Gjest meg mamma? Skrevet 20. januar 2014 #26 Skrevet 20. januar 2014 Fagbrev i butikk? Jeg har utdanningen som før het førskolelærer, men nå heter barnehagelærer, det er ikke en vanskelig utdanning. Men du må jo brenne litt for det da, ha et ønske om å jobbe med barn og småbarnspedagogikk, passer ikke for alle. Anonymous poster hash: 52687...545 Førskolelærer er vel det nærmeste du kommer KlovneCollege Anonymous poster hash: 7cbb8...ba2 Haha! True story Anonymous poster hash: 8c3a6...0f7 Hvorfor? Hva er det gjør at førskolelærer er klovnecollege?
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #27 Skrevet 20. januar 2014 name="Anonym bruker" post="146046870" timestamp="1390258438"] Fagbrev i butikk? Jeg har utdanningen som før het førskolelærer, men nå heter barnehagelærer, det er ikke en vanskelig utdanning. Men du må jo brenne litt for det da, ha et ønske om å jobbe med barn og småbarnspedagogikk, passer ikke for alle. Anonymous poster hash: 52687...545 Førskolelærer er vel det nærmeste du kommer KlovneCollege Anonymous poster hash: 7cbb8...ba2 Førskolelærer er klovnecollege? Så det er sånn du ser på de som sannsynligvis tar vare på barnet ditt mens du er på jobb. Det var en unødvendig stygg og sårende kommentar. Er det sånn foreldre ser på oss? Anonymous poster hash: ce376...8eb Dessverre, men jeg tenker nok litt slik jeg også. Jeg kjenner flere som har studert til førskolelærer. Også en veldig god venninne som jeg i blant hjalp med studiearbeidet. Himmel, det var enkle greier! Og ledelse kan de virkelig ikke sies å få god utdannelse i, likevel ender mange førskolelærere opp nettopp som ledere og arbeidsgivere. Mange "kjerringer" som gjør en svært dårlig jobb ute i mange barnehager der. Spesielt i forhold til arbeidsmiljø, oppfølging, kursing. Det blir ofte for mange damer på ett sted, ikke bra! Jeg er heldigvis fornøyd som forelder med de som passer barna mine i bhg, men jeg føler at personlighet er viktigere enn utdanning der som regel. Og jeg mener altså at førskolelærer nesten er light-utgaven av høyere utdanning. HI: Vil du ha jobb med bra lønn og ordnede arbeidstider, så bør du tenke utenfor boksen. Sjekk ut yrker som mannfolk kunne tenkt seg! Unngå omsorgsyrker. For din egen del. Ikke bra for samfunnet, men... Anonymous poster hash: 33d77...0ac
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #28 Skrevet 20. januar 2014 Fagbrev i butikk? Jeg har utdanningen som før het førskolelærer, men nå heter barnehagelærer, det er ikke en vanskelig utdanning. Men du må jo brenne litt for det da, ha et ønske om å jobbe med barn og småbarnspedagogikk, passer ikke for alle. Anonymous poster hash: 52687...545 Førskolelærer er vel det nærmeste du kommer KlovneCollege Anonymous poster hash: 7cbb8...ba2 Haha! True story Anonymous poster hash: 8c3a6...0f7 Hvorfor? Hva er det gjør at førskolelærer er klovnecollege?OK. Kommentaren min var flåsete, men jeg gikk der en stund selv. Vi drev med utrolig mye tull og jeg valgte å kutte ut og studere noe annet. Jeg hadde ikke følelsen av å studere i det hele tatt. Vi gikk i skogen, plukket blader, klistret bladene på ark, bygde hytter i skogen og lagde hinderløype i gymsalen. Jeg tviler ikke på at barnehagelærere er flinke til å passe på barn, men det er ikke et veldig tøft studium. Anonymous poster hash: 7cbb8...ba2
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2014 #29 Skrevet 21. januar 2014 http://www.ukeavisenledelse.no/meninger/redaktorens_mening/beste-ledere-i-barnehagen- Anonymous poster hash: e2b1c...bd7
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2014 #30 Skrevet 21. januar 2014 Du som snakker så nedlatende om ledelse i barnehager, kan jo ta en titt på denne lenken.. Anonymous poster hash: e2b1c...bd7
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2014 #31 Skrevet 21. januar 2014 Fagbrev i butikk? Jeg har utdanningen som før het førskolelærer, men nå heter barnehagelærer, det er ikke en vanskelig utdanning. Men du må jo brenne litt for det da, ha et ønske om å jobbe med barn og småbarnspedagogikk, passer ikke for alle. Anonymous poster hash: 52687...545 Førskolelærer er vel det nærmeste du kommer KlovneCollege Anonymous poster hash: 7cbb8...ba2 Haha! True story Anonymous poster hash: 8c3a6...0f7 Hvorfor? Hva er det gjør at førskolelærer er klovnecollege?OK. Kommentaren min var flåsete, men jeg gikk der en stund selv. Vi drev med utrolig mye tull og jeg valgte å kutte ut og studere noe annet. Jeg hadde ikke følelsen av å studere i det hele tatt. Vi gikk i skogen, plukket blader, klistret bladene på ark, bygde hytter i skogen og lagde hinderløype i gymsalen. Jeg tviler ikke på at barnehagelærere er flinke til å passe på barn, men det er ikke et veldig tøft studium. Anonymous poster hash: 7cbb8...ba2 Mmm, passe barn ja..... Du gikk bare i naturfagtimene det første året du da? Anonymous poster hash: f1882...508
skjotta Skrevet 21. januar 2014 #32 Skrevet 21. januar 2014 Fagbrev i butikk? Jeg har utdanningen som før het førskolelærer, men nå heter barnehagelærer, det er ikke en vanskelig utdanning. Men du må jo brenne litt for det da, ha et ønske om å jobbe med barn og småbarnspedagogikk, passer ikke for alle. Anonymous poster hash: 52687...545 Førskolelærer er vel det nærmeste du kommer KlovneCollege Anonymous poster hash: 7cbb8...ba2 Haha! True story Anonymous poster hash: 8c3a6...0f7 Hvorfor? Hva er det gjør at førskolelærer er klovnecollege?OK. Kommentaren min var flåsete, men jeg gikk der en stund selv. Vi drev med utrolig mye tull og jeg valgte å kutte ut og studere noe annet. Jeg hadde ikke følelsen av å studere i det hele tatt. Vi gikk i skogen, plukket blader, klistret bladene på ark, bygde hytter i skogen og lagde hinderløype i gymsalen. Jeg tviler ikke på at barnehagelærere er flinke til å passe på barn, men det er ikke et veldig tøft studium. Anonymous poster hash: 7cbb8...ba2 første året er litt sånn som du beskriver. Det siler ut de som rett og slett ikke har noe i en barnehage å gjøre. Husk også at barnehagelærer utdannelsen ikke er det den var.
Jussi Skrevet 21. januar 2014 #33 Skrevet 21. januar 2014 Flyvertinne. Kun et kort kurs som kreves. Startlønn på ca. 380.000 kr i året.
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2014 #34 Skrevet 21. januar 2014 Barnehagelærerutdannelsen er en relativt lett, men veldig viktig utdannelse! Og følger man ikke ordentlig med, men bare "flyter" gjennom, så får du det tøft i jobblivet. Anonymous poster hash: 8c454...9eb
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2014 #35 Skrevet 21. januar 2014 Flyvertinne. Kun et kort kurs som kreves. Startlønn på ca. 380.000 kr i året. I pingpong airlines da? Norwegian krever tre års læretid med alt av praksis og sikkerhetskurs. Anonymous poster hash: 1dd23...1fe
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2014 #36 Skrevet 21. januar 2014 Du som snakker så nedlatende om ledelse i barnehager, kan jo ta en titt på denne lenken.. Anonymous poster hash: e2b1c...bd7 Jeg har sett på den, og er ikke overbevist. Dessverre. Artikkelen baserer seg på en resultatene av en undersøkelse det var frivillig å delta på, og er utført av medarbeiderne til ledere som har vært på kurs i ledelse hos Nike Konsult. Og kun 80 av av lederne i landets ca 6000 barnehager (i 2007) deltok! Jeg kan litt om statistikk, og dette er ikke godt nok! Ikke representabelt i det hele tatt. For det første er det ikke et representativt utvalg. Jeg nevnte at noen av problemene med dårlig ledelse i barnehager ofte er knyttet opp mot nettopp kursing, faglig oppdatering, forhold til medarbeidere osv. Kan vel ofte ha sammenheng med ressurser på både tid og penger for den aktuelle barnehagen. Tror du det hovedsakelig er de barnehagelederne som er dårlige ledere, og kanskje ikke engang klar over det selv, som deltar på kurs i ledelse? Nei, dessverre er det nok heller de som har en daglig drift med system og orden, et bevisst forhold til sine roller som ledere og "overskudd" til å oppdatere seg som deltar på slike kurs. Altså de som allerede i utgangspunktet er gode ledere. For det andre er jeg skeptisk til selve utformingen av undersøkelsen. Det sies for lite om den til at jeg kan være sikker, men det ser ut til å være selve kursholderen som har laget undersøkelsen. Da er nok den underliggende tanken at den skal være utført slik at den gir lederne som har deltatt på kurset en følelse av at det var verdt pengene etterpå. Altså kan det være ledende spørsmål og alternativer som dreier i en retning, slik at medarbeiderne svarer mer positivt etter kurset, og lederen føler at han har lært noe viktig. Man skal ikke tro alt man leser på internett. Denne linken viser til EN undersøkelse av svært tvilsom kvalitet. Vil du virkelig lese noe med mening i om norske barnehager og ikke minst kvaliteten på førskolelærer-utdanningen bør du heller lese dette. http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/dok/nouer/2012/nou-2012-1/9.html?id=669212 "TIl barnas beste", et høringsnotat fra Regjeringen knyttet opp mot lovgivning for barnehagene. Fra 2012. Legg spesielt merke til kapittel 8.1, om utdanningskvalitet. Litt tyngre format på denne artikkelen enn den du linket til, men for oss med "komplisert" høyere utdanning er det ikke noe problem å skumme raskt gjennom denne og få med seg poengene, vettu! Den er jo til og med på norsk! Anonymous poster hash: 33d77...0ac
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2014 #37 Skrevet 21. januar 2014 Jeg er sjokkert over de nedlatende holdningene til barnehageansatte her inne! Jeg synes de gjør en FANTASTISK jobb, og det er faktisk den viktigste jobben i verden. Såklart finnes det mennesker der, som i alle andre yrker, som ikke burde jobbet der, men generelt sett er de fantastiske! Dere som er så nedlatende til barnehageansatte: Da går jeg ut ifra at dere ikke har barna deres i barnehage? Jeg ville ihvertfall ALDRI overlatt barna mine til noen jeg ikke hadde tillitt til, og stolt 100% på. Da er det deres jobb som foreldre å finne noen dere stoler HELT på, eller ha barna hjemme hele tiden. Dere som klager som mest, dere får begynne å jobbe i barnehage selv da, og bedre dette som dere mener er så "forferdelig". Kvalmt å lese om voksne mennesker som generaliserer en hel gruppe mennesker, og som har så nedlatende holdninger til de som tar vare på de viktigste menneskene i samfunnet. Gå inn i dere selv, og tenk på hva slags holdninger dere gir barna deres. Tipper de er noen skikkelige sjarmtroll hvis dere spyr rundt dere med sånn galle ellers også.. og det tipper jeg dere gjør. Anonymous poster hash: 527bd...414
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2014 #38 Skrevet 21. januar 2014 "Klovnecollege" Den kommentaren kjente jeg stakk og såret meg. Etter tre år på høyskole og 15 års erfaring i barnehage som pedagog og ped leder sitter jeg men enorm kompetanse. Hva hadde vel barnehagene vært uten vår /barnehagelærerne sin kompetanse? Håper ikke mange tenker slik som deg..... Anonymous poster hash: f1882...508 Signerer denne. en utrolig unødvendig og sårende kommentar. Man får ikke akkurat mer yrkesstolthet ved at noen tror vår utdanning er bare kjas og tull og ikke en ordentlig utdanning. Jva hadde barnehagene vært uten pedagogene lurer jeg på.bare se på de bhg som ikke har tilgjennelige pedagoger,de sliter... Hilsen ped.leder Anonymous poster hash: e71ba...d89
skjotta Skrevet 21. januar 2014 #39 Skrevet 21. januar 2014 Du som snakker så nedlatende om ledelse i barnehager, kan jo ta en titt på denne lenken.. Anonymous poster hash: e2b1c...bd7 Jeg har sett på den, og er ikke overbevist. Dessverre. Artikkelen baserer seg på en resultatene av en undersøkelse det var frivillig å delta på, og er utført av medarbeiderne til ledere som har vært på kurs i ledelse hos Nike Konsult. Og kun 80 av av lederne i landets ca 6000 barnehager (i 2007) deltok! Jeg kan litt om statistikk, og dette er ikke godt nok! Ikke representabelt i det hele tatt. For det første er det ikke et representativt utvalg. Jeg nevnte at noen av problemene med dårlig ledelse i barnehager ofte er knyttet opp mot nettopp kursing, faglig oppdatering, forhold til medarbeidere osv. Kan vel ofte ha sammenheng med ressurser på både tid og penger for den aktuelle barnehagen. Tror du det hovedsakelig er de barnehagelederne som er dårlige ledere, og kanskje ikke engang klar over det selv, som deltar på kurs i ledelse? Nei, dessverre er det nok heller de som har en daglig drift med system og orden, et bevisst forhold til sine roller som ledere og "overskudd" til å oppdatere seg som deltar på slike kurs. Altså de som allerede i utgangspunktet er gode ledere. For det andre er jeg skeptisk til selve utformingen av undersøkelsen. Det sies for lite om den til at jeg kan være sikker, men det ser ut til å være selve kursholderen som har laget undersøkelsen. Da er nok den underliggende tanken at den skal være utført slik at den gir lederne som har deltatt på kurset en følelse av at det var verdt pengene etterpå. Altså kan det være ledende spørsmål og alternativer som dreier i en retning, slik at medarbeiderne svarer mer positivt etter kurset, og lederen føler at han har lært noe viktig. Man skal ikke tro alt man leser på internett. Denne linken viser til EN undersøkelse av svært tvilsom kvalitet. Vil du virkelig lese noe med mening i om norske barnehager og ikke minst kvaliteten på førskolelærer-utdanningen bør du heller lese dette. http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/dok/nouer/2012/nou-2012-1/9.html?id=669212 "TIl barnas beste", et høringsnotat fra Regjeringen knyttet opp mot lovgivning for barnehagene. Fra 2012. Legg spesielt merke til kapittel 8.1, om utdanningskvalitet. Litt tyngre format på denne artikkelen enn den du linket til, men for oss med "komplisert" høyere utdanning er det ikke noe problem å skumme raskt gjennom denne og få med seg poengene, vettu! Den er jo til og med på norsk! Anonymous poster hash: 33d77...0ac Wow... hadde du droppet det siste avsnittet hadde du faktisk gitt intrykk av å være både intelligent og reflektert.
Gjest meg&mini Skrevet 21. januar 2014 #40 Skrevet 21. januar 2014 "Klovnecollege" Den kommentaren kjente jeg stakk og såret meg. Etter tre år på høyskole og 15 års erfaring i barnehage som pedagog og ped leder sitter jeg men enorm kompetanse. Hva hadde vel barnehagene vært uten vår /barnehagelærerne sin kompetanse? Håper ikke mange tenker slik som deg..... Anonymous poster hash: f1882...508 Signerer denne. en utrolig unødvendig og sårende kommentar. Man får ikke akkurat mer yrkesstolthet ved at noen tror vår utdanning er bare kjas og tull og ikke en ordentlig utdanning. Jva hadde barnehagene vært uten pedagogene lurer jeg på.bare se på de bhg som ikke har tilgjennelige pedagoger,de sliter... Hilsen ped.leder Anonymous poster hash: e71ba...d89 Jeg tenker i hvertfall ikke sånn om dere. Har selv jobbet som assistent i barnehage og ped.lederen var helt fantastisk. For et ansvar! Dere gjør en fantastisk jobb:) Ikke bli såret av sånne idiotiske svar, enkelte er bare idioter. Rett og slett;)
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2014 #41 Skrevet 21. januar 2014 Jeg er sjokkert over de nedlatende holdningene til barnehageansatte her inne! Jeg synes de gjør en FANTASTISK jobb, og det er faktisk den viktigste jobben i verden. Såklart finnes det mennesker der, som i alle andre yrker, som ikke burde jobbet der, men generelt sett er de fantastiske! Dere som er så nedlatende til barnehageansatte: Da går jeg ut ifra at dere ikke har barna deres i barnehage? Jeg ville ihvertfall ALDRI overlatt barna mine til noen jeg ikke hadde tillitt til, og stolt 100% på. Da er det deres jobb som foreldre å finne noen dere stoler HELT på, eller ha barna hjemme hele tiden. Dere som klager som mest, dere får begynne å jobbe i barnehage selv da, og bedre dette som dere mener er så "forferdelig". Kvalmt å lese om voksne mennesker som generaliserer en hel gruppe mennesker, og som har så nedlatende holdninger til de som tar vare på de viktigste menneskene i samfunnet. Gå inn i dere selv, og tenk på hva slags holdninger dere gir barna deres. Tipper de er noen skikkelige sjarmtroll hvis dere spyr rundt dere med sånn galle ellers også.. og det tipper jeg dere gjør. Anonymous poster hash: 527bd...414 Jeg er sjokkert over de nedlatende holdningene til barnehageansatte her inne! Jeg synes de gjør en FANTASTISK jobb, og det er faktisk den viktigste jobben i verden. Såklart finnes det mennesker der, som i alle andre yrker, som ikke burde jobbet der, men generelt sett er de fantastiske! Dere som er så nedlatende til barnehageansatte: Da går jeg ut ifra at dere ikke har barna deres i barnehage? Jeg ville ihvertfall ALDRI overlatt barna mine til noen jeg ikke hadde tillitt til, og stolt 100% på. Da er det deres jobb som foreldre å finne noen dere stoler HELT på, eller ha barna hjemme hele tiden. Dere som klager som mest, dere får begynne å jobbe i barnehage selv da, og bedre dette som dere mener er så "forferdelig". Kvalmt å lese om voksne mennesker som generaliserer en hel gruppe mennesker, og som har så nedlatende holdninger til de som tar vare på de viktigste menneskene i samfunnet. Gå inn i dere selv, og tenk på hva slags holdninger dere gir barna deres. Tipper de er noen skikkelige sjarmtroll hvis dere spyr rundt dere med sånn galle ellers også.. og det tipper jeg dere gjør. Anonymous poster hash: 527bd...414 Det er ikke snakk om å være nedlatende. Tror ikke det er noen foreldre som har barn i en bra barnehage som ikke setter pris på personalet og den jobben de gjør med barna! Det er snakk om hvilken utdanning som er enkel å gjennomføre, ikke å vurdere viktigheten av jobben. Det er to helt forskjellige ting. Jeg har ikke selv gått førskolelærerutdanning, men har inntrykk av at det er enkelt å gjennomføre, ja. Når det gjelder å jobbe som førskolelærer er saken en annen - det er rett og slett ikke for alle. Man må kunne nyte å være med barn, snakke med barn, lære fra seg enkle ting og leke hele dagen, både på jobb og hjemme. At mange førskolelærere etterhvert blir ledere i barnehage med arbeidsgiveransvar skaper samme typen problemer som i mange andre yrker der lederne ofte ikke har peiling på å lede. At man er flink til å være førskolelærer er ikke det samme som å være en dyktig leder. Videre er man jo faktisk amatør og ufaglært når det kommer til ledelse. Kanskje man burde hatt en påbygging til førskolelærerutdanningen som handlet om ledelse, arbeidsmiljø, lovverk osv. på samme måte som det finnes i helsevesenet, for skolelærere (rektorer), politi osv osv osv? Jeg har selv vært i en bransje som ikke har gode muligheter for ledelsesutdanning, og ledelsen var rett og slett på trynet de aller fleste steder. Anonymous poster hash: 9e9aa...c83
Frk B. Skrevet 21. januar 2014 #42 Skrevet 21. januar 2014 Lagermedarbeider. De fleste steder trenger man ikke noe utdannelse, men et truckførerkurs er kjekt å ha. Har en startlønn på 340 000.
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2014 #43 Skrevet 21. januar 2014 Når man studerer pedagogikk i førskolelærerstudiet så inngår faktisk faget ledelse og organisasjon. Enkelt studie? Tja. Jeg er både utdannet førskolelærer og forsker innen realfag på universitetet og endel fag på uni føltes lettere enn " klovnecollege". Men klart, om dere gjør en bedre jobb selv så vær så god. Jeg gidder snart ikke lengre pga slike holdninger og går tilbake til akademikerverden. Synd, for det er kjekt å jobbe med barn. Anonymous poster hash: 39e7f...3c7
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2014 #44 Skrevet 21. januar 2014 Du som snakker så nedlatende om ledelse i barnehager, kan jo ta en titt på denne lenken.. Anonymous poster hash: e2b1c...bd7 Jeg har sett på den, og er ikke overbevist. Dessverre. Artikkelen baserer seg på en resultatene av en undersøkelse det var frivillig å delta på, og er utført av medarbeiderne til ledere som har vært på kurs i ledelse hos Nike Konsult. Og kun 80 av av lederne i landets ca 6000 barnehager (i 2007) deltok! Jeg kan litt om statistikk, og dette er ikke godt nok! Ikke representabelt i det hele tatt. For det første er det ikke et representativt utvalg. Jeg nevnte at noen av problemene med dårlig ledelse i barnehager ofte er knyttet opp mot nettopp kursing, faglig oppdatering, forhold til medarbeidere osv. Kan vel ofte ha sammenheng med ressurser på både tid og penger for den aktuelle barnehagen. Tror du det hovedsakelig er de barnehagelederne som er dårlige ledere, og kanskje ikke engang klar over det selv, som deltar på kurs i ledelse? Nei, dessverre er det nok heller de som har en daglig drift med system og orden, et bevisst forhold til sine roller som ledere og "overskudd" til å oppdatere seg som deltar på slike kurs. Altså de som allerede i utgangspunktet er gode ledere. For det andre er jeg skeptisk til selve utformingen av undersøkelsen. Det sies for lite om den til at jeg kan være sikker, men det ser ut til å være selve kursholderen som har laget undersøkelsen. Da er nok den underliggende tanken at den skal være utført slik at den gir lederne som har deltatt på kurset en følelse av at det var verdt pengene etterpå. Altså kan det være ledende spørsmål og alternativer som dreier i en retning, slik at medarbeiderne svarer mer positivt etter kurset, og lederen føler at han har lært noe viktig. Man skal ikke tro alt man leser på internett. Denne linken viser til EN undersøkelse av svært tvilsom kvalitet. Vil du virkelig lese noe med mening i om norske barnehager og ikke minst kvaliteten på førskolelærer-utdanningen bør du heller lese dette. http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/dok/nouer/2012/nou-2012-1/9.html?id=669212 "TIl barnas beste", et høringsnotat fra Regjeringen knyttet opp mot lovgivning for barnehagene. Fra 2012. Legg spesielt merke til kapittel 8.1, om utdanningskvalitet. Litt tyngre format på denne artikkelen enn den du linket til, men for oss med "komplisert" høyere utdanning er det ikke noe problem å skumme raskt gjennom denne og få med seg poengene, vettu! Den er jo til og med på norsk! Anonymous poster hash: 33d77...0ac Til deg som "kan litt om statistikk". Snakk om å gjøre alt man kan for å hogge et tre til pinneved. Hva med å heller starte en debatt om utdanningen og hvordan den kan forbedres? Jeg fatter ikke hvorfor du har behov for å gå til frontalangrep på den måten du gjør her. Hilsen en som kan litt om både statistikk og pedagogikk, pluss en hel del annet. Anonymous poster hash: 1c818...cad
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2014 #45 Skrevet 21. januar 2014 Fagbrev i butikk? Jeg har utdanningen som før het førskolelærer, men nå heter barnehagelærer, det er ikke en vanskelig utdanning. Men du må jo brenne litt for det da, ha et ønske om å jobbe med barn og småbarnspedagogikk, passer ikke for alle. Anonymous poster hash: 52687...545 Førskolelærer er vel det nærmeste du kommer KlovneCollege Anonymous poster hash: 7cbb8...ba2 Haha! True story Anonymous poster hash: 8c3a6...0f7 Hvorfor? Hva er det gjør at førskolelærer er klovnecollege?OK. Kommentaren min var flåsete, men jeg gikk der en stund selv. Vi drev med utrolig mye tull og jeg valgte å kutte ut og studere noe annet. Jeg hadde ikke følelsen av å studere i det hele tatt. Vi gikk i skogen, plukket blader, klistret bladene på ark, bygde hytter i skogen og lagde hinderløype i gymsalen. Jeg tviler ikke på at barnehagelærere er flinke til å passe på barn, men det er ikke et veldig tøft studium. Anonymous poster hash: 7cbb8...ba2 første året er litt sånn som du beskriver. Det siler ut de som rett og slett ikke har noe i en barnehage å gjøre. Husk også at barnehagelærer utdannelsen ikke er det den var.Så du mener at det bare er plass til praktikere i barnehagen? Er det ikke greit å ha noen som har teorien på plass også? Det er kjekt å ha folk i barnehagen som er flinke til å steke vafler, spille gitar og bygge trehytter, men hvis barnehagen skal få et mer skolastisk innhold må det gjøres noe med studiet. Anonymous poster hash: 7cbb8...ba2
Tonno Skrevet 21. januar 2014 #46 Skrevet 21. januar 2014 Fengselsbetjent - betalt skolegang og sikret arbeidsplass (var det vert fall sist jeg sjekket ;-)
skjotta Skrevet 21. januar 2014 #47 Skrevet 21. januar 2014 Fagbrev i butikk? Jeg har utdanningen som før het førskolelærer, men nå heter barnehagelærer, det er ikke en vanskelig utdanning. Men du må jo brenne litt for det da, ha et ønske om å jobbe med barn og småbarnspedagogikk, passer ikke for alle. Anonymous poster hash: 52687...545 Førskolelærer er vel det nærmeste du kommer KlovneCollege Anonymous poster hash: 7cbb8...ba2 Haha! True story Anonymous poster hash: 8c3a6...0f7 Hvorfor? Hva er det gjør at førskolelærer er klovnecollege?OK. Kommentaren min var flåsete, men jeg gikk der en stund selv. Vi drev med utrolig mye tull og jeg valgte å kutte ut og studere noe annet. Jeg hadde ikke følelsen av å studere i det hele tatt. Vi gikk i skogen, plukket blader, klistret bladene på ark, bygde hytter i skogen og lagde hinderløype i gymsalen. Jeg tviler ikke på at barnehagelærere er flinke til å passe på barn, men det er ikke et veldig tøft studium. Anonymous poster hash: 7cbb8...ba2 første året er litt sånn som du beskriver. Det siler ut de som rett og slett ikke har noe i en barnehage å gjøre. Husk også at barnehagelærer utdannelsen ikke er det den var.Så du mener at det bare er plass til praktikere i barnehagen? Er det ikke greit å ha noen som har teorien på plass også? Det er kjekt å ha folk i barnehagen som er flinke til å steke vafler, spille gitar og bygge trehytter, men hvis barnehagen skal få et mer skolastisk innhold må det gjøres noe med studiet. Anonymous poster hash: 7cbb8...ba2 nei, hvorfor i alle dager tror du jeg mener det??? Jeg mener man må ha begge deler for å jobbe i barnehage og at noen har mer interesse av det ene og noen av det andre er positivt, men ja, begge deler må være tilstede for å gjøre en god jobb i barnehagen. Vi jobber med mennesker, ikke ord, tall, fakta og statistikk. Samtidig er både ord, tall, fakta og statistikk en del av jobben vi gjør med mennesker. Derfor inneholder utdannelsen begge deler. Mye praktisk første året, mere teori og pugging senere. Ingen kommer gjennom uten å bestå begge deler. En tredjedel av kullet droppet ut etter første praksisperiode når jeg gikk, rett og slett fordi de fant at barnehage ikke var jobben for dem.
Gjest meg mamma? Skrevet 21. januar 2014 #48 Skrevet 21. januar 2014 name="Anonym bruker" post="146046870" timestamp="1390258438"] Fagbrev i butikk? Jeg har utdanningen som før het førskolelærer, men nå heter barnehagelærer, det er ikke en vanskelig utdanning. Men du må jo brenne litt for det da, ha et ønske om å jobbe med barn og småbarnspedagogikk, passer ikke for alle. Anonymous poster hash: 52687...545 Førskolelærer er vel det nærmeste du kommer KlovneCollege Anonymous poster hash: 7cbb8...ba2 Førskolelærer er klovnecollege?Så det er sånn du ser på de som sannsynligvis tar vare på barnet ditt mens du er på jobb. Det var en unødvendig stygg og sårende kommentar. Er det sånn foreldre ser på oss? Anonymous poster hash: ce376...8eb Dessverre, men jeg tenker nok litt slik jeg også. Jeg kjenner flere som har studert til førskolelærer. Også en veldig god venninne som jeg i blant hjalp med studiearbeidet. Himmel, det var enkle greier! Og ledelse kan de virkelig ikke sies å få god utdannelse i, likevel ender mange førskolelærere opp nettopp som ledere og arbeidsgivere. Mange "kjerringer" som gjør en svært dårlig jobb ute i mange barnehager der. Spesielt i forhold til arbeidsmiljø, oppfølging, kursing. Det blir ofte for mange damer på ett sted, ikke bra! Jeg er heldigvis fornøyd som forelder med de som passer barna mine i bhg, men jeg føler at personlighet er viktigere enn utdanning der som regel. Og jeg mener altså at førskolelærer nesten er light-utgaven av høyere utdanning. HI: Vil du ha jobb med bra lønn og ordnede arbeidstider, så bør du tenke utenfor boksen. Sjekk ut yrker som mannfolk kunne tenkt seg! Unngå omsorgsyrker. For din egen del. Ikke bra for samfunnet, men... Anonymous poster hash: 33d77...0ac Førskolelærer er light utgaven av høyere utdanning faktisk. Er jammen ikke rart at yrket har lav status når folk som ikke har peiling rakker ned på yrket. Denne tråden gjør meg bare trist. Selvfølgelig finnes det dårlige førskolelærere, akkurat som det finnes dårlige arbeidstakere i andre yrker. Det betyr jo ikke at yrket er en klovneutdannelse for det .Men jeg skjønner jo av flere svar her at jeg vel egentlig burde skamme meg for å si at jeg er utdannet førskolelærer.
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2014 #49 Skrevet 21. januar 2014 Jeg er sjokkert over de nedlatende holdningene til barnehageansatte her inne! Jeg synes de gjør en FANTASTISK jobb, og det er faktisk den viktigste jobben i verden. Såklart finnes det mennesker der, som i alle andre yrker, som ikke burde jobbet der, men generelt sett er de fantastiske! Dere som er så nedlatende til barnehageansatte: Da går jeg ut ifra at dere ikke har barna deres i barnehage? Jeg ville ihvertfall ALDRI overlatt barna mine til noen jeg ikke hadde tillitt til, og stolt 100% på. Da er det deres jobb som foreldre å finne noen dere stoler HELT på, eller ha barna hjemme hele tiden. Dere som klager som mest, dere får begynne å jobbe i barnehage selv da, og bedre dette som dere mener er så "forferdelig". Kvalmt å lese om voksne mennesker som generaliserer en hel gruppe mennesker, og som har så nedlatende holdninger til de som tar vare på de viktigste menneskene i samfunnet. Gå inn i dere selv, og tenk på hva slags holdninger dere gir barna deres. Tipper de er noen skikkelige sjarmtroll hvis dere spyr rundt dere med sånn galle ellers også.. og det tipper jeg dere gjør. Anonymous poster hash: 527bd...414 Jeg er en av de som har svart i denne tråden (# 27 og # 36) og som du nå går til fullt angrep på. For å ta den noenlunde saklige delen av angrepet ditt først: Denne tråden dreide seg opprinnelig om tips til en "enkel" utdanning som var garantert jobb. Jeg kom ikke opp med den unødvendig spydige kommentaren om førskolelærerutdanning og klovnecollege, men jeg sa meg enig i at jeg oppfattet det som en veldig enkel høyere utdanning. Og en utdanning som ga mange altfor dårlig ballast som ledere, i hvert fall har det vært slik tidligere. Slik at litt for mange med førskolelærerutdanning gjør en dårlig jobb som ledere, arbeidsgivere og administratorer. Jeg generaliserer IKKE en hel yrkesgruppe, og jeg snakker IKKE nedlatende om jobben de gjør i forhold til barna. Jeg har kun uttalt meg om selve førskolelærer-utdanningen, og om jobben enkelte ledere i barnehager gjør i forhold til de ANSATTE. Det er faktisk ikke uvanlig med ledere som ikke engang klarer å gjennomføre medarbeidersamtaler, eller ta tak i uheldig arbeidskultur som gir skyhøyt sykefravær og stor gjennomtrekk av ansatte. Dette var også ett av punktene regjeringen foreslo å endre på i framtidige barnehagelover i artikkelen jeg linket til: Krav om to års etterutdanning i administrasjon og ledelse før man kan ansettes fast som styrer Du kan da ikke for alvor nekte for at førskolelærer/barnehagelærer-utdanningen er enklere og mindre krevende enn for eksempel medisinstudiet eller sivilingeniør? Det blir omtrent like dumt som om en assistent med fagutdanning som barne-og ungdomsarbeider skulle nektet for at hans/hennes utdanning var mindre krevende og omfattende enn din høgskoleutdanning som førskolelærer. Forresten så mener jeg ikke at den grunnleggende førskolelærerutdanningen bør gjøres mer teoretisk eller omfattende enn nødvendig. Kanskje bør den heller være enda litt mer praktisk rettet, litt mindre "feminisert" enn i dag, for å friste flere mannfolk inn i yrket. Og så bør det heller være flere spesialiserte videreutdanningstilbud som gir totalt 5-årig utdanning. Så var det den mindre saklige delen av angrepet ditt. Det virker ikke som om man har så veldig gode argumenter når man må gå rett på personangrep, du er vel klar over det? Jo, jeg har og har hatt flere barn i barnehage. Og jeg har vært fornøyd med barnehagetilbudet og de ansatte, og ungene har trivdes. Selv om jeg også har opplevd å ha barn på barnehager som har slitt veldig med trivsel og ledelse blant de ansatte, så har det ikke gått utover barna. Det har aldri vært "forferdelig" for barna, men kanskje for de som jobbet der? Og jeg har også vært hjemmeværende med barna mine. Har bevisst valgt å la dem være så lite i barnehage som mulig mens de har vært helt små. Fordi jeg liker å være sammen med barna mine, liker å gjøre ting sammen med dem og vennene deres, og klarer fint å sosialisere mine egne barn. Jeg er helt sikker på at jeg kunne ha gjennomført en førskolelærerutdanning med gode karakterer uten problemer. Jeg kunne også ha klart jobben bra, jeg ville aldri hatt samvittighet til å slurve med arbeidsoppgaver eller overse barna, men jeg ville ikke ha trivdes. Det er ikke noe jeg brenner for, og det er faktisk noe jeg mener man må om man skal ha det yrket. Og heldigvis finnes det masse flotte folk som gjør det! Jeg synes selvfølgelig barna mine er noen skikkelig sjarmtroll selv! Gjør ikke alle mødre det? Men det var vel ikke slik du mente det? De eldste har begynt på skolen, og jeg har faktisk skriftlige tilbakemeldinger fra skolen på at de er kunnskapsrike, høflige, vennlige og godt likt med mange venner. Til tross for at de har et slikt troll som meg til mor. Jeg er nemlig obs! på hvilke holdninger jeg viser overfor dem, og har aldri klaget på hverken barnehagen eller skolen overfor barna. Det å dra inn barna mine i denne diskusjonen var egentlig fullstendig lavmål av deg, og gir ikke akkurat tillit til deg som en person som sprer gode holdninger... Anonymous poster hash: 33d77...0ac
HuIdra Skrevet 22. januar 2014 #50 Skrevet 22. januar 2014 Men det finnes jo flust av arbeidssteder der leder ikke engang har utdanning.. Hvorfor er du ikke heller opptatt av disse? Eller er alle bedre på ledelse enn førskolelærere nettopp fordi de har gått på klovneskolen? Og siden du er så sikker på at du ville fått så gode karakterer.. Vet du i det hele tatt hva som er pensum?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå