Gå til innhold

kan arbeidsgiver gjøre dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Selv om du har jobbet 8 av 10 måneder når permisjonen starter så får du ikke automatisk foreldrepenger. Du må ha arbeid når permisjonen startet for å få dette. Jeg hadde kontrakt som gjekk ut i august 2013 og permisjonen startet oktober 2013. Fikk beskjed av nav at jeg måtte ha inntektsgivende arbeid når permisjonen startet. Du må altså ha jobbet de 8 siste månedene frem til permisjon.

Hvis du da ikke er sykemeldt når kontrakten utløper frem til permisjonsstart er alternativet dagpenger frem til permisjonsstart.

Hvor har du dette fra? På navs hjemmesider står det at du må ha jobbet minst 6 av de siste 10 månedene før permisjonsstart. Ikke noe om 8 måneder, og ikke at du MÅ ha inntektsgivende arbeid?https://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+fødsel+og+adopsjon/Foreldrepenger+ved+fødselAnonymous poster hash: 5500a...f96
6 av de 10 siste da. Hi skrev 8 av 10 lenger oppe og da sjekket jeg ikke om det var 6 eller 8. Det står ingenting om på nav at du må ha inntekt (dagpenger, arbeid, sykepenger) når permisjonen starter, men det må du faktisk. Jeg trodde det var nok at jeg hadde arbeidet nok måneder siden det ikke stod noe om det på nav.no, men sånn var det ikke.
med mindre reglene er endret nå nettopp trenger du ikke være i jobb når du går ut i perm. Der tror jeg du har misforstått. I tillegg teller dagpenger som grunnlag.

Anonymous poster hash: 8c3ef...332

Du trenger ikke ha jobb, men må ha sykepenger, dagpenger eller jobb når permisjonen starter. Dette fikk jeg klar beskjed om i august.

Hi: Ta kontakt med nav og spør om dette for å vær sikker på at du har grunnlag for foreldrepenger. Jeg fikk beskjed om at hvis jeg ikke hadde dette når permisjonen startet, så fikk jeg ingenting. Og jeg hadde hatt inntekt 8 av de 10 siste månedene.

Enten har du misforstått eller så kan ikke den navansatte reglene: https://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+fødsel+og+adopsjon/Foreldrepenger+ved+fødsel

Det som står der er det som gjelder, det du sier stemmer ikke. Nav kan ikke ha ekstra regler som man blir opplyst om etter hvert.

Derimot sier nav at for og få penger må " Inntekten på årsbasis minst være halvparten av grunnbeløpet i folketrygden." Gjør den ikke det, får man ikke penger selv om man har jobbet lenge nok ifht navs regler.

Jeg henviste til det som står der da jeg kontaktet nav lokalt og hun sa at så lenge du ikke hadde noen av inntektene som nevnt, så fikk du ikke foreldrepenger. Jeg sa også at det stod det ingenting om på nettsidene deres, og da fikk jeg prate med ei på telefon som var ekspert på foreldrepenger. Hun sa det samme.

All opptjening hos meg var i orden og jeg fikk foreldrepenger fordi jeg gikk på dagpenger frem til permisjonsstart.

Vil bare anbefale HI om å ta kontakt med Nav for å få avklart dette.

Er ikke noe poeng i å diskutere det lenger. Jeg leste side opp og side ned på nav.no for å bli klok på det da jeg var i den situasjonen, men de opplyser ikke om det der.

Skrevet

.Samme hva hva vi sier uansett.Det er kjempeviktig å sette seg inn i hvilke rettigheter man har og ikke for å unngå at det ikke blir noe feil når det gjelder foreldrepenger.Hi snakk med sjefen , det går nok bra:)

Skrevet

Jeg var i samme situasjon som deg når jeg gikk gravid sist gang, hadde akkurat signer kontrakten når jeg fant ut at jeg var gravid. Jeg var livredd for at jeg ikke skulle få jobbe siden jeg og gikk turnus (uten tilretteleggingsmuligheter).

Jeg ventet til etter ordinær ultralyd før jeg sa noe til sjefen, jeg ville være sikker på at alt var fint inne i magen før jeg sa noe. Og det var det ingen som reagerte på.

Så lenge du ikke har noen plager eller behov som må tas hensyn til så er det ingen fare for hverken deg eller barnet å jobbe på sykehuset uten at noen vet inntil videre.

Er nå gravid på ny og er 14 uker på vei, har fremdeles ikke fortalt det til noen faktisk og det selv om jeg allerede har begynnende bekkenløsning og har hatt ekstra oppfølging pga blødninger osv. Men alt ser bra ut med lille i magen og det er ikke behov for at noen skal vite noe enda.

Ikke har jeg antydning til mage så ingen kan "mistenke" noe heller. Det er vel det værste, om du går så lenge med å fortelle at magen avslører deg før du får sakt noe...

Anonymous poster hash: f61bf...236
Skrevet

Er i et vikariat for tiden, med gode fremtidsmuligheter. Kontrakten min går ut 31.01, men jeg har allerede fått en fornyelse som da gjelder fra 01.02.

Saken er at jeg er gravid (ikke planlagt) jeg har en sykdom på eggstokkene som gjør at jeg har vanskelig for å bli gravid og legen min sier dette kan være min siste sjanse, så abort er uaktuelt, jeg og samboeren er kjempeglade selv om tidspunktet er ubeleilelig.

Pga sykdommen min har jeg uregelmessig syklus, så da vi oppdaget graviditeten var jeg alt 14 uker på vei (nå er jeg 16)

Jeg lurer på når jeg skal fortelle sjefen min? Kan hun trekke fornyelsen av kontrakten fordi den perioden ikke har startet enda?

er kjempenervøs for å si det på jobb, men vil ikke vente så lenge at det virker som jeg har ført den bak lyset og lurt dem heller :(

Anonymous poster hash: 8b24a...867

Vent med å si det! Sa ingenting før i uke 22, er kun tilkalingvikar og det gikk fint. Mye stygg diskriminering av gravide ute og går, så ville nok ha ventet om du snart skal skrive under kontrakten snart uanset.. 

Anonymous poster hash: 17311...03b

Skrevet

Kontrakten som er gyldig fra 01.02 er allerede signert av både meg og arbeidsgiver - men kanskje jeg skal vente med å si noe allikevel?

HI

Anonymous poster hash: 8b24a...867
Skrevet

Jeg hadde ventet til første mandag i februar. Uansett, lykke til med graviditeten :)

Anonymous poster hash: c638c...127

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...