Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #1 Skrevet 20. januar 2014 Min treåring elsker Karsten og Petra! Spesielt fimen. Men jeg synes ikke den er spesielt pedagogisk. Egentlig litt rart i dag synes jeg, nå som alt skal være så pedagogisk. Andre som har lagt merke til det? Etter filmen har min lille begynt å gjenta ting som sies. Blant annet sies det i fimen "du er teit", "du er dum", "du får ikke komme i bursdagen min", "du får ikke være med". I tillegg (som jeg har lagt merke til) så sykles det uten hjelm, moren til Petra godtar at hun sier Sigrid er dum, ingen voksne reagerer på at Sigrid ikke får komme i bursdagen, Sigrid kaster sekken til Petra osv. Dette er jo selvsagt ting barn lærer om uansett senere, men for min treåring så har det frem til nå vært ukjent, og vi jobber for å få slutt på denne nye språkbruken som min treåring har tatt opp fra filmen... Anonymous poster hash: 9a971...704
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #2 Skrevet 20. januar 2014 Har ikke sett Karsten og Petra, men vi hadde samme problem med Jul i svingen. 3-åringen kopierte språkbruken og det ble med at hun fikk se den ene episoden. Brukte noen dager på å korrigere språkbruken hennes. Tenker at hun rett og slett er for ung. Jeg ønsker ikke at hun skal lære slikt språk gjennom TV. Slikt kommer tidsnok i barehagen likevel. Anonymous poster hash: 76b7b...88c
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #3 Skrevet 20. januar 2014 Får de se Astrid Lindgren filmer? Anonymous poster hash: 6c6c8...d95
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #4 Skrevet 20. januar 2014 Får de se Astrid Lindgren filmer? Anonymous poster hash: 6c6c8...d95 Ja, vi har sett litt Emil. Det var stor stas å se Ida i flaggstangen. Synes ikke Astrid Lindgren kan sammenlignes med Jul i Svingen. Anonymous poster hash: 76b7b...88c
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #6 Skrevet 20. januar 2014 Tenker at det er litt godt at de kan få se sånne ting. tenker at man kanskje har fokuset på feil sted... Mammaen måtte ha sykkelhjelm etterpå, og Sigrid får være med i bursdagen. Min 3åring elsker filmen, og jeg tror han har godt av å se at de ordner opp, og at det ikke er greit å si slike ting. VI snakker jo selvsagt om det han ser. Anonymous poster hash: 883c7...8e7
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #7 Skrevet 20. januar 2014 Tenker at det er litt godt at de kan få se sånne ting. tenker at man kanskje har fokuset på feil sted... Mammaen måtte ha sykkelhjelm etterpå, og Sigrid får være med i bursdagen. Min 3åring elsker filmen, og jeg tror han har godt av å se at de ordner opp, og at det ikke er greit å si slike ting. VI snakker jo selvsagt om det han ser. Anonymous poster hash: 883c7...8e7 Min treåring ser ikke den sammenhengen enda. Nå er det mest det som blir sagt, at det repeteres. Ikke noe gøy når det blir gjentatt de tingene som blir sagt som man ikke ønsker at de sier. På det som faktisk har en moral, så er det jo bare de som er litt eldre som skjønner det. Og Sigrid sto jo utenfor porten helt til bursdagen var godt i gang, så hvor god moralen var det vet jeg ikke Anonymous poster hash: 9a971...704
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #8 Skrevet 20. januar 2014 Får de se Astrid Lindgren filmer? Anonymous poster hash: 6c6c8...d95 Ja, vi har sett litt Emil. Det var stor stas å se Ida i flaggstangen. Synes ikke Astrid Lindgren kan sammenlignes med Jul i Svingen. Anonymous poster hash: 76b7b...88c Jeg vokste opp med Astrids filmer og elsket dem. Ser mye på de med eldste. Der banner de, sloss, stjeler, truer med bank, drikker. To små jenter som hopper splitter nakne i senga og en gjeng mannfolk med dinglende tissefanter som basker seg i snøen, rektor som riser barn... ... Og dere reagerer på dagens "du er teit"? Anonymous poster hash: 6c6c8...d95
☆☆☆ Skrevet 20. januar 2014 #9 Skrevet 20. januar 2014 Kvifor skal alt vere pedagogisk? Kan det ikkje vere kun underhaldning i ein film? No har vi ikkje sett Karsten og Petra (enda, står i hylla her), men litt dårlig påverknad skadar vel ikkje barna? Astrid Lindgren var ikkje alltid så PK ho heller, utan at det gjorde uopprettelig skade på oss..
Fru vims Skrevet 20. januar 2014 #10 Skrevet 20. januar 2014 Tenker at det er jo sånn det er i virkeligheten også. Og når Sigrid sykler uten hjelm, så faller hun også å slår seg. Og senere så bruker hun hjelm Og den samme språkbruken lærer man også i barnehagen. Er min erfaringen ihvertfall.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #11 Skrevet 20. januar 2014 Jøss er filmen så forskjellig fra bøkene? Vi har lest mange av bøkene og sett teaterforestillinger. Så langt har jeg aldri sett noe annet enn at det er så korrekt som bare det! MEN det med å erte og si at noen er dum er jo sånt som skjer og da er det viktig å vite hvordan man skal håndtere det. Det viser jo også bøkene. F.eks. om at de ble ertet fordi de ikke syklet i gata som de andre barna osv. Anonymous poster hash: 0829f...b70
.Lillemy. Skrevet 20. januar 2014 #12 Skrevet 20. januar 2014 Min gutt på 4, 5 år liker også Karsten og Petra filmene og bøkene. Jeg syns ikke språket er noe å si på her, sånne ord lærer de i barnehagen også. Og Sigrid falt når hun ikke brukte hjelm og senere bruker hun hjelm og de voksne i filmen sier at de aldri skal sykle uten hjelm det samme sier Karsten og Petra og søsteren til Karsten. Sigrid får komme i bursdagen allikevel. Jeg synes det er flott og se at karakterene i filmen ordner opp selv og alle blir venner tilslutt. :-)
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #13 Skrevet 20. januar 2014 Det er kanskje ikke så galt likevel da? Det er ikke bare Sigrid som sykler uten hjelm. More. Til Petra glemmer hjelm og Petra sitter i sykkelvogna med en skinn-hjelm... Og Petra sier feks "Sigrid er dum" og mot svarer: JA, jeg skjønner det var dumt at hun ødela slottet. Når mitt barn nå går rundt å sier "du er dum" så svarer jeg: vi sier ikke at noen er dumme. Anonymous poster hash: 9a971...704
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #14 Skrevet 20. januar 2014 Bøkene er veldig riktige og pedagogiske. filmen og TV-serien viser en mer ekte hverdag på mange måter. begge mediene gir mange fine måter å snakke med barna om ting på. vi gleder oss til å se den neste filmen! Anonymous poster hash: dc135...1d1
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #15 Skrevet 20. januar 2014 Det er jo sånn virkeligheten er, og jeg synes de kommer til gode løsninger i filmen/serien. Jeg synes serien er pedagogisk. De lærer for eksempel at gode venner kan kragle med hverandre, men så blir man venner igjen. Hvis barnet ditt er så lite at hun ikke forstår sammenhengene og det har en negativ effekt, så burde du kanskje ikke latt barnet se på det. Anonymous poster hash: 9f39d...638
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #16 Skrevet 20. januar 2014 Barnet mitt elsker den filmen og jeg kommer uansett ikke til å frata den! Den er også tillatt for alle aldersgrupper, og jeg bryr meg ikke mer enn at jeg gidder å lagene diskusjon her inne. Har bare reagert på noen formuleringer og noen ting som gjøres ettersom jeg trodde det var så fokus på å være politisk korrekt i dag. Vi har definitivt noe å snakke om da, er sikkert inne i en fase nå, men frasene som sies fra filmen repeteres mange ganger per dag. HI Anonymous poster hash: 9a971...704
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #17 Skrevet 20. januar 2014 Barnet mitt elsker den filmen og jeg kommer uansett ikke til å frata den! Den er også tillatt for alle aldersgrupper, og jeg bryr meg ikke mer enn at jeg gidder å lagene diskusjon her inne. Har bare reagert på noen formuleringer og noen ting som gjøres ettersom jeg trodde det var så fokus på å være politisk korrekt i dag. Vi har definitivt noe å snakke om da, er sikkert inne i en fase nå, men frasene som sies fra filmen repeteres mange ganger per dag. HIAnonymous poster hash: 9a971...704 Pedagogisk korrekt mener jeg selvsagt Anonymous poster hash: 9a971...704
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #18 Skrevet 20. januar 2014 Selv om filmen er tillatt for alle, så er vel ikke treåringer hovedmålgruppen. Og for barn på alder med Karsten og Petra, så gir de situasjonene en fin anledning til gode samtaler med barna om hva man bør og ikke bør gjøre osv. Ikke lett å skulle lage noe som passer for alle, og det finnes da nok av programmer som passer best for de minste barna og som du kan velge i stedet for hvis du vil det? Anonymous poster hash: 989fb...b9a
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #19 Skrevet 20. januar 2014 Karsten og Petra er faktisk veldig pedagogisk. Sitt sammen med barnet og snakk om de ulike hendelsene, forklart og la barnet komme med innspill. Mange bruke barne tv, filmer osv som en barnevakt, men husk at det er faktisk viktig å sitte sammen med barnet under tittingen. Anonymous poster hash: cbd7a...a50
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2014 #20 Skrevet 7. juli 2014 Fant denne gamle tråden da jeg googlet "du får,ikke komme i bursdagen min" og Karsen og Petra. Har en 2,5 åring som har vært veldig glad i å se drømmehagen o.l, men nå som han begynner å bli større tenkte jeg det var greit han fikk se noe for litt eldre barn, så kjøpte Karsten og Petrafilmen. Han er veldig glad i den, men etter å ha sett den har han i det siste begynt å si "du får ikke komme i bursdagen min" "du er dum" og litt annen oppførsel som jeg skjønner han har plukket opp fra filmen :-( Barnehagen har feire nå, så det kommer ikke derfra. Blir litt trist av at at han lærer slik oppførsel fra noe som jeg trodde var en barnevennlig film. Skjønner at jeg må følge mer med på hva han faktisk ser på i fremtiden. Når han ikke har lært slike ting fra barnehagen tenker jeg det er unødvendig at han lærer det fra TV. Han sier disse tingene hvis han blir irritert p meg eller pappaen hans.. Tror vi får holde oss til brannmann sam og Postmann pat heretter. Noen som har noe å anbefale for smårollinger som er med "ekte mennesker", men som er litt snillere i språkbruken? Anonymous poster hash: 850e3...42b
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2014 #21 Skrevet 7. juli 2014 slutt og vær så hysterisk. Anonymous poster hash: bd778...c56
mamma_til_verdens_beste Skrevet 7. juli 2014 #22 Skrevet 7. juli 2014 Kan dere ikke sitte sammen med ungene deres når de ser filmen da, og forklare at man blir lei seg når noen sier sånt, osv. At det ikke er pent....Det fungerer jo faktisk ikke å være pedagogisk i absolutt alle situasjoner.Hører i alle fall fra mitt barn at ikke alt som sies i barnehagen er spesielt pedagogisk, for det kommer fram en del ord og uttrykk vi ikke bruker her hjemme.
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2014 #23 Skrevet 7. juli 2014 Å si: du er dum! er vel veldig vanlig i den alderen da ordforrådet og evnen til å uttrykke seg er begrenset. Er sikker på at jeg sa det masse jeg også til jeg ble større. Lager ikke noe oppstyr når barnet mitt som nettopp har fylt 4 år sier sånn etter at jeg har vært streng med han, eller han sier det om noen som har slått han e.l. Og det med hjelm...skal man ikke kunne se at noen gjør noe uklokt? Er enig med de som nevner Astrid Lindgren. Husker hun som balanserte på takmønet f.eks...prøvde ikke å gjøre det selv. Anonymous poster hash: 9ab55...adb
skjotta Skrevet 7. juli 2014 #24 Skrevet 7. juli 2014 Den er jo pedagogisk så det renner av den... petra sier "du får ikke komme i bursdagen min" og vi ser at alle blir sjokkert, det er tydelig at dette er noe veldig alvorlig å si. Og på slutten får jenta komme i bursdagen, alle blir venner og happy ending.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå