Gå til innhold

Kanskje rart spørsmål, men er det "lov" få så mange barn som en ønsker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som sagt, merkelig spørsmål men akkurat hatt besøk og er litt satt ut. En bekjent av meg har 6 barn og nå er hun gravid igjen. Igjen av foreldrene har utdanning eller sikker jobb, begge jobber som vikarer når de ikke er i permisjon. De har 3 soverom og barna er ute alene og leke fra de kan gå. Den største i 4.klasse står opp med 1. Klassingen og den som går siste året i bhg og mor og far sover med de minste.

Hun vil gjerne ha enda flere barn. Når noen ikke ser sine begrensninger, hvor langt kan de ta det?

Anonymous poster hash: 75626...518

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De kan vel ta det så langt de vil. At noen orker å jobbe når de har seks, snart syv(!) barn er for meg helt uforståelig.

Hvis du mener at barna lider under omstendighetene kan du rådføre deg med barnevernet om saken. Men det er ikke gitt at syv barn er et dårlig valg for noen selv om det ikke passer for deg.

Anonymous poster hash: 622af...126

Skrevet

Hvordan har de råd til så mange barn uten fast jobb?

Har selv to i barnehagealder og sliter med å få pengene til å strekke til.

Bare skoene barna trenger til alle værtyper må jo bli en formue? Sko er dyre og slites godt ut av aktive barn.

Anonymous poster hash: e77fd...2c1

Skrevet

Jeg har en slektning som er læstadianer. De har 15 barn, får så mange barn som Gud vil. Det er bare faren som er i jobb utenfor hjemmet og barna arver selvfølgelig av hverandre. Ingen som har gjort noe forsøk på å nekte dem flere barn så vidt jeg vet. 

Skrevet

Jeg har en slektning som er læstadianer. De har 15 barn, får så mange barn som Gud vil. Det er bare faren som er i jobb utenfor hjemmet og barna arver selvfølgelig av hverandre. Ingen som har gjort noe forsøk på å nekte dem flere barn så vidt jeg vet.

Herregud, 15 barn?!?! *svimer av*

Ikke rart de må være i en eller annen obskur, isolert sekt, for ute i det vanlige samfunn kan man virkelig ikke fungere med 15 barn!

Stakkars, stakkars kvinne!

Anonymous poster hash: bdcb5...6fe

Skrevet

Hehe, jeg sa så var spørsmålet ganske teit ja. Likevel syns jeg liksom det er rart at noen bare produserer og produserer uten å ha ressurser til å følge opp dette verken økonomisk eller på andre måter.

Når det gjelder jobb så kan jeg også skjønnefår at det er slitsomt jobbe med så mange barn, men hvordan skal en ellers få råd? Til den linken med de med 11 barn så: all honnør til dem, men de jeg prater om bor i kommunal leid bolig og kan ikke sammenlignes med de. Og kommunal eller leid bolig er ikke noe galt med, men de har mye kredittgjeld, mange anmerkninger, lite jobb, ingen utdanning og etterhvert vil jo behovet for større bolig melde seg.

Ang klær og sko så arves det jo selvføgelig mye. I tillegg handles det meste på europris både av sko og slikt, og det er tiggeinnlegg på FB til enhver tid. De største får ikke hjelp med lekser, det er aldri foreldre tilstede på evt. arrangement i bhg og skole, og det er de største som står opp med de som er mindre og smører matpakke o.l.

Etterhvert som jeg skriver skjønner jeg jo egentlig at det ikke er antall barn som er problemet, men heller foreldrene:/ Men klart: antallet gjør jo ting verre.

Anonymous poster hash: 6cd84...5ea
Skrevet

Herregud, 15 barn?!?! *svimer av*

Ikke rart de må være i en eller annen obskur, isolert sekt, for ute i det vanlige samfunn kan man virkelig ikke fungere med 15 barn!

Stakkars, stakkars kvinne!

Anonymous poster hash: bdcb5...6fe

Ja, 15 barn er virkelig veldig mye. Et tvillingpar, men også tre spontanaborter. Før hun ble 45 hadde hun altså hatt 17 svangerskap og 14 fødsler. Ikke rart hun er sliten i kroppen. 

Skrevet

Det at det ikke gis leksehjelp, at foreldrene ikke stiller opo og at den største må ordne seg selv og småsøsken er bekymringsfullt.

Så lenge man klarer å ta seg av de barna man får, så kan en jo få så mange en orker! Men i dette tilfellet høres det ut som om de har nådd smertegrensrn for 5 barn siden allerede...

Vet det hyles opp om barnevernet i tide og utide her inne, men her synes jeg det hadde vært på sin plass med litt kyndig veiledning og hjelp...

Skrevet

Fem barn var helt vanlig for 50 år siden og det var vanlig at større søsken passet de mindre, sånn er det enda i de fleste land i verden. Tror ikke barna tar skade av å passe de, men alt skal jo være så pedagogisk her i landet. Herregud, og så må det jo være noen som begynner å rope om barnevernet.

Skrevet

Fem barn var helt vanlig for 50 år siden og det var vanlig at større søsken passet de mindre, sånn er det enda i de fleste land i verden. Tror ikke barna tar skade av å passe de, men alt skal jo være så pedagogisk her i landet. Herregud, og så må det jo være noen som begynner å rope om barnevernet.

Synes du altså det er greit at mor og far sover, mens størstemann steller og smører matpakke til søsknene?

Eller at foreldrene ikke følger opp barna?

I min bok er ikke det greit. Jeg kaller det mangelfull omsorg.

Sier heller ikke at BV skal "ta fra dem" ungene; jeg mener st de trenger veiledning.

Skrevet

Men, for 50år siden startet de ikke på skole når de var 6år eller.. Det kreves mye mere av barn i dag enn det det gjorde for 50år siden. Og at et skolebarn må ta seg av småsøsken pluss alt skolearbeide de har etter skole i tillegg. Det blir for mye! 

Skrevet

Syns det er helt greit at folk får mange barn, men syns det er viktig at de har råd til å forsørge dem, plass til dem, energi og overskudd til dem alle og ikke lar eldre barn ta over ansvaret for de yngre.

Skrevet

Det er lov å få så mange man vil, men man bør jo ha tid, energi og økonomi til å gi dem det de trenger. Eldre barn har ikke vondt av å hjelpe til litt hjemme, men syntes det hørtes mye ut for en 4. kl å stå opp med to yngre alene. Å følge 1. kl til skolen er ok, men en voksen bør stå opp med dem og gjøre klar/levere bhg barnet selv. Min mening...

Skrevet

Det er lov å få dem, men ikke gitt at de får beholde dem.

Skrevet

Det er lov til å få så mange barn man bare kan/vil i Norge. Men de fleste burde se sine egne begrensninger i forhold til å skulle ta vare på og følge opp barna. Heldigvis har vi et barnevern i Norge som kan veilede foreldrene og eventuelt ta barna ut av hjemmet hvis de ikke blir fulgt opp på nødvendig måte. Så er det opp til enkeltpersoner å melde fra der det er bekymring.

Skrevet

Men, for 50år siden startet de ikke på skole når de var 6år eller.. Det kreves mye mere av barn i dag enn det det gjorde for 50år siden. Og at et skolebarn må ta seg av småsøsken pluss alt skolearbeide de har etter skole i tillegg. Det blir for mye!

Enig. Det er ikke barna som har valgt å få så stor søskenflokk, det er det foreldrene som har gjort og selvom det er normalt at barn bidrar i familien, skal ikke de måtte ta ansvaret for sine yngre søsken. At de gjorde det for 50 år siden er ikke noe bra argument. Ikke alt var bedre før.

Skrevet

i min familie er det et par som har 9 barn, de er ikke i en sekt eller noe, det "bare ble sånn", skal sies at begge foreldrene er i jobb, alle barna blir fulgt opp etter beste vis, foreldrene jobber hardt for å strekke til, og de trives som stor familie, men de eldste ungene (som nå har flyttet ut, og stiftet egne familier) sier de aldri i livet vil få så mange barn, ei av de vil gjerne ha 5 barn, hun har 2 nå.

Tror man bør se egen begrensning jeg, om de ikke klarer å stille sterkt både økonomisk og oppfølging av barna, bør man stoppe opp, og heller ta ansvar for de man har fått, før man får flere.

Anonymous poster hash: 55136...583

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...