Gå til innhold

Er det noen av dere med småbarn her inne som har Rottweiler ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er en småbarns familie med 3 barn mellom 0-6 år. Vi har hatt et ønske om hund ganske lenge. Vi har undersøkt MYE om de ulike rasene og har etter å snakket med både familie, erfarne hundefolk, oppdrettere, internett, hundetrenere å 2 dyrleger fått anbefalt Rottweiler. 

Jeg kjenner også et par rottweilere og må si at jeg liker gemyttet deres. De er veldig tollmodige med småbarn, snille og rolige hunder, samtidig som de er vakthunder.

Jeg er selv oppvokst med hund både større typiske vakthunder og mindre og typiske familiehunder. 

Hvilke erfaringer har dere med denne hunderasen ??

Anonymous poster hash: 34243...ac7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har hatt rottweiler, og gud så fantastisk hund!!! så utrolig tålmodig med barna, lett å lære( elsket å lære!!) stor, man føler seg trygg i alle situasjoner :D snill og grei. aldri vært noe tull med den gutten der!!

Vurderer en ny en :D

Anonymous poster hash: 31e49...ab2
Skrevet

Hatt flere. En flott hund og trygge i hodet som regel. Kan virkelig anbefale den.

Har dog fått høre det har blitt avlet inn litt nerver de siste årene men om det er sant eller bare noen få oppdrettere som avler ukritisk vet jeg ikke.

Jeg elsker rasen men ville ha en mindre rase denne gangen da de tar stor plass og det er upraktisk på ferietur. :-) de tar hele bagasjerommet.

Anonymous poster hash: 4c6c0...335

Skrevet

De er flotte hunder. Men under valpetiden så vil den som andre hunder være veldig krevende. Jeg ville ikke skaffet valp når jeg hatt barn i den alderen. Vi har valp nå og selv med større barn er dette en utfording. Det har blitt mange tårer da valpen biter ganske hardt til tider. 

Men Rottweiler er en flott rase som jeg fint kan anbefale!

Skrevet

Ikke til å anbefale. Dette er en hund som skal brukes. Den er en kveghund/vokterhund. Det vil si en litt nafsete vakthund. Pga dårlig avl er de blitt dårlige i psyken. Har vært med på funksjonsanalyse av mange rottweilere og de stryker hele gjengen. Får du tak i en skikkelig rottweiler blir du skuffet. Da får du en med sterk psyke som ikke er utvannet på noen områder, dvs at du får en hund som slipper folk inn men ikke ut. Har man barn og skal ha hund så skaff en familiehund ikke en rottweiler.

Skrevet (endret)

Enige med vedkommende før meg her, bortsett fra at jeg ikke tror alle stryker på funksjonsanalyse da.

Men det er mye dårlig avl på dem, og de er brukshunder som skal brukes.
Synes ofte de kan utagere mye mot andre hunder også, ikke alltid like kjekt om man er på tur med 3 unger og en hund.

Dessuten vil jeg personlig aldri anbefale familier med barn under 2 år å anskaffe seg hund. Både fordi det er slitsomt å ha valp, det krever utrolig mye tid, den skal oppdras. Og små barn kan fort bli bitt i ansiktet under valpetiden.

Men jeg må også nevne at jeg synes Rottweileren har et ufortjent dårlig rykte også da. Det er mange flotte utgaver av rasen også.

Endret av mamma_til_verdens_beste
Skrevet

Ikke til å anbefale. Dette er en hund som skal brukes. Den er en kveghund/vokterhund. Det vil si en litt nafsete vakthund. Pga dårlig avl er de blitt dårlige i psyken. Har vært med på funksjonsanalyse av mange rottweilere og de stryker hele gjengen. Får du tak i en skikkelig rottweiler blir du skuffet. Da får du en med sterk psyke som ikke er utvannet på noen områder, dvs at du får en hund som slipper folk inn men ikke ut. Har man barn og skal ha hund så skaff en familiehund ikke en rottweiler.

Kjære vene. Har du hatt rottweiler selv?

ALLE hunder må få brukt seg. Noen selvsagt i større grad enn andre.

Jeg har hatt to rottweiler hanner og begge har vært ypperlige familiehunder. Når det gjelder å brukes så lurer jeg på hva du mener. En rottweiler er ikke som en gjeterhund men selvsagt som jeg sa tidligere så må en hund brukes.

Og funksjonsanalyse. Hvor er det du driver med det? Min venninne driver aktivt med rottweiler og INGEN av hennes tre hunder har strøket.

Som jeg også nevnte tidligere her oppe er det noen som sliter med nerver derfor er det viktig å velge oppdretter nøye. Som med alle hunder.

Jeg har som sagt hatt psykisk sterke rottweiler hanner i tilsammen 22 år og har ALDRI opplevd at de ikke egner seg som familiehund.

Skrevet

Kjære vene. Har du hatt rottweiler selv?

ALLE hunder må få brukt seg. Noen selvsagt i større grad enn andre.

Jeg har hatt to rottweiler hanner og begge har vært ypperlige familiehunder. Når det gjelder å brukes så lurer jeg på hva du mener. En rottweiler er ikke som en gjeterhund men selvsagt som jeg sa tidligere så må en hund brukes.

Og funksjonsanalyse. Hvor er det du driver med det? Min venninne driver aktivt med rottweiler og INGEN av hennes tre hunder har strøket.

Som jeg også nevnte tidligere her oppe er det noen som sliter med nerver derfor er det viktig å velge oppdretter nøye. Som med alle hunder.

Jeg har som sagt hatt psykisk sterke rottweiler hanner i tilsammen 22 år og har ALDRI opplevd at de ikke egner seg som familiehund.

Ja jeg har hatt rottweiler.
Skrevet

Jeg ville heller ikke anbefale hund når du selv har så barn i huset.

Søsteren min har fått seg hund nå å hun har jo nesten en fulltidsjobb med prøve å få han til roe seg.

Den er helt villbass så barnet deres på 1.5 år skriker så fort hun ser hunden nå.

Det ligner ett galehus der nå :P

Anonymous poster hash: c5027...116
Skrevet

Få deg en maine coon ;)

STORE fine katter som opprer seg som hunder ;) da får den en "hund" som er litt mer selvstendig ;)

Vi har to :)

Skrevet

Som de over her har nevnt: det viktigste å tenke på er hvem du kjøper av. Det er et vanskelig marked for seriøse kjøper e som vil ha familiehund. Det er lett å få tak valp, det "kryr"av dem- men om kullet er gjennomtenkt er en helt annen sak, og de som er seriøse oppdrettere kan være fryktelig sære.. Lykke til! Jeg tror ikke du vil angre. Men tenk som sagt gjennom hvem du kjøper av, og undersøk oppdragelse så du får oppdratt den riktig fra starten av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...