Gå til innhold

jeg trenger gode råd ang søster og hennes samboer.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre, og hvordan jeg skal gå frem i denne saken.

Jeg vet at lillesøsteren min (21 år) blir dårlig behandlet av samboeren sin (23år).

Hun har ofte hatt blåmerker og forklart det bort med "gått på døra/falt i trappen/falt på glatta" også videre.

Hun har fortalt til en med taushetsplikt at det var samboeren hennes som hadde gjort dette med henne, og den personen har brutt taushetsplikten sin og fortalt det til en i familien. Jeg kan derfor ikke si at jeg vet det på den måten, da det vil få store problemer for vedkommende som har fortalt dette videre.

Men søsteren min trenger hjelp, hun forstår det bare ikke selv.

Lillesøster og samboeren hennes kommer på middag her hos meg og mannen på fredag.

Jeg vil at samboeren hennes skal forstå at jeg vet, og vite at jeg er sekunder unna å separere hodet fra kroppen hans så fort han rører ved henne igjen.

Jeg kan jo ikke tvinge henne til å gå fra han, så da må jeg tvinge han til å behandle henne bra.

Hva ville dere gjort?

Beklager langt og rotete innlegg, skriver fra telefonen og er så sint at jeg sliter med å ordlegge meg.

Anonymous poster hash: 148a7...77f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og JA, jeg vet det var feil av personen med taushetsplikt å bryte denne, men det er ikke det som er fokuset mitt nå, så vær snill å ikke halshugg meg nå.

HI

Skrevet

Hvis det er mulig trekk samboern hennes til side og fortell han at du er bekymra. Si hva du har sett, men si at du håper du tar feil når det gjelder mistankene dine, men hvis du har rett så vil du anmelde foholdet asap.

Anonymous poster hash: 44c76...ab4
Skrevet

Du får aldri tvunget han til å behandle henne bra.

Prat med henne, ikke så sikkert at hun bryter taushetsplikten. 

Spørs på hvilken omstendighet din søster fortalte dette til henne på.

Anonymous poster hash: 1069a...e40
Skrevet

Du har sett at hun har blåmerker med rare forklaringer og kan ut fra dette ha du nok informasjon ovenfor din søster til å få henne til å innrømme hva som faktisk foregår uten å avsløre at noen har brutt taushetsplikten.

Men denne samtalen må du selvsagt ta på tomannshånd med bare søsteren din tilstede.

Er det barn i dette forholdet?

Mange krisesenter har døgnåpne telefoner og har kompetanse på vold, kan du ikke ringe de for veiledning?

Anonymous poster hash: b3628...8ef
Skrevet

Har hatt mistanke om dette lenge, og har snakket med han før, angående måten han snakker til henne på. Han er veldog overdrivende av seg om dere skjønner, han smører smør på flesk utad, for å fremstå best selv. Søsteren min har ikke nevnt et eneste ord om det annet enn til personen med taushetsplikt.

HI

Skrevet

Tausehetsplikten gjelder ikke når det er fare for liv, og det kan det jo være i sånne situasjoner. Jeg googlet litt og fant dette: "Der det er fare for gjentatt grov kvinnemishandling, vil høyst sannsynlig vilkårene for å bryte taushetsplikten være oppfylt (denne regelen må forøvrig sees i sammenheng med helsepersonelloven § 31 om opplysningsplikt til politi og brannvesen" (Link: http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/nouer/2003/nou-2003-31/12/7/4.html?id=373019) 

Så med andre ord, har egentlig denne personen opplysningsplikt! Jeg ville ikke nølt. Jeg ville ringt politiet (ikke nød nr) og snakket med de om hvordan man går frem. Fortell dem hva du vet og om situasjonen å få et godt råd fra dem. Mest sansynlig er det ikke du som skal gjøre noen ting, men de som tar saken i egne hender. (Vil jeg tro i allefall). Hun må kanskje anmelde han? jeg vet lite om dette her, men hun må i hvertfall vekk fra han! Og du må passe på deg selv så ikke han går løs på deg også! 

http://www.oslokrisesenter.no/  Kanskje du kan snakke med noen der? 

Håper du finner en løsning og at det ordner seg!!! 

Skrevet

Men hvorfor kan forresten ikke denne personen med taushetsplikt gjøre noe?

Skrevet

Hvis det er mulig trekk samboern hennes til side og fortell han at du er bekymra. Si hva du har sett, men si at du håper du tar feil når det gjelder mistankene dine, men hvis du har rett så vil du anmelde foholdet asap.

Anonymous poster hash: 44c76...ab4

DET ville jeg ikke ha gjort!! Hva så når de kommer hjem igjen da? Da kan han jo tro hun har "sladra"! og da får hun i hvertfall en gjennomgang, ville jeg tenkt. Jeg ville rådet deg til å late som ingenting når det kommer til han, før du har snakket med mennesker som vet hva man skal gjøre i slike situasjoner. Å la han vite at du vet, kan blir farlig for dere begge! 

Skrevet

Men hvorfor kan forresten ikke denne personen med taushetsplikt gjøre noe?

Ja det reagerer jeg også på? Den personen har jo egentlig meldeplikt? hmm 

Skrevet

Jeg hadde ringt samboer i dag og sagt om han krummer ett hår på hodet hennes vil du skjære av han ballene med en skje.

Du vet det og dette er FARLIG. Han kan drepe henne.

Grip inn i dag. Din søster trenger hjelp. Til fredag er for sent.

Anonymous poster hash: 1fcff...dc8

Skrevet

Jeg hadde ringt samboer i dag og sagt om han krummer ett hår på hodet hennes vil du skjære av han ballene med en skje.

Du vet det og dette er FARLIG. Han kan drepe henne.

Grip inn i dag. Din søster trenger hjelp. Til fredag er for sent.

IKKE ring samboer!!! Han er jo nærmere henne enn det du er. Han kommer til å gjøre noe drastisk hvis han får greie på at noen vet hva han holder på med og ingen andre er i nærheten av dem to!!!! Da må du i såfall ha henne hos deg, og fortelle han at du har kontaktet politiet! 

Skrevet

Så hent henne I DAG.

Jeg vet det høres dramatisk ut men tro meg. Det er vanskelig å gå og hun er ung. Hun trenger at noen griper inn.

Skrevet

Jeg har prøvd å fortelle henne at jeg vet han er årsaken til blåmerkene. Hun svarer at jeg ikke kan vite noe som helst, og at hun har det bra med ham, og de elsker hverandre over alt på jord og hele den runden der. Hun har nevnt én gang at de hadde kranglet og han hadde måttet holde henne nede med makt fordi hun var så sint. Jeg har prøvd utallige ganger å snakke med henne alene, men hun er jo umulig å åpne på det feltet der.

Det er ikke barn inne i bildet, heldigvis.

Hun får heller ikke lov av samboeren sin å passe tantebarnet sitt (1åringen vår) i leiligheten "hans"(som de BEGGE betaler like mye på!!)

Kanskje jeg skulle tatt en telefon til dem, ja. Blir helt dårlig av dette her.

HI

Du har sett at hun har blåmerker med rare forklaringer og kan ut fra dette ha du nok informasjon ovenfor din søster til å få henne til å innrømme hva som faktisk foregår uten å avsløre at noen har brutt taushetsplikten.

Men denne samtalen må du selvsagt ta på tomannshånd med bare søsteren din tilstede.

Er det barn i dette forholdet?

Mange krisesenter har døgnåpne telefoner og har kompetanse på vold, kan du ikke ringe de for veiledning?

Skrevet

Her må du trå ytterst forsiktig HI!

Om du gjør han bevist på at du vet, kan det straffe din søster! Min eks slo meg, det var ikke ofte, og veldig av/på.. Så lot min mor han få vite, uten å si det direkte, at hun viste.. Når vi kom hjem igjen den kvelden, gikk han løs på meg, siden han var sikker på at jeg hadde fortalt henne det. Det var starten på økende vold og stengt liv med familie, frem til en venninne av meg hjalp meg ut av det.

Det beste er å gjøre henne bevist på at du vet, enten ved å si at denne personen har fortalt det, av redsel for hennes helse og liv (da bryter man ikke taushetsplikten) eller at du har lagt to og to sammen og VET, det hjelper ikke å bortforklare noe mer.. Men gjør henne trygg på deg, at du ikke på noe måte klandrer henne. Sett deg heller ikke på den "han er et monster" holdningen, det kan bare føre til at hun trekker seg enda mer fra deg, for enda han skader henne, så elsker hun han, og ser seg avhengig av han.

Min venninne sin fremgangsmåte:

Hun kontaktet det nærmeste krisesenteret, og avtalte et møte mellom en av de ansatte der, seg selv og meg, hjemme hos min venninne.. Når jeg kom dit trodde jeg det bare ville være oss to.. Men hun som kom fra krisesenteret snakket vennlig med meg, fortalte at hun forsto jeg elsket han, at jeg følte jeg MÅTTE vær med han, men at han ikke var god for meg. Jeg blånektet på at det de sa stemte (livredd for mer bråk med han) men hun stoppet ikke, fortalte at jeg kunne unngå han helt, få tid til ro, slippe redsel, og finne ut hva JEG ønsket meg, ikke hva han ønsket av meg.

Etter 3 timer intens samtale, ble jeg med til krisesenteret, det reddet livet mitt! Det finnes det ikke tvil i, for etter noen dager startet jeg å innse hvor vondt jeg hadde hatt det, at det IKKE var min feil at han "måtte" slå meg.

I dag er jeg sammen med en som aldri ville lagt en hånd på meg, en jeg kan stole blindt på, men likevel, pga min fortid, gjør jeg det ikke, for jeg vet at jeg må være 100% ærlig med meg selv, om noe skulle hende, det vil jeg ikke klare om jeg stoler blindt på at han gjør det beste for oss.

Anonymous poster hash: 4120d...409
Skrevet

Tausehetsplikten gjelder ikke når det er fare for liv, og det kan det jo være i sånne situasjoner. Jeg googlet litt og fant dette: "Der det er fare for gjentatt grov kvinnemishandling, vil høyst sannsynlig vilkårene for å bryte taushetsplikten være oppfylt (denne regelen må forøvrig sees i sammenheng med helsepersonelloven § 31 om opplysningsplikt til politi og brannvesen" (Link: http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/nouer/2003/nou-2003-31/12/7/4.html?id=373019)

Så med andre ord, har egentlig denne personen opplysningsplikt! Jeg ville ikke nølt. Jeg ville ringt politiet (ikke nød nr) og snakket med de om hvordan man går frem. Fortell dem hva du vet og om situasjonen å få et godt råd fra dem. Mest sansynlig er det ikke du som skal gjøre noen ting, men de som tar saken i egne hender. (Vil jeg tro i allefall). Hun må kanskje anmelde han? jeg vet lite om dette her, men hun må i hvertfall vekk fra han! Og du må passe på deg selv så ikke han går løs på deg også!

http://www.oslokrisesenter.no/ Kanskje du kan snakke med noen der?

Håper du finner en løsning og at det ordner seg!!!

Personen med taushetsplikt er legen hennes.

Er det alvorlig nok til å snakke med politiet? Er redd de vil tro jeg bare overdriver og er hysterisk, men jeg har den følelsen av at hun ikke har det noe bra. Jeg VET at hun ikke har det noe bra. Hun har slitt i flere år, og det ble ikke bedre da hun møtte den mannen.

Skrevet

Her må du trå ytterst forsiktig HI!

Om du gjør han bevist på at du vet, kan det straffe din søster! Min eks slo meg, det var ikke ofte, og veldig av/på.. Så lot min mor han få vite, uten å si det direkte, at hun viste.. Når vi kom hjem igjen den kvelden, gikk han løs på meg, siden han var sikker på at jeg hadde fortalt henne det. Det var starten på økende vold og stengt liv med familie, frem til en venninne av meg hjalp meg ut av det.

Det beste er å gjøre henne bevist på at du vet, enten ved å si at denne personen har fortalt det, av redsel for hennes helse og liv (da bryter man ikke taushetsplikten) eller at du har lagt to og to sammen og VET, det hjelper ikke å bortforklare noe mer.. Men gjør henne trygg på deg, at du ikke på noe måte klandrer henne. Sett deg heller ikke på den "han er et monster" holdningen, det kan bare føre til at hun trekker seg enda mer fra deg, for enda han skader henne, så elsker hun han, og ser seg avhengig av han.

Min venninne sin fremgangsmåte:

Hun kontaktet det nærmeste krisesenteret, og avtalte et møte mellom en av de ansatte der, seg selv og meg, hjemme hos min venninne.. Når jeg kom dit trodde jeg det bare ville være oss to.. Men hun som kom fra krisesenteret snakket vennlig med meg, fortalte at hun forsto jeg elsket han, at jeg følte jeg MÅTTE vær med han, men at han ikke var god for meg. Jeg blånektet på at det de sa stemte (livredd for mer bråk med han) men hun stoppet ikke, fortalte at jeg kunne unngå han helt, få tid til ro, slippe redsel, og finne ut hva JEG ønsket meg, ikke hva han ønsket av meg.

Etter 3 timer intens samtale, ble jeg med til krisesenteret, det reddet livet mitt! Det finnes det ikke tvil i, for etter noen dager startet jeg å innse hvor vondt jeg hadde hatt det, at det IKKE var min feil at han "måtte" slå meg.

I dag er jeg sammen med en som aldri ville lagt en hånd på meg, en jeg kan stole blindt på, men likevel, pga min fortid, gjør jeg det ikke, for jeg vet at jeg må være 100% ærlig med meg selv, om noe skulle hende, det vil jeg ikke klare om jeg stoler blindt på at han gjør det beste for oss.

Anonymous poster hash: 4120d...409

Det er det jeg er redd for også, at han skal forstå at jeg vet, men la det gå utover henne. Jeg er så redd for den vakre lille(store)søsteren min. Ringer krisesenteret her i distriktet når mannen kommer hjem fra jobb. Noe må jo gjøres.

Skrevet

I noen tilfeller må man bare tvinge noen rett og slett, hent henne, si klart fra til idioten om at dette er hans feil, ha med flyttebil og få lempet inn alle tingene hennes fort som faen.

Så truer dere med politiet hvis han så mye som tenker på å kontakte noen av dere igjen. Anmeld ham om hun tør.

Anonymous poster hash: db651...af0
Skrevet

Du kan velge å anmelde ham for vold. Politiet kan gå inn å gjøre noe selv om vedkommende selv ikke vil. MEN det kan skape et høyt konfliktnivå uten med dårlige resultater.

Er mannen din større og sterkere enn samboeren hennes? Enkelte karer forstår det språket best. La i så fall ham gi veldig klar beskjed om at dersom dere ser ett eneste tegn til på at han har mishandlet henne, så blir han rundjult. Litt brutalt, men det kan fungere.

Ellers så må du bare jobbe med søsteren din. Si at det er utveier og gi klar beskjed om hva det er. Dere bør selv ha tenkt gjennom hvor mye dere er villig til å yte. (At hun kan bo hos dere en periode osv)

Lykke til!

Anonymous poster hash: 94133...477
Skrevet

Du kan velge å anmelde ham for vold. Politiet kan gå inn å gjøre noe selv om vedkommende selv ikke vil. MEN det kan skape et høyt konfliktnivå uten med dårlige resultater.

Er mannen din større og sterkere enn samboeren hennes? Enkelte karer forstår det språket best. La i så fall ham gi veldig klar beskjed om at dersom dere ser ett eneste tegn til på at han har mishandlet henne, så blir han rundjult. Litt brutalt, men det kan fungere.

Ellers så må du bare jobbe med søsteren din. Si at det er utveier og gi klar beskjed om hva det er. Dere bør selv ha tenkt gjennom hvor mye dere er villig til å yte. (At hun kan bo hos dere en periode osv)

Lykke til!

Ja, han er det. Og jeg vet at samboeren hennes ser veldig opp til mannen min. Lurer på om jeg skal sende de ut på en liten kjøretur mens jeg og søsteren min er hjemme, og at mannen snakker ordentlig med fyren. Vet man ikke skal gi sånne folk en sjanse til, men jeg vil ikke ødelegge noe som kanskje kan bli bra for søsteren min. En sjanse, og vi skal ha ekstranøkkel til leiligheten de har, og komme på besøk akkurat når det passer oss. Jeg ser flere kommenterer at han kan skade meg også, men det tviler jeg på. Tror ikke han hadde turt å gått etter meg, søsteren min derimot er et enklere offer å legge hånd på. Han har aldri helt visst hvor han har meg. Hun vet at hun kan komme hit når som helst, hun har bodd her i perioder. Tusen takk for alle svarene jeg har fått her, helt overveldende at dere tar dere bryet med å svare meg! Tusen takk!

Skrevet

Flott at du stiller opp for søsteren din! Lykke til, håper det ordner seg

Skrevet

Før dere gjør noe som helst - snakk med politiet!!!

For å få råd, for å være sikker på at dere ikke gjør noe som kan gjøre ting verre for din søster!

Ring gjerne krisesenteret også for å få råd.

Jeg mener at alle alternativ du har fått om å la hennes samboer vite at dere vet er elendige alternativ.

En mann som slår så alvorlig, som mishandler så ille, allerede i en alder av 23, han vil ikke forandre seg bare fordi noen sier at han skal slutte. Ikke tro på det!

Derimot er det stor fare for at han begynner å skade søsteren din der det ikke synes, der det kan dekkes av klær, der det ikke er naturlig at andre kommer borti. Så fra å gå fra mer eller mindre "ufarlige" slag så kan han begynne med slag mot indre organer som i verste fall kan bli livstruende for din søster.

Begynner han å skade din søster der det ikke synes så vil hun sitte enda mer i saksa, for da har du ikke lenger noen tegn å gå etter, du kan faktisk tro at han har skjerpet seg når sannheten er langt, langt verre!

Og å sende mannen din og søsters samboer på kjøretur.... for all del, tenk på trafikksikkerheten, hva om det blir en krangel i bilen? En mann som din søsters samboer har ikke impulskontroll, han greier ikke kontrollere sinnet sitt. Å ta en slik konfrontasjon i en bil kan bli fatalt!

Så søk råd og hjelp fra politi og evt krisesenter.

Du har mer enn god nok grunn til å gå til politiet når legen til din søster har sagt det han eller henne har gjort!

Din søster er heldig som har deg som vil kjempe for henne. Bare pass på at du og din mann ikke gjør noe nå som kan gjøre din søsters situasjon verre.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 7fbd6...37f
Skrevet

Da jeg var 18år bodde jeg sammen med en ung mann som var alt annet enn snill. Husker jeg knakk sammen en kveld og fortalte min venn, en eksungdomskjæreste, om hvordan jeg hadde det. Vi var gode venner fortsatt og jeg stolte på ham.

To kvelder etter sto ham og faren min på døra med bil og henger! De sa rett ut at jeg ikke skulle være der en dag til. Og psykisk utkjørt som jeg var, og sjeleglad for at noen tok grep, så fulgte jeg lydig etter dem. Har ikke angret en dag og har alltid vært takknemlig for at min venn tok det på alvor og turte å si ifra til mine foreldre!

Så hi, snakk med deres foreldre, regner med de ikke kommer til å sitte passive å se på at deres datter blir mishandlet!?

Lykke til, håper dere får henne vekk fra denne dusten!

Anonymous poster hash: 2077b...cff

Skrevet

Lykke til!

Ja, han er det. Og jeg vet at samboeren hennes ser veldig opp til mannen min. Lurer på om jeg skal sende de ut på en liten kjøretur mens jeg og søsteren min er hjemme, og at mannen snakker ordentlig med fyren. Vet man ikke skal gi sånne folk en sjanse til, men jeg vil ikke ødelegge noe som kanskje kan bli bra for søsteren min. En sjanse, og vi skal ha ekstranøkkel til leiligheten de har, og komme på besøk akkurat når det passer oss. Jeg ser flere kommenterer at han kan skade meg også, men det tviler jeg på. Tror ikke han hadde turt å gått etter meg, søsteren min derimot er et enklere offer å legge hånd på. Han har aldri helt visst hvor han har meg. Hun vet at hun kan komme hit når som helst, hun har bodd her i perioder. Tusen takk for alle svarene jeg har fått her, helt overveldende at dere tar dere bryet med å svare meg! Tusen takk!

Tro meg.. Du vill ikke at mannen din skal på noen måte "skremme" han også la søsteren din dra hjem sammen med han etterpå!!! 

Det kan faktisk gå riktig ille!! Den beste måten å håndtere dette på er å snakke med søstern din. Og si at du VET at han slår henne.. (Lat bare som om du vet dette ved måten han er mot henne på og blåmerkene osv.) 

Dere kan aldri endre hann, men du kan hjelpe søsteren din, men det gjør dere ikke ved hennvende dere til han.. 

Skrevet

Hvorfor melder ikke legen det til politi,er det barn med i bilde burde legen kontakte bv.

du burde først snakke med politiet for å få råd,og krisesenter

kan du få en fra krisesenter,politiet og lege til ett møte m deg å dun søster?ihvertfalk krisesenter,deg å søsteren din.

mannnen er psykopat og en psykopat kan enn ikke klare å endre,de endrer bare partneren og i dette. Tilfelle er det din søster.

da jeg levde med en psykopat ble jeg hjernevasket fra dag en,og tilslutt var det en som sa:du må velge mann el barn,du har frist på 1time til å bestemme deg,ellers kontakter jeg bv og da ser du ikke barnet ditt mer.forferdelig å høre,men familien min skjønte hva jeg gikk igjennom,de kom å hentet meg mens han var på jobb,hadde aldri klart å dra ellers,og han ringte å sendte masse meldinger,men di ignorerte jeg.å kontaktet advokat,og all kommunikasjon gikk via advokat eller mail da slapp jeg å høre.samtidig satte jeg opp lidte med allt det negative og da forsvant forelskelses en fort.

lykketil

Anonymous poster hash: bfed3...2e0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...