Anonym bruker Skrevet 19. januar 2014 #26 Skrevet 19. januar 2014 Helt enig med deg Hi. Jeg er 25 og har ingen utdannelse, men har hatt drømmejobben i ti år og klatrer ennå Jeg passet ikke inn i en vanlig barselgruppe. Jeg lager mat fra bunnen, jobbet og bodd for meg selv siden 15 års alderen, men å sitte å prate om bleier, konsistens på bæsjen, utvikling og bare barneprat var ikke noe for meg. Takke seg til for at jeg kan møte andre med samme tanker og som ikke glemmer jobb og karriere under permisjonen og som samtidig er gode mødre og familiekvinner i tillegg Anonymous poster hash: 14a4e...059 Haha! Anonymous poster hash: 03547...16c
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2014 #27 Skrevet 19. januar 2014 HI her. Et slikt innlegg - særlig siden det var "inspirert" av en annen som sa hun ønsket seg "alternativ" barselgruppe, formuleres nødvendigvis litt på spissen. La meg presisere: Jeg elsker å være hjemme sammen med datteren min, og vurderer faktisk to måneder ekstra, ulønnet permisjon fordi hun ble født på et noe ugunstig tidspunkt ift barnehagestart. Jeg har faktisk et bæresjal hjemme, men synes det er gøy å snakke om litt andre ting også. Jeg vasker huset hver uke, men ser ikke bort fra at vi skaffer oss vaskehjelp om ikke så lenge. Foruten at det ville være til hjelp og støtte for familielivet, sikrer det jo også sysselsetting, og bør dermed være vinn-vinn. Forøvrig har jeg hatt samme mann i 9 år, lager middag selv om det ikke er det gøyeste jeg vet, har noen venninner som kun har videregående skole, og synes interiør er gøy! Selvsagt kan jeg ha utbytte av en barselgruppe satt sammen fra helsestasjonen, også dersom det skulle vise seg at de andre er mest interessert i baby-stasj. Dette vil likevel bli en annen type utbytte, og antakelig ikke gi grobunn for vennskap som holder lenge etter at permisjonstiden er over. Og ja - jeg har venninner jeg kan prate om ambisjoner med. Men ingen av disse er i permisjon nå, og dermed har vi et noe større gap i interesser enn vi normalt har. For også jeg er interessert i å snakke om baby, bare ikke hele tiden! Hadde dessuten synes der var spennende å diskutere med likesinnede hvordan man ser for seg å kombinere barn og karriere. Har inntrykk av at veldig mange mødre jobber kun for å ha noe å leve av. For meg er jobben et mål, ikke kun et middel. Skulle så gjerne hatt bekjentskaper som kjenner seg igjen i både karriere- og permisjonssnakk! Anonymous poster hash: 518da...736
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2014 #28 Skrevet 19. januar 2014 Jeg har ikke lest tråden men regner med HI har fått mye kjeft. I de to barselgruppene jeg har tilhørt har det vært forskjellige mennesker (selvsagt). Noen var opptatt av hvordan man lager barnemat (noe som er naturlig når man møtes fordi man har fått barn) og noen har holdt samtalene på mye annet enn barna. Begge deler var veldig hyggelig. Det kommer jo an på kjemi osv. Og man trenger ikke være karriérebevisst selv om man har andre ting enn babyens bæsj å snakke om. Selv advokatsekretærer har spennende ting å snakke om:-) Anonymous poster hash: fbaf7...d5f
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2014 #29 Skrevet 19. januar 2014 Hehe, kreativt. Så hvis man er oppriktig interessert i kosthold og matlaging og ønsker å skape det beste grunnlaget for babyen sin, så er man altså "en av dem der"? Unnskyld meg for at jeg prioriterer babyens ve og vel fremfor materialistisk velstand. Jeg har nemlig reprodusert meg fordi jeg ønsket meg barn - med alt det innebærer. Tsk, tsk. Dagens karrieremødre. Vil gjerne spise kaka, men ekke interessert i å bake den, det kan man jo betale noen andre for å gjøre. ;-) Enig med deg:) Karrieremødre er utrolig late, arrogante og nedlatende mot de som vedsetter andre verdier enn overfladiske utdannelser. Mange av dem snylter, og lever på andre som gidder å lage mat osv. Slike mennesker tror de er mer verdt enn andre, forde de har valgt å gå mer skole. Og de bruker utdannelsen som et selvutnevnt trofé Jeg trenger ingen stor utdannelse for å vise andre at jeg er vellykket;) Anonymous poster hash: 67e55...1d5 Så man snylter fordi man skaper arbeidsplasser for de uten utdanning, så som vaskedamer, barnehagepersonell, butikkpersonell? Har du tenkt på hvor mye de som naver snylter? De bidrar med null og niks, men forventer kollektivtransport, veier, hospitaler, politi, brannvesen, rettsvesen, skole osv osv osv. Jøss, kanskje du faktisk kunne trengt en utdanning for å slutte å tenke bare på deg selv? HI, jeg er enig med deg og kunne selv ha trengt en barselsgruppe med høytutdannede når jeg var i permisjon for noen år tilbake. De jeg havnet i gruppe med var mest opptatt av å sammenligne barn egentlig, så det ble til at jeg bakket ut etterhvert for det gav meg ingenting. Dette er ikke folk jeg har noe kontakt med lengre og ikke noen jeg ville ha funnet sammen med ellers. Skulle gjerne hatt en barselsgruppe der de andre kunne fungert som venninner også og der vi kunne løst verdenssituasjonen iblant - voksenkontakt og en liten pause fra "bare mamma" stemplet var noe jeg satte pris på den gangen men som jeg ikke fikk gjennom barselsgruppen dessverre. Dette betyr ikke at man ikke bryr seg om barnet sitt, det er bare en måte å overleve på for min del! Litt hjerneføde er også viktig for meg i alle fall, ellers går jeg rett og slett på veggen. Anonymous poster hash: d1778...e34
oslofrk Skrevet 19. januar 2014 #30 Skrevet 19. januar 2014 Ja, jeg blir gjerne med! Dame 34, glad i barn OG jobb..
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2014 #31 Skrevet 19. januar 2014 Synes det blir mye stigmatisering og tullete krangel i denne tråden. Folk er forskjellige, og har ulike interesser. Å ønske seg en barselgruppe for karrieremødre er da lov. Skjønner ikke at det skal bli så mye styr ut av noe slikt:-)) har vært på 3 barselgrupper selv, de to første droppet jeg ut av da sammensetningen var skikkelig dårlig. Veldig lite til felles utenom å være nybakte mødre. Det holder ikke lenge for meg. Jeg har utdanning og god jobb, men har ikke vært noe karrieremenneske (før nå), jeg synes det er drit kjedelig å henge sammen med en haug med damer som bare snakker barn!! Ønsker litt mer mental stimuli i en barselgruppe en det! Ja takk til en god blanding! Anonymous poster hash: 8f963...164
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 19. januar 2014 #32 Skrevet 19. januar 2014 I denne tråden tror jeg det er mange misunnelig bitre hjemmeværende mødre. Fordi om man har ambisjoner og ønsker karriere er man ikke nødvendigvis en dårlig mor. Og det er faktisk lov å ha andre interesser enn å være mor i livet, uten at det betyr at man ikke er glad i ungene sine. Jeg bor på et sted hvor man blir uglesett om man jobber 100%, fordi det riktige er enten å gå hjemme og gjøre nada, eller jobbe redusert. Og barslegruppen levde ikke lenge for mitt vedkommende. Jeg har aldri identifisert meg kun ut fra morsrollen som så veldig mange andre gjør.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2014 #33 Skrevet 19. januar 2014 Jeg blir gjerne med. Jurist, savner jobben men koser meg med babyen :-) Anonymous poster hash: 0a987...839
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2014 #34 Skrevet 19. januar 2014 I denne tråden tror jeg det er mange misunnelig bitre hjemmeværende mødre. Fordi om man har ambisjoner og ønsker karriere er man ikke nødvendigvis en dårlig mor. Og det er faktisk lov å ha andre interesser enn å være mor i livet, uten at det betyr at man ikke er glad i ungene sine. Jeg bor på et sted hvor man blir uglesett om man jobber 100%, fordi det riktige er enten å gå hjemme og gjøre nada, eller jobbe redusert. Og barslegruppen levde ikke lenge for mitt vedkommende. Jeg har aldri identifisert meg kun ut fra morsrollen som så veldig mange andre gjør. Vel. Jeg er ikke misunnelig Å jobbe som lege, sykepleier osv, er lite familievennlige yrker.. Kjenner ei som må parkere barnet sitt hos andre, forde hun verken har tid eller gidder å ta seg av det. At hun valgte å få det barnet, var i det store og hele et overfladisk ønske. Noe mann var ikke viktig for henne å ha, så hun valgte å bli gravid med første og beste mann som hun fant. Så nå er hun alenemor, og kan snylte på venner og familie:) Har en grei jobb jeg hvor jeg stortrives,. Og det aller beste er at det er i nærheten av hjemmet vårt. Hadde aldri i verden byttet ut jobben med en lege eller advokatjobb;) Anonymous poster hash: 67e55...1d5
lilyblue Skrevet 19. januar 2014 #35 Skrevet 19. januar 2014 Jeg er litt som deg HI, jeg elsker jobben min og har aldri ønsket å gi opp verken meg selv eller jobben fordi om jeg har fått barn. Men ærlig talt - barselgruppe for karrieremødre? Har du ikke venninner du kan snakke med om andre ting enn babymat og bæretøy? Jeg har selv vært med i barselgruppene som er satt sammen av helsestasjonen. Når de setter sammen en gjeng mødre som ikke egentlig har annet felles i utgangspunktet enn at de har født barn omtrent samtidig så er det bare en ypperlig anledning til å utvide horisonten sin og bli kjent med ulike mennesketyper. Hva du skal snakke om på treffene bestemmer du jo fullstendig selv. Word!
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2014 #36 Skrevet 19. januar 2014 Oslofrk og AB 839; så bra, nå begynner dette å nærme seg en barselgruppe synes jeg! HI Anonymous poster hash: 518da...736
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2014 #37 Skrevet 19. januar 2014 Vel. Jeg er ikke misunnelig Å jobbe som lege, sykepleier osv, er lite familievennlige yrker.. Kjenner ei som må parkere barnet sitt hos andre, forde hun verken har tid eller gidder å ta seg av det. At hun valgte å få det barnet, var i det store og hele et overfladisk ønske. Noe mann var ikke viktig for henne å ha, så hun valgte å bli gravid med første og beste mann som hun fant. Så nå er hun alenemor, og kan snylte på venner og familie:) Har en grei jobb jeg hvor jeg stortrives,. Og det aller beste er at det er i nærheten av hjemmet vårt. Hadde aldri i verden byttet ut jobben med en lege eller advokatjobb;)Anonymous poster hash: 67e55...1d5 Må si det var et litt ekstremt eksempel du kom med med denne single venninnen din som hele tiden lemper barnet på andre. Med litt innsats og samarbeid med mannen skal det gå helt fint å kombinere en krevende jobb med familie. Norge er dessuten avhengig av at et visst antall mennesker (og helst også kvinner, med mindre vi ønsker å havne helt i bakleksa mht likestilling) bidrar til verdiskapningen. HI Anonymous poster hash: 518da...736
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2014 #38 Skrevet 19. januar 2014 Helt enig med deg Hi. Jeg er 25 og har ingen utdannelse, men har hatt drømmejobben i ti år og klatrer ennå Jeg passet ikke inn i en vanlig barselgruppe. Jeg lager mat fra bunnen, jobbet og bodd for meg selv siden 15 års alderen, men å sitte å prate om bleier, konsistens på bæsjen, utvikling og bare barneprat var ikke noe for meg. Takke seg til for at jeg kan møte andre med samme tanker og som ikke glemmer jobb og karriere under permisjonen og som samtidig er gode mødre og familiekvinner i tillegg Anonymous poster hash: 14a4e...059 Haha! Anonymous poster hash: 03547...16c Javel? Anonymous poster hash: 14a4e...059
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2014 #39 Skrevet 19. januar 2014 Dette var voldelig interessant: http://archive-no.com/page/1270106/2013-01-30/http://bluegarden.no/Presse-og-nyheter/Nyheter/2009/Babygarden-er-i-gang Men finner ikke noe oppdatert informasjon om opplegget fortsatt kjøres. Anonymous poster hash: 518da...736
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2014 #40 Skrevet 19. januar 2014 "Veldig" - ikke "voldelig";) Anonymous poster hash: 518da...736
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2014 #41 Skrevet 19. januar 2014 Helt enig med deg Hi. Jeg er 25 og har ingen utdannelse, men har hatt drømmejobben i ti år og klatrer ennå Jeg passet ikke inn i en vanlig barselgruppe. Jeg lager mat fra bunnen, jobbet og bodd for meg selv siden 15 års alderen, men å sitte å prate om bleier, konsistens på bæsjen, utvikling og bare barneprat var ikke noe for meg. Takke seg til for at jeg kan møte andre med samme tanker og som ikke glemmer jobb og karriere under permisjonen og som samtidig er gode mødre og familiekvinner i tillegg Anonymous poster hash: 14a4e...059 Haha! Anonymous poster hash: 03547...16c Javel? Anonymous poster hash: 14a4e...059 Ja, en karrierekvinne på hele 25 år uten utdannelse. Anonymous poster hash: 03547...16c
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2014 #42 Skrevet 19. januar 2014 Hehe. Hadde reagert om jeg var helsesøster og fikk forespørsel om å finne en gruppe med mødrer, som kun ville diskutere tung jobb og fag. Og at de i tillegg måtte ha en høy utdannelse! For å i det hele tatt være god nok for å være i en slik gruppe. Ser levende for meg at det blir hyret en barnepike eller to til disse treffene. Og at kakene blir bakt av mødrene deres. Så kan dere sitte å diskutere om hvor hardt dere lengter tilbake til jobben, og at dere teller dagene til ungen skal parkeres en hel dag i barnehagen, fram til de når skolealder. Dere engasjerer dere ikke i barna, før den dagen de velger de utdannelsene som dere ønsker at de skal ta. Alt handler om "status" for slike som dere:) Ja, for uten den er man ikke verdt det spytt:) Hele livet deres avhenger av en så høy som mulig utdannelse, ellers er det ikke verdt å leve. Anonymous poster hash: 67e55...1d5
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2014 #43 Skrevet 19. januar 2014 Hehe, kreativt. Så hvis man er oppriktig interessert i kosthold og matlaging og ønsker å skape det beste grunnlaget for babyen sin, så er man altså "en av dem der"? Unnskyld meg for at jeg prioriterer babyens ve og vel fremfor materialistisk velstand. Jeg har nemlig reprodusert meg fordi jeg ønsket meg barn - med alt det innebærer. Tsk, tsk. Dagens karrieremødre. Vil gjerne spise kaka, men ekke interessert i å bake den, det kan man jo betale noen andre for å gjøre. ;-) Enig med deg:) Karrieremødre er utrolig late, arrogante og nedlatende mot de som vedsetter andre verdier enn overfladiske utdannelser. Mange av dem snylter, og lever på andre som gidder å lage mat osv. Slike mennesker tror de er mer verdt enn andre, forde de har valgt å gå mer skole. Og de bruker utdannelsen som et selvutnevnt trofé Jeg trenger ingen stor utdannelse for å vise andre at jeg er vellykket;) Anonymous poster hash: 67e55...1d5 I alle dager... Anonymous poster hash: df551...d66
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2014 #44 Skrevet 19. januar 2014 Finnes det andre nybakte mødre her som ikke kun tenker på ergonomisk riktig bæretøy og å lage babymat fra scratch? Jeg lever til vanlig et relativt hektisk liv på jobb (advokatfirma), og kunne gjerne tenke meg en barselgruppe med andre som også anser jobben som et kjært barn nr 2, og er glad i networking! Anonymous poster hash: 518da...736 Finnes det andre nybakte mødre her som ikke kun tenker på ergonomisk riktig bæretøy og å lage babymat fra scratch? Jeg lever til vanlig et relativt hektisk liv på jobb (advokatfirma), og kunne gjerne tenke meg en barselgruppe med andre som også anser jobben som et kjært barn nr 2, og er glad i networking! Anonymous poster hash: 518da...736 Er dere karrieremennesker så patetiske, at dere ikke greier å velge riktig utstyr, eller å lage skikkelig mat i hjemmet?*Ler!* :biggrin:Forslag til gruppenavn:"Anti husmoremne"Søsteren min er slik.Lager den samme enkle maten om og om igjen.Så ansatte hun ei vaskedamefast hos seg, forde hun ikke giddet å gjøre det selv.Når hun dro på ferie, tok hun med seg en barnepike.Og ellers i hverdagen, driver hun å parkerer barnet sitt hos sine foreldre.Så patetisk og latterlig.. Anonymous poster hash: 67e55...1d5 er du så kort at du ikke kan fatte at det finnes damer som ikke gir seg selv fullstendig opp når de får barn? Jeg finner det å snakke om bleieinnhold, babyutstyr og matoppskrifter fullstendig intetsigende, og kunne gjerne tenke meg å diskutere andre emner med folk som er hjemme på dagtid Din søster er ikke representativ for den gruppen jeg ønsker å være med i, selv om jeg skulle gjerne hatt vaskehjelp Anonymous poster hash: 64821...305 Har du ansatt en kokk? Greier fint å lage maten selv jeg:) Og det fra bunnen av^^ Tipper dere er grønne på interiør, og sliter med å holde på en mann.. Utrolig mange høyt utdannede kvinner ender opp alene, forde de er vanskelige å ha med å gjøre. I tillegg til at de ikke evner å ta vare på hus og hjem, og oppdra barna sine uten å familie/venner og barnepike konstant. Haha, denne er ufør Kjempebragd, og utrolig selvstendig! Anonymous poster hash: 67e55...1d5 Anonymous poster hash: dd89a...0ea
Ønskeflokk Skrevet 19. januar 2014 #45 Skrevet 19. januar 2014 Hei, jeg blir gjerne med :-) Men er et par mnd til jeg skal ut i permisjon
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2014 #46 Skrevet 19. januar 2014 Er synet på såkalte "karrierekvinner" enkelte fremviser i denne tråden noe som er gjengs blant mødre som ikke definerer seg som dette? I så fall synes jeg det er ekstremt trist! Kan ikke se at HI eller noen andre på den siden av skalaen har sagt noe som indikerer at de er hverken late, arrogante eller ikke bryr seg om barna sine? Får helt bakoversveis av det enkelte klarer å lire av seg av stygge meldinger til mennesker de ikke vet noen ting om, basert på et par avsnitt på et nettforum der de sier at de har interesser som avviker litt fra gjennomsnittet på dette forumet.... Anonymous poster hash: 429f2...131
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2014 #47 Skrevet 19. januar 2014 Hehe, kreativt. Så hvis man er oppriktig interessert i kosthold og matlaging og ønsker å skape det beste grunnlaget for babyen sin, så er man altså "en av dem der"? Unnskyld meg for at jeg prioriterer babyens ve og vel fremfor materialistisk velstand. Jeg har nemlig reprodusert meg fordi jeg ønsket meg barn - med alt det innebærer. Tsk, tsk. Dagens karrieremødre. Vil gjerne spise kaka, men ekke interessert i å bake den, det kan man jo betale noen andre for å gjøre. ;-) Enig med deg:) Karrieremødre er utrolig late, arrogante og nedlatende mot de som vedsetter andre verdier enn overfladiske utdannelser. Mange av dem snylter, og lever på andre som gidder å lage mat osv. Slike mennesker tror de er mer verdt enn andre, forde de har valgt å gå mer skole. Og de bruker utdannelsen som et selvutnevnt trofé Jeg trenger ingen stor utdannelse for å vise andre at jeg er vellykket;) Anonymous poster hash: 67e55...1d5 I alle dager... Anonymous poster hash: df551...d66 Overfladiske utdannelser? Du er klar over at utdannelse er et av de sikreste kortene man faktisk har i livet? Anonymous poster hash: 5a42b...215
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2014 #48 Skrevet 19. januar 2014 Her var det mange bitre og misunnelige kjerringer med mindreverdighetskomplekser. Håper du finner det du søker HI:-) Anonymous poster hash: 5019c...1d5
Dama på bygda Skrevet 19. januar 2014 #49 Skrevet 19. januar 2014 Litt på utsiden men.. Hvorfor skriver mange av dere at karrieremødre ikke klarer å holde i stand hus og hjem? Skal ikke far også holde dette i stand? Jeg jobber mye ekstra og i perioder mye ettermiddag/kveld. Da må mannen gjøre det meste. Og er det noen som lager mat fra bunnen av her i huset er det han, selv om han driver eget firma og jobber mye når jeg ikke jobber. Begge må gi og ta for at begge oss skal lykkes. Er glad det er likestilling i heimen. Misunner ikke dere som må jobbe redusert for at ting skal gå opp. Sett krav til far også! Tommel opp for dere karrieremødre som gjør en innsats for arbeidet deres:)
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2014 #50 Skrevet 19. januar 2014 Hva med oss som ikke er høyt utdannet, men allikevel liker jobben vår? Og ikke er det spor interessert i bleier og oppskrifter, og til og med har vaskehjelp. Kan vi være med i barselgruppa? Anonymous poster hash: a23d5...974
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå