Gå til innhold

Hva mener du om KS sitt forslag om ny arbeidsavtale for lærere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber mye mer enn 8-16.

Legger definitivt inn mine gjennomsnittlige 43,5 timer per uke.

Selv om dine venner er "gode lærere som brenner for jobben sin" iflg deg, betyr det at de ikke gjør jobben sin hvis de ikke jobber mer enn 8-16.

Man kan ikke legge rammene for en jobb på grunnlag av de som IKKE gjør jobben ordentlig, man må faktisk legge rammene slik at det skal være mulig å gjøre en god jobb innenfor de rammene. Selv om alle kjenner noen som ikke jobber så mye som årsverket tilsier, betyr ikke det at det vil gi bedre skole, bedre lærere og bedre læring for barn og unge dersom man endrer arbeidstidsavtalen.

Jeg tror konsekvensene av en slik avatale vil bli at mange av de samvittighetsfulle, gode lærerne vil slutte. Ikke fordi de "bare får 7 ukers ferie", men fordi det vil være helt umulig å utføre jobben sin på en god måte innenfor den tiden som er satt av.

Man kan faktisk ikke forvente av en hel yrkesgruppe at man skal jobbe gjennomsnittlig 6 timer overtid hver uke uten å få betalt, selv om det finnes både forskere og andre som gjør nettopp det. En generell arbeidstidsavtale skal legge rammene for et normalarbeidsår, og da kan man ikke ta inn veldedighetsarbeid fra arbeidstakerne som en forutsetning for at jobben skal kunne gjøres.

Anonymous poster hash: 9f91f...ddb
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det ville vært helt rettferdig at de fikk mere arbeidsuker. Mange lærere tror at det kun er de som jobber mye men dette er tilfelde i mannge yrkesgrupper som ikke har disse fordelene.

Hvorfor skal en lærer bytte jobb for at de får "kun" 7 ukers ferie? Da har man ikke valgt yrke etter riktige grunnlag mener jeg. Bruk hvertfall høst-, vinter- juleferie til å gjøre alt ekstraarbeid så kommer man langt. Jeg kjenner ikke en lærer som jobber særlig mye mer enn 8-16, og de er gode lærere som brenner for jobben sin. 

Anonymous poster hash: cda63...f7e

Men når KS sier at kun undervisningsrelaterte ting skal gjøres i de 38 ukene skolen varer? Så i de andre ukene så skal vi skrive Opplæringsplaner for elever som vi ikke har fått/som har sluttet, ha møter om elever som ikke er der, rette oppgaver for elever som har sluttet? Ha avdelingsmøter og planlegge skoleåret som kommer i detalj i juni? Skolen er kun når elevene er der. Ok vi kan få en uke eller kanskje to til etterutdanning, men hele sommeren? Det henger ikke på greip. 

Og nei vi jobber ikke mer enn andre. Vi jobber et årsverk. Like mye som andre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...