Gå til innhold

Hva interesserer deres 5-6 årige gutter seg for?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt på 5, snart 6 år, og han er litt lite moden for alderen.

Han er svært oppvakt, intelligent, skjønner ironi, leser og skriver flytende, og er generelt en veldig kjekk gutt. 

Men han er litt barnslig synes jeg,- kan gjerne se Drømmehagen på barne-TV enda hvis han kommer over det (helt greit det iblant det altså), synes leker og barnesanger som kanskje 2-3 åringer liker fortsatt er helt topp. Ikke spesielt interessert i gutteleker, men leker med jenter i barnehagen. Elsker å perle, tegne, lego, male osv. Liker nok mer rolige/ feminine leker enn slossing osv. 

Han kan selvfølgelig være med på dette innimellom, men han tar ikke initiativ/har interesse for dette selv. Ikke at han MÅ det heller altså, men de fleste gutter har vel kanskje litt interesse for slikt? Gutter er gutter?

Han henger kanskje ikke helt på "karusellen" som andre gutter i hans alder er med på, og jeg kjenner jeg er litt bekymret for hvordan ting vil bli når han begynner på skolen til høsten. Er livredd for at han kan havne litt utenfor vennegjenger som kanskje finner sammen fordi de liker aldersbestemte leker.

Hva leker/interesserer deres snart 6 åringer seg for?

Er denne bekymringen berettiget eller....? Jeg er bare en livredd mamma som ønsker at gutten min skal ha det fint og bra når han begynner på skolen. Det faglige er jeg helt sikker på at han kommer til å takle, men det sosiale derimot.... :huh:

Fortsetter under...

Skrevet

Lillebror begynte på skolen i høst og er 6 år for noen måneder siden. Han liker også Drømmehagen.

Ellers interesserer han seg for Kaptein Sabeltann, lego, dinosaurer og elefanter og andre dyr, sparke, sykle, tegne, at vi leser for han, spille altslags konsoller, spille ludo, kort, stigespillet, han liker godt Barbie og Rapunsel. Han leker med biler, fly, helikopter osv.

Han er veldig glad i å leke i sandkassen. Og han har en utrolig fantasi. Om han ikke har med noen leker kan han leke med snorene på skoene, genseren, fingrene, en stein eller hva som helst. Han finner noe i alt.

Tror ikke du trenger å være veldig bekymret, det er stor forskjell på barna i klassen og på samme trinnet som lillebror. Og han finner frem de kvalitetene eller egenskapene som passer etter hvem han leker med også. Han kan leke med storesøster sine klassevenninner om det passet seg, eller mine venninners barn som er et par år yngre. De finner hverandre og møtes på en plass som blir naturlig når de kommer på skolen.

Skrevet

Min på snart fem kan også synes det er heeeelt greit med drømmehagen en sjelden gang :-)

Ellers er det moro med logo, papirfly, lese bøker, musikk ( alt i fra barnesanger til p4), lekesloss, snøball krig, fotball og generelt være aktiv! Den verste straffen for han må vel være å sitte rolig :P

Men kanskje du skal prate med barnehagen? Høre med de om de deler din bekymret? Syns ikke det høres ut som om du trenger å bekynre deg kun fordi han leker med jenter og med rolig ting :-) hadde vært verre om han ikke ville leke / ikke være sosial med noen :-)

Skrevet

Anleggsmaskiner, gårdsdrift, lego, friluftsliv og det meste som har motor.

Skrevet

Seksåringen digger lego, cars, dinosaurer, fotball. 

Kan det tenkes at din sønn er homofil? Noen ganger kan man merke det veldig tidlig.

Min bestekompis visste han var homofil fra han var fire-fem år. Han var en søt og skjønn forsiktig liten fyr med myke verdier, sans for å pynte seg og snurre fort fort rundt i sin mammas skjørt.

Ps prøver virkelig ikke være frekk eller slem med tanke på homofili, så håper du hverken blir sint eller lei deg, men bare tenker litt annerledes. Han er sikkert ikke homse uansett, men greit å være åpen om tanken.

Anonymous poster hash: 7ece0...072
Skrevet

Lillebror begynte på skolen i høst og er 6 år for noen måneder siden. Han liker også Drømmehagen.

Ellers interesserer han seg for Kaptein Sabeltann, lego, dinosaurer og elefanter og andre dyr, sparke, sykle, tegne, at vi leser for han, spille altslags konsoller, spille ludo, kort, stigespillet, han liker godt Barbie og Rapunsel. Han leker med biler, fly, helikopter osv.

Han er veldig glad i å leke i sandkassen. Og han har en utrolig fantasi. Om han ikke har med noen leker kan han leke med snorene på skoene, genseren, fingrene, en stein eller hva som helst. Han finner noe i alt.

Tror ikke du trenger å være veldig bekymret, det er stor forskjell på barna i klassen og på samme trinnet som lillebror. Og han finner frem de kvalitetene eller egenskapene som passer etter hvem han leker med også. Han kan leke med storesøster sine klassevenninner om det passet seg, eller mine venninners barn som er et par år yngre. De finner hverandre og møtes på en plass som blir naturlig når de kommer på skolen.

Takk for svar :-)

Høres ut som om min gutt har likhetstrekk med din, han har også en helt utrolig fantasi, kjeder seg aldri, og finner han en dorull så kan den bli både romskip, ubåt, traktor eller flaggstang (?!).

Men mulig han tilpasser seg omgivelsene og bytter roller etter hvem han er sammen med, håper bare han finner seg en plass blant gode venner, da han ikke har så mange venner pr i dag.

Har ingen fast venn i barnehagen, men har hatt et par kjærester da , haha!:.-)

Annonse

Skrevet

Seksåringen digger lego, cars, dinosaurer, fotball. 

Kan det tenkes at din sønn er homofil? Noen ganger kan man merke det veldig tidlig.

Min bestekompis visste han var homofil fra han var fire-fem år. Han var en søt og skjønn forsiktig liten fyr med myke verdier, sans for å pynte seg og snurre fort fort rundt i sin mammas skjørt.

Ps prøver virkelig ikke være frekk eller slem med tanke på homofili, så håper du hverken blir sint eller lei deg, men bare tenker litt annerledes. Han er sikkert ikke homse uansett, men greit å være åpen om tanken.

Anonymous poster hash: 7ece0...072

Neida, jeg blir ikke lei meg eller sinna, jeg har tenkt tanken selv tidligere, men har slått det fra meg.

Han liker myke leker, men også Cars, Kaptein Sabeltann og hockey.

Leker politi, sykler, driver også med ola-bil og elsker å snekre (herremin, jeg glemte jo å nevne alt dette i sted :-)) Så det er jo ikke kun pynte og dikkedikk-leker han driver med. Men han er veldig opptatt av hårsveisen sin da! Haha, noe må han jo ha etter pappa'n også :-)

Uansett, viser det seg at han er homofil så er jeg like glad i han uansett <3

Skrevet

Min på snart fem kan også synes det er heeeelt greit med drømmehagen en sjelden gang :-)

Ellers er det moro med logo, papirfly, lese bøker, musikk ( alt i fra barnesanger til p4), lekesloss, snøball krig, fotball og generelt være aktiv! Den verste straffen for han må vel være å sitte rolig :P

Men kanskje du skal prate med barnehagen? Høre med de om de deler din bekymret? Syns ikke det høres ut som om du trenger å bekynre deg kun fordi han leker med jenter og med rolig ting :-) hadde vært verre om han ikke ville leke / ikke være sosial med noen :-)

Er i kontakt med barnehagen på at han ikke helt skjønner de sosiale kodene ved å tilnærme seg gruppelek på en riktig måte, så da har jeg også nevnt min bekymring om dette. Men saken er vel at det er få gutter på hans alder i bhg og avdelingen så da blir det jo ikke det største utvalget. 

Noen av guttene er veldig brutale så ped.leder var faktisk fornøyd med at han ikke var en av dem da :-)

De deler ikke min bekymring.

Skrevet

Liker han dataspill og/ eller fotball? Hvis han gjør det, er han omtrent garantert venner på skolen :) Ikke at de gutta som ikke liker spill og fotball ikke får seg venner, men de gutta som liker det får automatisk et fellesskap.

Anonymous poster hash: 5fe87...e7d
Skrevet

Høres ut som om min gutt har likhetstrekk med din, han har også en helt utrolig fantasi, kjeder seg aldri, og finner han en dorull så kan den bli både romskip, ubåt, traktor eller flaggstang (?!).

Men mulig han tilpasser seg omgivelsene og bytter roller etter hvem han er sammen med, håper bare han finner seg en plass blant gode venner, da han ikke har så mange venner pr i dag.

Har ingen fast venn i barnehagen, men har hatt et par kjærester da , haha!:.-)

Jada dorullen har utallige muligheter :D

Synes også det var mange likhetstrekk når jeg leste om din gutt helt til du skriver at han ikke liker voldsomme leker. Her brøler både små og store dinosaurer om hverandre og de kan herje når de kommer på det.

Men sånn alene er han verken brutal eller voldsom egentlig. Selvfølgelig må jo en dinosaur brøle :)

Lillebror har heller ikke mange faste venner i klassen da begge de aller beste vennene hans startet på andre skoler :(  Og den som var etter det har kommet i en annen gruppe og fått andre venner der.

Men jeg hører han leker og koser seg, så blir de nok nærmere etter hvert som de kjenner hverandre bedre, har jo bare gått 1/2 år enda :)

Skrevet

Liker han dataspill og/ eller fotball? Hvis han gjør det, er han omtrent garantert venner på skolen :) Ikke at de gutta som ikke liker spill og fotball ikke får seg venner, men de gutta som liker det får automatisk et fellesskap.

Anonymous poster hash: 5fe87...e7d

Han har nettopp fått seg nettbrett og driver og tester ut masse apper med spill, noe han synes er veldig gøy. Fotball er han ikke særlig på enda, men han vil så gjerne. Vi prøver å introdusere han for spill som vi plukker opp fra andre gutter på ca samme alder liker (Minecraft er visst poppis) og oppmuntrer han til å begynne på fotball. Vi får se hva han bestemmer seg for, jeg håper jo han blir med på organisert idrett av noe slag slik at han kan skaffe seg venner der:-)

Takk for svar.

Skrevet

Planes, cars, Star wars, Lego Nintendo ds, iPad spill, alt med superheros, transformers, roboter, tegne, skrive, Thomas tågbane, filmer, pusslespill, biler generelt etc

Han blir 5 på tirsdag og er en ganske rolig gutt.

Barn er ulike.

Skrevet

Min tenkte ikke og tenker fortsatt omtrent ikke på annet enn sport. Fotball, hockey, langrenn, hopp, håndball,men spesiellt fotball.

Vi er fortsatt der.

Han har aldri engasjert seg i veldig mye leker bortsett fra ball, køller, spill, ski, sjakk, snowboard osv.

MEN, i hans klasse så er det en salig blanding av alle interesser i grunn. Noen av guttene liker fortsatt å leke i sandkassen, noen leker i lekestativene og min sønn og noen andre spiller fotball eller hockey i hvert friminutt med de andre sportsgale gutta oppover i trinnene.

Tror ikke du skal bekymre deg. Det er like stpre variabler som alt annet innenfor modenhetsnivå når de er så små. Han finner sikkert sine likemenn:)

Annonse

Skrevet

Takk for svar alle sammen! Da ser det ut som jeg kan puste litt lettet ut her, litt mindre bekymret nå. Han finner seg nok venner hvsi det er så store variasjoner innen interessefelt hos barn i den alderen :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...