Gå til innhold

Hva mener du om KS sitt forslag om ny arbeidsavtale for lærere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Anonymous poster hash: 61651...e73

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får de gjennomslag for det idiotiske forslaget sitt, kommer jeg til å slutte som lærer. Kjenner flere som kommer til å finne nye beiter da. Da kan jeg rett og slett ikke gjøre den jobben jeg skal på en forsvarlig måte innenfor rimelighetens grenser med tanke på lønn, manglende avspasering og timer i døgnet jeg med samvittighet kan bruke på jobb vs familie.

Skulle jeg fortsatt måtte det et kraftig lønnshopp til, samt timebetalt for arbeid gjort på fritiden.

Forslaget til KS viser at de tydeligvis ikke har forstått hvordan lærere jobber, må jobbe.

Anonymous poster hash: 536af...c25

Skrevet

Link?

Anonymous poster hash: db3a8...8c6

Skrevet

En OECD-undersøkelse viser at en av fem ungdomsskolelærere sier de jobber mindre enn 29 timer i uken. Bare en av fem jobber mer enn de får betalt for.

Studien som ble laget for OECD av NIFU STEP (Norsk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning), viser en gjennomsnittlig arbeidsuke for ungdomsskolelærere på 36,9 timer uken. Altså over seks timer i uken mindre enn de er betalt for.

På det grunnlaget er det helt ok å kutte litt i ferien når de fleste lærere ikke jobber inn avspaseringen sin.

Anonymous poster hash: 58316...a8f
Skrevet

Jeg vet at noen lærere ikke jobber så mye som de skal, men da burde man ta tak i de lærerne, ikke straffe resten av oss. Ofte så er een kvaliteten på den undervisningen de gjør, eller på tilbakemeldingene de gir dårligere enn til de som jobber mye. Mange av disse lærerne er også lærere som har vært det i veldig mange år, som kan alle læreverkene utenat, de trenger ikke legge like mye jobb ned i undervisninga som andre utrn at det går utover kvaliteten. De har lagt ned jobben selv. Jeg fortjener avspaseringen min, men jeg jobber ikke 42,5. Timer hver uke hele året. De ukene hvor det er utviklingssamtaler eller store rettebunker derimot. Jeg kunne ha gått med på å trappe ned behovet for avspasering, men da skulle jeg hatt bra timesbetalt for alle de ekstra timene med arbeid jeg gjør ved tentamenstider, eksamenstider, karaktersettingtider, foreldremøter og utviklingssamtalet. Over det hele tror jeg ern løsningen blir mye dyrere enn den de har i dag også.

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvordan de måler dette. Jeg er lærer på VGS, og jeg aner ikke hvor mange timer jeg egentlig jobber fordi det varierer så veldig mye. I perioder går jeg tidlig fra jobb og gjør ikke noe på ettermiddag/kveld/helger. I andre perioder jobber jeg mye lenger enn vanlig bunden tid, samt flere timer hver eneste kveld og helger. Det kommer an på hva som må gjøres. Når jeg f.eks. har 60 stiler som skal rettes på under to uker, og bruker ca 30 min på hver stil, så sier det seg selv at jeg må jobbe masse. I roligere periode er det mye mindre.

Det jeg lurer mer på er når man skal innse at læreryrket er annerledes enn mange andre typer yrker? Samtidig lurer jeg litt på hvorfor så mange føler at de har så mye de skal mene om akkurat dette yrket? Er det fordi alle har gått på skole og dermed mener å ha en formening om hva lærere egentlig gjør? Jeg vil tro at det i de aller fleste yrker er personer som jobber vesentlig mye mindre enn de får lønn for, også læreryrket, men av en eller annen grunn er det kun lærere som får høre det. Til stor urettferdighet for den store majoritetens om gjør en virkelig god jobb og fortjener den lønnen de har.

Anonymous poster hash: 2a4c4...7db

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvordan de måler dette. Jeg er lærer på VGS, og jeg aner ikke hvor mange timer jeg egentlig jobber fordi det varierer så veldig mye. I perioder går jeg tidlig fra jobb og gjør ikke noe på ettermiddag/kveld/helger. I andre perioder jobber jeg mye lenger enn vanlig bunden tid, samt flere timer hver eneste kveld og helger. Det kommer an på hva som må gjøres. Når jeg f.eks. har 60 stiler som skal rettes på under to uker, og bruker ca 30 min på hver stil, så sier det seg selv at jeg må jobbe masse. I roligere periode er det mye mindre.

Det jeg lurer mer på er når man skal innse at læreryrket er annerledes enn mange andre typer yrker? Samtidig lurer jeg litt på hvorfor så mange føler at de har så mye de skal mene om akkurat dette yrket? Er det fordi alle har gått på skole og dermed mener å ha en formening om hva lærere egentlig gjør? Jeg vil tro at det i de aller fleste yrker er personer som jobber vesentlig mye mindre enn de får lønn for, også læreryrket, men av en eller annen grunn er det kun lærere som får høre det. Til stor urettferdighet for den store majoritetens om gjør en virkelig god jobb og fortjener den lønnen de har.

Slik jeg ser det er det stort sett lærere selv som for rundt å innbildt seg at alle andre mener så veldig mye om dem og deres arbeidshverdag. Og jeg kan love deg st det ikke kun er lærere 'som får høre det'. For å ta et eksempel som er nærliggende for meg, så får jeg som helsesekretær ofte slengt etter meg både krasse og fordomsfulle ytringer om hva jeg bruker og ikke bruker arbeidsdagen til.

Personlig har jeg aldri snakket om, eller diskutert læreres arbeidshverdag og ferie annet enn når lærere selv tar opp temaet feks.

Det som derimot slår meg (ut fra egen opplevelse, både fra nett og det virkelige liv) er at det er ingen som er mer nærtagende til evt kritikk de får eller føler de får enn lærere og førskolelærere. Det er nesten så en skulle tro at man slet med kollektivt dårlig selvtillit...

Anonymous poster hash: 7fec8...904

Skrevet

Slik jeg ser det er det stort sett lærere selv som for rundt å innbildt seg at alle andre mener så veldig mye om dem og deres arbeidshverdag. Og jeg kan love deg st det ikke kun er lærere 'som får høre det'. For å ta et eksempel som er nærliggende for meg, så får jeg som helsesekretær ofte slengt etter meg både krasse og fordomsfulle ytringer om hva jeg bruker og ikke bruker arbeidsdagen til.

Personlig har jeg aldri snakket om, eller diskutert læreres arbeidshverdag og ferie annet enn når lærere selv tar opp temaet feks.

Det som derimot slår meg (ut fra egen opplevelse, både fra nett og det virkelige liv) er at det er ingen som er mer nærtagende til evt kritikk de får eller føler de får enn lærere og førskolelærere. Det er nesten så en skulle tro at man slet med kollektivt dårlig selvtillit...

Dersom du ser her inne, i media og andre steder, vil du fort oppdage at det generelt er tre yrker som ofte blir kritisert: Lærere, førskolelærere og politi. Jeg kan ikke huske å ha lest noe om f.eks. helsekretærer i media, men det går knapt en uke uten at det står noe om lærere. Det har nok fint lite med å være hårsår å gjøre, men at skolen er noe som engasjerer mange. Både foreldre og politikere. Så at lærere stadig får mye fokus på seg er ikke noe bare jeg og kollegaer føler, det er reelt. Problemet ligger mer i all synsingen som dette medfølger. Spesielt når synsingen kommer fra personer som ikke vet noe hva yrket egentlig innebærer. Det blir som om jeg skulle synse om ditt yrke, når jeg faktisk ikke vet noe særlig om det.

Skrevet

Da har du tydeligvis ikke lest nyheter i det siste. Eller kommentarfeltet under disse artiklene. Er så drittlei av folk som tror de vet hva jobben til en lærer går ut på eller vet hva det innebærer bare fordi de gikk på skole selv en gang i tiden. Personlig har jeg aldri lest et eneste innlegg eller artikkel om helsesekretærer der noen påstår at de jobber for lite og får for mye lønn. At det kan komme folk inn på jobben din å klage er jo en ting, det gjør de - tro du meg hos lærerne også. Men har du lest mange artikler og meningsutvekslinger i det siste om hvor jævelig dårlig helsesekretærer er? Har samtlige politikere i dette landet hetset yrkesgruppen din og sagt daglig at "vi trenger bedre helsesekretærer i dette landet" "helsesekretærene gjør ikke en god nok jobb derfor scorer helsesystemet i dette landet så dårlig på undersøkelser" eller at kommentarfelt og alle og en hvermann slenger dritt "helsesekretærer ødela barndommen min" "helsesekretærer er bortskjemte og har for mye ferie" "helsesekretærer tjener for mye". Forutenom bøndene er det vel ingen arbeidsgruppe i dette landet som får mer dritt slengt i seg enn nettopp lærerne. Vi er fritt vilt.

Til opplysning: Selv om noen har gått på skole, så vet en ingen ting om hvordan det faktisk er å være lærer. Selv om en spiser kjøtt og drikker melk har en da ingen forutsetning for å si noe om hvordan det er å være bonde. Har du vert på et sykehus, da kan du automatisk ikke vite hvordan det er å være lege eller sykepleier?! HYL.. Lærerne hadde kanskje ikke snakket så mye om det om de ikke hadde blitt angrepet hele jævla tiden.

Jeg kjenner at jeg klikker snart, og slutter i jobben. Hvorfor gjøre en jobb som ingen setter pris på, der du aldri er god nok og som sliter deg ut både fysisk og psykisk fordi du ikke bare underviser, men er psykolog, sykepleier,vaktmester, terapeut, fredsmegler, sekretær, vaskehjelp, oppdrager (av både foreldre og barn), kokk, politiker, veileder og den alle kan kaste dritt på! Vi skal tåle å bli kalt horer, feite, dumme, late osv, vi blir spytta på, sparka, klora, bitt og kasta ting etter og ikke får vi noe tilbake enn mye av den samme behandlingen fra voksne. Hvordan skal barna lære seg å respektere læreren når ingen andre gjør det?

Jeg elsker å være i klasserommet, men jeg blir så sliten av at alle sparker nedover.

Anonymous poster hash: 536af...c25

Skrevet

Dersom du ser her inne, i media og andre steder, vil du fort oppdage at det generelt er tre yrker som ofte blir kritisert: Lærere, førskolelærere og politi. Jeg kan ikke huske å ha lest noe om f.eks. helsekretærer i media, men det går knapt en uke uten at det står noe om lærere. Det har nok fint lite med å være hårsår å gjøre, men at skolen er noe som engasjerer mange. Både foreldre og politikere. Så at lærere stadig får mye fokus på seg er ikke noe bare jeg og kollegaer føler, det er reelt. Problemet ligger mer i all synsingen som dette medfølger. Spesielt når synsingen kommer fra personer som ikke vet noe hva yrket egentlig innebærer. Det blir som om jeg skulle synse om ditt yrke, når jeg faktisk ikke vet noe særlig om det.

Jeg vil si at ansatte i barnevernet og ansatte i NAV ligger på en soleklar førsteplass.

Anonymous poster hash: 58316...a8f

Skrevet

Jeg har aldri påstått at helsesekretærer blir spesielt mye kritisert i media. Det var et lite eksempel.

Når det er sagt så får vi faktisk ganske mye indirekte kritikk i debatter om helsevesenet, uten at vår yrkesgruppe nevnes spesielt, men derimot det som ligger inn under vårt 'ansvarsområde' å gjøre. Og det som er frustrerende er at få vet at det er slikt vi jobber. Selv ledelsen på sykehuset har skremmende lite kunnskap om hva helsesekretærer faktisk gjør og ikke minst er i stand til å gjøre. I stedet for å bruke ressursene sine smartere, og avlaste leger og sykepleier slik at de går gjort mer av det de burde, så blir sekretærstillingene stadig kuttet ned på.

Men de fleste tror at helsesekretærer kun tar telefon, passer luka/ekspedisjonen og skriver journal etter diktat, og ikke minst er frekke, vanskelige og lite serviceminded i telefon/luke. Jeg tipper at det er omtrent der kunnskapsnivået til 'folk flest' ligger om hva en lærer gjør også?

Skrevet

Ja, det er spennende tider - vi får se hva løsningen blir. Jeg ser på avspasseringen som en del av lønna, og tar de vekk avspasseringen så finner jeg meg en annen bedre betalt jobb. Jeg har heldigvis flere "bein" å stå på, tok mye utdanning og har jobberfaring (bla fagbrev) fra andre yrker før jeg bestemte meg for å bli allmennlærer (4 år den gangen).

Men frem i tid er jeg nok ikke lærer alikevel, ser ikke for meg at jeg blir i denne jobben frem til jeg skal pensjoneres... ser ikke hvordan jeg skal klare å helde ut, elevene og undervisning i klasserommet elsker jeg - men alt det andre....... nei......

Skrevet

Nå skal jeg banne i kirka her...Jeg tror grunnen til at det er så mye kritikk av lærere i media blant annet henger sammen med mye klaging fra denne gruppen. Lærerne som går ut i media klager mye på dårlig lønn og ugunstige arbeidstider, og UNIO streiker jo hvert eneste år de får lov på vegne av hovedsaklig lærerne.....Jeg blir litt sjokkert jeg..Når jeg ser hvor godt denne gruppen faktisk har det sammenlignert med andre arbeidstakere i det offentlige.

Feks min jobb. Jeg jobber som forsker på sykehus, har 10 års høyere utdannelse  (phd) med en lønn på 470000 i året. 5 uker ferie, mye kveldsjobbing for å nå frister, aldri overtidsbetalt, mye reising. Jeg jobber med kreftpasienter....Ut i ra mine arbeidesbetingelser synes ikke jeg lærerne har noe  klage på ;)

Anonymous poster hash: 78b83...1cb
Skrevet

Får de gjennomslag for det idiotiske forslaget sitt, kommer jeg til å slutte som lærer. Kjenner flere som kommer til å finne nye beiter da. Da kan jeg rett og slett ikke gjøre den jobben jeg skal på en forsvarlig måte innenfor rimelighetens grenser med tanke på lønn, manglende avspasering og timer i døgnet jeg med samvittighet kan bruke på jobb vs familie.

Skulle jeg fortsatt måtte det et kraftig lønnshopp til, samt timebetalt for arbeid gjort på fritiden.

Forslaget til KS viser at de tydeligvis ikke har forstått hvordan lærere jobber, må jobbe. Anonymous poster hash: 536af...c25

Jeg skriver under på den. Aldri i verden om jeg fortsetter om dette blir tilfellet.

Skrevet

Men hva går forslaget ut på?

Anonymous poster hash: 6b025...d75

Skrevet

Jeg er førskolelærer og vi ble nettopp avspist med en fortsettelse av arbeidstidsavtalen vi har hatt siden 1976! Ingen hensyn til at arbeidsbyrden vår har økt endel siden da...

jeg håper lærerene får bedre resultat, selv om jeg nok da vil sitte igjen med en følelse av at unio gav ks førskolelærerene slik at de kunne kjempe hardere for lærerene...

Skrevet

Jeg er førskolelærer og vi ble nettopp avspist med en fortsettelse av arbeidstidsavtalen vi har hatt siden 1976! Ingen hensyn til at arbeidsbyrden vår har økt endel siden da...

jeg håper lærerene får bedre resultat, selv om jeg nok da vil sitte igjen med en følelse av at unio gav ks førskolelærerene slik at de kunne kjempe hardere for lærerene...

Det kjempes stort sett alltid hardere for lærere enn førskolelærere.

Anonymous poster hash: 26fc8...0aa

Skrevet

Hvis lærerne ikke gjør jobben sin fortjener de ikke den lønnen de får heller. Hilsen ingeniør som jobber hardt for lønnen sin.

Anonymous poster hash: b5c00...7b0
Skrevet

Men hva vil egt KS med å gå ut sånn? Jeg er veldig nysgjerrig på hva som er deres egentlige agenda. Og ja, bytte jobb er aktuelt. Veldig aktuelt. Får jeg bare 5 uker ferie på sommeren, kan jeg like gjerne ha en annen jobb hvor jeg ikke trenger å ha ansvaret for folk. 

Skrevet

Jeg har ikke satt meg inn i forslaget og kan derfor ikke uttale meg spesielt om det, men utsagn som hvis jeg ikke får mer en fem uker ferie om sommeren så slutter jeg blir en smule håpløs argumentasjon. Det finnes mange yrkesgrupper i Norge som kun har fem ukers ferie og ikke høstferie, juleferie, vinterferie og påskeferie i tillegg, og som jobber betraktelig mer enn normal arbeidstid for å rekke frister mm. Mange av disse yrkesgruppene finnes i offentlig sektor, ergo har de ikke betalt for all den ekstra innsatsen de legger inn. Jeg har jobbet som forsker i flere år og jobbet betraktelig mer enn 37,5 timer i uken. Ikke fikk jeg avspassert da det er en forventning om at man gjør en ekstra innsats, og ikke fikk jeg fem ukers sammenhengende fri om sommeren heller. Det vil være grunnleggende feil i alle yrkesgrupper så også for lærergruppen, men det er en kjennsgjerning at mange lærere jobber mindre enn hva den ekstra fritiden skulle tilsi og da er det en naturlig sammenheng at det blir et behov for å gjøre noe med arbeidstidsbestemmelsene de jobber under. Det er også slik at mange oppfatter at lærer er en yrkesgruppe som sutrer mye og som ikke evner å se andre yrkesgrupper i forhold til sin egen, om det er korrekt eller ikke skal har ikke jeg kunnskap til å avgjøre, men så lenge mange har en slik oppfattelse så skaper det en gnissning mellom læreryrkesgruppen og andre yrkesgrupper. Min personlige mening er at lærergruppen hadde tjent på å se sin egen yrkesgruppe i forhold til andre yrkesgrupper og ikke sette sitt eget yrke øverst på pyramiden.

Anonymous poster hash: 7ea78...61c
Skrevet

Er store forskjeller på arbeidsmengen hos lærere, i alle fall på  ungdomsskole/videregående. I desember og til nå i januar har jeg rettet, satt karakter og gitt tilbakemelding på 180 tekster(120 av dem var på ca tre sider hver) ,90 arbeidsplaner og vurdert 60 muntlige presentasjoner. Mesteparten av dette har vært gjort på kveldstid og i juleferien.

Anonymous poster hash: a1cb7...d00
Skrevet

Er store forskjeller på arbeidsmengen hos lærere, i alle fall på  ungdomsskole/videregående. I desember og til nå i januar har jeg rettet, satt karakter og gitt tilbakemelding på 180 tekster(120 av dem var på ca tre sider hver) ,90 arbeidsplaner og vurdert 60 muntlige presentasjoner. Mesteparten av dette har vært gjort på kveldstid og i juleferien.

Anonymous poster hash: a1cb7...d00

Men jeg som yrkesfaglærer har dobbelt så mange undervisningstimer i uka som en norsklærer.. så jeg vet ikke helt jeg. Du har ikke stil hver uke. 

Skrevet

Jeg synes det ville vært helt rettferdig at de fikk mere arbeidsuker. Mange lærere tror at det kun er de som jobber mye men dette er tilfelde i mannge yrkesgrupper som ikke har disse fordelene.

Hvorfor skal en lærer bytte jobb for at de får "kun" 7 ukers ferie? Da har man ikke valgt yrke etter riktige grunnlag mener jeg. Bruk hvertfall høst-, vinter- juleferie til å gjøre alt ekstraarbeid så kommer man langt. Jeg kjenner ikke en lærer som jobber særlig mye mer enn 8-16, og de er gode lærere som brenner for jobben sin. 

Anonymous poster hash: cda63...f7e
Skrevet

Hvis lærerne ikke gjør jobben sin fortjener de ikke den lønnen de får heller. Hilsen ingeniør som jobber hardt for lønnen sin.

Anonymous poster hash: b5c00...7b0

Hvis ingeniørene ikke gjør jobben sin fortjener de ikke den lønnen de får. Det gjelder alle yrker. Ser forresten at du ikke har fått med den at læreryrket henger veldig dårlig med i lønnsveksten.

Anonymous poster hash: 9c356...323

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...