Anonym bruker Skrevet 19. januar 2014 #26 Skrevet 19. januar 2014 Men er det sånn at Jehovas vitner skal utstøtte sin egen datter om hun får barn uten å være gift? Eller gjelder det kun visst hun er døpt som Jehovas vitner? For pappa er Jehovas vitne å han har 3 døtre som har fått barn utenfor ekteskapet,derfor jeg bare lurer om han gjør"feil" med å likevel ha kontakt med oss da. Anonymous poster hash: 5f90d...cfa Oi ser nå at jeg skrev feil! Mente at ingen av døtrene han er gift,ikke at alle tre var utro å fikk barn med andre hehe Anonymous poster hash: 5f90d...cfa
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 19. januar 2014 Forfatter #27 Skrevet 19. januar 2014 Jeg var sammen med en gutt da jeg var 17... han var jehovas vitne,jeg ikke. Han fikk ett helvete,ble utstøtt og etter mange år med rus osv har han nå ett greit liv. Vi holdt såvidt hender...thats it....
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2014 #28 Skrevet 19. januar 2014 Jeg klarer ikke å tro på en gud som kunne stoppet voldtekt av små barn,terroraksjoner,ekstrem vold osv. Gud kan ikke være en god Gud visst han lar sånne grusomme ting skje bare for å vise at sånt skjer når det ikke er han som styrer verden. Anonymous poster hash: 5f90d...cfa
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2014 #29 Skrevet 19. januar 2014 Jeg klarer ikke å tro på en gud som kunne stoppet voldtekt av små barn,terroraksjoner,ekstrem vold osv. Gud kan ikke være en god Gud visst han lar sånne grusomme ting skje bare for å vise at sånt skjer når det ikke er han som styrer verden. Anonymous poster hash: 5f90d...cfa Men så lenge mennesket er gitt fri vilje, hvor god ville den guden være hvis han gikk inn og overstyrte menneskers frie vilje? Fri vilje gjør også at man får ansvar for sine handlinger. Skal man ikke ha ansvar for sine handlinger så kan man heller ikke ha noen fri vilje. Jeg er i hvert fall glad jeg ikke går rundt som en robot styrt av en gud, aldri så god eller ikke... Anonymous poster hash: 71d9c...73c
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2014 #30 Skrevet 19. januar 2014 Jeg klarer ikke å tro på en gud som kunne stoppet voldtekt av små barn,terroraksjoner,ekstrem vold osv. Gud kan ikke være en god Gud visst han lar sånne grusomme ting skje bare for å vise at sånt skjer når det ikke er han som styrer verden. Anonymous poster hash: 5f90d...cfa Men så lenge mennesket er gitt fri vilje, hvor god ville den guden være hvis han gikk inn og overstyrte menneskers frie vilje? Fri vilje gjør også at man får ansvar for sine handlinger. Skal man ikke ha ansvar for sine handlinger så kan man heller ikke ha noen fri vilje. Jeg er i hvert fall glad jeg ikke går rundt som en robot styrt av en gud, aldri så god eller ikke... Anonymous poster hash: 71d9c...73c Selvsagt bør han overstyre så ikke barn må gå i mange år å bli voldtatt hver natt pga de har en syk far som har fri vilje. Å selvsagt bør han overstyre viljen når en gal mann setter i gang terroraksjon som dreper masse uskyldige mennesker! Så jeg klarer ikke å tro på at en Gud som ser alt dette,VELGER å ikke stoppe det. Da kan det ikke være noe god Gud,men en ondskapsfull en som liker å de på alt det vonde mennesker setter istand. Anonymous poster hash: 5f90d...cfa
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2014 #31 Skrevet 19. januar 2014 Visst du hadde mulighet til å stoppe en terroraksjon så regnet jeg med at du hadde gjort det,ikke bare latt vær fordi du skal vise at du får rett. Det samme burde det være med en god Gud også da,at han burde stoppe det før det går for langt når han faktisk har mulighet til det. Anonymous poster hash: 5f90d...cfa
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2014 #32 Skrevet 19. januar 2014 Visst du hadde mulighet til å stoppe en terroraksjon så regnet jeg med at du hadde gjort det,ikke bare latt vær fordi du skal vise at du får rett. Det samme burde det være med en god Gud også da,at han burde stoppe det før det går for langt når han faktisk har mulighet til det. Anonymous poster hash: 5f90d...cfa "Hei, jeg er gud. Du har en fri vilje, men bare så lenge du gjør som jeg vil, hvis ikke så stopper jeg deg". Anonymous poster hash: 223be...ef8
MammantilNurket Skrevet 19. januar 2014 #33 Skrevet 19. januar 2014 De har syv vise (?) menn som holder til i Brooklyn, NY. Du kan lese mer om det her http://www.nrk.no/norge/dette-er-jehovas-vitner-1.8397364 Takk for link For meg virker det som om dette blir en ekstremt fryktbasert tro, selv om de som er Jehovas vitne sikkert ikke er enig i det... Men ut fra dette så er Jehovas vitne ikke en del av denne jord, for jorden styres av Satan. Jehovas vitne er Guds utvalgte folk. Man må følge reglene, hvis ikke blir man utstøtt og får ikke lov å ha noe med familie eller venner i menigheten å gjøre (de kan ikke ha med deg å gjøre). Man må forkynne og "det føres nøye regnskap over timene" - og det står at enkelte velger å jobbe mindre for å kunne forkynne mer. Det er over 7 millioner vitner på jorden - etter sigende Guds eget folk. Likevel vil Gud, i følge de syv i New York, la alle, bortsett fra 144.000, gå til grunne på dommens dag. Hvorfor ville Gud ønske å la det meste av sitt eget folk gå til grunne? Med så mange vitner og så få plasser til paradis så blir det jo som å vinne i lotto om du blir tatt livet av av Gud eller om du får komme til paradis på dommens dag. Man kan dermed ha levd hele livet som et mønstervitne, forkynt så mye man har hatt kapasitet til ift det man må jobbe for å leve i samfunnet.... og likevel bli tatt av dage på dommens dag. For hva? Fordi en annen av de over 7 millioner vitnene kanskje hadde forkynt to timer mer enn deg gjennom livet?? Eller fordi man valgte å hilse på sin datter én gang, datteren som valgte å ikke tro?? Og hva med de som lar seg omvende, vil ikke de uansett ikke ha noen sjanse til å komme til paradis? De vil jo ha levd "i synd" hele livet frem til evt omvendelse, så da tenker jeg at sjansene til å bli "bedre" enn de andre vel 7 millioner vitnene blir rimelig små? Hvorfor velger man da å tro på en Gud som likevel vil rydde deg bort på dommens dag? Jeg har vanskelig for å skulle tro på en Gud som er så hard og så lite tilgivende, kjenner jeg. Men jeg kan godt forstå at mange finner trygghet i de strenge reglene og det samholdet som blir innad i slike miljøer hvis man greier å tro. For de det passer for er det jo bra det finnes en tro de finner fred med. Er glad det er trosfrihet, jeg.... Anonymous poster hash: 71d9c...73c All religion er da basert på frykt?
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2014 #34 Skrevet 19. januar 2014 Craaazy people! Jises! Synes synd på mennesker som vokser opp med så hjernevaska mennesker. Anonymous poster hash: 0b851...dee
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2014 #35 Skrevet 19. januar 2014 All religion er da basert på frykt? Ja, du har nok rett i det Bare noen som er mer basert på frykt enn andre, tror jeg. Og så er det kanskje jeg som velger å tro at det finnes en god kraft eller Gud, men som ikke er så dømmende som "boken" vil ha det til, og at man ikke skal skremmes til å tro, for da forsvinner godheten i mine øyne. Anonymous poster hash: 71d9c...73c
Kremtopp Skrevet 19. januar 2014 #36 Skrevet 19. januar 2014 De har syv vise (?) menn som holder til i Brooklyn, NY. Du kan lese mer om det her http://www.nrk.no/norge/dette-er-jehovas-vitner-1.8397364 Takk for link For meg virker det som om dette blir en ekstremt fryktbasert tro, selv om de som er Jehovas vitne sikkert ikke er enig i det... Men ut fra dette så er Jehovas vitne ikke en del av denne jord, for jorden styres av Satan. Jehovas vitne er Guds utvalgte folk. Man må følge reglene, hvis ikke blir man utstøtt og får ikke lov å ha noe med familie eller venner i menigheten å gjøre (de kan ikke ha med deg å gjøre). Man må forkynne og "det føres nøye regnskap over timene" - og det står at enkelte velger å jobbe mindre for å kunne forkynne mer. Det er over 7 millioner vitner på jorden - etter sigende Guds eget folk. Likevel vil Gud, i følge de syv i New York, la alle, bortsett fra 144.000, gå til grunne på dommens dag. Hvorfor ville Gud ønske å la det meste av sitt eget folk gå til grunne? Med så mange vitner og så få plasser til paradis så blir det jo som å vinne i lotto om du blir tatt livet av av Gud eller om du får komme til paradis på dommens dag. Man kan dermed ha levd hele livet som et mønstervitne, forkynt så mye man har hatt kapasitet til ift det man må jobbe for å leve i samfunnet.... og likevel bli tatt av dage på dommens dag. For hva? Fordi en annen av de over 7 millioner vitnene kanskje hadde forkynt to timer mer enn deg gjennom livet?? Eller fordi man valgte å hilse på sin datter én gang, datteren som valgte å ikke tro?? Og hva med de som lar seg omvende, vil ikke de uansett ikke ha noen sjanse til å komme til paradis? De vil jo ha levd "i synd" hele livet frem til evt omvendelse, så da tenker jeg at sjansene til å bli "bedre" enn de andre vel 7 millioner vitnene blir rimelig små? Hvorfor velger man da å tro på en Gud som likevel vil rydde deg bort på dommens dag? Jeg har vanskelig for å skulle tro på en Gud som er så hard og så lite tilgivende, kjenner jeg. Men jeg kan godt forstå at mange finner trygghet i de strenge reglene og det samholdet som blir innad i slike miljøer hvis man greier å tro. For de det passer for er det jo bra det finnes en tro de finner fred med. Er glad det er trosfrihet, jeg.... Anonymous poster hash: 71d9c...73c Jeg ser at Kremtopp har forklart litt mer ift de 144.000 og paradis. Da blir mye av det jeg har skrevet over her ikke gyldig ser jeg... Tro er interessant uansett... Du trenger ikke svare, Kremtopp, men hvordan fungerer det å ha vokst opp med det og så velge å ikke leve med det? Blir man automatisk utstøtt? Må foreldrene ta avstand? Jeg har en venninne som har vokst opp i Jehovas vitne, og hun vil ikke snakke for mye om det, har ikke kontakt med noen lenger. Jeg forstår at hun har opplevd fæle ting av andre enn sine foreldre, men hun vil absolutt ikke snakke om det. Jeg forstår at det har vært traumatiske opplevelser, men hun vil som sagt ikke snakke om dette. Selv om hun aboslutt ikke er troende i dag så ser jeg at den troen hun ble "tvangsforet" med som liten følger henne på mange måter, hun har tidvis problemer ift skyldfølelse ift hva som er rett og galt.... på ting jeg og andre som ikke er vokst opp med JV ikke har. Anonymous poster hash: 71d9c...73c I og med at jeg ikke var døpt vitne ble jeg heller ikke utstøtt og har ikke blitt avvist el som mange utstøtte ofte blir. I forhold til kontakt med utstøtte familiemedlemmer så er dette et personlig valg man må ta stilling til selv. Noen er mer fanatiske enn andre og vender ryggen til sine utstøtte familiemedlemmer mens andre fortsetter å ha kontakt. Man blir ikke utstøtt selv av den grunn ei heller blir man utstøtt om man får barn utenfor ekteskap, til og begynne med får man refs, irettesettelse og videre veiledning og så må man vise om man ønsker å vie livet til Jehova eller denne verden, dette vet jeg godt da jeg har sett dette skje med venninner.
Kremtopp Skrevet 19. januar 2014 #37 Skrevet 19. januar 2014 Men er det sånn at Jehovas vitner skal utstøtte sin egen datter om hun får barn uten å være gift? Eller gjelder det kun visst hun er døpt som Jehovas vitner? For pappa er Jehovas vitne å han har 3 døtre som har fått barn utenfor ekteskapet,derfor jeg bare lurer om han gjør"feil" med å likevel ha kontakt med oss da. Anonymous poster hash: 5f90d...cfa Oi ser nå at jeg skrev feil!Mente at ingen av døtrene han er gift,ikke at alle tre var utro å fikk barn med andre hehe Anonymous poster hash: 5f90d...cfa Det er din fars personlige valg om han ønsker kontakt med sine barn, tidligere vitner eller ikke. Er noen av dere utstøtt da for ellers er det jo ikke et tema en gang, vitner frarådes å ha kontakt med utstøtte, familie eller ikke-familie. Når det gjelder kontakt med utstøtte familiemedlemmer er dette er personlig valg, noen velger å vende ryggen til mens andre fortsetter å holde kontakten som før.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2014 #38 Skrevet 19. januar 2014 Anbefaler filmen " to verdener" den handler om å bli utstøtt av Jehovas vitner fordi hun tar "feil" valg. Filmen ligger på Netflix. Anonymous poster hash: 5f90d...cfa
Hjertefru Skrevet 19. januar 2014 #39 Skrevet 19. januar 2014 Dere som nærmest konkurrerer om å være ufine når JV kommer på døra, gjør dere det også når vitnene har med seg mindreårige barn?
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2014 #40 Skrevet 19. januar 2014 I og med at jeg ikke var døpt vitne ble jeg heller ikke utstøtt og har ikke blitt avvist el som mange utstøtte ofte blir. I forhold til kontakt med utstøtte familiemedlemmer så er dette et personlig valg man må ta stilling til selv. Noen er mer fanatiske enn andre og vender ryggen til sine utstøtte familiemedlemmer mens andre fortsetter å ha kontakt. Man blir ikke utstøtt selv av den grunn ei heller blir man utstøtt om man får barn utenfor ekteskap, til og begynne med får man refs, irettesettelse og videre veiledning og så må man vise om man ønsker å vie livet til Jehova eller denne verden, dette vet jeg godt da jeg har sett dette skje med venninner. Takk for oppklarende svar Har stusset på litt forskjellig ift min venninnes bakgrunn, men da forstår jeg litt mer. Anonymous poster hash: 71d9c...73c
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #41 Skrevet 20. januar 2014 Helt sant Jeg er et jehovas vitne - mot min vilje Men orker ikke tanken på å bli utstøtt Anonymous poster hash: 36fa2...93d
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #42 Skrevet 20. januar 2014 Helt sant Jeg er et jehovas vitne - mot min vilje Men orker ikke tanken på å bli utstøtt Anonymous poster hash: 36fa2...93d Du blir jo ikke det med mindre du er døpt! Anonymous poster hash: 5f90d...cfa
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #43 Skrevet 20. januar 2014 Jeg ble døpt mot min vilje som 14 åring Anonymous poster hash: 36fa2...93d
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #44 Skrevet 20. januar 2014 Så de bare tung deg med tvang å dukket seg under vann? Neppe! Du må selv si at du VIL døpes eller så vil du ikke bli døpt. Dermed har du ikke blitt døpt mot din vilje! Anonymous poster hash: 5f90d...cfa
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #45 Skrevet 20. januar 2014 Når man har blitt banket nye i barndommen og blitt utsatt for et enormt press så er det ikke av fri vilje nei Anonymous poster hash: 36fa2...93d
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #46 Skrevet 20. januar 2014 Jeg valgte å forlate menigheten da jeg var 15 år. Valgte å ikke døpe meg. Siden jeg aldri var døpt ble det ikke så stort drama når jeg gikk ut. Jeg var kun udøpt forkynner så det ble annonsert høyt under møtet at jeg hadde valgt å forlate de. Min far var en av de "eldste" i menigheten og valgte å gi fea seg sitt verv fordi jeg gikk ut. Jeg mistet kontakten med all familie utenom mine foreldre som fortsatt var tvunget til å forsørge meg. Jeg mistet også alle vennene mine. Har ikke snakket med noen av de på 14 år og de sluttet tvert å hilse på meg på gaten. Mine foreldre har en begrenset kontakt med meg nå idag. Den er tilstede men ikke spesielt personlig. Jeg er alltid hyggelig mot jv når de kommer på døren, spesielt mot barna. Jeg gikk selv på dørene fra jeg ble født og ble sendt ut alene fra skolealder. Kunne sikkert skrevet en bok om alt det jeg opplevde på disse dørene. Anonymous poster hash: c3ff0...558
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå