Gå til innhold

hvorfor skal ikke man spise oppdrettslaks?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva kan være farlig med det? Bare ser at det er mange som skriver om det på fb, men har ikke fått med meg hele greie.

Anonymous poster hash: e45a3...78c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De spiser mat som rett og slett ikke er laget for fisken. Dårlig mat til fisken = dårlig mat til deg. Attpåtil vaksinerer dem fiskene. Var sammen med en tidligere som vaksinerte laksen og stakk de seg selv med vaksinen kunne de dø iløpet av noen få minutter. Han hadde en tidligere kolega som mistet armen.

Russland nekter å kjøpe fisken vår pga den er giftig.

Anonymous poster hash: bec6c...8f1
Skrevet

Fordi de har mye sykdom og blir stappa fulle av medisiner og dritt.

Anonymous poster hash: 7c6b3...9e3

Skrevet

Fisken er både syk og giftig, som det påpekes over her, og den er full av tungmetaller og omega6.

Russland er ikke det eneste landet som ikke vil at borgerne skal spise norsk oppdrettslaks, det er kun mattilsynet her til lands som mener det er en god idè..

Skrevet

Det dere sier over her er veldig mye rykter og feilinformasjon. Dette stemmer rett og slett ikke.

Oppdrettslaks er omstridt ja, men det er laaaangt ifra farlig. Jeg er sammen med en mann som jobber på oppdrett og det gjør meg kanskje litt inhabil, men jeg spiser masse oppdrettslaks og er ikke syk. Hvis du spiser for mye av noe vil du bli syk, det gjelder jo all type mat. At noen har mista en arm av å ha blitt stukket med vaksina en laks skulle ha er løgn. Man kan heller ikke dø av det.

Alt med måte.

Anonymous poster hash: 8eb45...34b
Skrevet

Nei selvsagt. Du og mattilsynet har nok rett, andre lands helsemyndigheter tar nok feil. Samt sunn fornuft, som man selvsagt aldri skal forholde seg til.

Skrevet

Nei selvsagt. Du og mattilsynet har nok rett, andre lands helsemyndigheter tar nok feil. Samt sunn fornuft, som man selvsagt aldri skal forholde seg til.

Trur du virkelig at man selger giftig mat til folk her i landet? Samt at det er en av landetsstørste eksportvare med et meget godt rykte? Oppdrettslaks er ikke noe mer giftig enn andre ting vi putter i oss. Dyrevelferd er også satt høyt her i landet, dette gjelder laksen også. Ta dere en runde på anlegg å se hvordan det fungerer. Det er flott. Det er som en liten sjøgård! Jeg er mer bekymra for burhøns og slaktegriser. 

Skrevet

Det dere sier over her er veldig mye rykter og feilinformasjon. Dette stemmer rett og slett ikke.

Oppdrettslaks er omstridt ja, men det er laaaangt ifra farlig. Jeg er sammen med en mann som jobber på oppdrett og det gjør meg kanskje litt inhabil, men jeg spiser masse oppdrettslaks og er ikke syk. Hvis du spiser for mye av noe vil du bli syk, det gjelder jo all type mat. At noen har mista en arm av å ha blitt stukket med vaksina en laks skulle ha er løgn. Man kan heller ikke dø av det.

Alt med måte.

Han er vel inhabil så det holder...

Jeg har en god venn som er forsker innenfor dette fagfeltet. Han råder ingen til å spise oppdrettslaks for å si det sånn...

Anonymous poster hash: 7b97b...eef

Skrevet

Alt med måte.

Han er vel inhabil så det holder...

Jeg har en god venn som er forsker innenfor dette fagfeltet. Han råder ingen til å spise oppdrettslaks for å si det sånn...

Anonymous poster hash: 7b97b...eef

Men hvis det er bevist at det er så farlig, hvorfor får man fremdeles kjøpt det da? Det er jo stort sett den eneste form for laks å få tak i. Forklar meg det heller...

Skrevet

man unngår og spiseoppdrett laks hvis man ikk vil ha mye dritt fett, oppdrettsfisk er mere feit enn vill fisk...

Anonymous poster hash: d63b3...620
Skrevet

Jeg tar ikke sjansen på oppdrettslaks lengre. Spiser heller sei og torsk fra frysedisken, pakker som er merket med at fisken er fisket i havet. Hvis jeg får tak i villfisket laks og ørret så spiser jeg det!

Anonymous poster hash: d8a1b...ca2
Skrevet

Trur du virkelig at man selger giftig mat til folk her i landet? Samt at det er en av landetsstørste eksportvare med et meget godt rykte? Oppdrettslaks er ikke noe mer giftig enn andre ting vi putter i oss. Dyrevelferd er også satt høyt her i landet, dette gjelder laksen også. Ta dere en runde på anlegg å se hvordan det fungerer. Det er flott. Det er som en liten sjøgård! Jeg er mer bekymra for burhøns og slaktegriser. 

Kjære deg.. det er profitt som rår. Den norske staten er ikke annerledes enn alle andre på den biten, er jeg redd. Ja, jeg vet at det selges giftig mat her i landet, og jo, oppdrettslaks er faktisk verre enn det meste giftmessig. En mære er IKKE som du så poetisk sier "som en liten sjøgård" Jeg gir deg rett i at det er en enorm eksportvare, som antagelig er grunnen til at det pushes i så stort monn av staten, men godt rykte..? Det er nok en stund siden norsk laks hadde godt rykte, er jeg redd..

Du vil finne en forsvinnende liten andel fagfolk, forskere og desslike, som faktisk vil vedkjenne seg å spise svineriet..

Skrevet

Kjære deg.. det er profitt som rår. Den norske staten er ikke annerledes enn alle andre på den biten, er jeg redd. Ja, jeg vet at det selges giftig mat her i landet, og jo, oppdrettslaks er faktisk verre enn det meste giftmessig. En mære er IKKE som du så poetisk sier "som en liten sjøgård" Jeg gir deg rett i at det er en enorm eksportvare, som antagelig er grunnen til at det pushes i så stort monn av staten, men godt rykte..? Det er nok en stund siden norsk laks hadde godt rykte, er jeg redd..

Du vil finne en forsvinnende liten andel fagfolk, forskere og desslike, som faktisk vil vedkjenne seg å spise svineriet..

Jeg mener det virker som en liten sjøgård. Jeg er selv oppvokst på gård i innlandsnorge, men nå forflytta meg til kysten og har vært masse på oppdrettsanlegg og ja, det er en slående likhet med gårdsbruk og oppdrett, bygger på de samme prinsippene som f.eks en kyllingfarm, forskjellen er at fisken blir mye bedre ivaretatt. Det er gjevnlige kontroller og smittefaren er kontinuerlig under oppsikt. En liten antydning til lus og det er krise beredskap. Fisken er til enhver tid frisk og fin. Jeg har sjæl sett det.

Blir veldig mye synsing, men så er du jo gal :P

Skrevet

Jeg mener det virker som en liten sjøgård. Jeg er selv oppvokst på gård i innlandsnorge, men nå forflytta meg til kysten og har vært masse på oppdrettsanlegg og ja, det er en slående likhet med gårdsbruk og oppdrett, bygger på de samme prinsippene som f.eks en kyllingfarm, forskjellen er at fisken blir mye bedre ivaretatt. Det er gjevnlige kontroller og smittefaren er kontinuerlig under oppsikt. En liten antydning til lus og det er krise beredskap. Fisken er til enhver tid frisk og fin. Jeg har sjæl sett det.

Blir veldig mye synsing, men så er du jo gal :P

Jeg skal la gårdsbrukteorien din ligge..

Lusene er et av de minste problemene med oppdrettslaksen, selv om det er en av de mest synlige. At du mener at fisken er frisk og fin fordi du ikke kan se giften, vet jeg rett og slett ikke hva jeg skal svare på.

At den er basert på samme prinsipp som en kyllingfarm er jeg tilbøyelig til å være enig i. Motbydelige saker begge deler.. Mtp "kontroll" og "smittefare", så kan man jo ta en kikk på hvem som utfører begge deler. Smittefaren er nok reell, all den tid oppdrettsfisk naturlig nok prøver, med varierende hell, å rømme kontinuerlig og tar med seg alt de måtte ha av smittsom sykdom ut i fjorden. De lever så tett at de selvsagt smitter hverandre fort og greit. "Kontrollen" kan man i grunnen bare stappe opp bak.

Jeg er også enig i at du bedriver enormt mye synsing på noe du åpenbart ikke har noe som helst kunnskap om.

Skrevet

Finnes det alternativer? Hvor kjøper dere laks?

Anonymous poster hash: c30d6...a16
Skrevet

Man kan spise oppdrettslaks. Det er ingenting i veien for det!

Jeg spiser det hele tiden, da min far driver med oppdrett av laks!

Anonymous poster hash: 1fd0c...4e9
Skrevet

Dette var det jeg fant av info etter litt rask googling:

Norsk oppdrettsfisk følger alle EU krav til bruk av medikamenter. I en kontroll som ble gjort i 2012 (bestilt av mattilsynet, utført av uavhengig selskap), lå samtlige anlegg under alle krav. Men selv om man går god for at midlene ikke er skadelige hver for seg i de mengdene som er satt som grense, så kjenner man ikke til den såkalte cocktaileffekten (altså når disse stoffene opptrer samtidig).

Når det gjelder miljøgifter så kan villfisk ha like høye nivåer som oppdrettsfisk, men også lavere, alt ettersom hvor den har levd så klart (nivået av miljøgifter i oppdrettsfisk har gått kraftig ned de siste 10 årene).

Oppdrettslaksen inneholder hvis nok mye mindre omega3 enn vill-laksen fordi det brukes mye mer vegetarfòr enn før. Så hvis vi antar at begge har like mye miljøgifter, så får man altså medikamentene på kjøpet med oppdrettslaksen, samt mindre næringsstoffer. Ut i fra dette, samt miljøhensyn mht til drift av anleggene og oppdrettsfisk som rømmer, så er vel den ville å foretrekke?

Uansett hvilken man velger er det ikke anbefalt å spise for mye fet fisk pga miljøgiftene (sjekk anbefalingene på helsedirektoratet sine sider), så alt med måte der også!

Vi har bare fet fisk en gang i uka hos oss, og da tar jeg den de har på den butikken vi handler den dagen... Sjeldent de har f.eks fjellørret, og makrellen er jo veldig sesongbetont, så man er jo da som oftest nødt til å ta oppdrettslaksen... (så satser jeg på at det er bedre for helsa enn å la vær å spise fet fisk).

Skrevet

Man blir syk av alt om man spiser masse av det. Dere får begynne å leve på luft istedet ;)

Anonymous poster hash: 8c6cc...b41

Skrevet

Man blir syk av alt om man spiser masse av det. Dere får begynne å leve på luft istedet ;)

Anonymous poster hash: 8c6cc...b41

Forurensa luft??nei, det er farli det..!

Anonymous poster hash: 88f06...654

Skrevet

Haha, her var det voldsomt mye synsing! oppdrettslaksen er ikke verstingen på miljøgifter i fettvevet, ta for eksempel makrell fisket vilt, de inneholder MER miljøgifter. Og tror dere virkelig fisk er verre enn f.eks kylling!? Ser noen her også drar frem det etiske ved oppdrett, da kan jeg fortelle at fisk fikk samme rettigheter som andre husdyr i fjor, men for all del, her er mye forbedringspotensial.

Fisk er noe av det mest bærekraftige som en kan spise av kjøtt, med en såpass voksende verdensbefolkning er det virkelig noe å tenke på!

Hilsen fiskehelsebiolog.

Anonymous poster hash: 0be33...681

Skrevet

Oppdrettslaken inneholder mer omega6 og mindre omega3 enn villaks fordi den blir foret vegetabilsk for som laks egentlig ikke er laget for å spise. For lite omega3 ift omega6 er et stort og voksende helseproblem i alle land!

Norge kjemper for at det skal tillates mer gifter i foret enn det EU har satt som standard - tror det er tre ganger høyere verdier Norge kjemper for å ha.

Det brukes fremdeles antibiotika i større og mindre grad - leste nettopp at bruken har gått opp selv om det hevdes at det ikke brukes lenger.

Områdene rundt et oppdrettsanlegg sliter med forurenset havbunn bl.a. pga foringen m.m.

Vaksinene som gis til laks gjør at laksen i 6-8 uker etter vaksinering har et betydelig redusert immunforsvar. I tillegg ses skader og utviklingsskader på indre organer, bl.a. hjerte og nyre, og deformering av skjelettet, spesielt i bakre del av fisken etter vaksinering. På toppen av dette utvikler også vaksinert laks en del svulster i kjøttet, men disse "er ikke noe problem" fordi de skjæres bort under filetering og dermed så ser ikke forbruker disse svulstene. Søker man på oppdrettslaks og vaksine så kommer man inn på norske sider som forteller dette.

F.eks. Skottland har fått til gode resultater på økologisk oppdrettslaks - her i landet burde vi ha alle forutsetninger for å greie det samme!

Anonymous poster hash: fe59e...d1f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...