Gå til innhold

Min teori angående omgangssyken, når barna er veldig små og spyr utover gulv og senger er det lettere å bli smittet, mens når barna er

Anbefalte innlegg

Skrevet

større og alltid treffer bøtten eller do er det ikke like lett å bli smittet, flere som har opplevd dette?  merker stor forskjell på smitte nå som barna er 5 og 9 i forhold til når de var i tidlig barnehagealder.

Anonymous poster hash: a1b67...98e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har samme erfaring ja.

Her fikk eldstemann den først, da var han nesten 4 år. Han kastet først opp i sengen, men ikke så mye. Jeg hadde på meg hansker når jeg tok av sengeklærne og vasket den. Vasket meg godt både på hender og i ansiktet etterpå. Samt skiftet klær(hysterisk ja).

Han spydde hele natten, men lå da på sofaen med bøtte. Jeg var veldig nøye med å vaske meg jevnlig hele natten. Ble ikke smittet.

En uke senere var det lillesøsters tur(20 mnd) Hun satt på mitt fang og kastet da opp over meg. Og neste morgen var det min tur.

Anonymous poster hash: bf097...150
Skrevet

Det er jo helt logisk damer ;)

Anonymous poster hash: 58304...c0f
Skrevet

Også er det slik at man kan være smittsom i opp til en uke ETTER oppkast....Mange som ikke tenker på det.

Men ser jo ENROM forskjell fra og ha barn i småbarnsavdeling til og ha et skolebarn og et barnehagebarn på5.

På småbarn er det jo smukker, sikkel og bleier,- og selv om man venter 48t med og sende barna tilbake, så er nok en del smittsomme enda. På storbarn er det mindre sikkel, null smukk og ingen bleier. Etter "influensahysteriet" og da rutinemessig desinfisering med håndsprit etter dobesøk, ble det nesten ikke sykdom på barnehage og skole. Altså, det går jo ting, også omgangssyke, men hele avdelinger eller skoleklasser blir ikke slått ut.

På barnehagen vår ble det faktisk mindre omgangssyke når de gikk fra 48t etter oppkast/diare til 24t (dette gjaldt KUN storbarn altså.)...Mange barn kaster opp på natta,- ikke fordi de er syke, men kanskje de bare har fått i seg noe. Om foreldre da under 48t regel var i tvil om de var syke, så valgte en del og sende de i b.hage dagen etter,- for hvis de ble holdt hjemme en dag, måtte de holdes hjemme to dager. Man valgte da og tro at det var "noe barnet hadde fått i seg",- om barnet kastet opp en gang og deretter var helt frisk...Når 24t regelen ble innført, så var det vel "aldri" noen som sendte barnet i barnehagen om det hadde kastet opp på natta. For man kunne fint sende det i b.hage andre dagen om det viste seg helt friskt og raskt.

Anonymous poster hash: 7132c...2eb
Skrevet

Forskjell på barna også da.

Gutten min på 3 år satt i sofaen, plutselig kaster han opp rett i ansiktet på sin tvillingsøster.

Hun blir ikke smittet.

Anonymous poster hash: 514e2...b68
Skrevet

Har samme erfaring ja.

Her fikk eldstemann den først, da var han nesten 4 år. Han kastet først opp i sengen, men ikke så mye. Jeg hadde på meg hansker når jeg tok av sengeklærne og vasket den. Vasket meg godt både på hender og i ansiktet etterpå. Samt skiftet klær(hysterisk ja).

Han spydde hele natten, men lå da på sofaen med bøtte. Jeg var veldig nøye med å vaske meg jevnlig hele natten. Ble ikke smittet.

En uke senere var det lillesøsters tur(20 mnd) Hun satt på mitt fang og kastet da opp over meg. Og neste morgen var det min tur.

Det falt deg aldri inn at storebror smittet mamma og lillesøster, da?... Og jeg er aldri så lite "imponert" over HI og teorien.. Mye skarpe kniver ute og går...

Anonymous poster hash: 10ed8...ef9

Skrevet

Ikke merket stor forskjell på det faktisk. Her har ungene sjeldent ikke truffet bøtta og oppkast i senga har vel bare skjedd en gang på fire barn.

Men nå er jeg nazi på klor når det er omgangsyke i hus. Ungene har alltid lagt seg på badet om de er dårlige. De liker varmen fra varmekablene, så slik sett er det veldig praktisk.

Anonymous poster hash: 46645...088

Skrevet

Har samme erfaring ja.

Det falt deg aldri inn at storebror smittet mamma og lillesøster, da?... Og jeg er aldri så lite "imponert" over HI og teorien.. Mye skarpe kniver ute og går...

Anonymous poster hash: 10ed8...ef9

Inkubasjonstiden på omgangssyken er langt kortere enn en uke. 

Anonymous poster hash: 28276...0f8

Skrevet

Siden omgangssyken sprer seg som dråpesmitte er nok teorien din helt riktig :D

Men du får neppe nobelprisen for å komme på dette som jeg vil tro at alle med barn vet :P

Anonymous poster hash: 0840e...f58

Skrevet

Jeg har hørt at deg går ca 48 timer fra smitte til oppkast/diare?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...