Anonym bruker Skrevet 19. januar 2014 #1 Skrevet 19. januar 2014 Jeg liker ikke barneTV på NRK! Vel, egentlig liker jeg ikke at barna ser så mye på TV i det hele tatt. Men der er både mannen og barna uenige med meg, så litt TV blir det jo daglig likevel. Men en ting er jeg enig med barna i, og det er at barneTV på NRK er dønn kjedelig! Vi har prøvd flere ganger, men det er bare noe som skurrer. Nå er det sikkert masse vi aldri har sett, men ofte føler jeg det er så altfor prektig, velment, pedagogisk, politisk korrekt, tilgjort... Underholdning i andre rekke, å oppdra barna til en ny, og bedre menneskehet i første rekke. Kan det ha noe med at vi ikke er byfolk fra østlandet å gjøre, tro? Språket føles kunstig, humoren, alle byproblemene, dette flinkis-preget? Selv når handlingene liksom skal foregå på bygda, så er det et bygdemiljø jeg slett ikke kjenner igjen. Mer et bilde av bygda slik byfolk tror det, liksom. Jeg hadde aldri orka å se på voksen-TV med samme agenda og formspråk så veldig mye selv. Det ville blitt omtrent som om alt på TV var en variant av "Kom i form med Yngvar- Puls". "Her SKAL vi gjøre det til et bedre menneske, og vi vil deg bare godt, altså!"-TV.... Er vi bare veldig sære eller? Anonymous poster hash: 07ba2...f80
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2014 #2 Skrevet 19. januar 2014 Jeg bor så nær Oslo at jeg muligens ikke burde svare, men jeg er litt enig med deg. Mye av tiden går med til programmer med "pedagogisk" innhold og for eksempel Jul i svingen viser et merklig bilde av bygdenorge, selv om akkurat den var morsom da. Anonymous poster hash: 41fb9...8c7
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2014 #3 Skrevet 19. januar 2014 Hm... har ikke samme opplevelsen som du har med NRK, og bor laangt fra Oslo. Synes alt er fantastisk bra jeg! Og har både disney og cartoon å sammenligne med. Naturlig nok blir det en del fra Oslo og der omkring, bor flest folk der, flest skuespillere, produsenter osv. Er det ikke godt at barnetv er positivt da? Hørte i en serie på disney(beregnet for de rundt 4-6).. "din idiot!" Mener du det er så lekkert da?? Jeg banner daglig selv, men steilet da altså.. La det være puffy og fluffy lengst mulig mener jeg Anonymous poster hash: 7a31b...943
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2014 #4 Skrevet 19. januar 2014 Hm... har ikke samme opplevelsen som du har med NRK, og bor laangt fra Oslo. Synes alt er fantastisk bra jeg! Og har både disney og cartoon å sammenligne med.Naturlig nok blir det en del fra Oslo og der omkring, bor flest folk der, flest skuespillere, produsenter osv. Er det ikke godt at barnetv er positivt da? Hørte i en serie på disney(beregnet for de rundt 4-6).. "din idiot!"Mener du det er så lekkert da?? Jeg banner daglig selv, men steilet da altså.. La det være puffy og fluffy lengst mulig mener jeg Anonymous poster hash: 7a31b...943 Flesteparten av Norges befolkning bor ikke i Oslo, heller ikke i det sentrale østlandsområdet. Ja, de har flest innbyggere, men flesteparten bor i resten av landet. Vet ikke om det er fordi det er Oslo tv som gjør at NRK barne-tv er så vanvittig dårlig, men dårlig er det. At andre ting er enda verre gjør det jo ikke greit! Anonymous poster hash: 42216...7e6
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2014 #5 Skrevet 19. januar 2014 Jeg bor så nær Oslo at jeg muligens ikke burde svare, men jeg er litt enig med deg. Mye av tiden går med til programmer med "pedagogisk" innhold og for eksempel Jul i svingen viser et merklig bilde av bygdenorge, selv om akkurat den var morsom da. Anonymous poster hash: 41fb9...8c7 He he, ja det var Jul i Svingen vi skulle prøve sist, nemlig. Måtte kaste inn håndkleet midt i desember! Makan. Vi lo ofte, men på helt feil tidspunkt, merket jeg. Og med en flau ettersmak. Ja, jeg synes barneTV er dårlig TV. Mye av musikk og sanginnslagene er ille. Selv om det er barn som synger og litt søtt, så er det ikke bra musikk når de små stakkarene står der og piper til melodier de ikke har stemme til! Heldigvis er barna mine minst like glade i fakta-TV. Så vi koser oss ofte med naturprogram, dyreprogram, eller "fikse-TV" der de mekker biler og slikt. Vi voksne tolker hvis det er på engelsk. Faktisk plukker barna opp litt engelsk av det. Og så elsker de Phineas og Ferb, da! HI Anonymous poster hash: 07ba2...f80
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #6 Skrevet 20. januar 2014 Har ikke den oppfatningen. Men så er jeg fra østlandet., så har kanskje ikke noe skulle ha sagt. Anonymous poster hash: 838f4...1db
soleia Skrevet 20. januar 2014 #7 Skrevet 20. januar 2014 Skjønar kva du meiner når det gjeld "jul i Svingen", sjølv om me kosa oss med serien. Eg synes det er kjekt at det har kome meir dialektar på barne-TV. Det vert produsert litt barne-TV utanfor Oslo, Tromsø, Sogn og fjordane og Trondheim er jamnleg på programmet. Programma med fokus på naturen som er laga i Tromsø har falle i smak her i heimen. Barn likar å lære, og eg synes difor pedagogiske program kan vere bra, men er einig i at det kan bli litt for politisk korrekt til tider. Men program med bokstavar, tal og naturvitskap er velkomne. Newton er eit veldig bra program, som eg gledar meg til at ungane vert gamle nok til. Hjå oss føretrekkjer me vaksne at ungane ser på NRK framfor dei andre barne-tv kanalane.
L-8 Skrevet 20. januar 2014 #8 Skrevet 20. januar 2014 Hehe, morsomt at du sier det. Mannen min "klager" over dialektkvoteringens makt over barne-TV og mener helt motsatt av deg, at barne-TV på NRK i stor grad er et bedre tilbud til bygdebarna. Jeg personlig synes det er bra med språklig mangfold, men at det er mye fjas a la idiotiske "naiv strek"-tegnefilmer der.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #9 Skrevet 20. januar 2014 Her foretrekker barna å se annet enn barnetv på statskanalen, det går litt i tegnefilmer som feks Pusur ( faktisk brukbar tegneserie med mye humor, selv vi voksne koser oss da) ellers går det i gullgravere, fiskere, fiksere, politi, sykhus, dyre og naturdokumentarer. Stort sett NG , History, og Discovery som står på her i hus. Pluss litt Max og Tv Norge Anonymous poster hash: 630b2...821
SagflisiHåret Skrevet 20. januar 2014 #10 Skrevet 20. januar 2014 Hele nrk er veldig oslo/østlandsentrert. Irriterende men forstår samtidig at de som produserer barnetv ofte bor i oslo hvor hovedkontoret ligger. Det er jo bare å se på hvem som gjester ulike programmer, nytt på nytt, beat for beat, kommentatorer osv osv. Skulle tro andre store byer som Bergen, kristiansand, Trondheim, Tromsø ikke eksisterte... Heldigvis finnes det friske innslag, for eksempel det barnetv fra tromsø (tror jeg det er), de som sitter endel i fjæra. Og han der Yngvar i puls, nå tar det helt av!!!
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #11 Skrevet 20. januar 2014 Heller NRK enn Cartoon netwoork! Personlig synes jeg NRK lager mye bra. dessuten er mye av det de stender faktisk ikke egenprodusert men kjøpt inn av f.eks Fabelaktiv, som jo holder til på Hamar:) Newton er fantastisk. Det samme er f,eks energikampen. Jul i svingen er grei nok. Har blitt sendt litt for mange ganger nå synes jeg, men den er nå koselig nok som julekalender! Jeg synes det er helt greit med litt pedagogisk rikti barneTV. kan fakisk synes som om en del unger (og voksne) har god bruk for det! Anonymous poster hash: d2060...ec0
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #12 Skrevet 20. januar 2014 Jeg har ikke den oppfatningen i det hele tatt. Krister og kråka snakker vel sånn de snakker i nordnorge et sted. Klart jeg kan, er ikke det bergens dialekt eller noe? Det er vel også et program som har Østfold dialekt. Ja, det er vel østlandet, men ikke typisk Oslo. Milly og Molly snakker sunnmørs dialekt. Jeg syns NRK er gode på å variere dialektene, feks Disney channel snakker bare typisk "oslosk". Anonymous poster hash: c9456...700
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #13 Skrevet 20. januar 2014 Denne kritikken forstår jeg ikke overhodet. Jeg er STOR tilhenger av NRK super, og synes de lager fantastisk underholdning for barn. Det er min mening. Jeg hadde aldri giddet å bruke energi på å irritere meg over at barne-tv er "for pedagogisk". NRK er rå på å lage pedagogiske OG underholdende programmer. Har du for eksempel sett mkx? Det bruker jeg faktisk i enkelte mattetimer, og elevene digger det samtidig som de lærer noe. Hvis ikke det er vinn-vinn, så vet ikke jeg. (Jeg bor forresten på bygda...) Anonymous poster hash: 54d1b...8be
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #14 Skrevet 20. januar 2014 Ser dere helt annen barnetv enn oss? Vi ser ikke så mye på barnetv i barnetvtid (17.30-1830), men vi har da på super på morra og formiddag i helgenen innimellom, midt på dagen når ungene er syke og innimellom litt på ettermiddagen og jeg ser ikke hva du/ dere mener med å si at det er østlandsdominans. Kråkeklubben som jo er blitt nevnt er jo fra tromsø. Dubbing av tegnefilm er mye gjort av diverse dubbingsstudioer plassert rundt i det ganske land slik som nordubb sine studioer i volda som dubber på et bredt utvalg av vestlandsdialekter. Med tanke på at over 50% av landets befolkning bor i landsdelen østlandet er det jo ikke underlig om det skulle ha en innvirkning på hvor profilert dialekten er og hvor vanlig det er at historier plasseres i en østlandssetting, med befolkningstallene i mente vil jeg heller si at NRK super er dominert av distriksinnhold enn østlandsinnhold. Anonymous poster hash: 9a8b7...151
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #15 Skrevet 20. januar 2014 "Klart jeg kan" serien må vel produseres/ lages på vestlandet et sted for der prater alle barna vestlandsdialekt - en fin serie synes jeg! Men så er jeg både pedagog og vokst opp i Oslo så jeg ser sikkert på det med andre briller enn deg! Våre barn er 1 og 2 1/2 år og hun eldste liker godt det som sendes mellom 17.30 og 18.30 om hun er i barne-tv modus. Jeg synes også nrk er gode til å lage barne-tv, men som voksenprogrammer treffer de ikke alle seerne alltid, sånn vil det vel alltid være. I dag har man hvertfall andre muligheter - opptak, dvd, andre kanaler. Når jeg vokste opp så du barne-tv på nrk klokka 18.00 og det var det. Lekestue med Vibeke Sæter - det var pedagogisk det! Anonymous poster hash: 79938...7ae
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #16 Skrevet 20. januar 2014 Vi ser nesten bare på NRK super, og både 10-åringen, 5-åringen og 2-åringen liker det. Jeg ser at det er pedagogisk innhold i noe, men det er jo også lett underholdning som tegnefilmer. Fin blanding. Liker at det er en mix mellom østlandsk og andre dialekter. Vi bor i en småby i Nord-Norge. Anonymous poster hash: 21802...223
Siamese Hellhound Skrevet 20. januar 2014 #17 Skrevet 20. januar 2014 Vi har en treåring og bor på Østlandet. synes det er mye bra på NRK Super, jeg. I hvertfall i motsetning til på de kommersielle TV-kanalene. Synes de er flinke til å bruke forskjellige dialekter også. Til og med i Karsen og Petra, som jo foregår i Oslo, har de bergensere og sørlendinger, i TreFuTom er det trøndere (de er riktignok slemme! ) og en eller annen Opplandsdialekt (?), I Store Maskiner er det en herlig sogning, Charlie Bjørn har bergenser-forteller, Kråkeklubben er fra Tromsø... Kan godt hende jeg har bomma på noen dialekter her, altså, for jeg er veldig dårlig på å skille dem (er jo østlending, må vite!). Vi ser på nett-TV, stort sett, så det vi eller treåringen ikke liker, kan vi glatt hoppe over.
Plutselig_gravid Skrevet 20. januar 2014 #18 Skrevet 20. januar 2014 Jeg synes nrk er best på barnetv! Ene og alene fordi at i samtlige andre barnekanaler så SKRIKER de når de snakker. Snakk om å få gnagsår i ørene! Barnetv på nrk er akkurat passe pedagogisk. Da eldstemann var liten var de fleste programmene fra utlandet (utenfor skandinavia) og det var forferdelig å se på. Og etter min mening så pedagogisk at til og med ungene synes det var kjedelig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå