Gå til innhold

Hvordan fjerne fotsopp og sopp på fingernegler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har sopp på føtter og tånegler. Fireåringen har sopp på fingerneglene.

Kan vi fikse dette selv på noen måte eller må vi til lege?

Anonymous poster hash: dcd67...a9b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må du virkelig spørre om sånt her inne?

Anonymous poster hash: 53d69...ec8
Skrevet

Du kan nok fjerne sopp lokalt på neglene. Men har du først så mye sopp så har du sopp i hele systemet, og behandler du ikke det så vil det bare komme tilbake. Les deg opp på candida og se om du kjenner deg igjen.

Det kan også være en ide å få sjekket om det faktisk er sopp, da noen kan ha psoriasis som bare slår seg på negler (har en tante som har det slik).

Anonymous poster hash: 53cd3...4f4
Skrevet

Gå på apoteket i morgen og kjøp noe som heter nalox eller en som ser ut som en penn(husker ikke navn), de er til å stryke på neglene slik at soppen tilslutt forsvinner. Til fotsopp kan du kjøpe en krem eller liniment som heter lamisil eller noe på T som er kopinavn men ofte billigere!

Behandlingen kan fort ta rundt 9 mnd til 1 år  eller lengre på neglesopp.

Ellers kan du gå til lege å få tabletter viss dere er hardt rammet!De hetter også lamisil eller noe på T!

Må huske å koke sokker og bytte til et annet par sko pga sopp spirer.

Håper dere fikk litt hjelp her :)

Anonymous poster hash: 4e401...653
Skrevet

Fotsopp fjernes med Lamisil (krem eller spray), men neglesopp må fjernes enten med Loceryl liniment eller Lamisiltabletter. Neglesoppmedisin er reseptbelagt.

Feil!Kan kjøpe reseptfritt til lokal bruk!!!

Anonymous poster hash: 4e401...653

Skrevet

Du kan nok fjerne sopp lokalt på neglene. Men har du først så mye sopp så har du sopp i hele systemet, og behandler du ikke det så vil det bare komme tilbake. Les deg opp på candida og se om du kjenner deg igjen.

Det kan også være en ide å få sjekket om det faktisk er sopp, da noen kan ha psoriasis som bare slår seg på negler (har en tante som har det slik).

Vi har begge eksem/ekstremt tørr hud, så det kan jo kanskje ligge noe i det? Trodde ikke slikt kunne slå ut på negler, derfor jeg tenkte sopp.

Neglene er sprø og harde, vanskelig å klippe da de sprekker på en måte

Skrevet

Vi har begge eksem/ekstremt tørr hud, så det kan jo kanskje ligge noe i det? Trodde ikke slikt kunne slå ut på negler, derfor jeg tenkte sopp.

Neglene er sprø og harde, vanskelig å klippe da de sprekker på en måte

Den psoriasisen som slår seg på negler ser akkurat likedan ut som neglesopp - i hvert fall gjør det det hos min tante.

Hun fikk vite at det er ikke så vanlig å få neglesopp på fingerneglene, og at det derfor bør sjekkes om det er psoriasis i steden for. Hun var over 40 år tror jeg før hun fikk riktig diagnose på det.

Hvis dere er veldig tørre i huden så pass på at dere får i dere nok omega3 - det vil også hjelpe på en evt psoriasis.

Skrevet

Neglesopp starter alltid i kanten av neglene, psoriasis på neglene starter typisk midt på.

Jeg er i utgangspunktet enig med deg, men min tante fikk også psoriasisen på kantene, hos henne varierte det hvor den startet.

Har man sopp både på tå- og fingernegler så bør man uansett behandle kroppen helhetlig, ikke bare lokalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...