Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #1 Skrevet 20. januar 2014 Vi får vårt første skolebarn nå til høsten:) en ting er at sfo er dyrt,men hvorfor har de stengt hele juli? (Ihvertfall skolen hun skal gå på). Hvordan løser dere dette hvert år? Vi jobber begge 100%,og i min jobb må vi jo byte på ferier,i mannens jobb kan de ta ferie så og si når det passer dem. Mine foreldre jobber selv og er ikke intressert i å passe ungene i dems ferie(skjønner det) på mannens side er det kunn pappans hans igjen da svigermor døde tragisk nå i høst. Kjenner jeg tenker på det nå,selvom det ikke er før til neste år, i år går det greit. Takk for at du leste Anonymous poster hash: 61536...d7e
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #2 Skrevet 20. januar 2014 Jeg lurer selv på hvordan jeg skal løse dette Anonymous poster hash: 94188...54d
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #3 Skrevet 20. januar 2014 Vi får vårt første skolebarn nå til høsten:) en ting er at sfo er dyrt,men hvorfor har de stengt hele juli? (Ihvertfall skolen hun skal gå på). Hvordan løser dere dette hvert år? Vi jobber begge 100%,og i min jobb må vi jo byte på ferier,i mannens jobb kan de ta ferie så og si når det passer dem. Mine foreldre jobber selv og er ikke intressert i å passe ungene i dems ferie(skjønner det) på mannens side er det kunn pappans hans igjen da svigermor døde tragisk nå i høst. Kjenner jeg tenker på det nå,selvom det ikke er før til neste år, i år går det greit. Takk for at du leste Anonymous poster hash: 61536...d7e Det blir som regel ikke lik ferie på meg og mannen. Kanskje en uke eller to, ellers må vi dele oss for å få det til å gå opp. Anonymous poster hash: 92a3e...3ed
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #4 Skrevet 20. januar 2014 Her i kommunen vår, har de det sånn at man samler alle sfo barna til den største skole i kommunen, hvor de går på sfo i alle feriene..Dette må man i tillegg betale ekstra for. Dette blir jo litt dumt, da barna risikerer å gå sammen med noen de overhode ikke kjenner fra før og de får lange bussreiser, fordi man ikke bor i nærheten av den aktuelle skolen. Jeg er så heldig å ha en jobb hvor barnet kan være med meg på jobb, så jeg har aldri benyttet meg av det tilbudet, men vet at mange andre foreldre er nødt til å sende barna avgårde. Anonymous poster hash: 8f78e...8eb
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #5 Skrevet 20. januar 2014 Her i kommunen vår, har de det sånn at man samler alle sfo barna til den største skole i kommunen, hvor de går på sfo i alle feriene..Dette må man i tillegg betale ekstra for. Dette blir jo litt dumt, da barna risikerer å gå sammen med noen de overhode ikke kjenner fra før og de får lange bussreiser, fordi man ikke bor i nærheten av den aktuelle skolen. Jeg er så heldig å ha en jobb hvor barnet kan være med meg på jobb, så jeg har aldri benyttet meg av det tilbudet, men vet at mange andre foreldre er nødt til å sende barna avgårde. Anonymous poster hash: 8f78e...8eb Her i kommunen vår, har de det sånn at man samler alle sfo barna til den største skole i kommunen, hvor de går på sfo i alle feriene..Dette må man i tillegg betale ekstra for. Dette blir jo litt dumt, da barna risikerer å gå sammen med noen de overhode ikke kjenner fra før og de får lange bussreiser, fordi man ikke bor i nærheten av den aktuelle skolen. Jeg er så heldig å ha en jobb hvor barnet kan være med meg på jobb, så jeg har aldri benyttet meg av det tilbudet, men vet at mange andre foreldre er nødt til å sende barna avgårde. Anonymous poster hash: 8f78e...8eb Hadde ringt til kommunen for å sjekke hvordan de løser dette i din kommune. Anonymous poster hash: 8f78e...8eb
Kyllingbein Skrevet 20. januar 2014 #6 Skrevet 20. januar 2014 Her tar feks far en uke først. deretter 14 dager sammen og jeg en uke etterpå. Går det noen dager i uka før/etter begynner vi ferien midt i hvis det lar seg gjøre, eller bruker besteforeldre. Dreier seg om en dag eller to totalt. Jeg har også sen/tidlig ferie annet hvert år. Mannen når han vil bare han sier fra tidlig. Det er ganske kjedelig at vi. "Tvinges" til å ha ferie hele juli, men sånn er det nå bare.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #7 Skrevet 20. januar 2014 Mannen jobber i Nordsjøen så han ordner turnusen sin slik at han har fri en uke og er hjemme med barnet så har vi 3 uker ferie sammen:) Anonymous poster hash: c404e...592
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #8 Skrevet 20. januar 2014 Er jo fælt å tenke på at vi ikke kan ha ferie sammen på noen år da (skal ikke klage kanskje,men vil..hehe) får kanskje høre med kommunen,men ei mamma jeg prata med som har barn i skolen der nå sa at det var stengt og litt av en kabal vær sommer..... Syns virkelig at det kunne vært åpent når man betaler såpass. Hi Takk for svar Anonymous poster hash: 61536...d7e
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #9 Skrevet 20. januar 2014 Her er også SFO stengt hele juli, og jeg er alene 100% med barna. Jeg har heldigvis kolleger med litt sære ferieønsker som sjelden vil ha ferie i juli, så flaksen er på min side. Ellers ville det blitt vanskelig. Anonymous poster hash: f3c4d...e0e
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #10 Skrevet 20. januar 2014 Dere er nå faktisk av de heldige, ettersom far kan velge når han vil ha ferie. Mange som har større problemer med feriekabalen. Anonymous poster hash: 7ffcb...71a
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #11 Skrevet 20. januar 2014 Er jo fælt å tenke på at vi ikke kan ha ferie sammen på noen år da (skal ikke klage kanskje,men vil..hehe) får kanskje høre med kommunen,men ei mamma jeg prata med som har barn i skolen der nå sa at det var stengt og litt av en kabal vær sommer..... Syns virkelig at det kunne vært åpent når man betaler såpass. Hi Takk for svar Anonymous poster hash: 61536...d7e Tenk så godt for barna å ha fri hele juli da :-) Hvis det er flere i samme situasjon går det jo an å gå sammen om en felles løsning. Hvis tre barn er en uke hos hver familie, får dere unna tre av ukene men trenger bare tre fri en av dem. Anonymous poster hash: 4ed61...85f
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #12 Skrevet 20. januar 2014 Her er alle kommunale barnehager og også sfo stengt i hele juli, så denne kabalen har vi lagt hvert eneste år siden vi fikk barn (har fire stykker fra 4 til 12 år). Jeg har ferie sent og tidlig annenhvert år, men også vi er heldige siden mannen kan ta ferie nesten når han vil. Vi pleier derfor ha 2 uker sammen som familie også har vi en uke hver med ungene. Det er veldig vanlig å løse det sånn, de fleste jeg kjenner gjør det... Noen betaler en "dagmamma" for å passe barna en uke eller to, så store barn kan jo fint ha en tenåring til å se etter seg mens mamma og pappa er på jobb. Noen deler også med venner, passer andres barn noen dager også passer vennene deres barn noen dager. Anonymous poster hash: 7eda8...487
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #13 Skrevet 20. januar 2014 Nå er det nå slik at alle barn har rett på/SKAL HA 3 uker sammenhengende ferie, går ut i fra at det er derfor SFO stenger i juli, da det også er det som er fellesferie-måneden i Norge. Anonymous poster hash: 154ae...b54
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #14 Skrevet 20. januar 2014 Når skal de som jobber på SFO få avviklet ferie da; siden du mener de skal være på jobb hele året? Anonymous poster hash: fa0ca...589
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #15 Skrevet 20. januar 2014 Det er vanlig å dele ferien slik at mor og far ikke tar fri samtidig alle ukene. Mang bruker også tilbudene om forskjellige sommerleire. Her finnes det mange muligheter, rideleir, speiderleir, turnusen, sjøleir osv. Anonymous poster hash: 5da55...639
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #16 Skrevet 20. januar 2014 Når skal de som jobber på SFO få avviklet ferie da; siden du mener de skal være på jobb hele året? Anonymous poster hash: fa0ca...589 De trenger jo ikke å ta ut ferie samtidig. Det går ann å fordele det slik som de fleste andre yrkesgrupper gjør. Anonymous poster hash: 5da55...639
moota m storebror&lillebror Skrevet 20. januar 2014 #17 Skrevet 20. januar 2014 Vi måtte ta ut ferie i juli det året det var aktuelt. De 2 andre somrene har jeg gått på aap og gått hjemme. Men mannen er selvstendig næringsdrivende og kan ta ferie når det passer han. Det hjelper jo også
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #18 Skrevet 20. januar 2014 Hi her. Må ikke misforstå meg da,ungene skal jo ha tre uker ferie,det har de jo alltid hatt, men nå blir det nesten "tvang" på når man skal ta ferie. Og ja,vi er heldige som har mannen som kan velge ferie, men er jo trist å ikke kunne være sammen i ferien når man ellers stresser i hverdagen,et det jeg tenkte på. Du som sier at når de ansatte skal ha ferie, man får dele seg opp som andre yrkesgrupper. Jeg jobber på legekontor og vi har aldri stengt, men deler oss opp. Ville bare høre andre sine erfaringer da dette er første skolebarn ogvjeg selv gikk ikke på sfo. Ser jo at vi må dele på oss da det ikke er mange andre muligheter. Takker igjen for svar Anonymous poster hash: 61536...d7e
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #19 Skrevet 20. januar 2014 ja lett er det ikke. spesielt ikke fjor (for oss) da mannen ikke hadde opparbeidet seg ferie, og sfo var stengt i 4 uker.. Men jeg var heldig å fikk 3 uker i juli, noe jeg ikke får i år. så i år må mannen prøve å få 3 uker i juli så får jeg tatt 1. Altså ingen ferie sammen på sommeren, men vi skal to uker på ferie i mars. Så da syns jeg det går greit. Anonymous poster hash: 8d562...d0b
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #20 Skrevet 20. januar 2014 Nei,skal ikke være lett blir en ny verden det her med skolebarn...hehe Hi Anonymous poster hash: 61536...d7e
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #21 Skrevet 20. januar 2014 Et tips kan være å alliere seg med foreldrene til venner av barna. Dere bruker for eksempel en uke på å passe to andre barn og finne på morsomme ting med dem og så passer de deres en uke hver. Ungene får noen å leke med og dere får gratis barnepass i to uker. Anonymous poster hash: 5da55...639
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #22 Skrevet 20. januar 2014 Er jo fælt å tenke på at vi ikke kan ha ferie sammen på noen år da (skal ikke klage kanskje,men vil..hehe) får kanskje høre med kommunen,men ei mamma jeg prata med som har barn i skolen der nå sa at det var stengt og litt av en kabal vær sommer..... Syns virkelig at det kunne vært åpent når man betaler såpass. Hi Takk for svar Anonymous poster hash: 61536...d7e Man betaler SFO 11 mnd i året! Anonymous poster hash: c404e...592
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #23 Skrevet 20. januar 2014 Er jo fælt å tenke på at vi ikke kan ha ferie sammen på noen år da (skal ikke klage kanskje,men vil..hehe) får kanskje høre med kommunen,men ei mamma jeg prata med som har barn i skolen der nå sa at det var stengt og litt av en kabal vær sommer..... Syns virkelig at det kunne vært åpent når man betaler såpass. Hi Takk for svar Anonymous poster hash: 61536...d7e Man betaler SFO 11 mnd i året!Anonymous poster hash: c404e...592 her betaler vi for 10 1/2 mnd, men så må vi betale ekstra for alle dager skolen er stengt, 250,-kr pr dag pr barn. Anonymous poster hash: 5da55...639
Gjest Sekretøsa Skrevet 20. januar 2014 #24 Skrevet 20. januar 2014 Sånn er det her og, også i barnehagene. Kjedelig, men det er jo bare for en periode av livet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå