Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #1 Skrevet 20. januar 2014 Blir litt overraska hver gang jeg ser tråder med "hvordan skal familie på 4 overleve på 3000 kr til mat i en mnd"-type tråder. For jeg trodde det var nokså vanlig å ha litt i skap og skuffer, for ikke å snakke om fryser. Hadde glatt klart to mnd på 3000 om det knep, vi har flere hyllemeter med tørrvarer og en fryser med et greit lite utvalg. Handler litt stort på tilbud, har ettpar turer over grensa i løpet av året og sørger for at det alltids er noe å ta av. Eneste vi MÅ handle inn oftere er frukt og melk, og noe grønnsaker, klarer oss med ettpar hundrelapper i uka der. Er jeg miljøskada av å ha vokst opp på landet eller er jeg bare utdatert? Anonymous poster hash: cae58...a0b
Mia_73 Skrevet 20. januar 2014 #2 Skrevet 20. januar 2014 Nei du er ikke alene. Jeg har en bod der jeg har 2 hyller med mat, tørrvarer og litt hermetikk. I frysen er det alltid en del man kan bruke. Jeg kunne klart meg ganske lenge, har også melk som er holdbar uten kjøling på lur. Frosne grønnsaker er greie hvis man har de i en matrett, alene er de ofte litt for vassen for min smak. Frukt og salat er kanskje det eneste som jeg hadde vært nødt å kjøpe, men med litt kreativ planlegging kunne jeg fint fø familien i en uke eller to.
Jallow B Skrevet 20. januar 2014 #3 Skrevet 20. januar 2014 Spørs hvor mye fryserplass man har, og skap VI har kombiskap, og dermed rimelig begrenset fryserbruk. Men jeg er forsåvidt enig, virker som mange bruker uhorvelig mye penger og ikke sjekker priser, og antar at first price f.eks på grønt og frukt er dårligere kvalitet enn "vanlig"...
moota m storebror&lillebror Skrevet 20. januar 2014 #4 Skrevet 20. januar 2014 Vi har også masse mat i skap og fryser og kjøleskap. Jeg gjør sånn at når jeg ser det minker på noe så skriver jeg det på lappen og handler det inn. Om det er melk som vi bruker hver dag, sukker vi bruker hver uke eller tyttebær syltetøy eller surkål som kun brukes et par ganger i året betyr ikke noe. Det hender, men er sjelden at jeg går tom for noe som jeg trenger til å klare meg en hel stund med bortsett fra sånne ting man må fylle på hele tiden med, som brød og melk. Vi har stappfull fryser. Vi får masse kylling og egg fra svigermor og jeg handler en del på tilbud.
PrinsesseHengepupp Skrevet 20. januar 2014 #5 Skrevet 20. januar 2014 Før jul orka jeg ikke måtte tenke på mat og utgifter dit så jeg rydda fryseren og satte opp middagsplan til 40 dager, basert utelukkende på det vi hadde i hus. Så fikk jeg tømt fryseren i samme slengen. Tror jeg hadde fått litt angst om jeg våkna en dag og var fri for noe så elementært som mat.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #6 Skrevet 20. januar 2014 Spørs hvor mye fryserplass man har, og skap VI har kombiskap, og dermed rimelig begrenset fryserbruk. Men jeg er forsåvidt enig, virker som mange bruker uhorvelig mye penger og ikke sjekker priser, og antar at first price f.eks på grønt og frukt er dårligere kvalitet enn "vanlig"... First price på grønt og frukt er ofte dårligere enn det du kjøper til nanlig pris. Det kan være helt greit, men kvalitetskravene er vesentlig lavere. Jeg jobber i bransjen og har ganske god oversikt. Du kan ikke forvente samme kvalitet på gulrøttene fra en first pricepose som på begerrot for eksempel. Anonymous poster hash: 28a2f...5ea
Jallow B Skrevet 20. januar 2014 #7 Skrevet 20. januar 2014 Spørs hvor mye fryserplass man har, og skap VI har kombiskap, og dermed rimelig begrenset fryserbruk. Men jeg er forsåvidt enig, virker som mange bruker uhorvelig mye penger og ikke sjekker priser, og antar at first price f.eks på grønt og frukt er dårligere kvalitet enn "vanlig"... First price på grønt og frukt er ofte dårligere enn det du kjøper til nanlig pris. Det kan være helt greit, men kvalitetskravene er vesentlig lavere. Jeg jobber i bransjen og har ganske god oversikt. Du kan ikke forvente samme kvalitet på gulrøttene fra en first pricepose som på begerrot for eksempel. Anonymous poster hash: 28a2f...5ea Når det gjelder størrelseskrav og tykkelse, ja. Ikke smaken Samme gjelder forøvrig "innvandrer"-butikkene også. Langt billigere for det meste der, og mye av det er like god, og ofte bedre, kvalitet enn på f.eks Meny. Og jeg har også jobbet med dette...
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #8 Skrevet 20. januar 2014 Vi bor sentralt i Oslo og har begrenset med lagringsplass, men vi har jo butikker overalt og det virker meningsløst å hamstre. Men jeg planlegger økonomien slik at vi aldri kommer i situasjoner som : "hvordan skal familie på 4 overleve på 3000 kr til mat i en mnd". Jeg er mest overrasket over at man ikke legger seg opp en buffer. Anonymous poster hash: fe119...9ef
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #9 Skrevet 20. januar 2014 Vi har også masse mat i fryseren, lager det meste i fra bunn av, toro boikotter jeg. Har en mann med høytblodtrykk så det år i hjemmelaget sunn mat. Anonymous poster hash: f50bb...afd
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #10 Skrevet 20. januar 2014 Har lurt litt på det samme, nå er vi aldri blakke heller, men synes det er greit å ha litt i bakhånd i tilfelle vi skal bli sjuke feks. Anonymous poster hash: ee74f...39e
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #11 Skrevet 20. januar 2014 Jeg ser også at det er mange som har omtrent tomt kjøleskap! Det står kanskje en liter melk og en ketchupflaske i kjøleskapet, men alt annet handles hver eller annenhver dag? Jeg skjønner det ikke! Men, her har vi fryseren full og alle ledige skuffer og skap på kjøkkenet inneholder varer som tåler romtemperatur. Siden jeg er vegetarianer er fryseren fylt med mest brød, saftis og noen ferdiglagde vegetarretter, og frukt og grønt kjøper jeg to ganger i uken, om ikke det holder med en ukeshandling. Har alltid mel, knekkebrød, hermetikk og slikt på boden, som man kan lage mye av.Nå har jeg cøliaki også, så midt mellom stipend (ja, jeg er til og med student) kommer stønaden til glutenfritt, men jeg er oppvokst med en mor som var veldig beredt på ukeslange butikkstreiker eller store naturkatastrofer, så vi har også toalettpapir, tannkrem, shampo, håndsåpe og vaskemiddel på boden. Det er så greit å vite at det skal så mye til for at det skal gå tomt for mat og andre ting hjemme om det kommer en uventet utgift. Eneste er vel melk, som det går mye av, men på Coop Extra får man jo en liter melk til en 10'er... Anonymous poster hash: bb2ee...c8d
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #12 Skrevet 20. januar 2014 Jeg synes det er gammeldags å ha skap og fryser full. Ser ikke helt poenger....hermetikk? Usj. Anonymous poster hash: 5ccf3...190
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #13 Skrevet 20. januar 2014 Jeg synes det er gammeldags å ha skap og fryser full. Ser ikke helt poenger....hermetikk? Usj. Anonymous poster hash: 5ccf3...190 Når jeg tenker hermetikk tenker jeg ikke på spaghetti ala capri eller hva det heter. Finnes mye bra hermetikk Tomater og tomatpuré, bønner, linser og denslags er det jeg har på boden min. Gammeldags er det gjerne, men jeg har matlager fordi det er mest praktisk for meg. Og om verden skulle gå under, så kan jeg hvert fall spise meg mett i noen måneder Anonymous poster hash: bb2ee...c8d
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #14 Skrevet 20. januar 2014 Joda, her er både skap, kjøleskap og frysere fulle av mat. Lever selv på budsjett, men fyller opp av det som trengs. Handler mye i Sverige for å spare penger på kjøtt. Det hjelper. Anonymous poster hash: 9acc5...a47
☆☆☆ Skrevet 20. januar 2014 #15 Skrevet 20. januar 2014 Hadde nok ikkje gått svolten første mnd utan pengar her. Men maten hadde nok blitt rarare dess lenger ut i mnd vi kom, når kreativitet blir nødvendig for å sette saman ingrediensar til nye rettar. Andre månaden hadde vi kunna levd ut av svigermors frysar, ville gått minst 1 mnd før det viste at nokon hadde forsynt seg der
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #16 Skrevet 20. januar 2014 Vet ikke om du har sett på kartet i det siste, men det er faktisk ikke alle i Norge som bor i nærheten av grensen, og kan hamstre der.. Det er heller ikke alle som har metervis med hylleplass og stor fryseboks... Anonymous poster hash: 79899...5c0
Plutselig_gravid Skrevet 20. januar 2014 #17 Skrevet 20. januar 2014 (endret) Og jeg forstår ikke folk som hamstrer Vi handler en gang i uka (mandag). Søndagene er det ikke mye igjen i kjøleskapet for å si det sånn. Er alt kjøttpålegget spist opp etter 4 dager så får man heller spise leverpostei og ost. Er juicen tom så får man drikke melk eller vann. Vi bruker veldig mye mindre penger på mat enn våre kjære venner som har skap og kjøleskap fylt med mat til enhver tid. Vi hjalp et vennepar med å flytte og enorme mengder mat ble kastet. Masse tørrvarer, frysevarer og hermetikk. Mat for tusenvis av kroner... Vi drar til sverige annenhver mnd og kjøper kjøtt, kylling, ost og pasta for 2 mnd. Ca 2000 kr pr tur. Resten handler vi på rema 1000. Vi er en familie på 6 stk og spiser for ca 1000 kr i uka. Middager er nesten alltid laget fra bunn og i tillegg baker jeg en del rundstykker og brød. Jeg har grovplanlegger en mnd av gangen og detaljplanlegger ukesmenyer hver søndag. Endret 20. januar 2014 av Plutselig_gravid
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå