Gå til innhold

Trenger tips angående barnefar/samvær

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har hatt hovedomsorgen for sønnen min helt siden fødselen. Jeg har vært alene med han helt til han ble 2 år. Da begynte endelig barnefar å ha samvær annenhver helg. Tiden før det har vært problematisk siden han aldri har stilt opp.

Det har vært mye tull med samværene, han har jo hatt gutten annenhver helg, men det har bestandig gått på hannes premisser. han har alltid fått viljen sin om hvilke helger han skal ha. Og mange ganger har han latt vær å stille opp når jeg har trengt det, for eksempel når jeg har havnet på sykehus osv. Da har han sagt at han ikke kan ha han fordi han ikke har sovet nok om natta. (Han er arbeidsledig og sover om dagen og er våken om netterne)..

Jeg kjører og henter barnet hver helg.

En gang jeg skulle hente ungen, ringte jeg et par timer i forveien. han tok ikke telefonen, så jeg måtte til slutt bare dra dit. Da var klokken blitt 5. Jeg fant han sovende på sofaen, mens ungen gikk alene rundt i bare sokker, tskjorte og bleia full av tiss. Ungen var skrubbsulten. Faren mente på at han kun hadde sovet i 10 minutter, men jeg vet at han lyver.

Så kommer det største problemet.. Da sønnen vår ble født, avtalte vi at han aldri skulle være alene med farfaren sin. Farfaren har vært en DÅRLIG far for sine tre sønner. Han har aldri tatt seg skikkelig av dem når han har hatt dem. Han har vært narkoman, og vært ruset mens han har hatt barna sine. Det har til og med hvert tilfeller der han stukket på fest om natta mens barna hans har vandret alene i byen mitt på natten.
I tillegg har han introdusert hasj til alle tre sønnene i ganske tidlig alder. Det har vært stor politisak angådende dette. Det var politisak om dette for ca 5 år siden.

I sommer hadde barnefar sønnen vår i ei uke mens jeg var på ferie. Da jeg kom jeg fikk jeg plutselig vite at sønnen min hadde vært på overnatting hos farfaren sin, fordi barnefar skulle på fest. Jeg eksploderte da jeg fikk vite dette. Barnefar sa at farfar har forandret seg og at ting går bedre med han, og at jeg hadde ingen rett til å nekte han å la han passe barnet.
Han mener at når han har guttungen så er det han som bestemmer alt, og at jeg ikke har noe jeg skulle sagt! Dette er uhørt! Jeg fikk ikke vite om dette engang! Jeg var på ferie og trodde at sønnen min var hos barnefar hele tiden. Jeg stoler ikke på farfaren, og jeg vil IKKE at min sønn skal være der alene. Jeg foretrekker helst at han har null kontakt med han.

Så, denne helgen har sønnen min vært hos barnefar. På lørdagen fikk jeg en følelse av at noe ikke stemte, så jeg fant på en unnskyldning for å komme innom med ei potte til ungen.
Da jeg kom dit, lå barnefar å sov (det var ettermiddag), og ungen var ikke der. Jeg spurte hvor ungen var. Og fikk til svar at han var hos farfaren!!!! Han hadde vært der siden fredagskvelden.
Jeg ble rasende, jeg hadde levert ungen til han kun noen timer før han hadde kjørt han avgårde til farfaren fordi han hadde noe viktig å foreta seg denne kvelden.

Jeg forlangte at han skulle hente han hjem og at jeg skulle ha han tilbake snarest mulig. Barnefar nektet meg det, og sa at han nekter å følge ordrer i fra meg. Jeg hadde ingenting jeg skulle ha sagt angående hvem han lar ungen være hos.

Så kommer spørsmålet mitt til dere.. Kan jeg, siden vi ikke har noen skriftlig avtale på samvær, nekte han å ha sønnen fram til vi har vært på familiekontoret?
Har dere noen råd til meg?

Jeg vil ikke at sønnen min skal være der når jeg ikke føler at han er trygg.
Jeg klarer ikke og fatte å begripe hvordan barnefar kan sende han avgårde når han har så kort tid samvær med han.. Jeg har tidligere opplevd å plutselig møte på barnefar på puben når han har ungen... Jeg er fortvilt!

Sønnen min er forresten 3 år nå.

Anonymous poster hash: 78cb7...87a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnevernet vil råde deg til samvær med tilsyn - at barnefar kun kommer på korte besøk hos deg jevnlig......

Jussen sier at dersom du nekter samvær, så kan faktisk barnefar kunne overta omsorgen om han går til retten.

Men siden dere ikke har noen skriftlig avtale, så kan du nekte ALT så mye du trenger :) Du er heldig der :) Så bare nekt far å hente ungen hele tiden, men si samtidig at han er velkommen hos dere en time eller noe, to ganger i uken for å bli kjent med barnet på en skikkelig måte. For da har du alt på ditt tørre :)

Anonymous poster hash: 047b7...192
Skrevet

En muntlig avtale er like bindende som en skriftlig avtale.

Anonymous poster hash: cdf8f...6a4

Skrevet

Jeg vil selvfølgelig at sønnen mine skal ha samvær med faren sin. Men han kan vel ikke holde på slik?
Har jeg rett til å nekte han å la farfaren ha sønnen min på overnatting med tanke på alt som har skjedd tidligere?

Anonymous poster hash: 78cb7...87a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...