Gå til innhold

Ser dere virkelig ned på folk som kjøper seg hjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha lest noen tråder her inne begynner jeg lure: er det virkelig feil av folk å ha vaskehjelp og feks hjelp med barna på ferie? Jeg forstår rett og slett ikke feilen! Forklar :)

Anonymous poster hash: 1ae4b...cb6

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Feilen er nok at ein føler ein må rettferdiggjere eigne val ved å rakke ned på andre.

Venninna til mormor hadde fire barn og var i full jobb. Mormor fortel at når ho hadde syklubb heime gjekk husmødrene og "diskret" sjekka om det var støvete på lister osv. Dei lengta etter å kunne fortelle på bygda at ho ikkje makta å passe huset sitt i tillegg til å jobbe.

Endret av ★
Skrevet

Jeg skulle veldig gjerne kjøpt meg hjelp og synes de som har mulighet til det, er heldig.

For meg er det uforståelig hvordan noen (tilsynelatende) klarer å jobbe fullt og samtidig ha et prikkfritt hus og samtidig være supermor, -kone og venninne. Hva er det på bekostning av?

Min tid, kropp og psyke makter ikke det og om jeg kunne, ville jeg gladelig betalt for vaskehjelp og også helst noen til å lage mat😄 Og jeg har en mann som bidrar like mye som meg!

Skrevet

Kjøp gjerne vaskehjelp, men da hvit betaling og ordentlige forhold. Men HJELP til egne barn på ferie?? Det er jo ytterste lavmål av udugelighet.

Skrevet

Dømmer ikke! Skulle gjerne ansatt både vaskehjelp og au pair om jeg hadde hatt råd;) ikke så mye for å ta seg av barna, men alt det andre sånn at jeg kunne konsentrert meg litt mer om kvalitetstid med ungene;) Føler all tid går til husarbeid mens jeg sysselsetter ungene med alt mulig annet.

Skjønner jo nå hvorfor min mor alltid klarte å ha det ryddig og rent. Hun var hjemme til jeg var tre og min bror fem. Deretter 50% stilling til jeg begynte på skolen.

Bare litt misunnelig ;)

Anonymous poster hash: 72f49...0b8

Skrevet (endret)

Kjøp gjerne vaskehjelp, men da hvit betaling og ordentlige forhold. Men HJELP til egne barn på ferie?? Det er jo ytterste lavmål av udugelighet.

Håpar og trur det dreier seg om barnevakt til sovande barn så foreldra kan gå ut nokre kveldar.

Viss ikkje bør kanskje barna sendast på kostskule slik at foreldra kan sleppe belastninga barna utgjer i kvardagen også. .

Endret av ★
Skrevet

Noe av det jeg tenkte. Så det kommer altså an på formålet med hjelpen. Er det for å kunne bruke mer tid på familien og barna (vaskehjelp) eller fordi du uansett ikke har tid til familien og barna (au pair, barnevakt på ferie)? Det er forskjellen i mine øyne.

Skrevet

Neida, folk kan kjøpe hva de vil. Men jeg ville ikke gjort det, fordi jeg ikke stoler på at andre vasker rent.. barnevakt på ferie er teit. 

Skrevet

hadde jeg hatt råd hadde jeg kjøpt meg hjelp også..

Kan ikke se noe problem med at folk ønsker å gjøre det, det er en del av dagens samfunn. Folk har veldig bra økonomi og har mye aktiviteter, og da rekker man ikke alt.. Her er vesla hos bestemor hvis jeg skal på "koseferie". Noen ganger må man bare ha fri fra barn..

Anonymous poster hash: 3e540...c84

Gjest Julia1984
Skrevet

Vi har vaskehjelp som kommer hver onsdag (hvitt ja) og det gjør at jeg kan prioritere barna mine fremfor husarbeid når vi er hjemme.

Skrevet

Jeg skulle veldig gjerne kjøpt meg hjelp og synes de som har mulighet til det, er heldig.

For meg er det uforståelig hvordan noen (tilsynelatende) klarer å jobbe fullt og samtidig ha et prikkfritt hus og samtidig være supermor, -kone og venninne. Hva er det på bekostning av?

Min tid, kropp og psyke makter ikke det og om jeg kunne, ville jeg gladelig betalt for vaskehjelp og også helst noen til å lage mat Og jeg har en mann som bidrar like mye som meg!

De jeg kjenner som jobber 100%, har slett ikke prikkfritt hus eller prikkfri samvittighet i forhold til barn og mann. Så de som holder maska, strever nok veldig for at alt skal se så perfekt ut. Har vært på det punktet selv, og ble så sliten at jeg nå har senket kravene betraktelig for hvordan ting må være..

Skrevet

Jeg ser ikke problemer med vaskehjelp så lenge det skattes og at det formelle er på plass. I mange land forventes det faktisk at folk med høyere inntekt _skal_ ha hjelp i hus og hage. Dette for å skape arbeidsplasser og på den måten bidra til fellesskapet :)

Jeg ønsker meg veldig vaskehjelp når jegbegynner å jobbe igjen etter endt permisjon.

Jeg ville ikke hatt barnevakt i utlandet. Jeg ville nok heller reist med øvrig familie og satset på at de ville passe barnet et par kvelder ;)

Skrevet

Jeg ser ikke ned på folk som har vaskehjelp eller hjelp til andre praktiske ting i og utenfor huset.

Men lurer litt på de som har barnevakt til alle døgnets og ukas tider for å gjøre andre ting enn å være sammen med barna.

Skrevet

Folk må gjerne se ned på meg for at jeg har vaskehjelp 2 t pr uke, jeg bryr meg særdeles lite om hva folk mener om meg. Alt jeg kan svare tilbake er at de vet ikke hva de går glipp av! Så fantastisk deilig å komme hjem på fredager etter ei full uke på jobb, og slippe å tenke på å gjøre rent! Det er pengene virkelig verdt!

Skrevet

Om man ser ned på folk som har hjelp til både det ene og det andre, så har man mest bare problemer med å sette seg inn i at andre lever ulike liv enn dem. Jeg kjenner folk fra mange samfunnslag. Jeg kjenner også flerbarnsfamilier som har vaskehjelp, aupair og annen hjelp. En av disse familiene har til og med snekkeren sin boende i ene uthuset på gården. I tillegg er bestmoren mye til stedet for å hjelpe til. Det har med hvordan hverdagen deres er, hvor arbeidet til mor består av mye reising, mange hektiske samfunnsavhengige prosjekter og representasjonsarbeid, og svært lite hjemmepusling. Når de da er på ferie, så er det også ofte at de må presentere seg for folk, dra på middagsinvitasjoner, og annet som henger med jobben deres. Dette koser de seg med, men da trenger de ofte hjelp til enten påkledning og bleieskift, eller barnevakt for minsten eller alle sammen. De koser seg sammen på ferie likevel, de koser seg med å dra på disse pålagte middagsavtalene, og ungene lider absolutt ikke under at foreldrene ikke holder dem i hånda hele døgnet og skifter hver bleie. Au pairen deres er fantastisk, og foreldrene er absolutt tilstede for barna selv om andre tar seg av en del praktiske gjøremål for dem. 

Så mitt poeng er vel egentlig at ut fra den erfaringen jeg har med å måtte kjøpe seg hjelp, er full respekt og beundring for det samfunnsnyttige ansvaret de har tatt på seg som sitt arbeid, og bøyer meg i støvet for at de mestrer dette livet både intellektuelt, sosialt og praktisk. 

Anonymous poster hash: 13ebd...875
Skrevet

For min del må folk ha så mange vaskehjelper og kokker de bare vil, men når de i tillegg må ha barnevakter hver dag syns jeg ikke de burde få barn.

Anonymous poster hash: 0867a...14b

Skrevet

Jeg har vaskehjelp og elsker når noen gidder bli med oss på ferie, dere burde virkelig prøve! Hadde tatt med meg barnevakt på ferie om jeg hadde hatt råd, men familien duger utmerket! Når man har tre barn under skolealder er det da virkelig ikke å forsømme sine plikter som mor å ha vaskehjelp og dermed mer tid til ungene i ukedagene. Avlastning på ferie handler om, for vårt tilfelle, sikkerheten for tre små barn ved svømmebassenger. Veldig avslappende og vite at vi er nok voksene til å passe ekstra godt på de i et heller uoversiktlig syden basseng! Dessuten er det nydelig med 5 minutter og ei bok, eller en øl i puben sammen med mannen om kvelden. Det handler virkelig ikke om å ikke ønske tilbringe tid med ungene, men å finne balansen i hverdag og ferie så ikke alt bare blir stress og mas <3 Tror ungene våre har det veldig godt jeg <3 Hi

Anonymous poster hash: 1ae4b...cb6

Skrevet

Vi spanderer alltid sydentur på en stor nevø eller to når vi drar, greit og fleksibelt å være mange og alle får en fin ferie :-). Og vi har vaskehjelp hver fredag og barnevakt i ny og ne. Skal jeg nå skytes på torvet ved soloppgang?

Anonymous poster hash: 03750...d50

Skrevet

Dere som har vaskehjelp i Oslo-området: hva koster det? Hvitt, selvsagt.

Anonymous poster hash: 80adc...8ae

Skrevet

Fra 300 i timen med firma

Anonymous poster hash: 03750...d50

Skrevet

Herregud hva folk skal blande seg i alt. Hadde folk tatt med Au Pair for å "slippe" barna på ferie så ville dem heller dratt uten barn. Er det galt å gjøre og? 

Vi har vaskehjelp og hadde jeg hatt så god råd at det ikke påvirket oss kunne jeg mer enn gjerne hatt med en barnevakt på ferier. Da ville man fått både pose og sekk;-)

Folk må slutte å dømme andre nå altså. Man er ikke en dårlig forelder fordi man kjøper hjelp! Det gjør vi aller fleste i mer eller mindre grad. Barnehage, AK osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...