*Attpåklatten* Skrevet 20. januar 2014 #1 Del Skrevet 20. januar 2014 Har fått såre brystvorter. De ser ikke så såre ut, for jeg har vært flink å smøre med mm og salve. MEN, de er vonde!! Stikker i de etter jeg har ammet også. Datteren min er kun 1 uke, så jeg må vel regne med dette en stund fremover!? De sa på poliklinikken at hun hadde litt kort tungebånd, men tydeligvis ikke kort nok til å klippe...?! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 20. januar 2014 #2 Del Skrevet 20. januar 2014 Jeg er ammehjelper / ammehjelper.no Jeg synes du bør be om ny vurdering av tungebåndet. Når det er sagt å være litt kort, og du har smerter ved amming, så bør det vurderes på nytt. (Hadde du ikke fått smerter så hadde det nok vært helt greit.) Pass på å fortelle at de HAR vurdert dette til litt kort, og at du fremdeles har smerter relatert til amming, og at du derfor vil ha en ny vurdering av det. Hvordan synes du sugetaket er? Gaper hun høyt, får hun tunga ut over gommene og underleppa når hun "gaper" etter puppen? Pass på at hun har stort gap, sikt mot nesa med brystknoppen. Mye av areola skal være inne i munnen når hun dier, og det er viktig at brystknoppen er rund og ikke "misformet" etter amming. Et viktig moment for vurdering av sugetak er at hun får nok melk i seg - dårlig sugetak fører ofte til at babyen får i seg for lite melk. Har hun 5-8 godt våte bleier pr døgn samt daglid avføring? Har hun tatt igjen fødselsvekta? Smerter kan også komme av andre ting. For det første er det vanlig med en viss sårhet/ømhet i starten av ammingen. Datteren din er bare 1 uke gammel, så dette KAN være "vanlig" sårhet. Men i såfall bør det bli bedre dag for dag. Det er ikke vanlig med sopp så kort tid etter fødselen. Et unntak er dersom du eller barnet har fått antibiotikabehandling selv rett før, under eller etter fødselen, da antibiotika vil ødelegge noe av de naturlige forsvarsverkene mot sopp i kroppen. Derimot så vil infeksjoner i brystet (ikke brystbetennelse) kunne gi smerter som lett forveksles med soppsmerter. Dette er mest vanlig ved sår på brystknoppene, og jeg forstår det som at du ikke har sår. Derfor tror jeg dette er mindre sannsynlig for deg. Men dersom smertene vedvarer bør du gå til fastlege og be om at dte tas prøve av melka og eventuelle sår for å utelukke slik infeksjon. I tilfelle ville jeg først bedt om ny vurdering av tungebåndet, samt passet på godt sugetak. Dersom du er barsel for å vurdere tungebåndet så kan du gjerne spørre om de kan se på det sammen med deg. Dersom tungebåndet er ok, og sugetaket er ok, så bør smertene dine avta i løpet av den neste uka eller så. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Attpåklatten* Skrevet 20. januar 2014 Forfatter #3 Del Skrevet 20. januar 2014 Takk for svar! Hun får nok i seg nok melk, bæsjer og tisser MASSE! Jeg får besøk av helsesøster på onsdag, så da får jeg høre med henne ang. Tungebåndet. Føler ikke at det blir bedre, men det virker som hun suger riktig. Jeg varierer også stillinger for å endre på belastningen på brystvortene. Får håpe det er "vanlig" sårhet;) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå