Anonym bruker Skrevet 19. januar 2014 #1 Skrevet 19. januar 2014 Min venninnes datter har nå blitt mobbet i to år. Foreldrene har forsøkt alt, og skolen har gjort det de kan for å stoppe mobbingen. Mobbernes foreldre har ikke vært like flinke med å følge dette opp. Så nå er det bestemt at mobberen skal bytte skole. Foreldrene hans er skikkelig arge for dette, men de har ikke et valg. Kjedelig for mobberen som nå må bytte til en annen skole. Skolen er i nærheten, men ikke så nærme som den han går på nå. Dette er så bra synes jeg. Endelig kan min venninnes gutt få den trygge hverdagen han har rett på. Jeg har virkelig troen på at denne nye loven kan ha god effekt på det å forebygge mobbing, men også det å stoppe mobbing. Anonymous poster hash: af4cd...b1f
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2014 #2 Skrevet 19. januar 2014 Ikke datter, men sønn ( betyr lite det da, men for ordensskyld) Anonymous poster hash: af4cd...b1f
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #3 Skrevet 20. januar 2014 Noen som har hørt om like tilfeller? Håper dette skjer fremover, slik at en får stoppet mobbingen rundtomkring Anonymous poster hash: af4cd...b1f
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #4 Skrevet 20. januar 2014 Hurra. Dette vil jo gi et press på alle som mobber til å prøve å finne noe felles slik at de ikke hater hverandre. Men min personlige erfaring er ofte at mobbing er et flokkfenomen. Da vil denne loven kanskje bare gå ut over de barna som er lite flinke sosiale og har problemer selv og derfor mobber. Der foreldrene ser at barnet deres mobber, men ikke har mulighet ti å snu det. Ikke de utspekulerte, skjule mobberne. De som er gjengledere og blir sett på som sosialt flinke med masse venner. Det er trist. Men vanskelig å se at en hel barneflokk rotter seg sammen og mobber i flokk (er vel ofte mer skjult også) og især å utvise alle. Det går jo ikke i praksis. Litt urettferdig å bare "ta" gjenglederen når det er et gruppefenomen. Det er jo en ukultur i hele barneflokken som gjør at mobbing skapes/vokser. Ikke bare hovedmobbernes skyld. Men dette er jo ikke en ny lov? Tror den har vært der lenge. Men har aldri hørt at en mobber faktisk må bytte skole? Har bare hørt at problembarn som er veldig voldelige, stjeler, etc blir sendt til egne skoler hvis de begår lovbrudd o.l. Anonymous poster hash: 7e4c3...82a
Isola&Lille+julegave Skrevet 20. januar 2014 #5 Skrevet 20. januar 2014 Jeg syns det er helt fantastisk og jaggu på tide med en slik lov!!
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #6 Skrevet 20. januar 2014 Jeg tror den loven har eksistert en stund. I lokalavisa her var det støy rundt mobbeoffer som måtte flyttes kole og at det hadde skjedd tidligere også. Så kommer det en "besserwisser" fra Frp og mente at det selvsagt var MOBBERE ikke offer som måtte bytte skole...Og at de jammen skulle gjøre noe med det,- lage et lovverk som beskyttet offeret på en slik måte når DE kom til makta.. Nevnte politiker hadde da sittet i kommunestyret eller var det fylkesting..Uansett, hadde hatt en avgjørende rolle i avgjørelsen på at OFFERET måtte bytte skole og ikke mobberne..... Også er saken den, man vet ikke hvem som er mobberne. Ofte er "hele klassen" med mot et offer. Det er ofte en eller to som står bak og har startet det hele, men disse kan være vanskelig og finne,- og flytte alle elever som på en eller annen måte har deltatt i mobbingen vil i noen tilfeller si at offeret blir nesten alene igjen i klassen......... Men selvsagt, der det tydelig er en "gjeng" på 3-4 mobbere og et offer,- så bør man flytte de 3-4 til annen skol Men det er som regel ikke så svart/hvitt og enkelt. :Og altså,- loven er der i en eller annen form...Og har vært det en stund. Gjennomføringen derimot er det noe annet med, nettopp fordi det sjelden er en mobber og et offer.........Bare et offer....Og resten er mer diffust.. Anonymous poster hash: e3a1c...b40
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #7 Skrevet 20. januar 2014 Er nok ikke så lett. Datteren til en bekjent måtte bytte skole nå. Den andre skolen ville ikke hatt plass til alle mobberne. Anonymous poster hash: 00a14...2cb
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #8 Skrevet 20. januar 2014 I hvilken lov står dette? Anonymous poster hash: 05e44...13d
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #9 Skrevet 20. januar 2014 enig Anonymous poster hash: 60c25...f00
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #10 Skrevet 20. januar 2014 Dessverre virker ikke denne loven slik den var ment. Den er for dårlig presisert. Håper de kan endre det snart. Det er stort sett offeret som bytter skole selv om mobberen er problemet. Anonymous poster hash: d355f...b7d
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #11 Skrevet 20. januar 2014 Det er flott dersom mobberen må bytte skole!! Anonymous poster hash: baab9...a31
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #12 Skrevet 20. januar 2014 Og eksakt hvilken lov refererer du til da? Anonymous poster hash: cda6f...8bc
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #13 Skrevet 20. januar 2014 Her opplevde vi nettop at mobbeofferet byttet skole Skjedde rett før jul, og det er så uendelig trist!Håper virkelig det blir bedringer, for det er mest rettferdig at mobberen må bytte skole, og ikke mobbeofferet. Det er "straff" nok å bli mobbet, og enda verre om det er mobbeofferet som må straffes med å bytte skole for at andre mobber. Påtide at noen tar tak, og håper virkelig noen barn får seg en skikkelig lærepenge!Spent på om dette blir til å fungere i praksis! Anonymous poster hash: 3aea6...6bc
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #14 Skrevet 20. januar 2014 Hmm.. hva gjør man da i en kommune som min hvor det bare en èn skole? Vet at jenta som passer min datter innimellom (ho er 14) blir mobbet på daglig basis, og det er ingenting hverken foreldre eller lærere kan få gjort og det ha vært et tiltak på dette på skolen i flere år, men ingenting hjelper. Hvor skal man da plassere mobberne når det bare er èn barne og ungdomsskole? Anonymous poster hash: 798b9...cdc
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #15 Skrevet 20. januar 2014 #14 da må den eleven flytte til nabokommunen. Det som skjedde i dette tilfellet var at det var to som mobbet, men hovedmobberen gav seg ikke selv om flere tiltak ble gjort. Dermed ble han overflyttet til annen skole. Disse tre gikk i samme klasse. Hovedmobberen ble flyttet til annen skole, mens den andre mobberen måtte bytte klasse. Hovedvekten ble lagt på at disse to mobberne ble splittet fra hverandre. HI Anonymous poster hash: af4cd...b1f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå