Gå til innhold

Sløser dere med maten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg synes stadig folk her inne reglrett sutrer over trang økonomi, at de plutselig har litt mindre en mnd så de må knipe inn på mat og lignende.

Så jeg lurer litt på, dere som bruker mer enn 4000 på mat pr mnd, 2 voksne og 2 barnehagebarn, bare for å ha et utgangspunkt.

Sløser dere? Har dere en halv pakke skinke på en skive brød? Halv pakke leverpostei på ei skive? Flere lag ost? 

For hvis det er sånn at dere spiser opp en pakke skinke daglig f.eks, da er det jo ikke rart dere synes dere har dårlig råd når dere ikke har råd til å kjøpe ny skinkepakke like ofte som dere pleier.

Synes det er rart at det går an å føle seg fattig med såpass mye på matbudsjett. Hadde jeg hatt f.eks 5000 i mnd til mat som ei i en annen tråd, ja da hadde jeg måttet trøkke i meg scampi og indrefilet flere ganger i uken for å komme opp i den summen, evt. plusset på med lunsj ute hver dag.

Så, sløser dere?

Anonymous poster hash: f4a01...e12
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi sløser nok mye mat ja,  dessverre. Vi både spiser og kaster vel egentlig mer enn nødvendig. Har prøvd og prøvd å innskrenke litt her og der og når jeg handler er det snevert. Når mannen handler derimot er det ingen begrensning på hva som finner veien i kjøleskapet. ÆSJ.. Vi bruker i overkant av 8000,-

Skrevet

Jeg har ikke dårlig råd, men vil heller ikke si jeg sløser med maten. Vi spiser rester og sitter sjelden igjen med mat vi ikke rakk å spise før den ble gammel, men vi kunne godt senket matbudsjettet vårt med flere hundre kroner i uka om vi ønsket det. Vi bruker mer penger på mat enn vi stengt tatt trenger for å ha et sundt kosthold. Det gjør nok minst 95% av alle her inne.

Jeg bruker penger på andre ting jeg ikke trenger også.

Anonymous poster hash: 1fbec...e48
Skrevet

10.000 i matbudsjett pr mnd. To voksne to barn.

Sløser ikke, klager ikke over dårlig råd og kaster veldig lite mat.

Kjøper som regel kvalitet og det koster. Feks kun brød fra baker. Velger alltid økologiske alternativer. Unngår billig "fyllmasse" som vanlig pasta, ris og produkter med mye hvitt hvetemel eller tilsetningsprodukter. Osv.

Er fullstendig klar over at vi kunne senket kostnadene hvis vi spiste mer dritt, men det har vi ikke behov for.

Anonymous poster hash: fb927...d92

Skrevet

Jeg betaler ekstra for kvalitet, sunnere alternativer og økologisk mat. Sutrer dog ikke for dårlig råd har vi ikke. Helt normal økonomi.

Men i trange måneder kniper vi jo på budsjettet, går jo ikke for luksus på kreditt den mnd eller ber om hjelp. Når vi velger å prioritere som vi gjør får vi jo ta den kostnaden.

Anonymous poster hash: f5bc6...3f2

Skrevet

Men er jo enig, folk som sutrer over kun 5000 til mat en mnd må jo endre på noe:)

Anonymous poster hash: f5bc6...3f2

Skrevet

Nei, overhodet ikke. Vi har god økonomi men lever ganske så nøkternt til vanlig. En skinkeslice per  brødskive og to skiver ost. Spiser mye knekkebrød, drikker nesten aldri juice. Vanvittig dyrt for konsentrat og helt hinsides priser på fersk juice(tropicana mm.)

Har vi rester fra middagen går det i matboksen til bhg og jobb. Det eneste jeg kaster er pasta og ris- det smaker ikke godt dagen etter. Beregner godt og kjøper aldri for mye mat som må kastes- heldigvis.

Skrevet

Jeg lager ukelister over middager for en uke om gangen. Tenker da hva som kan brukes i flere retter.

Rester brukes som lunsj neste dag.

Drikker vann til middag og melk til kvelds.

En voksen og et barn, vi lever veldig nøkternt. Er opplært fra liten av og spare penger.

Anonymous poster hash: 3f16c...7b1

Skrevet

Etter HIs mening så sløser vi nok... :)

Vi er opptatt av det vi mener er et sunt kosthold, og for oss er det blandt annet å kutte ned på brød og generelt unødvendige karbohydrater.

Så ja, hvis vi spiser brød, så er det nok mer pålegg med brød, enn brød med pålegg. Og iiikk, mannen spiste kun pålegg og grønnsaker til frokost i dag.

I tillegg så består lunsj og middag hos oss av varmmat, så det er sikkert sløseri det også ;)

Vi er to voksne, og en baby som kun får smaksprøver med mat, men vi bruker nok ca 8000 i mnd på mat. Jeg vet det er mye, men vi prioriterer å bruke penger på dette.

Men vi sløser ikke når det kommer til å kaste mat. Har vi igjen middagsrester så er dette f.eks lunsj dagen etter.

Skrevet

10.000 i matbudsjett pr mnd. To voksne to barn.

Sløser ikke, klager ikke over dårlig råd og kaster veldig lite mat.

Kjøper som regel kvalitet og det koster. Feks kun brød fra baker. Velger alltid økologiske alternativer. Unngår billig "fyllmasse" som vanlig pasta, ris og produkter med mye hvitt hvetemel eller tilsetningsprodukter. Osv.

Er fullstendig klar over at vi kunne senket kostnadene hvis vi spiste mer dritt, men det har vi ikke behov for.

Så heldig du er som har mulighet til å handle slik :) 

Anonymous poster hash: 84f78...de3

Skrevet

Vi sløser ikke, men er på en måte fine på det. Kjøper stort sett bare rene råvarer i tillegg til produkter fra spesialtbutikker. Spiser vi brød er det hjemmelaget lavkarbobrød der ingrediensene er dyrere enn et vanlig butikkgrovbrød. Frokost/lunsj/kvelds kommer fort opp i 50-70 kr per person hos oss voksne. Barna spiser mer vanlig brød, velger skinkeost, egg, makrell i tomat, ost o.l. på skiva.så de er billigere i drift. Kjøper sjelden ferdigmat, og er ikke ofte ute og spiser. Bruker sikkert 10-12 tusen i mnd. på mat, og jeg syns det er mye. Men mannen vil ikke endre kosthold, og syns det er en god investering i helse. Jeg er forsåvidt enig, og gjør det så billig så mulig ut i fra forutsetningene.

Skrevet

#4: vi er to barn og to voksne og vi spiser ikke dritt. Nesten alt lages fra bunnen av, mye grønnsaker og frukt, kyllingfilet, svinefilet, oksekjøtt, ren fisk, hjemmelagede (sunne) supper, prøver å ha en kjøtt/fiskfri dag i uka for "planetens skyld" etc. Likevel bruker dere 4000 mer enn oss på mat i måneden. Vi kaster sjelden mat, baker brød selv (2 pk grovbakst pluss gjør og strøm er ca 35 kr for 3 smakfulle sunne brød….da vi kjøpte brød, brukte vi mye på brød i uka for vi "likte" kun de til 30 kr stk….

Handler konsekvent på Rema såfremt det ikke er rasende billige tilbud på andre butikker.

Anonymous poster hash: af828...9d8
Skrevet

Ja, jeg synes stadig folk her inne reglrett sutrer over trang økonomi, at de plutselig har litt mindre en mnd så de må knipe inn på mat og lignende.

Så jeg lurer litt på, dere som bruker mer enn 4000 på mat pr mnd, 2 voksne og 2 barnehagebarn, bare for å ha et utgangspunkt.

Sløser dere? Har dere en halv pakke skinke på en skive brød? Halv pakke leverpostei på ei skive? Flere lag ost? 

For hvis det er sånn at dere spiser opp en pakke skinke daglig f.eks, da er det jo ikke rart dere synes dere har dårlig råd når dere ikke har råd til å kjøpe ny skinkepakke like ofte som dere pleier.

Synes det er rart at det går an å føle seg fattig med såpass mye på matbudsjett. Hadde jeg hatt f.eks 5000 i mnd til mat som ei i en annen tråd, ja da hadde jeg måttet trøkke i meg scampi og indrefilet flere ganger i uken for å komme opp i den summen, evt. plusset på med lunsj ute hver dag.

Så, sløser dere?

Anonymous poster hash: f4a01...e12

Vi er to voksne og to barnehagebarn, og bruker ca 6000 på mnd på mat og dagligvarer, og da synes jeg vi er ganske måteholdende, faktisk. Det er middagene som er det dyreste. Skal du ha fisk eller kjøtt til fire personer går det jo opp mot 100 kr med en gang. Og vi har ordentlige og varierte grønnsaker til middagene hver dag, det er et krav både fra små og store, så da er man raskt oppe i 150 pr middag. Det er 30 dager i mnd, så da er det 4500 kr. Det er klart det går an å lage billigere middager, f.eks. suppe eller pasta med pesto, og da blir det så klart mye billigere. Men andre dager spiser vi kveite eller lammestek også, så da går det opp i opp, så en snittpris på 150 kr pr middag er ganske realistisk. 

Brød-mat er ganske billig, derimot, og der går det ikke så mange kronene om dagen. 

Anonymous poster hash: 14ece...9f8

Skrevet

Jeg synes det blir helt feil å ta utgangspunkt i 4000 kroner for to voksne og to barnehagebarn - det er ikke et stort matbudsjett! SIFOs standardbudsjett for to voksne og to barnehagebarn er 6810 kroner i måneden, og det er bare mat og drikke. Toalettpapir, matpapir, bleier, såpe osv. kommer utenom.

Vi er to barnehagebarn, et barneskolebarn og to voksne i familien. Vi bruker rundt 9000 kroner i måneden i matbutikken (da er tannkrem, toalettpapir, sjampo, osv. regnet med). Jeg synes det er mye, men synes ikke vi sløser, og vi handler på de billigste butikkene. Når jeg ser på SIFO-budsjettet ser jeg at det er helt "greit" at vi bruker så mye, det er det som er beregnet at man trenger.  

Anonymous poster hash: 524c9...195
Skrevet

Ja, vi sløser litt, det kastes litt og det er mer pålegg på skiva enn det er skive.

Nå jobbes det med den kaste biten, men pålegg biten det blir det ikke gjort noe med. Ungene elsker matpakker der skivene bugner, 6 åringen får skiver med ovnsbakt leverpostei, salat og bacon på skiva. Tenåringen får wraps med feks kyllingfilet og salat.

Ja, vi har stort matbudsjett, men med et kosthold basert på rene råvarer, kvalitet og mye fersk, fisk, kjøtt, frisk grønt og frukt, pluss mest mulig sessong og kortest mat når det er mulig, ser jeg ikke at det er mulig å spare inn så mye. Vi bruker 10 000 på mat alene i mnd, 5 mennesker, der to voksne og en er tenåring.

Vi har råd og velger å prioritere å bruke mye på maten, vi sløser lite på andre ting og er nøkterne i forbruket ellers.

Anonymous poster hash: acf0c...76c

Skrevet

Jepp , vi sløser når det kommer til mat!

Anonymous poster hash: f4fcf...fa6

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Er kanskje "litt" feil å påstå at de som bruker lite på mat pr mnd spiser dårligere mat enn de som bruker store summer på mat i mnd?

Her er vi to voksene og to små i bhg alder, vi bruker alt fra 2000-6000 i mnd på mat, alt etter hvor mye jeg lager fra bunn osv.. De mnd vi bruker 2000 kr, så er det ikke slik at vi lever på pølse og pomfri, suppeposer ol, men det er måneder jeg lager så og si alt fra bunn, så langt det lar seg gjøre.

Vi sløser ikke med maten vår, og det er lite av det som kastes

Skrevet

Vil ikkje karakterisere det som sløsing når det faktisk blir ete opp. Sløsing er den maten som blir bert ut i søpla. Er ikkje av dei verste på slikt, men kastar meir enn ønskelig.

Skrevet

Nei, jeg føler ikke at vi sløser. Er 2 voksne og 1 barn med glutenallergi, 3 hunder og 4 katter.

Vi har rundt 4000-5000  per mnd i matbudsjett- og inkl andre husholdningsartikler ..Glutenfri mat er litt dyrere enn vanlig mat. Summen vi får dekket til glutenfri mat, er inkl i matbudsjettet.

Her spiser vi middagsrester hvis det er mye til overs og vi handler ikke inn nytt, før det trengs.Skulle vi mot formodning ha matrester igjen som vi ikke vil spise selv, så takker ikke husdyrene nei til et måltid menneskemat :)

Jeg lager så godt som all mat fra bunnen av, og siden jeg er baker, så blir kaker, kjeks o.l også bakt fra bunnen av.

Anonymous poster hash: 6e42e...a7b
Gjest MammaTilKidsa
Skrevet

Vi er to voksne og to babyer, og husholdningsutgiftene våre per måned ligger rundt 15000,-.

Jeg vet at det er mye sammenliknet med andre, men vi kjøper råvarer av høy kvalitet, og vi spiser det vi vil ha. Vi er nok lite flinke til å planlegge, men vi hiver likevel ikke mye mat. Dessuten spiser vi en del ute.

Skrevet

Er kanskje "litt" feil å påstå at de som bruker lite på mat pr mnd spiser dårligere mat enn de som bruker store summer på mat i mnd?

Her er vi to voksene og to små i bhg alder, vi bruker alt fra 2000-6000 i mnd på mat, alt etter hvor mye jeg lager fra bunn osv.. De mnd vi bruker 2000 kr, så er det ikke slik at vi lever på pølse og pomfri, suppeposer ol, men det er måneder jeg lager så og si alt fra bunn, så langt det lar seg gjøre.

Vi sløser ikke med maten vår, og det er lite av det som kastes

Det spørs jo hva man mener er dårlig mat det da. For meg er dårlig mat feks:

Fyllmasse som pasta, potet, ris

Blandingsprodukter som fiskeboller, fiskekaker, kjøttboller etc

Utblanda pålegg som servelat etc

Knekkebrød laget med mel

Butikkbrød

Egg fra burhøns

Osv, osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...