Gå til innhold

Vurderer å si opp plassen på sfo..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt går i 1 klasse og har halv plass på sfo (går kun på ettermiddagen).

Hadde egentlig ikke tenkt til at barnet skulle gå sfo i det hele tatt fordi jeg er hjemmeværende og da har vi ikke behov for det.

Men på infomøte før skolestart sa de at nesten alle barn går på sfo og de går glipp av veldig mye sosialt ved å ikke gå der, spesielt i 1 klasse. Så da søkte vi halv plass sånn at barnet ikke skulle falle utenfor.

I dag når jeg hentet barnet ville avdelingsleder på sfo ha et møte med meg fordi at barnet ikke har noe fin oppførsel på sfo for tiden.  Greit nok, er en del testing av grenser hjemme om dagen, så ble ikke så overrasket over denne beskjeden.

Snakket med barnet når vi kom hjem og der kom det frem at barnet ikke trives på sfo, at barnet blir plaget av andre (men barnet er nok ikke helt uskyldig selv heller), bestevennen i klassen går heller ikke på sfo og at barnet har et ønske om å slutte.

Så nå er jeg litt i tvil om hva jeg skal gjøre ?Om barnet slutter tenkte jeg å melde på barnet på en litt dyr sport som barnet ønsker å gå på for da kan jeg bruke de pengene som jeg sparer ved at barnet ikke går på sfo.

Noen som har barn som har sluttet på sfo fordi de ikke ville gå der lenger?

Anonymous poster hash: 0b2fb...c34
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slutt. Sfo er tungt for barna. Meld han eller henne heller på en aktivitet etter skoletid ja :-)

Skrevet

Hadde egentlig ikke tenkt til at barnet skulle gå sfo i det hele tatt fordi jeg er hjemmeværende og da har vi ikke behov for det.

Men på infomøte før skolestart sa de at nesten alle barn går på sfo og de går glipp av veldig mye sosialt ved å ikke gå der, spesielt i 1 klasse. Så da søkte vi halv plass sånn at barnet ikke skulle falle utenfor.

I dag når jeg hentet barnet ville avdelingsleder på sfo ha et møte med meg fordi at barnet ikke har noe fin oppførsel på sfo for tiden. Greit nok, er en del testing av grenser hjemme om dagen, så ble ikke så overrasket over denne beskjeden.

Snakket med barnet når vi kom hjem og der kom det frem at barnet ikke trives på sfo, at barnet blir plaget av andre (men barnet er nok ikke helt uskyldig selv heller), bestevennen i klassen går heller ikke på sfo og at barnet har et ønske om å slutte.

Så nå er jeg litt i tvil om hva jeg skal gjøre ?Om barnet slutter tenkte jeg å melde på barnet på en litt dyr sport som barnet ønsker å gå på for da kan jeg bruke de pengene som jeg sparer ved at barnet ikke går på sfo.

Mange her sluttet når de begynte i 2.klasse og min sluttet etter jul i 1.klasse. Trivdes ikke, og ville heller hjem å leke ute. Jobber natt, så er bestandig hjemme på dagtid så va ingen problem. Når han ikke går rett ut og leker gjør vi lekser i ro og mak, har middag litt tidligere og får mer ut av dagen:-) deilig:-)

Anonymous poster hash: 24c73...b01

Skrevet

Jeg vil so det kommer an på sfo'en om han går glipp av noe eller ikke.

Vår sfo er ikke verdens beste, mnd naboskolen har en glimrende sfo der de gjør alt mulig og lærer masse.

Om barnet ikke trives på sfo og sfo er middelmådig ville jeg sagt opp, siden dere egentlig ikke har behov får plassen.

Anonymous poster hash: 00cf5...ae3

Skrevet

Om du ikke har behov for SFO så er det jo bare og slutte. Ikke alle barn har det fint på denne ordningen.

Anonymous poster hash: 1ea5a...376

Skrevet

Bare slutt om barnet ikke trives. SFO er ikke viktig. Avtal med bestevennen atde ofte er med hverandre hjem etter skolen. Skulle behovet for SFO dukke oppsenere er det bare å begynne da. Her er det 3 mnd oppsigelsestid så omjeg sa opp i dag måtte jeg uansett betalt ut april. Det er jo god tid å sjekke om det fungerer. Det går også ann å kjøpe enkeltdager om man har behov for det.

Det eneste du bør være oppmerksom på er at du er flink til å sende ham ut og aktivisere ham om han blir gående alene. Det er fort gjort at de blir sittende forran TV mer enn ønsklig.

Anonymous poster hash: 57623...748

Skrevet

min jente vill ikke være i sfo  og hun går i 1. klasse, selvfølgelig sier skolen at barna burde gå der for det sosiale, men det er bare bull, de vill tjene penger! det er slitsomt for barna som ikke trenger det og være så lenge på skolen så ta barnet ut av sfo.

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Om SFO er "viktig" eller ikke, kommer selvfølgelig an på om alle de andre går der og om barnet har noen å være sammen med etter skolen.  

Dessverre er SFO i ferd med å bli en forlengelse av skolen.  Foreldre og politikere forventer at ungene skal lære noe, skal ha mest mulig organiserte aktiviteter, skal lage ditt og lage datt, mens flertallet av ungene er slitne når skolen slutter og det de har mest lyst til er å gjøre ingenting eller leke ute eller inne uten at noen bestemmer hva de skal gjøre.  

Skrevet

Takk for svar alle sammen :)

Skrevet

På vår SFO ville de voksne at barna skulle sitte rolig å tegne eller perle. Guttene ble sendt ut hver dag.

Så min gutt sluttet i til jul i 1 klasse. 

De som jobber på SFO her har jobbet der siden jeg gikk der, syns hele greia var dårlig. bare oplegg for jentene. SÅ å betale 3000 kr for det gadd vi ikke, når han selv ikke ville.

Anonymous poster hash: 50f26...1a8
Skrevet

Men hvordan gjør dere det med barna som er 6-7 år? Er alene hjemme? Jeg gar ikke skolebarn før til høsten nå, men jeg trur at mi på da 6 år er litt liten for å gå hjem alene og være hjemme flere timer alene? Bare lurer jeg altså, er første gang for meg. Jeg og pappan har jobb fra 7 (han) og til 1530,hjemme da 1545, og jeg begynner 8-1530, og er hjemme ca 1615 med henting. Blir ikke det lenge alene?

Anonymous poster hash: e23db...356

Skrevet

Men hvordan gjør dere det med barna som er 6-7 år? Er alene hjemme? Jeg gar ikke skolebarn før til høsten nå, men jeg trur at mi på da 6 år er litt liten for å gå hjem alene og være hjemme flere timer alene? Bare lurer jeg altså, er første gang for meg. Jeg og pappan har jobb fra 7 (han) og til 1530,hjemme da 1545, og jeg begynner 8-1530, og er hjemme ca 1615 med henting. Blir ikke det lenge alene?Anonymous poster hash: e23db...356

HI skulle jo være hjemme uansett. Det er da det fungerer fint. Om alternativet er at barnet skal være hjemme alene i flere timer hver ettermiddag blir det noe annet.

Anonymous poster hash: 57623...748

Skrevet

Kommer nok ann på hvilken SFO detcercom det er tungt for barna eller ikke. Begge mineelsker og har elsket SFO.

Skrevet

La barnet bestemme selv. Hadde du hatt en jobb du ikke trivdes så godt i, ville du ha sluttet også :)

Anonymous poster hash: 787c4...dba

Skrevet

I min datters klasse var det kun en jente som ikke gikk på SFO i 1.klasse. Hun ble aldri endel av miljøet og valgte å bytte skole. Jeg syntes synd i jenten og inviterte henn hjem til oss en god del. Foreldrene var ikke flink til å invitere noen hjem til de... Litt vanskelig, men om det er flere som ikke går på SFO kan de finne på ting sammen. Jeg hadde hatt mine på SFO selv om jeg hadde vært hjemmeværende. Fordi alle andre går der, de trives veldig godt!

Skrevet

Barnet blir jo sosialisert hele dagen på skolen! Tror det er fint for barn å få rolig hjemmetid også. Skjønner ikke hvorfor det plutselig skal være skadelig å tilbringe litt tid sammen med mor og evt. småsøsken. Nei, bruk heller pengene på fritidsaktiviteter, og så kan han jo leke med bestekompisen også. Ikke trenger du å ha opplegg med han hver ettermiddag heller, som baking, hobbyverksted osv. for ikke å få dårlig samvittighet. Det er mest frilek på sfo'en, uansett. Kos dere sammen, småbarnstiden går så altfor fort :)

Anonymous poster hash: e27df...483
Skrevet

I dag når jeg hentet barnet ville avdelingsleder på sfo ha et møte med meg fordi at barnet ikke har noe fin oppførsel på sfo for tiden. Greit nok, er en del testing av grenser hjemme om dagen, så ble ikke så overrasket over denne beskjeden.

Snakket med barnet når vi kom hjem og der kom det frem at barnet ikke trives på sfo, at barnet blir plaget av andre (men barnet er nok ikke helt uskyldig selv heller), bestevennen i klassen går heller ikke på sfo og at barnet har et ønske om å slutte.

Hvorfor mener du at det er "greit nok" at barnet ditt sin atferd et problematisk? Det er kjempebra at SFO tar tak i dette. For meg virker det helt merkelig å ta barnet ut av SFO når det kan se ut som bemanningen er i ferd med å gjøre noe med et problem. Det er ikke sikkert at barnet ditt bare tester ut grenser hjemme og på SFO. Det er ikke umulig at det skjer på skolen også.

Kan det være at barnet "ikke trives" på SFO fordi de voksne setter klare grenser og ikke aksepterer hva som helst?

Selvom kvaliteten på tilbudet nok kan varriere er SFO en viktig arena for lek og læring. Jeg ville beholdt plassen hvis jeg var deg.

En førsteklassing burde forresten være ferdig med å teste ut grenser for en gid stund siden.

Anonymous poster hash: a3358...664

Skrevet

Jeg reagerte også på det med å teste grenser. Tenker det er noe som 2-3åringer gjør. Syns heller ikke barn for enhver pris må å gå på SFO.

Anonymous poster hash: 1a832...471

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...