Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #26 Skrevet 20. januar 2014 Tenkte å kjøre sirkeltrening med 8 poster. 1. armhevinger 2. rockering 3. sit ups 4. jogge på en tjukkas 5. pause 6. hoppe tau 7. planken 8. hoppe over en benk med samla ben Tror dere dette blir for tungt for 3.klassingene? Har brukt lignende i høyere trinn og de blir slitne, men de er latere og. Har aldri vært i en klasse med så unge elever. Kan jo bytte ut noen av de tingene med noe annet. Men vil bare høre hva dere tror. Anonymous poster hash: 05c85...dc7 Hvilken bakgrunn har du da? Så små barn skal ikke trene styrke på samme måte som voksne/ungdom. Det er ikke kroppene klare for, så det må du ikke finne på. Og når det er sagt, så tviler jeg sterkt på at en 8 åring ville klart å stå riktig i planke.. Det er vanskelig. Så dette må du ikke finne på! Anonymous poster hash: 30e97...2a7
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #27 Skrevet 20. januar 2014 Den som kommer til å få mest trening denne timen er deg Du kommer nemlig til å løpe non stop mellom de ulike stasjonene. Flere av øvelsene du har valgt ut er faktisk ganske avanserte og sjansen for at noen skader seg/får vondt/ikke får til er stor. Jeg mener at 3.klassinger er for små til å få noe ut av sirkeltrening og tør nesten love deg at de kommer til å synes det er dødskjedelig! Gym skal være lystbetont og gøy. Hvis jeg var deg ville jeg satset på leker som haien kommer, stiv heks, doktorsisten, hinderløype, "danseleken" og liknende. Husk tredeling: oppvarming - hoveddel - avslutning. På slutten av timen kan du med fordel legge inn en rolig aktivitet som en avspenningsøvelse (slik at du får roet dem ned til neste time/sfo/hjemsendelse/ garderobesituasjonen). Avslutt timen med refleksjon i ring hvor de etter tur kan fortelle hvordan de har opplevd timen. Anonymous poster hash: b877c...199
♥Coxinelle♥ Skrevet 20. januar 2014 #28 Skrevet 20. januar 2014 Jeg har en tiåring som hadde slitt med å gjort armhevinger, planke og situps riktig... Synes det er kjekt m sirkeltrening men hadde valgt andre, færre og lettere øvelser der de bruker hele kjenemuskulaturen og ikke spesifikke muskelgrupper.
klishe89 Skrevet 20. januar 2014 #29 Skrevet 20. januar 2014 (endret) Ikke lurt med styrketrening for så små barn. De har lett for å gjøre øvelsene feil og belaste kroppen feil. Det kan føre til skade. Hvis de skal trene spenst/styrke etc. så må det gjøres gjennom lek, og ikke på det nivået du ser for deg. Hinderløyper med ulike øvelser (hoppe over, krype under, løpe sikk-sakk, unngå gulvet) eller lett turn (foroverrulle, slå hjul, forsøke å stå på hendene) Endret 20. januar 2014 av klishe89
Jojo x3 Skrevet 20. januar 2014 #30 Skrevet 20. januar 2014 Skjønner ikke alle som skriver at dette ikke er bra/skadelig for barn? Det er lenge siden man mente at det var skadelig for barn. Det handler vel heller om å gjøre det riktig for å forebygge senere skader. Trener ikke barna deres på fritiden? Min er med på organisert trening og nå om vinteren når de trener inne har de med en styrkedel. Det handler om å gjøre det riktig og vite hva man gjør. Syns du har litt for mange poster, kutt ned på noen av dem. Kanskje finner du også tips til øvelser på aktivitetsbanken.no Min erfaring som lærer er at mange av ungene, eldre og yngre liker denne treningen. Akkurat som fotball eks, noen liker det, andre liker det ikke.
klishe89 Skrevet 20. januar 2014 #31 Skrevet 20. januar 2014 Skjønner ikke alle som skriver at dette ikke er bra/skadelig for barn? Det er lenge siden man mente at det var skadelig for barn. Det handler vel heller om å gjøre det riktig for å forebygge senere skader. Trener ikke barna deres på fritiden? Min er med på organisert trening og nå om vinteren når de trener inne har de med en styrkedel. Det handler om å gjøre det riktig og vite hva man gjør. Syns du har litt for mange poster, kutt ned på noen av dem. Kanskje finner du også tips til øvelser på aktivitetsbanken.no Min erfaring som lærer er at mange av ungene, eldre og yngre liker denne treningen. Akkurat som fotball eks, noen liker det, andre liker det ikke. Ja, men det er litt av poenget her. Hvordan skal man som en voksen klare å følge med på at alle barna klarer å gjøre det riktig? Det vil garantert være en del som gjør det feil ettersom de ikke får veiledning eller har fysikken til det. Jeg har trent hver dag fra jeg var 5-6 år. Jeg har skader i knær, legger og skuldre pga overtrening. Blir ikke kvitt disse skadene nå. Det er ingen grunn til at barn skal trene hard styrketrening i den alderen. De kan heller leke, spille fotball el. også ta styrken litt senere.
Jojo x3 Skrevet 20. januar 2014 #32 Skrevet 20. januar 2014 Skjønner ikke alle som skriver at dette ikke er bra/skadelig for barn? Det er lenge siden man mente at det var skadelig for barn. Det handler vel heller om å gjøre det riktig for å forebygge senere skader. Trener ikke barna deres på fritiden? Min er med på organisert trening og nå om vinteren når de trener inne har de med en styrkedel. Det handler om å gjøre det riktig og vite hva man gjør. Syns du har litt for mange poster, kutt ned på noen av dem. Kanskje finner du også tips til øvelser på aktivitetsbanken.no Min erfaring som lærer er at mange av ungene, eldre og yngre liker denne treningen. Akkurat som fotball eks, noen liker det, andre liker det ikke. Ikke snakk om hard styrketrening, men enkle styrkerealerte øvelser. Sjekk gjerne aktivitetsbanken om du lurer på hva slags øvelser. Ja, men det er litt av poenget her. Hvordan skal man som en voksen klare å følge med på at alle barna klarer å gjøre det riktig? Det vil garantert være en del som gjør det feil ettersom de ikke får veiledning eller har fysikken til det. Jeg har trent hver dag fra jeg var 5-6 år. Jeg har skader i knær, legger og skuldre pga overtrening. Blir ikke kvitt disse skadene nå. Det er ingen grunn til at barn skal trene hard styrketrening i den alderen. De kan heller leke, spille fotball el. også ta styrken litt senere.
Jojo x3 Skrevet 20. januar 2014 #33 Skrevet 20. januar 2014 Skjønner ikke hva som skjedde over, men svaret havnet midt inni. Det handler om enkle, styrkerealerte øvelser. Ikke øvelser med apparater og vekter, men øvelser som går på mer bevegelse, koordinasjon mm.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #34 Skrevet 20. januar 2014 Dette må være svar fra mange av de som ikke orker å kjøre barna på aktiviteter. Stiv heks og sisten har vel barna i de fleste friminutt? Gymtimene skalntilføre nye ting til barna. En runde eller to med sirkrltrening har ingen vondt av. Jeg ville nok droppet et par poster og heller hatt 4-5 stk, blandt annet hoppe tau, løpe på tjukkas, armhevinger osv. Dette er ting en tredjeklassing klarer. Ha litt kul musikk og så en kjekk lek i slutten av timen! Anonymous poster hash: 514ca...d6e
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #35 Skrevet 20. januar 2014 Dette må være svar fra mange av de som ikke orker å kjøre barna på aktiviteter. Stiv heks og sisten har vel barna i de fleste friminutt? Gymtimene skalntilføre nye ting til barna. En runde eller to med sirkrltrening har ingen vondt av. Jeg ville nok droppet et par poster og heller hatt 4-5 stk, blandt annet hoppe tau, løpe på tjukkas, armhevinger osv. Dette er ting en tredjeklassing klarer. Ha litt kul musikk og så en kjekk lek i slutten av timen! Anonymous poster hash: 514ca...d6e Rockering og er kjekt og enkelt. Om noen ikke får det til så kan de vel øve seg litt. Anonymous poster hash: 514ca...d6e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå