Anonym bruker Skrevet 19. januar 2014 #1 Skrevet 19. januar 2014 Synes at det i det siste har vært litt for mye "tull" rundt temaet "blomster og bier" i barne-tv. Har to jenter på 3 og 6 som fram til nå ikke har vært noe opptatt av temaet. De har rett og slett ikke spurt. Jeg er ikke prippen, men har ikke følt noe behov for å "dytte" på dem informasjon de ikke selv har spurt om. Men så har det da i det siste vært mye fokus på dette i barne-tv. Før jul var det mange innslag med en sang om dette; "Hvordan lager man babyer?" og de siste dagene har de vist en og samme episode av "Verdens beste SFO" flere ganger. Det jeg reagerer på er først og fremst at det er framstilt på en veldig "flåsete" måte, med størst fokus på at dette er noe de voksne synes er flaut. Det er noe man ler og tøyser om. Aldersspennet på barn som ser på barne-tv er jo stort så jeg synes kanskje at dette temaet ikke hører hjemme i barne-tv. Og hvis man absolutt må ha det med så foretrekker jeg en saklig og informativ fremstilling. 6- åringen her har ikke blitt noe klokere, men hun går rundt og fniser og babler om "tiss mot tiss" etc etc. Hva mener dere om temaet;)? Anonymous poster hash: 5b1fa...614
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2014 #2 Skrevet 19. januar 2014 Jeg har små barn 0-3 år så ingen spørsmål her enda. Men veldig enig i at "verdens beste SFO" er flåsete når det kommer til emnet. Anonymous poster hash: 24030...526
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2014 #3 Skrevet 19. januar 2014 Min eldste lærte om blomster og bier av Verdens beste sfo for evigheter siden. Synes det er helt greit jeg, det er jo også en måte å lære det på, he he. Dessutten er Verdens beste sfo faktisk ganske morsomt :-) Anonymous poster hash: 05a7b...d10
sug lut Skrevet 19. januar 2014 #4 Skrevet 19. januar 2014 Er ikke verre enn å la være å parkere ungen foran tv, ikke sant? Sært å la dem se SAMME episode til og med - har du ingen styring?
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2014 #5 Skrevet 19. januar 2014 Er ikke verre enn å la være å parkere ungen foran tv, ikke sant? Sært å la dem se SAMME episode til og med - har du ingen styring? Tenkte det samme. Man kan altså ikke forvente at NRK super bare skal sende programme som passer for alle, det er ikke poenget med kanalen. Det skal være et tilbud for alle aldersgrupper der. Som foreldre får man være såpass våken og oppegående at man selv regulerer hvilke programmer og tidspunkter barna ser på TV. Særlig hvis man synes slikt som dette er et problem. Anonymous poster hash: 99422...02e
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2014 #6 Skrevet 19. januar 2014 Er ikke verre enn å la være å parkere ungen foran tv, ikke sant? Sært å la dem se SAMME episode til og med - har du ingen styring? Er ikke snakk om at de parkeres foran TV her. De ser litt om morgenen i helgene og ellers kun fra 18:00 til 18-30, og som regel sitter vi sammen og ser på. Men nå viste Nrk faktisk samme episode to dager på rad, i går og i dag, og det må jeg innrømme at jeg ikke hadde oversikt/styring over! Har du virkelig oversikt over innholdet i barne-tv til en hver tid?! Så da slo av TV:n. Anonymous poster hash: 5b1fa...614
sug lut Skrevet 19. januar 2014 #7 Skrevet 19. januar 2014 Er ikke verre enn å la være å parkere ungen foran tv, ikke sant? Sært å la dem se SAMME episode til og med - har du ingen styring? Er ikke snakk om at de parkeres foran TV her. De ser litt om morgenen i helgene og ellers kun fra 18:00 til 18-30, og som regel sitter vi sammen og ser på. Men nå viste Nrk faktisk samme episode to dager på rad, i går og i dag, og det må jeg innrømme at jeg ikke hadde oversikt/styring over! Har du virkelig oversikt over innholdet i barne-tv til en hver tid?! Så da slo av TV:n. Anonymous poster hash: 5b1fa...614 Ungene så aldri barnetv, vi hadde annet å drive med.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2014 #8 Skrevet 19. januar 2014 Er ikke verre enn å la være å parkere ungen foran tv, ikke sant? Sært å la dem se SAMME episode til og med - har du ingen styring? Er ikke snakk om at de parkeres foran TV her. De ser litt om morgenen i helgene og ellers kun fra 18:00 til 18-30, og som regel sitter vi sammen og ser på. Men nå viste Nrk faktisk samme episode to dager på rad, i går og i dag, og det må jeg innrømme at jeg ikke hadde oversikt/styring over! Har du virkelig oversikt over innholdet i barne-tv til en hver tid?! Så da slo av TV:n. Anonymous poster hash: 5b1fa...614 Ungene så aldri barnetv, vi hadde annet å drive med. Da har du jo heller ikke sett de programmene jeg sikter til. Temaet var Nrk:s framstilling av temaet "blomster og bier". Anonymous poster hash: 5b1fa...614
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2014 #9 Skrevet 19. januar 2014 Er ikke verre enn å la være å parkere ungen foran tv, ikke sant? Sært å la dem se SAMME episode til og med - har du ingen styring? Er ikke snakk om at de parkeres foran TV her. De ser litt om morgenen i helgene og ellers kun fra 18:00 til 18-30, og som regel sitter vi sammen og ser på. Men nå viste Nrk faktisk samme episode to dager på rad, i går og i dag, og det må jeg innrømme at jeg ikke hadde oversikt/styring over! Har du virkelig oversikt over innholdet i barne-tv til en hver tid?! Så da slo av TV:n. Anonymous poster hash: 5b1fa...614 Ungene så aldri barnetv, vi hadde annet å drive med.Å så perfekt! Anonymous poster hash: a3b5b...35e
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 19. januar 2014 #10 Skrevet 19. januar 2014 Men så sett deg med 6åringen din da, og forklar hvordan babyer blir til og gjør henne klokere.
sug lut Skrevet 19. januar 2014 #11 Skrevet 19. januar 2014 Er ikke verre enn å la være å parkere ungen foran tv, ikke sant? Sært å la dem se SAMME episode til og med - har du ingen styring? Er ikke snakk om at de parkeres foran TV her. De ser litt om morgenen i helgene og ellers kun fra 18:00 til 18-30, og som regel sitter vi sammen og ser på. Men nå viste Nrk faktisk samme episode to dager på rad, i går og i dag, og det må jeg innrømme at jeg ikke hadde oversikt/styring over! Har du virkelig oversikt over innholdet i barne-tv til en hver tid?! Så da slo av TV:n. Anonymous poster hash: 5b1fa...614 Ungene så aldri barnetv, vi hadde annet å drive med. Da har du jo heller ikke sett de programmene jeg sikter til. Temaet var Nrk:s framstilling av temaet "blomster og bier". Anonymous poster hash: 5b1fa...614 Det er jo helt uvesentlig, poenget ditt var at DU var misfornøyd med nrk.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2014 #12 Skrevet 19. januar 2014 Men så sett deg med 6åringen din da, og forklar hvordan babyer blir til og gjør henne klokere. Det skal jeg selvfølgelig gjøre. Anonymous poster hash: 5b1fa...614
Bananen Skrevet 19. januar 2014 #13 Skrevet 19. januar 2014 Er ikke verre enn å la være å parkere ungen foran tv, ikke sant? Sært å la dem se SAMME episode til og med - har du ingen styring? Er ikke snakk om at de parkeres foran TV her. De ser litt om morgenen i helgene og ellers kun fra 18:00 til 18-30, og som regel sitter vi sammen og ser på. Men nå viste Nrk faktisk samme episode to dager på rad, i går og i dag, og det må jeg innrømme at jeg ikke hadde oversikt/styring over! Har du virkelig oversikt over innholdet i barne-tv til en hver tid?! Så da slo av TV:n. Anonymous poster hash: 5b1fa...614 Tenk at de fyller opp programmet sitt med repriser a. Nrk må jo være eneste kanal som gjør det.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2014 #14 Skrevet 19. januar 2014 Mulig jeg har uttrykt meg uklart i hovedinnlegget, for jeg har ikke noe problem med hverken å kontrollere mine barns TV-titting, eller å forklare dem hvordan barn blir til. Det jeg reagerte på var at det OFTE sendes programmer som omhandler temaet i barne-tv, samt at jeg synes framstillingen er "flåsete" og tøysete. Og så lurte jeg på hva dere andre synes om nettopp det! Anonymous poster hash: 5b1fa...614
Bananen Skrevet 19. januar 2014 #15 Skrevet 19. januar 2014 Mulig jeg har uttrykt meg uklart i hovedinnlegget, for jeg har ikke noe problem med hverken å kontrollere mine barns TV-titting, eller å forklare dem hvordan barn blir til. Det jeg reagerte på var at det OFTE sendes programmer som omhandler temaet i barne-tv, samt at jeg synes framstillingen er "flåsete" og tøysete. Og så lurte jeg på hva dere andre synes om nettopp det! Anonymous poster hash: 5b1fa...614 Uansett hvordan du formulerer deg er det fortsatt en reprise. Enten må du bare godta det, eller skru av tven mer.
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 19. januar 2014 #16 Skrevet 19. januar 2014 Mine ser ikke lenger på vanlig barnetv. Men det å lage barn er jo helt naturlig og noe mange barn lurer på. At de fremstiller det som flåsete og tøysete er helt greit for meg, det blir enda mer ufarliggjort. De blir også lært hvor melken kommer fra, som er like naturlig som å lage barn.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2014 #17 Skrevet 19. januar 2014 Jeg er helt enig med deg her HI. Utrolig flåsete måte det blir fremstilt på, og utrolig negativt at de voksne fremstilles som flaue, og at det er pinlig. Og ordet å sexe blir jeg helt paff over å høre. Hvorfor har de satt et kallenavn på det, som får det til å virke skittent ut. Ble helt satt ut når jeg overhørte det som ble sagt der i dag. Kunne ikke ta av programmet heller, for da ville jeg jo ha fått ungene til å føle at jeg ble flau over det jeg også. Anonymous poster hash: b9d30...0b1
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2014 #18 Skrevet 19. januar 2014 Jeg er helt enig med deg her HI. Utrolig flåsete måte det blir fremstilt på, og utrolig negativt at de voksne fremstilles som flaue, og at det er pinlig. Og ordet å sexe blir jeg helt paff over å høre. Hvorfor har de satt et kallenavn på det, som får det til å virke skittent ut. Ble helt satt ut når jeg overhørte det som ble sagt der i dag. Kunne ikke ta av programmet heller, for da ville jeg jo ha fått ungene til å føle at jeg ble flau over det jeg også. Anonymous poster hash: b9d30...0b1 "Sexe" er et ord som barn og tenåringer har brukt lenge. Flott at NRK bruker samme orda som målgruppen bruker. Anonymous poster hash: 0a966...49c
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2014 #19 Skrevet 19. januar 2014 Steng tv eller sett på en DVD dersom du ikke er fornøyd med programmene. Anonymous poster hash: ba833...a5b
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2014 #20 Skrevet 19. januar 2014 Så enig ned HI! Ja sex er en naturlig ting, blandt voksne folk! Nå skal alt være så naturlig, alle skal prate om sex, ha sex, prøve det meste innen sex(trekant programmet) osv. Barn blir kledd opp som små dukker, mini kopier av voksne. Med slim fit, bikiner, korte topper osv.kan ikke barn få være barn?! Ja å lage barn er en naturlig ting, og noe barna skal få svar på VIST de lurer på. MEN er det noe som barn som IKKE er opptatt av hvordan man lager barn enda trenger og vite? Trenger vi virkelig å oppfordre barn til og fokusere på sex allerede nå?!?? Når skal de begynne å se trekant programmet? 10-12 år? Så de er virkelig godt forberedt til 16 års dagen? Anonymous poster hash: 5f7c6...ef0
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2014 #21 Skrevet 19. januar 2014 Er enig med Hi. Det programmet er ikke noe mine får se enda. Anonymous poster hash: a0a54...c5a
mamma_bergen Skrevet 19. januar 2014 #22 Skrevet 19. januar 2014 Jeg er glad for at de setter fokus på seksualitet og den slags, og de er blitt mye flinkere med det på skolen også. Det er visst utrolig mye fælt i forskjellig grad som blir avdekket. Barn lærer hvor grensene går og de lærer at noen ting bare er voksenting.
Gjest MMJ Skrevet 19. januar 2014 #23 Skrevet 19. januar 2014 HI, jeg er litt enig med deg. Jeg synes det er unødvendig å snakke om blomstene og biene i barnetv-alder! Om de skulle spør på egen initiativ så skal de få svar, men synes ikke vi trenger oppmuntre til hvordan man lager barn i den alederen (uanett hvor naturlig det måtte være).
Vinterlilje Skrevet 19. januar 2014 #24 Skrevet 19. januar 2014 Jeg synes det er utrolig viktig med fokus på sex. For at barna skal kunne skjønne og kunne si fra om noe skulle skje så bør de vite hva dette er og hva som er naturlig og lovlig. Barn bør lære om berøringer, om sex, om grenser og om hemmeligheter allerede i barnehagen. Kompetente barn sier i langt større grad fra til andre voksne og kompetente barn er vanskeligere å lure med seg. (har ikke sett tv-programmet det referers til)
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2014 #25 Skrevet 19. januar 2014 Jeg så det sammen med de eldste barna mine 4 og 6 år. Jeg bare forklarte de hvordan ting skjer. pappas tisss inni mammas tiss. og hvordan mamma får et frø av pappa slik at jeg kan få en nydelig liten baby. De var veldig fasinerte og stilte litt spm. som jeg svarte på. Verre er det ikke... Anonymous poster hash: 40e72...548
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå