Gå til innhold

kan arbeidsgiver gjøre dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er i et vikariat for tiden, med gode fremtidsmuligheter. Kontrakten min går ut 31.01, men jeg har allerede fått en fornyelse som da gjelder fra 01.02.

Saken er at jeg er gravid (ikke planlagt) jeg har en sykdom på eggstokkene som gjør at jeg har vanskelig for å bli gravid og legen min sier dette kan være min siste sjanse, så abort er uaktuelt, jeg og samboeren er kjempeglade selv om tidspunktet er ubeleilelig.
Pga sykdommen min har jeg uregelmessig syklus, så da vi oppdaget graviditeten var jeg alt 14 uker på vei (nå er jeg 16)

Jeg lurer på når jeg skal fortelle sjefen min? Kan hun trekke fornyelsen av kontrakten fordi den perioden ikke har startet enda?

er kjempenervøs for å si det på jobb, men vil ikke vente så lenge at det virker som jeg har ført den bak lyset og lurt dem heller :(

Anonymous poster hash: 8b24a...867
Skrevet

Første februar er jo ikke så lenge til, så jeg hadde ventet til en uke eller to inne i kontrakten. Hvor lenge er forlengelsen? Du har jo enda mange mnd. igjen å jobbe!

Anonymous poster hash: e33e8...a1a

Skrevet

Har du alt signert kontrakt som gjelder fra 1.02 så er det bankers. Det er jo også slik at det ikke er lov å diskriminere pga graviditet. Så ser ikke at dette skal være noe problem.

Skrevet

Arbeidsgiver kan IKKE trekke tilbake fornyelsen, antar det er en skriftlig kontrakt dere begge har skrevet under? Uansett, hvis arbeidsgiver trekker tilbake dette pga. graviditet er det strider det mot loven (likestillingsloven paragraf 5). Rådfør deg evt. med tillitsvalgt/verneombud.

Skrevet

Hvorfor si noe nå uansett??

Anonymous poster hash: 4c998...a47

Skrevet

er en stilling som med døgnturnus tilsvarer 100%, fornyelsen gjelder ut mai, termin slutte av juni ås da har jeg jobbet 8 av 10 mnd før permisjonen tas ut - burde jo være innenfor da?

HI

Skrevet

Ser du skriver at du jobber i turnus. Nå vet ikke jeg innen hva, men hos oss BØR man si det, slik at arbeidsgiver kan ordne med tilrettelagt, da man ikke kan gå i turnus (snakker her om jobbing på institusjon).

Så hvis du jobber slik har du plikt til å si i fra da både du og foster skal beskyttes.

Og så lenge du har en arbkontrakt som er skrevet under er det fint lite arbeidsgiveren kan gjøre.

Men må si at jeg ikke forstår meg på de av dere som vil holde slikt hemmelig? Hva får man ut av det, foruten at arbgiver sitter igjen med følelsen av å ha blitt "lurt"? Det beste er å være ærlig, i hvert fall hvis man har interesse av å kanskje komme inn og jobbe der senere også.

Anonymous poster hash: dfe2f...291
Skrevet

Så lenge kontrakten er underskrevet kan ikke arbeidsgiver trekke den tilbake igjen.

Anonymous poster hash: af3af...fb6
Skrevet

Du har ikke plikt til å si noe som helst før tre mnd før du skal ut i perm uansett :)

Anonymous poster hash: d07bf...fa0
Skrevet

Du har ikke plikt til å si noe som helst før tre mnd før du skal ut i perm uansett :)

Jo det har hun faktisk. Hvis hun jobber i et yrke hvor det kan være fare for henne eller barnet så må hun det.

Skrevet

Jo det har hun faktisk. Hvis hun jobber i et yrke hvor det kan være fare for henne eller barnet så må hun det.

Her tror jeg du har misforstått noe? Arbeidsgiver er pliktig til å tilrettelegge dersom det er mulig. Det vil ikke si at arbeidstaker er pliktig til å informere om en graviditet. Det er faktisk ingen "3 måneder før permisjon"- regel heller, heter kun at man skal informere arbeidsgiver innen rimelig tid før permisjon.

Anonymous poster hash: 5514e...4ec

Skrevet

Ser du skriver at du jobber i turnus. Nå vet ikke jeg innen hva, men hos oss BØR man si det, slik at arbeidsgiver kan ordne med tilrettelagt, da man ikke kan gå i turnus (snakker her om jobbing på institusjon).

Så hvis du jobber slik har du plikt til å si i fra da både du og foster skal beskyttes.

Og så lenge du har en arbkontrakt som er skrevet under er det fint lite arbeidsgiveren kan gjøre.

Men må si at jeg ikke forstår meg på de av dere som vil holde slikt hemmelig? Hva får man ut av det, foruten at arbgiver sitter igjen med følelsen av å ha blitt "lurt"? Det beste er å være ærlig, i hvert fall hvis man har interesse av å kanskje komme inn og jobbe der senere også.

Går du tredelt turnus da? For ellers er det vel ingen farer med turnusjobbing under graviditet? Opplys meg gjerne hvis det er noe jeg har gått glipp av! Hos oss er det kun nattevaktene som automatisk får tilrettelegging (over på dag, da nattarbeid ikke er bra for foster), ellers går gravide i sin vanlige turnus så sant det ikke er noe spesielt som tilsier at de ikke burde det. 

Anonymous poster hash: afdc7...37f

Skrevet

Si ifra så fort som mulig du. De vil ikke trekke tilbake kontrakten men jo lenger du venter desto større risiko for at sjefen føler seg lurt.

Skrevet

Har eget firma selv, og jeg hadde satt større pris på ærlighet :)

Anonymous poster hash: a4b38...d45

Skrevet

jobber på sykehus, så det er en del tunge løft (dette har jeg til nå klart å unngå da vi jobber i store team) men det er nattevakter og mye gåing/ståing. kjenner det ikke er optimalt mye lenger, men at med pauser går det helt fint. ser dere sier arb.giver ikke kan trekke skriftlig kontrakt så da ber jeg om et møte med henne allerede denne uka, sjefen er kjempehyggelig med oss så jeg liker ikke følelsen av at hun blir lurt :/

HI

Skrevet

jobber på sykehus, så det er en del tunge løft (dette har jeg til nå klart å unngå da vi jobber i store team) men det er nattevakter og mye gåing/ståing. kjenner det ikke er optimalt mye lenger, men at med pauser går det helt fint. ser dere sier arb.giver ikke kan trekke skriftlig kontrakt så da ber jeg om et møte med henne allerede denne uka, sjefen er kjempehyggelig med oss så jeg liker ikke følelsen av at hun blir lurt :/

HI

Arbeidsgiver blir jo ikke lurt fordi du er blitt gravid? Det er en sånn som skjer med oss kvinner ;) 

Snakk med henne når du har mulighet, at du har blitt uplanlagt gravid, men at det er en gledelig nyhet. Fortell at du liker deg godt på arbeidsplassen, og ønsker å være der lengst mulig. Hvis du allerede nå trenger tilrettelegging sier du det, hvis ikke ber du om samtale med henne igjen om en stund. 

Hvis du blir helt/delvis sykemeldt senere, er det greit å vite at også sykepenger gir opptjening til foreldrepenger. 

Skrevet

Selv om du har jobbet 8 av 10 måneder når permisjonen starter så får du ikke automatisk foreldrepenger. Du må ha arbeid når permisjonen startet for å få dette. Jeg hadde kontrakt som gjekk ut i august 2013 og permisjonen startet oktober 2013. Fikk beskjed av nav at jeg måtte ha inntektsgivende arbeid når permisjonen startet. Du må altså ha jobbet de 8 siste månedene frem til permisjon.

Hvis du da ikke er sykemeldt når kontrakten utløper frem til permisjonsstart er alternativet dagpenger frem til permisjonsstart.

Skrevet

Selv om du har jobbet 8 av 10 måneder når permisjonen starter så får du ikke automatisk foreldrepenger. Du må ha arbeid når permisjonen startet for å få dette. Jeg hadde kontrakt som gjekk ut i august 2013 og permisjonen startet oktober 2013. Fikk beskjed av nav at jeg måtte ha inntektsgivende arbeid når permisjonen startet. Du må altså ha jobbet de 8 siste månedene frem til permisjon.

Hvis du da ikke er sykemeldt når kontrakten utløper frem til permisjonsstart er alternativet dagpenger frem til permisjonsstart.

Hvor har du dette fra? På navs hjemmesider står det at du må ha jobbet minst 6 av de siste 10 månedene før permisjonsstart. Ikke noe om 8 måneder, og ikke at du MÅ ha inntektsgivende arbeid?

https://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Foreldrepenger+ved+f%C3%B8dsel

Anonymous poster hash: 5500a...f96

Skrevet

Hvor har du dette fra? På navs hjemmesider står det at du må ha jobbet minst 6 av de siste 10 månedene før permisjonsstart. Ikke noe om 8 måneder, og ikke at du MÅ ha inntektsgivende arbeid?

https://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Foreldrepenger+ved+f%C3%B8dsel

Anonymous poster hash: 5500a...f96

6 av de 10 siste da. Hi skrev 8 av 10 lenger oppe og da sjekket jeg ikke om det var 6 eller 8. Det står ingenting om på nav at du må ha inntekt (dagpenger, arbeid, sykepenger) når permisjonen starter, men det må du faktisk. Jeg trodde det var nok at jeg hadde arbeidet nok måneder siden det ikke stod noe om det på nav.no, men sånn var det ikke.

Skrevet

De kan ikke trekke tilbake en underskrevet kontrakt pga at du har blitt gravid.

Du må si i fra (ihvertfall for faste stillinger) 3 mnd før termin tror jeg det er.

Jeg tror jeg hadde bedt om en samtale med sjefen om et par uker og sagt det som det er inkl. dine følelse av dårlig samvittighet. Hvis du har en normal sjef, vil hun/han ønske deg lykke til. Hvis du har en sjef som tenker på dine rettigheter, vil vedkommende forlenge kontrakten din slik at den går frem til og med permisjonstiden.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 4c847...bc2
Skrevet

Hvor har du dette fra? På navs hjemmesider står det at du må ha jobbet minst 6 av de siste 10 månedene før permisjonsstart. Ikke noe om 8 måneder, og ikke at du MÅ ha inntektsgivende arbeid?https://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+fødsel+og+adopsjon/Foreldrepenger+ved+fødselAnonymous poster hash: 5500a...f96

6 av de 10 siste da. Hi skrev 8 av 10 lenger oppe og da sjekket jeg ikke om det var 6 eller 8. Det står ingenting om på nav at du må ha inntekt (dagpenger, arbeid, sykepenger) når permisjonen starter, men det må du faktisk. Jeg trodde det var nok at jeg hadde arbeidet nok måneder siden det ikke stod noe om det på nav.no, men sånn var det ikke.

med mindre reglene er endret nå nettopp trenger du ikke være i jobb når du går ut i perm. Der tror jeg du har misforstått. I tillegg teller dagpenger som grunnlag.

Anonymous poster hash: 8c3ef...332

Skrevet

Ærlighet varer lengst. SÅ jeg ville tatt meg tid til og snakke med sjefen. Jeg vil tro det hele blir sett mye mer positivt på om du sier noe NÅ enn og gå og vente.

Graviditet er jo en hyggelig overraskelse, det synes de aller, aller fleste. Også sjefer. Og det kan jo være greit og planlegge i forhold til når permisjonen er over,- og du skal tilbake i jobb. Man kan si hva man vil om turnusarbeid,- jeg selv er glad jeg IKKE har det,- men man kan få LAAANG tid sammen med barnet ved og velge permisjon med fullt ut utbetalt i forhold til lønn og stillingsandel,- og ta det ut på tidskonto. Jeg hadde 100% lønn i det som da var permisjon i 42 uker. Permisjonen varte i 14 måneder. Mannen jobber skift, så de dager han jobbet ettermiddag, var jeg på jobb,- og brukte ikke permisjonen....Slik kan dere også gjøre det....Så snakk med sjefen,- les deg litt opp på tidskonto, og se på mulighetene du og mannen har de. Kanskje kan du begynne og jobbe deltid etter 7-8 måneder, om du jobber på tider mannen er hjemme. Slik forlenge permisjon, holde deg oppdatert i jobb og bedre økonomien, og ikke minst øke sjansen betraktelig for fast jobb ved og vise ærlighet og arbeidsvilje og evne til planlegging :) .

Vil tro en slik innstilling i alle fall kan gi deg mange pluss i boka,- også om det plutselig dukker opp en ledig faststilling mens du er i permisjon ;)

Anonymous poster hash: 4fc8e...5f3
Skrevet

HI

Du bør si ifra, ja! Hun kan ikke trekke tilbake, dessuten må du tenke på babyen! Spesielt siden dette kanskje er din siste sjanse! IKKE jobb mer på natt! :)

Skrevet

Hvor har du dette fra? På navs hjemmesider står det at du må ha jobbet minst 6 av de siste 10 månedene før permisjonsstart. Ikke noe om 8 måneder, og ikke at du MÅ ha inntektsgivende arbeid?https://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+fødsel+og+adopsjon/Foreldrepenger+ved+fødselAnonymous poster hash: 5500a...f96
med mindre reglene er endret nå nettopp trenger du ikke være i jobb når du går ut i perm. Der tror jeg du har misforstått. I tillegg teller dagpenger som grunnlag.

Du trenger ikke ha jobb, men må ha sykepenger, dagpenger eller jobb når permisjonen starter. Dette fikk jeg klar beskjed om i august.

Hi: Ta kontakt med nav og spør om dette for å vær sikker på at du har grunnlag for foreldrepenger. Jeg fikk beskjed om at hvis jeg ikke hadde dette når permisjonen startet, så fikk jeg ingenting. Og jeg hadde hatt inntekt 8 av de 10 siste månedene.

Skrevet (endret)

Du trenger ikke ha jobb, men må ha sykepenger, dagpenger eller jobb når permisjonen starter. Dette fikk jeg klar beskjed om i august.

Hi: Ta kontakt med nav og spør om dette for å vær sikker på at du har grunnlag for foreldrepenger. Jeg fikk beskjed om at hvis jeg ikke hadde dette når permisjonen startet, så fikk jeg ingenting. Og jeg hadde hatt inntekt 8 av de 10 siste månedene.

Enten har du misforstått eller så kan ikke den navansatte reglene: https://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+fødsel+og+adopsjon/Foreldrepenger+ved+fødsel

Det som står der er det som gjelder, det du sier stemmer ikke. Nav kan ikke ha ekstra regler som man blir opplyst om etter hvert.

Derimot sier nav at for og få penger må " Inntekten på årsbasis minst være halvparten av grunnbeløpet i folketrygden." Gjør den ikke det, får man ikke penger selv om man har jobbet lenge nok ifht navs regler.

Endret av moa_tobias

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...