ny jobb, men det eneste som frister å søke på er økonomi, lønn og hr jobber. Det står gjerne at erfaring kan kompansere for utdanning. Jeg har gått en del kurs og jobbet litt som ass. Butikksjef, men jeg får veliæ ikke noe videre jobb innenfor tenaet uten utdannelse? Tør ikke søke engang nå hvertfall:(

Så hva må jeg gjøre? 3 år med almennefag. Hva mer? Er det mulig å korte ned de årene? Er 26 nå, men vil ikke passere 30 før jeg får til noe her i livet:(

Få foten innenfor et sted og jobb deg oppover.

Anonymous poster hash: 48d0a...c38

Skrevet

Du kan jo bli regnskapskonsulent?Jeg tok et år deltid ved siden av jobb på utdanningshuset.Har en jobb jeg trives i og det er greit betalt:)

Anonymous poster hash: 635be...fa5

Skrevet

Du kan jo bli regnskapskonsulent?Jeg tok et år deltid ved siden av jobb på utdanningshuset.Har en jobb jeg trives i og det er greit betalt:)

Det hørtes jammen meg ikke så dumt ut:) Men trengte du ikke generell studiekompetanse engang for å søke? Hvor mye betalte du? Kan man få stipend/lån?

Skrevet

Få foten innenfor et sted og jobb deg oppover.

Anonymous poster hash: 48d0a...c38

Hadde du turt å i det hele tatt søke med min bakgrunn. Butikkerfaring og en god innføring i sjefens oppgaver? Har skikkelig lyst, men føler meg helt udugelig:(

Skrevet

Har du studiekompetanse? Hvis ikke, bør du prioritere dette. Det er ikke mye jobb uten å ha det i bunn. Ellers er det vel korte greie BI studier på 3 år som kan gi deg innpass innen disse yrkene. Jeg studerte til jeg var 32 år. Helt greit og holde på så lenge og har nå startet opp med master i ledelse på BI for å utvikle meg mer. Er nå 42 år og jobber innen HR. Lønn jobber jeg ikke med, da jeg ikke har utdanning/erfaring nok til å gjøre dette. Da måtte jeg nok skolert meg mer i den retning.

Anonymous poster hash: 4947b...d22

Annonse

Skrevet

Nei jeg har ikke fullført videregående. Gikk uansett yrkeslinje der. Tok samfunnsfag som privatist for noen år siden da. Men om jeg tar studiekompetanse på VO nå, så går på skole ett år, regnskapskonsulent til 90 000, bør det vel være greit å få jobb innenfor økonomi og lønn?

Har alltid vært glad i og god i matte. Det kan da ikke være så vanskelig å kjøre igjennom lønna til folk at man må ha master for det?

Takk for gode svar:)

Skrevet

Jeg bor forresten i Østfold. Har ikke mye lyst til å pendle til Oslo da. Må få dette til å fungere med mann, to barn og deltidsjobben min i butikk.

Skrevet

Hva legger du i godt betalt forresten? Det er bare en gode, men jeg tror dette er noe jeg kan trives godt i, både mtp arbeidsoppgaver og arbeidstid:)

Skrevet

Der er mange med økonomiutdanning som søker jobber, så tipper at du kanskje kommer til å slite med å hevde deg. Kanskje du skal starte på bunn og jobbe deg opp i så fall? 

Anonymous poster hash: 4abd0...b7f
Skrevet

Over 400.000 i året som start lønn.Du kommer inn uten generell studiekompetanse.Jeg gikk fra en utdannelse med fagbrev og inn på skolen der med den noen års jobb erfaring.Betalte vel 45t ca for et år deltid på den skolen og du kan søke om studielån til skolepenger:) Jeg angrer ikke et sekund på at jeg byttet!

Skrevet

Hva er dine gode personlige egenskaper?:D

Skrevet

Nei jeg har ikke fullført videregående. Gikk uansett yrkeslinje der. Tok samfunnsfag som privatist for noen år siden da. Men om jeg tar studiekompetanse på VO nå, så går på skole ett år, regnskapskonsulent til 90 000, bør det vel være greit å få jobb innenfor økonomi og lønn?

Har alltid vært glad i og god i matte. Det kan da ikke være så vanskelig å kjøre igjennom lønna til folk at man må ha master for det?

Takk for gode svar:)

Det å kjøre lønn er ikke noe som man kan ta lett på du. Man trenger ikke master, men du må kunne arbeidsmiljøloven, ferieloven, Statens personalhåndbok osv osv. Det er MYE å sette seg inn i.

Regnskap og lønn er to ganske så vidt forskjellige ting - har jobbet og jobber med begge deler i mange år, og lærer noe nytt hele tiden :)  HR blir ei anna gren av dette. Kjenner folk som er bedriftsøkonomer og siviløkonomer som har dette som jobb.

Som regnskapskonsulent har du ikke forutsetning for å kjøre lønn bla.

Anonymous poster hash: 22cdb...9e9

Annonse

Skrevet

Det er sikkert ikke umulig, men tror nok det er vanskelig å få jobb uten utdanning. Men man kan jo være heldig og få en fot innenfor for så å jobbe seg opp. Det er som noen her nevnte en del med økonomiutdanning som også søker på disse jobbene som du ønsker.

Men hva er det som stopper deg fra å ta en bachelor? Det ville gitt det en trygghet for fremtiden. Du må jo nesten alltid ha minst bachelor nå til dags for å få interessante jobber. Du har tross alt 30-40 år igjen i arbeidslivet. Min mann begynte på økonomiutdannelse som 37-åring. Selv jobber jeg 100 % og videreutdanner meg og tar deltidsstudier på kvelden etter at ungene har lagt seg. Man klarer det dersom man vil det nok, og det er aldri for sent.

Anonymous poster hash: 1d1db...f5d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...