Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #1 Skrevet 20. januar 2014 Trenger alt av tips og råd dere har for eksemhud. Produkter, klær, hva burde jeg styre unna osv. :-) Anonymous poster hash: 174c1...778
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #2 Skrevet 20. januar 2014 har ei frøken med atopisk eksem. smører med mild kortisonkrem i perioder, ellers med den feteste kremen fra locobase. bader bare to ganger i uka, med badeolje fra apoteket. har bare på ullundertøy når ho er ute, bytter til bomullsundertøy med en gang vi kommer inn igjen. Barnehagen er flinke til å følge opp og skifter på ho i bhg. bruker parfymefritt skyllemiddel. utvaskede, myke bomullsplagg er det beste mot huden. hurra for arvepysjamaser og godt vaskede bomullstrøyer Anonymous poster hash: d712d...b82
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #3 Skrevet 20. januar 2014 Jeg har god erfaring med Locobase repair. Anonymous poster hash: c62dc...1c3
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #4 Skrevet 20. januar 2014 Ble anbefalt Aderma av to leger og liker den veldig godt. Bruker den hver dag 1 til 2 ganger om dagen. Av og til må jeg bruke kortisonkrem. Ellers har jeg begynt å bruke litt mindre ull (vanskelig, for han har nesten bare ull :/) Bruker ikke såpe, bare en mild shampoo på hodet(pga av skurv) . Men jeg er ikke veldig erfaren heller, han er bare 4 mnd. Nå har jeg bare nevnt det som ser ut til å holde eksemet i sjakk. Anonymous poster hash: a92f0...a10
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #5 Skrevet 20. januar 2014 Her hjalp det å bytte ut Omo med Blenda, men det er nok individuelt. Det hjelper å bade i saltvann. Prøv å vaske hendene med dødehavssalt, da får du en liten ha-opplevelse. Anonymous poster hash: 27315...411
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #6 Skrevet 20. januar 2014 Takk for svar! :-) Lurer litt på dette med hårvask også. Hun er to år og har litt langt og tynt hår som fort blir fett og grisete av mat og snørr. Når jeg vasker håret med sjampo renner det jo ned på hele kroppen. Blir det rent av kun vann? Eller finnes det noe annet jeg kan bruke? Anonymous poster hash: 174c1...778
PrinsesseHengepupp Skrevet 20. januar 2014 #7 Skrevet 20. januar 2014 A-derma-serien. Inneholder havreekstrakt som motvirker kløe. Selve behandlingen av eksemet må du ta med dermatologen, da det avhenger litt av type eksem. Styr unna ALT som har parfyme i seg, unngå deodorant og såper så langt det går. Prøv dere frem til vaskemidler og slikt. Vi har erfart at feks neutrals produkter gjør vondt verre, spesielt vaske og skyllemidlene, merkelig nok. Det virker som om det blir mer igjen av produktet i tøyet. Bruk tørketrommel på alt som skal nært kroppen og til håndduker, det mykgjør plaggene og tar bort mer av allergener som kan sitte i tøyet. Hold soverom rent og skift hyppig på senga. Og sist men ikke minst, når barnet blir over 4 år; få tatt en utvidet allergitest. Før 4 års alder er prikktester og blodprøver ofte unøyaktige siden immunforsvaret ikke er ferdig utviklet. Og ta tester med noen års mellomrom. Vi tok ny test på 10åringen og fikk et nytt liv etter at han kuttet ut hasselnøtter, selv om det ikke hadde kommet opp på tidligere tester.
*piami* Skrevet 20. januar 2014 #8 Skrevet 20. januar 2014 Takk for svar! :-) Lurer litt på dette med hårvask også. Hun er to år og har litt langt og tynt hår som fort blir fett og grisete av mat og snørr. Når jeg vasker håret med sjampo renner det jo ned på hele kroppen. Blir det rent av kun vann? Eller finnes det noe annet jeg kan bruke? Anonymous poster hash: 174c1...778 Serien til A-derma som er desidert det beste for atopisk hud har engen shampoo for barn/baby:) Her har jeg og begge barna atopisk eksem. Største barnet værre en minste og jeg er plaget værre en værst. Et godt tips er og smøre med kortison over en periode + litt ekstra selv om utslettet er borte. Da slipper du at eksemet blusser opp igjen etter kort tid. Og ikke vær redd for og bruke kortison når det trengs, for ubehandlet eksem skader huden mer enn en grundig kur med kortison (resept fra legen). Unngå kremer som inneholder lanolin. Dette er et alergen for mange. Ha minst mulig ull inn mot kroppen når det ikke trengs, som for eks. innendørs. Ellers smør godt med krem helst ikke lotion etter bad:)
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #9 Skrevet 20. januar 2014 Noen atopikere reagerer på ull, men ikke alle. Bruker Neutral sine produkter. Anbefalt av Norges Astma- og allergiforbund. shampo og såpe. Minst mulig såpe, men litt er jo nødvendig. Bruk olje på kroppen. Aderma har en som er bra. Flytende vaskemiddel. Neutral eller Blenda sensitive. Aderma krem er god, men vil anbefale denne: http://www.laroche-posay.no/produktbehandlinger/Lipikar/Lipikar-Balm-AP-p4452.aspx Fantastisk krem! Viktig å bytte krem etter en stund. Huden bli nesten imun mot en krem om den brukes lenge. Anonymous poster hash: 6609a...c81
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #10 Skrevet 20. januar 2014 Det første du må gjøre er å droppe skyllemiddel. Det tipset fikk jeg og det hadde stor effekt. Ellers kremer somnevnt over her og ikke parfyme på verken deg, barnet eller andre barnet har nærkontakt med, Anonymous poster hash: 1a2c7...532
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #11 Skrevet 20. januar 2014 Ikke bruk skyllemiddel, og bruk vaskemidler uten parfyme. (Ifølge barnelegen her, var det få små som hadde godt av skyllemiddel) smør godt med god fet krem. Anonymous poster hash: 0e447...134
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #12 Skrevet 20. januar 2014 Det første du må gjøre er å droppe skyllemiddel. Det tipset fikk jeg og det hadde stor effekt. Ellers kremer somnevnt over her og ikke parfyme på verken deg, barnet eller andre barnet har nærkontakt med, Anonymous poster hash: 1a2c7...532 Vi kunne forresten fint bruke ull når han ble litt større, men igjen vær veldig bevisst på parfymefritt vaskemiddel. Anonymous poster hash: 1a2c7...532
Gjest Skrevet 20. januar 2014 #13 Skrevet 20. januar 2014 Bruker Agrysan Pattesalve som fåes kjøpt på nettet. Er i utgangspunktet for kuer og andre firbeinte, men hjelper minsten her mot sin atopiske eksem
**snuskeluska** Skrevet 20. januar 2014 #14 Skrevet 20. januar 2014 Vår frøken har atopisk eksem og hun tåler ikke ull eller noe med ull i. Vi holder oss kun til bomull og bambus inn mot huden. Vi bruker aldri skyllemiddel og vi vasker alt med neutral vaskepulver uten noen form for parfyme. Og vi smører og smører (bruker ofte Aderma, men også andre kremer innimellom). Bader kun med vann og olje (apotekets olje) 2 ganger i uken.
moota m storebror&lillebror Skrevet 20. januar 2014 #15 Skrevet 20. januar 2014 Lillebror har atopisk eksem og kan ikke ha ull mot huden. Vi byttet til Devold active kids som har superundertøy på innsiden og da var han både varm og uten kløe. Jeg har ikke god erfaring med aderma, så her må du nok prøve deg frem. Jeg bruker neutral babyolje til bad og dusj og det var det som hadde størst betydning for han. Den legger igjen et beskyttende lag på hele huden og jeg klapper bare håndkleet mot huden og lar resten lufttørke. De har også Shampo og han vasker kun håret 1 gang i uka, men er gutt med helt kort hår da. Svarte og blå klær bør vaskes 2 ganger før bruk pga. det kan være fargerester igjen i klærne. Jeg bruker veldig veldig lite vaskepulver, har gått over til magneter i vaskemaskinen og bruker aldri skyllemidler på hans klær. Bading i saltvann gjør underverker, men for masse sol og varme tørker ut huden så han trenger smøring i syden. Det beste vi kan gjøre for han, og har gjort mange ganger er å ta han med til Lyngdal og badeland der, som er av saltvann og gjennvunnet klor eller noe sånn som gjør underverker med huden hans og han er bedre i mange dager. Det blir anbefalt for folk som har psoriasis også. Vi bruker veldig masse locobase repair og har 3-4 typer ulike kortisonkremer med ulik styrke. Jeg er nøye med klærne, (var lettere før, nå er han så stor at han vil bestemme selv også) han har ikke fått gått rundt kald og våt og når han ble smørt på store deler av kroppen før skiftet vi på senga minst en gang i uka. Han har til tider brukt flytende zyrtec mot den verse kløen. Hendene har vært 2 kjøttkaker som gjør at han ikke kan spise med dem, det er for vondt. Da har vi reist til dette badelandet i Lyngdal. Han er noe bedre nå heldigvis, det hjalp som sagt veldig godt med neutral babyolje. For han kan jeg bruke aderma på hel hud, som vedlikehold, men det svir og klør om jeg smører den på ødelagt hud, eller hud hvor han har eksem. Du kan også kjøpe sånn lilla bad på apoteket. Det skal ta bort betennelse i sårene, hvor eksemen er. Det hjalp ikke på lillebror, gjorde bare at han ble verre og mer uttørket.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #16 Skrevet 20. januar 2014 Hjelper å unngå varme dusjer. Dusjig gjør det værre her. Så da går det i vasking, samt bading noen ganger i uken. Må unngå for varmt vann så bruker badetermometer. Anonymous poster hash: 29271...bca
Anyne Skrevet 20. januar 2014 #17 Skrevet 20. januar 2014 Unngå for varme dusjer. Her fungerer ikke vanlige kremer, de legger seg bare "utenpå" og gjør huden fuktig og irritert. Det som fungerer er økologiske produkter og naturlige produkter. Feks amie, burts bees osv.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #18 Skrevet 20. januar 2014 har ei frøken med atopisk eksem. smører med mild kortisonkrem i perioder, ellers med den feteste kremen fra locobase. bader bare to ganger i uka, med badeolje fra apoteket. har bare på ullundertøy når ho er ute, bytter til bomullsundertøy med en gang vi kommer inn igjen. Barnehagen er flinke til å følge opp og skifter på ho i bhg. bruker parfymefritt skyllemiddel. utvaskede, myke bomullsplagg er det beste mot huden. hurra for arvepysjamaser og godt vaskede bomullstrøyer Anonymous poster hash: d712d...b82 Hvorfor i all verden bruker dere ull på henne overhodet? Å være atopiker betyr at huden ikke er hel og selv om ull er klø kan den skade huden veldig. Ja, noen takler ull men det er vel ikke tilfelle hos dere siden dere ikke har det på inne.. Tøymykner er fyfy. Selv neutral sin. Den etterlater stoffer i tøyer som er pyton for atopikere. Å velge å smøre barnet med kortison over og heller behandle huden riktig er utrolig. Anonymous poster hash: 8b57d...15d
Von Hertelhofen Skrevet 20. januar 2014 #19 Skrevet 20. januar 2014 Locobase repair er den beste salven i kortisonfrie perioder. Dersom eksemen klør mye, så hjelper det faktisk å gni inn litt potetmel på huden!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå