Anonym bruker Skrevet 19. januar 2014 #26 Skrevet 19. januar 2014 "I de fleste sakene for domstolene vil konfliktnivået være såpass høyt at det ofte vil være betenkeligheter med å idømme delt bosted både på kort og lang sikt. Det er også uttalt i forarbeidene at man normalt ikke vil idømme delt bosted for barn under 7 år, og at bestemmelsen må betraktes som en snever unntaksregel. Således vil fortsatt hovedregelen i norsk barnerett være at delt bosted bare idømmes når det foreligger helt spesielle omstendigheter, som gjør det mer gunstig for barnet å ha delt bosted enn ikke." http://www.barnefordelingssaker.no/index.php?site=default/772/773/814/782/788 Anonymous poster hash: 4baa1...275
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2014 #27 Skrevet 19. januar 2014 "I de fleste sakene for domstolene vil konfliktnivået være såpass høyt at det ofte vil være betenkeligheter med å idømme delt bosted både på kort og lang sikt. Det er også uttalt i forarbeidene at man normalt ikke vil idømme delt bosted for barn under 7 år, og at bestemmelsen må betraktes som en snever unntaksregel. Således vil fortsatt hovedregelen i norsk barnerett være at delt bosted bare idømmes når det foreligger helt spesielle omstendigheter, som gjør det mer gunstig for barnet å ha delt bosted enn ikke." http://www.barnefordelingssaker.no/index.php?site=default/772/773/814/782/788 Anonymous poster hash: 4baa1...275 Altså, med mindre du er uskikket som mor, så kan ikke far kreve delt omsorgsrett. Dette er noe du i så fall må være villig til! Og det er du IKKE når barnet er så lite!! Barnets beste kommer først Anonymous poster hash: 4baa1...275
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2014 #28 Skrevet 19. januar 2014 Ja han sier det samme, at han har rett på 50/50.. ikke vet jeg hvor han har det fra... jeg snakker minst mulig med han i dag. Har nå lagt meg med barnet vårt for å slippe å se han. Han nekter å dra ut. Sier i dag han ikke vil gjøre det slutt.. men jeg orker ikke mer Anonymous poster hash: 9dd69...138 Han har ikke rett til noe som helst, det er BARNET som har rett til samvær med foreldrene sine. Og for så små barn tas det hensyn til hvem barnet er mest knyttet til, vant med å være sammen med osv. Sier som de over her, bestill time hos FVK så tidlig som mulig. Bestill meklingstime (den er obligatorisk) og be gjerne om en time alene for å diskutere ting du har tatt opp her. Lykke til, sender deg masse styrke! Anonymous poster hash: 7f155...cb2
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2014 #29 Skrevet 19. januar 2014 han kan fint få 50/50 Anonymous poster hash: 4d785...676
me_87 Skrevet 19. januar 2014 #30 Skrevet 19. januar 2014 han kan fint få 50/50 Anonymous poster hash: 4d785...676 Å hvilken planet lever du på? Det er ikke sjans i havet at barnefar får 50/50 når barnet er så liten,å det er det en god grunn til!
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #31 Skrevet 20. januar 2014 Si meg, hvorfor er det mor som liksom har rett på hovedomsorgen og ikke far ? Hvorfor får far bare samvær ? Latterlig. Det er da like mye hans barn. Anonymous poster hash: 6e114...558
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #32 Skrevet 20. januar 2014 En ting til.... Hvorfor må far gå rettens vei om han vil ha mere enn bare vanlig samvær, imens mor slipper alt dette ? Det bare er automatisk at hun får ? Idiotisk !!! Anonymous poster hash: 6e114...558
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #33 Skrevet 20. januar 2014 Si meg, hvorfor er det mor som liksom har rett på hovedomsorgen og ikke far ? Hvorfor får far bare samvær ? Latterlig. Det er da like mye hans barn. Anonymous poster hash: 6e114...558 Det er den personen som har hatt mest med barnet å gjøre som får den daglige omsorgen. Hvor ofte er det far som snur opp ned på livet sitt etter de får barn, for ofte er det far enda har sin egen tid til trening og venner, mens mor er hjemme med barn og taper ofte inntekt siden hun går ned i stilling for å få mer tid til barnet. Anonymous poster hash: 201ae...d35
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #34 Skrevet 20. januar 2014 Min eks truet også med. Da var barnet såvidt fylt 1 år. Han fikk sjokk når vi kom på familievern kontoret og han ikke en gang fikk ha barnet på overnatting. Så ta det helt med ro. Han kan ikke kreve det. Anonymous poster hash: 6c8c2...9b1
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #35 Skrevet 20. januar 2014 Si meg, hvorfor er det mor som liksom har rett på hovedomsorgen og ikke far ? Hvorfor får far bare samvær ? Latterlig. Det er da like mye hans barn. Anonymous poster hash: 6e114...558 Er ikke nødvendigvis mor som får hovedomsorgen for barnet. Men den personen som har hatt mest med barnet å gjøre. Og det er som oftest mor. Anonymous poster hash: 6c8c2...9b1
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #36 Skrevet 20. januar 2014 han kan fint få 50/50 Anonymous poster hash: 4d785...676 Å hvilken planet lever du på?Det er ikke sjans i havet at barnefar får 50/50 når barnet er så liten,å det er det en god grunn til! Men det står svart på kvit i loven at han har krav på det. Når det blir kan bli om ei stund. Det er ingen aldersgrense på dette. Pga det går ut i fra buforhold,barnehage, samtaler og etc. Anonymous poster hash: 6adbc...738
BareMas Skrevet 20. januar 2014 #37 Skrevet 20. januar 2014 Jeg vet ikke hvor du kan finne svart på hvitt at det aldri dømmes 50/50 på så små barn, noen som vet? Men standard samværsavtale er: "Vert det avtala eller fastsett «vanleg samværsrett», gjev det rett til å vere saman med barnet ein ettermiddag i veka med overnatting, annakvar helg, til saman tre veker i sommarferien, og annankvar haust-, jule-, vinter- og påskeferie." Tatt fra Lovdata.no, barneloven: http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1981-04-08-7/KAPITTEL_7#KAPITTEL_7 Anonymous poster hash: 4baa1...275 Dette er for når dere har trappet opp over tid og ungen er trygg på å være på samvær. Man begynner ikke med så mye samvær med en gang til så små barn. Anonymous poster hash: 2a915...1be Men hvor står dette da? At man ikke begynner med delt samvær til så små? Anonymous poster hash: 4baa1...275 Barneloven er lagt opp slik at det skal være opp til foreldrene å avgjøre hva som er det beste samværet for barna. Om det er 50/50 eller 1 enkelt dag i mnd, er det samme, så lenge foreldrene mener det er det beste. Det er folk som påberoper seg kunnskap om barn og barns helse som ikke anbefaler det, men de kan ikke nekte om det er det dere ønsker. Fvk kan ikke bestemme hva slags samvær dere skal ha, men megle og komme med anbefalinger. Skal noen andre enn foreldrene bestemme samværet, er det tingretten.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #38 Skrevet 20. januar 2014 Si meg, hvorfor er det mor som liksom har rett på hovedomsorgen og ikke far ? Hvorfor får far bare samvær ? Latterlig. Det er da like mye hans barn. Anonymous poster hash: 6e114...558 Hvis du leser innleggene til HI kommer det frem at mor er den som har hatt mest omsorg for barnet så langt i livet til barnet., blant annet fordi far har vært mye borte i forbindelse med med jobb og trening. Så derfor...ikke vanskeligere enn det Anonymous poster hash: 7f155...cb2
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #39 Skrevet 20. januar 2014 Det var ei dame som sa til meg en gang: - likestilling er når mannen stresser med å stryke bunadsskjortenme til barna 16 mai. Og stresser med hva de skal ha på seg. Ut i fra det du skriver, tror jeg du har gjort et klokt valg, HI! Lykke til! Anonymous poster hash: d0fa2...a34
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #40 Skrevet 20. januar 2014 Men dersom far bare kan ha samvær noen timer, så regner jeg med at barnet ikke er i barnehage? Anonymous poster hash: cfe2c...c2d
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #41 Skrevet 20. januar 2014 Takk for svar! Anonymous poster hash: 9dd69...138
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #42 Skrevet 20. januar 2014 han kan fint få 50/50 Anonymous poster hash: 4d785...676 Å hvilken planet lever du på?Det er ikke sjans i havet at barnefar får 50/50 når barnet er så liten,å det er det en god grunn til! Men det står svart på kvit i loven at han har krav på det. Når det blir kan bli om ei stund. Det er ingen aldersgrense på dette. Pga det går ut i fra buforhold,barnehage, samtaler og etc. Anonymous poster hash: 6adbc...738 Det står det ikke. Dette hadde du ikke noe greie på. Og det står heller ingen steder hva far har krav på. Det er barnet som har krav ikke foreldrene. Anonymous poster hash: 6c8c2...9b1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå