Gå til innhold

Gåstoler- er det mange som bruker det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt inntrykk er at mange har disse gåstolene. Jeg er motstander av disse gåstolene da de hindrer barnets naturlige motoriske utvikling og barna ofte blir plassert der for tidlig og kan utvikle spissfot. Mange barn kan knapt sitte før de blir i plassert i disse stolene. Spør en fysioterapeut og du vil nok få det samme svaret.

Hvorfor er da så bra at barnet "går" før det klarer det selv? Tenker folk at så lenge det selges er det greit å bruke disse? Vet at for barn som har ulike funksjonshemninger kan tilpassede gåstoler være bra.

Men dette er da stoler som bestilles på hjelpemiddelsentral og har god støtte til overkropp. De blir også tilpasset barnet slik at det tilstreber en naturlig gange.

Anonymous poster hash: 770cc...f62

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi fikk låne, uten å ha spurt om det, men har aldri brukt den og den kommer ikke til å bli brukt. Tenker som deg der...

Anonymous poster hash: d29b6...820

Skrevet

Vi bruker det ikke. Tenker at det vel er samme typen foreldre som de som heller stapper i ungen smokk på dagtid og eldre unger for å få litt fred. Late foreldre som tenker mer på seg selv enn barna. Ungene blir jo sikkert aktivisert i disse stolene og da kan foreldrene late seg.

Anonymous poster hash: 73c18...1ea

Skrevet

Har brukt det når barnet er så stort at det kan sette hele fotbladet i golvet? Hvorfor ? For å holde ungen opptatt lenge nok til at mor får laget ferdig middagen. Regner med at de aller fleste oppegående foreldre vet at barn ikke skal sitte lenge i gåstol. Alt med måte.

Skrevet

Har brukt det når barnet er så stort at det kan sette hele fotbladet i golvet? Hvorfor ? For å holde ungen opptatt lenge nok til at mor får laget ferdig middagen. Regner med at de aller fleste oppegående foreldre vet at barn ikke skal sitte lenge i gåstol. Alt med måte.

Og der bekreftet du min mistanke. Jeg får også laget middag uten at ungen settes i gåstol. Du greier sikkert finne på noe annet som ikke er skadelig for ungen. Eller blir det for mye slit for deg...

Anonymous poster hash: 73c18...1ea

Skrevet

får man kjøpt det mer da?trodde de var bannlyst...

Jeg har aldri brukt det på mine tre barn og skjønner heller ikke vitsen med å bruke det.de kommer jo seg framover selv til slutt..?

Anonymous poster hash: 87fce...48f
Skrevet

Aldri brukt, har tre barn. Har had vippestol, men knapt brukt den også, så tror vi ikke kjøper ny når nr 4 kommer, ser ikke poenget.

Beste som er at barn får utfolde seg mest mulig naturlig, jeg har brukt slynger, ergo og sjal når de har vært urolige eller vi har vært inne på butikker, gått tur i finværet ol.

Eldste gikk selv da han var rundt 1 år, de to andre gikk seøv da de var 10 mnd og 9 mnd gamle, jeg tror dette er mye pga at de lå på gulvet, hadde mulighet til å utfolde seg der.

Skrevet

Ja håper de er forsvunnet fra butikkene men tror dessverre ikke det. Synes det er dårlig unnskyldning at barna må bli plassert der for at de skal være rolige. Jeg har enten hatt barna i vippestol eller liggende på gulvet med leker. Ja det tar kanskje lengre tid å lage middag men er bedre for barnet:) storesøsteren på 3 år blir ofte aktivisert med tegning eller maling mens hun venter. Men om oftest får hun hjelpe til:) veldig populært.

Anonymous poster hash: 770cc...f62

Skrevet

Vi hadde ikke gåstol til første barn og skal ikke ha til neste heller av de samme grunnene du skriver her. Det eneste unntaket er at vi var i utlandet i 1 mnd da første barnet var liten og der hadde vi en gåstol som vi brukte litt (et trygt sted å sette henne fra seg mens man satt på do, tok en dusj og kledde på seg). Men ellers er det noe vi ikke bruker da vi synes det er mye bedre at babyen får rulle og kravle rundt på en matte eller teppe på gulvet og utvikle kroppen naturlig.

Anonymous poster hash: f4c90...ad7
Skrevet

Og der bekreftet du min mistanke. Jeg får også laget middag uten at ungen settes i gåstol. Du greier sikkert finne på noe annet som ikke er skadelig for ungen. Eller blir det for mye slit for deg...Anonymous poster hash: 73c18...1ea

Så du har fasiten på alle problemer foreldre har, du har bedre vurderingsevne, du gjør alt rett?

Må være vondt å ikke skjønne at andre også vil det beste for barna sine, 5 min skader ikke.

Anonymous poster hash: e00e0...5ad

Skrevet

Min brukte det (ikke lenge av gangen) og begynte å gå selv når han var 12 mnd. Ser ikke at det har hindret noe som helst, heller tvært imot. Gitt han styrke i bena.

Kommer til å la nestemann bruke gåstol også.

Anonymous poster hash: ade5f...c15
Skrevet

Vi har aldri brukt gåstol til noen av barna. Jeg mene det er latskap og at man heller kan finne andre muligheter. Hvorfor bruke det når det absolutt ikke er anbefalt? Ett av mine barn begynte å gå sent, var 17mnd, min vennine mente jeg kunne bruke gåstol for å få fortgang på ting. Jeg takket pent nei til å låne hennes barns gåstol. Barnet går når det er klart og bør ikke presses inn i en unaturlig setting, spesielt ikke når det kan skape andre fysiske problemer.

Anonymous poster hash: e813e...9d4

Skrevet

Vi brukte det til jenta vår. Synes det er en fin ting. Hun satt selvsagt aldri lenge av gangen i den, og ikke så ofte heller. Men hun likte det, og jeg syntes det var kjekt for variasjonen sin del.

Kan ikke skjønne at det kan skade så lenge det brukes med måte.

Anonymous poster hash: 059d1...6f1

Skrevet

Jeg har aldri brukt gåstol til mine barn.

Har en bekjent som brukte gåstol på sin sønn, og han lærte ikke å gå før han var nærmere 2år, gikk bare i den, hadde ikke balanse på egenhånd, og ble veldig passiv. Min sønn føyk rundt på gulvet, men han satt bare der..

Anonymous poster hash: 00a20...1a5
Skrevet

Ei venninne satt sin i det når han var 3 mnd. Satt han og opp i vognen fra han var på samme alder fordi han visstnok Kjeda seg når han lå. Rart hun ikke har lært fra første som er skjev i ryggen pga stol og huske... har ikke brukt meter og kommer ikke til å gjøre det heller. Min er 6 mnd og ligger fortsatt i vognen og

Anonymous poster hash: 3eb72...a72

Skrevet

Har brukt gåstol ja! Fra rundt 5-6 mnd når han kunne sitte selv :-) shame on me

Anonymous poster hash: 0b8b4...cca

Skrevet

Brukt til alle mine 3 barn, og min mor har brukt det på alle 4 sine. Null skade skjedd. Hadde det vert SÅ farlig, hadde faktisk ikke det vert lov å selge i dette strenge landet. Amen ❤️

Anonymous poster hash: c18f9...715

Skrevet (endret)

Gåstol? Trodde det var helt passé, jeg - en dinosaur som heldigvis var avgått ved døden :P

Hos oss ligger babyen på en diger lekematte (kjøpt i sportsbutikk) eller så sitter han på stumpen og leker.

Vi bruker vippestolen når jeg steller meg og han elsker å sitte i tripptrapp og se på at jeg lager mat, men aller helst vil han rulle rundt eller sitte og leke på matten sin. Han er 6,5 mnd. :)

Vi har ham selvsagt også mye på fanget og bruker meitai.

Endret av MammantilNurket
Skrevet

Det har vi aldri hatt til noen av barna. De hadde gåbil som de satt seg oppå selv når de klarte, og gåvogn som de trillet når de klarte det selv.

Skrevet (endret)

Har vi aldri brukt. Og er overasket over at så mange faktisk bruker det til barna sine. når det er så advart mot det som det er. Ser helt klart forskjell på den motoriske utviklingen til de som har brukt gåstol og våre barn. 

Vi har heller brukt gåbil og gåvogn :)

Endret av Fru vims
Skrevet

Jeg ser ikke helt behovet. Hun er 10 måneder, og "all over the place", men har ingen problemer med å lage mat, dusje eller noe som helst. Men ser at det kan lette gjøremålene de dagene barnet bare vil bli bært, men man lærer raskt å bruke en hånd til det meste.

Anonymous poster hash: 91797...e4c
Skrevet

Men alle barn er forskjellige. Når man har en high need baby så gjør man det man må for å få hverdagen til å gå opp.

Skrevet

Men alle barn er forskjellige. Når man har en high need baby så gjør man det man må for å få hverdagen til å gå opp.

Har hatt  en high need baby selv og hverdagen gikk opp selv uten gåstol.

Anonymous poster hash: 591b7...2ac

Skrevet

Har man tvillinger eller trillinger er slike ting nesten ikke til å unngå. Da trenger man den avlastning man kan få.

Vedder forøvrig på at dere som er imot vippestol, smokk og gåstol er trofaste brukere av den håpløse bugaboo-vogna. Den er iallefall ikke anbefalt av fysioterapeuter.

Anonymous poster hash: c73a0...39f

Skrevet

Har man tvillinger eller trillinger er slike ting nesten ikke til å unngå. Da trenger man den avlastning man kan få.

Vedder forøvrig på at dere som er imot vippestol, smokk og gåstol er trofaste brukere av den håpløse bugaboo-vogna. Den er iallefall ikke anbefalt av fysioterapeuter. Anonymous poster hash: c73a0...39f

Kan da ikke sammenligne vippestol og gåstol?? Javisst, begge er passiviserende hvis de brukes hele tiden. Men gåstoler er direkte skadelige for barna. Det samme kan vel ikke sies om vippestol.

Og nei, jeg har aldri eid en Bugaboo-vogn; her har det gått i den trauste Simo kombi til alle tre :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...