Gå til innhold

Inspirert: barselgruppe for karrieremødre i Oslo?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finnes det andre nybakte mødre her som ikke kun tenker på ergonomisk riktig bæretøy og å lage babymat fra scratch? Jeg lever til vanlig et relativt hektisk liv på jobb (advokatfirma), og kunne gjerne tenke meg en barselgruppe med andre som også anser jobben som et kjært barn nr 2, og er glad i networking!:)

Anonymous poster hash: 518da...736

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kunne kanskje vært et passende navn ja:)

Hi

Anonymous poster hash: 518da...736

Skrevet

oi, kjenner jeg gjerne vil være med i den barselgruppa, men bor i bergen :(

Anonymous poster hash: 64821...305
Skrevet

Finnes det andre nybakte mødre her som ikke kun tenker på ergonomisk riktig bæretøy og å lage babymat fra scratch? Jeg lever til vanlig et relativt hektisk liv på jobb (advokatfirma), og kunne gjerne tenke meg en barselgruppe med andre som også anser jobben som et kjært barn nr 2, og er glad i networking!:)Anonymous poster hash: 518da...736

Finnes det andre nybakte mødre her som ikke kun tenker på ergonomisk riktig bæretøy og å lage babymat fra scratch? Jeg lever til vanlig et relativt hektisk liv på jobb (advokatfirma), og kunne gjerne tenke meg en barselgruppe med andre som også anser jobben som et kjært barn nr 2, og er glad i networking!:)Anonymous poster hash: [acronym=Full hash:

518dabca5e17d151dc4ca2f587832736] 518da...736 [/acronym]

Er dere karrieremennesker så patetiske, at dere ikke greier å velge riktig utstyr, eller å lage skikkelig mat i hjemmet?

*Ler!* :D

Forslag til gruppenavn:

"Anti husmoremne"

Søsteren min er slik.

Lager den samme enkle maten om og om igjen.

Så ansatte hun ei vaskedamefast hos seg, forde hun ikke giddet å gjøre det selv.

Når hun dro på ferie, tok hun med seg en barnepike.

Og ellers i hverdagen, driver hun å parkerer barnet sitt hos sine foreldre.

Så patetisk og latterlig.. :)

Anonymous poster hash: 67e55...1d5

Skrevet

Finnes det andre nybakte mødre her som ikke kun tenker på ergonomisk riktig bæretøy og å lage babymat fra scratch? Jeg lever til vanlig et relativt hektisk liv på jobb (advokatfirma), og kunne gjerne tenke meg en barselgruppe med andre som også anser jobben som et kjært barn nr 2, og er glad i networking! :)Anonymous poster hash: 518da...736

Finnes det andre nybakte mødre her som ikke kun tenker på ergonomisk riktig bæretøy og å lage babymat fra scratch? Jeg lever til vanlig et relativt hektisk liv på jobb (advokatfirma), og kunne gjerne tenke meg en barselgruppe med andre som også anser jobben som et kjært barn nr 2, og er glad i networking! :)Anonymous poster hash: [acronym=Full hash:

Er dere karrieremennesker så patetiske, at dere ikke greier å velge riktig utstyr, eller å lage skikkelig mat i hjemmet?

Forslag til gruppenavn:

"Anti husmoremne"

Søsteren min er slik.

Så ansatte hun ei vaskedamefast hos seg, forde hun ikke giddet å gjøre det selv.

Så patetisk og latterlig.. :)

er du så kort at du ikke kan fatte at det finnes damer som ikke gir seg selv fullstendig opp når de får barn? Jeg finner det å snakke om bleieinnhold, babyutstyr og matoppskrifter fullstendig intetsigende, og kunne gjerne tenke meg å diskutere andre emner med folk som er hjemme på dagtid :)

Din søster er ikke representativ for den gruppen jeg ønsker å være med i, selv om jeg skulle gjerne hatt vaskehjelp :)

Skrevet

Skulle gjerne vært med, men bor i utlandet... Ikke er jeg i permisjon lenger heller, så passer vel heller dårlig. Hadde vært helt fantastisk å ha en slik gruppe mens jeg var i permisjon. 

Har forresten vaskedame og kjøper med middag hjem opptil flere dager i uka. Finnes ikke patetisk av den grunn ;-)

Anonymous poster hash: 429f2...131
Skrevet

Finnes det andre nybakte mødre her som ikke kun tenker på ergonomisk riktig bæretøy og å lage babymat fra scratch? Jeg lever til vanlig et relativt hektisk liv på jobb (advokatfirma), og kunne gjerne tenke meg en barselgruppe med andre som også anser jobben som et kjært barn nr 2, og er glad i networking! :)Anonymous poster hash: 518da...736

Er dere karrieremennesker så patetiske, at dere ikke greier å velge riktig utstyr, eller å lage skikkelig mat i hjemmet?*Ler!* :biggrin:Forslag til gruppenavn:"Anti husmoremne"Søsteren min er slik.Lager den samme enkle maten om og om igjen.Så ansatte hun ei vaskedamefast hos seg, forde hun ikke giddet å gjøre det selv.Når hun dro på ferie, tok hun med seg en barnepike.Og ellers i hverdagen, driver hun å parkerer barnet sitt hos sine foreldre.Så patetisk og latterlig.. :)Anonymous poster hash: 67e55...1d5

er du så kort at du ikke kan fatte at det finnes damer som ikke gir seg selv fullstendig opp når de får barn? Jeg finner det å snakke om bleieinnhold, babyutstyr og matoppskrifter fullstendig intetsigende, og kunne gjerne tenke meg å diskutere andre emner med folk som er hjemme på dagtid :) Din søster er ikke representativ for den gruppen jeg ønsker å være med i, selv om jeg skulle gjerne hatt vaskehjelp :)Anonymous poster hash: 64821...305

Har du ansatt en kokk?

Greier fint å lage maten selv jeg:) Og det fra bunnen av^^

Tipper dere er grønne på interiør, og sliter med å holde på en mann..

Utrolig mange høyt utdannede kvinner ender opp alene, forde de er vanskelige å ha med å gjøre. I tillegg til at de ikke evner å ta vare på hus og hjem, og oppdra barna sine uten å familie/venner og barnepike konstant.

Kjempebragd, og utrolig selvstendig!

:)

Skrevet

Er dere karrieremennesker så patetiske, at dere ikke greier å velge riktig utstyr, eller å lage skikkelig mat i hjemmet?*Ler!* :biggrin:Forslag til gruppenavn:"Anti husmoremne"Søsteren min er slik.Lager den samme enkle maten om og om igjen.Så ansatte hun ei vaskedamefast hos seg, forde hun ikke giddet å gjøre det selv.Når hun dro på ferie, tok hun med seg en barnepike.Og ellers i hverdagen, driver hun å parkerer barnet sitt hos sine foreldre.Så patetisk og latterlig.. :)Anonymous poster hash: 67e55...1d5
er du så kort at du ikke kan fatte at det finnes damer som ikke gir seg selv fullstendig opp når de får barn? Jeg finner det å snakke om bleieinnhold, babyutstyr og matoppskrifter fullstendig intetsigende, og kunne gjerne tenke meg å diskutere andre emner med folk som er hjemme på dagtid :) Din søster er ikke representativ for den gruppen jeg ønsker å være med i, selv om jeg skulle gjerne hatt vaskehjelp :)Anonymous poster hash: 64821...305

Har du ansatt en kokk?

Utrolig mange høyt utdannede kvinner ender opp alene, forde de er vanskelige å ha med å gjøre. I tillegg til at de ikke evner å ta vare på hus og hjem, og oppdra barna sine uten å familie/venner og barnepike konstant.

:)Anonymous poster hash: 67e55...1d5

* Uten å bruke familie/venner og barnepike konstant

Skrevet

Har du ansatt en kokk?

god-dag-mann-økseskaft

Skrevet

Har du ansatt en kokk?

Neimen så bitter da... Selvom du føler deg misslykket, og pga det må rakke ned på de som både klarer å ha en karriere, lage ordentlig mat, ta vare på barna sine, ta vare på huset og ha en velykket mann så bryr ikke vi velykkede oss om ditt triste liv.

Takke meg til kvinner som klarer å tenke på litt annet enn bleier også, du virker meget kort så du klarer vel ikke å tenke på bleier engang!

Anonymous poster hash: 904a5...b3d

Skrevet

For en molbo diskusjon da damer! Skulle tro det ikke fantes en mellomting mellom selverklærte supermødre med mindreverdighetskomplekser og selverklærte karrierekvinner som er livredd for å bare få et snev av fakter fra førstnevnte gruppe. Sannheten er at det finnes en mellomting, en "mellomgruppe". Ren spekulasjon men, jeg tror den er størst!

Både jeg og min mann er høyt utdannet (mastergrad) og karrierebevisste mennesker. At jeg er høyt utdannet og travelt opptatt med jobb har i midlertid ikke stoppet med i å være opptatt av ergonomiske bæreseler og sunn babymat. "På tross av" at jeg er akademiker har jeg det pent hjemme (vi vasker og innreder heeelt selv!) og ikke problemer på å holde på en mann (har hvertfall klart å holde på den samme de siste 10 årene).

Anonymous poster hash: b68f9...8bb
Skrevet

Hehe, kreativt. Så hvis man er oppriktig interessert i kosthold og matlaging og ønsker å skape det beste grunnlaget for babyen sin, så er man altså "en av dem der"? Unnskyld meg for at jeg prioriterer babyens ve og vel fremfor materialistisk velstand. Jeg har nemlig reprodusert meg fordi jeg ønsket meg barn - med alt det innebærer.  Tsk, tsk. Dagens karrieremødre. Vil gjerne spise kaka, men ekke interessert i å bake den, det kan man jo betale noen andre for å gjøre. ;-)

Skrevet

Hehe, kreativt. Så hvis man er oppriktig interessert i kosthold og matlaging og ønsker å skape det beste grunnlaget for babyen sin, så er man altså "en av dem der"? Unnskyld meg for at jeg prioriterer babyens ve og vel fremfor materialistisk velstand. Jeg har nemlig reprodusert meg fordi jeg ønsket meg barn - med alt det innebærer.  Tsk, tsk. Dagens karrieremødre. Vil gjerne spise kaka, men ekke interessert i å bake den, det kan man jo betale noen andre for å gjøre. ;-)

Enig med deg:)

Karrieremødre er utrolig late, arrogante og nedlatende mot de som vedsetter andre verdier enn overfladiske utdannelser. Mange av dem snylter, og lever på andre som gidder å lage mat osv.

Slike mennesker tror de er mer verdt enn andre, forde de har valgt å gå mer skole.

Og de bruker utdannelsen som et selvutnevnt trofé :)

Jeg trenger ingen stor utdannelse for å vise andre at jeg er vellykket;)

Skrevet

Jeg tror jeg kjenner en del mødre som burde blitt utstilt på museum....

Noen av dem er hjemmeværende, uten eller med liten utdanning, elsker å diskutere små detaljer om barn, hjem og interiør og alt i samme sjangeren... Men det pussige er at jeg også kan diskutere politikk, samfunnsøkonomi, verdenssituasjon på et ganske så høyt nivå med dem... fordi de også har interesse av å følge med på hva som skjer utenfor baby/barneboblen.

Og enda verre.... jeg kjenner til og med karrieremødre som er veldig opptatt av karrieren sin. Men som har valgt karrierer hvor de får gjort unna det aller meste innenfor arbeidstiden. Og når de kommer hjem så er de mødre og kan slenge sammen med venninner fra gruppen over og kan til og med diskutere bleieinnhold med engasjement ;)

Selv ligger jeg et sted midt mellom. Har lengre utdannelse enn de fleste, vet hva jeg vil med jobb og karriere. Men er avslappet i forhold til det, og kunne godt tenke meg å vært hjemme de par første årene med barna.

Hvorfor må det ene absolutt utelukke det andre??

Anonymous poster hash: 2f4aa...40a
Skrevet

Det var da veldig mange bitre og ufine svar her? Kan det virkelig være så provoserende at noen ønsker ting litt annerledes enn en selv?

Er det pga mindreverdighetsfølelse noen trenger å rakke ned på de som har valgt en annen livsstil? De fleste foreldre klarer vel å ha to tanker i hodet på en gang og en god utdannelse og jobb betyr jo ikke automatisk at man er en dårlig husmor/far og mor/far. På samme måte som lite utdannelse ikke automatisk betyr at man ikke evner å se utenfor sin lille rosa hjemme-boble.

Heldigvis speiler ikke det samfunnet jeg lever i de fordommene mot utdannelse - ikke utdannelse som så ofte kommer til syne her inne. Jeg har venner fra begge 'leire' og diskuterer mye av de samme tingene med alle. Sånn tror jeg faktisk de fleste har det?

Skrevet

Finnes det andre nybakte mødre her som ikke kun tenker på ergonomisk riktig bæretøy og å lage babymat fra scratch? Jeg lever til vanlig et relativt hektisk liv på jobb (advokatfirma), og kunne gjerne tenke meg en barselgruppe med andre som også anser jobben som et kjært barn nr 2, og er glad i networking!:)Anonymous poster hash: 518da...736

Finnes det andre nybakte mødre her som ikke kun tenker på ergonomisk riktig bæretøy og å lage babymat fra scratch? Jeg lever til vanlig et relativt hektisk liv på jobb (advokatfirma), og kunne gjerne tenke meg en barselgruppe med andre som også anser jobben som et kjært barn nr 2, og er glad i networking!:)Anonymous poster hash: [acronym=Full hash:

Forslag til gruppenavn:

"Anti husmoremne"

Søsteren min er slik.

Så patetisk og latterlig.. :)Anonymous poster hash: 67e55...1d5

Her oser det misunnelse, rett og slett. Du trodde nok sikkert at du skulle ta innersvingen på HI med dette innlegget, men det fører jo bare til at vi synes du er smålig.

Anonymous poster hash: ffafa...3fb

Skrevet

Bor i Bergen, og skulle gjerne ha vært med i en slik gruppe. Er lege og hjemme i permisjon, skulle gjerne hatt noen å diskutere og samtale med om annet enn babymat, tenner som klør osv. Men nå er det ikke lenge til jobb igjen! :-)

Skrevet

Enig med deg:)

Karrieremødre er utrolig late, arrogante og nedlatende mot de som vedsetter andre verdier enn overfladiske utdannelser. Mange av dem snylter, og lever på andre som gidder å lage mat osv.

Slike mennesker tror de er mer verdt enn andre, forde de har valgt å gå mer skole.

Og de bruker utdannelsen som et selvutnevnt trofé :)

Jeg trenger ingen stor utdannelse for å vise andre at jeg er vellykket;)Anonymous poster hash: 67e55...1d5

Liker du at noen tegner hus som du kan bo i? Konstuere broer, veier, tunneler der du kan kjøre bilen din? Liker du at noen kan hjelpe deg når du/barnet ditt/andre i familien din blir syke? Er det greit med et fungerende rettsapparat som sørger for at kriminelle stilles til dom eller at du får hjelp i en tvist med naboen? Er det ok med strøm i hjemmet - altså et fungerende strømnett er en forutsetning? Er svaret ja på noen av de følgende? Da er det kanskje greit at noen har litt utdannelse. Mange av disse jobbene er krevende og utviklingen går raskt. Man må oppdatere seg hele tiden. Da er det kjekt å snakke fag med andre i samme stilling.

Jeg har høy utdannelse og jobber mye og er brennende engasjert innen mitt fagområde. Noe som kommer pasientene mine til gode hver dag (kanskje det er deg en dag???). Jeg evner likevel å lage mat fra bunnen av, være sammen med barna mine, stille på dugnader, vaske klær osv. Riktignok har vi vaskehjelp to ganger i måneden. Jeg får ikke til dette alene. Jeg har en herlig mann og partner, sammen får vi det til. Kanskje to ganger i måneden hjelper besteforeldre til med henting/pass på ettermiddagen. Vet du? Ungene synes det er kjempestas! De er glade i besteforeldrene sine og vil gjerne være med dem. Burde jeg unngå å få hjelpe av dem? Ville det gjort meg til en bedre mor i dine øyne? Ville det gjort meg mindre lat og udugelig?

Vi trenger mennesker både med og uten utdannelse. Å kalle alle med utdannelse late, arrogante og nedlatende er like nedlatende som å kalle dem uten dumme, kjedelige, grunne og uintelligente.

Jeg finner det ytterst unnderholdende at du kan skrive et slikt innlegg å anklage andre for arroganse, når eget innlegg drypper av det.

Anonymous poster hash: 11df0...1f6

Skrevet

Det er en underlig greie med BIM/DIB, diskusjoner blir alltid polarisert og påpeking av ulikhet blir alltid fortolket som at noen mener de er bedre enn andre. Dessverre er det jo også en del som faktisk mener det - at det er bare deres valg som er riktig, at de andre er dumme/slemme/arrogante/late og at verden helst burde bestått av folk som er akkurat som dem selv. 

Til HI - jeg har vært i tre ulike barselgrupper i Oslo og to av dem fungerte ypperlig for meg. Vi var ikke helt like (heldigvis), men heller ikke så ulike at det eneste vi hadde å snakke om var bleier og babymat. Jeg har også vært i to grupper med utspring herfra og da hadde vi jo blitt kjent først og funnet ut at vi hadde en del felles. Det var veldig bra den gangen barselgruppa fra helsestasjonen ikke fungerte, da hadde jeg et veldig bra alternativ. 

Skrevet (endret)

Jeg er litt som deg HI, jeg elsker jobben min og har aldri ønsket å gi opp verken meg selv eller jobben fordi om jeg har fått barn. Men ærlig talt - barselgruppe for karrieremødre? Har du ikke venninner du kan snakke med om andre ting enn babymat og bæretøy?

Jeg har selv vært med i barselgruppene som er satt sammen av helsestasjonen. Når de setter sammen en gjeng mødre som ikke egentlig har annet felles i utgangspunktet enn at de har født barn omtrent samtidig så er det bare en ypperlig anledning til å utvide horisonten sin og bli kjent med ulike mennesketyper. Hva du skal snakke om på treffene bestemmer du jo fullstendig selv.

Endret av Brennheite Badeand
Skrevet

Jeg er litt som deg HI, jeg elsker jobben min og har aldri ønsket å gi opp verken meg selv eller jobben fordi om jeg har fått barn. Men ærlig talt - barselgruppe for karrieremødre? Har du ikke venninner du kan snakke med om andre ting enn babymat og bæretøy?

Jeg har selv vært med i barselgruppene som er satt sammen av helsestasjonen. Når de setter sammen en gjeng mødre som ikke egentlig har annet felles i utgangspunktet enn at de har født barn omtrent samtidig så er det bare en ypperlig anledning til å utvide horisonten sin og bli kjent med ulike mennesketyper. Hva du skal snakke om på treffene bestemmer du jo fullstendig selv.

At det funket for deg betyr ikke at det funker for andre! Det er ikke alle karriemødre som har venninner tilgjengelig på dagtid til prate om andre ting enn baby, da mange av disse venninnene ennå ikke har fått barn og jobber på dagtid. Dessuten er det jo slik at like barn leker best. Når flertallet på barselgruppen er 25-30 år og ikke er akademisk interesserte blir det ofte ikke så lett å bestemme hva som skal snakkes om i barselgruppen, mange av mødrene er ikke interessert i snakke om noe annet enn baby og utvikling. Sånn er det for mange og det må du respektere selv om du ikke har problemer med å menges med andre som bare prater om det samme.

Skrevet

Helt enig med deg Hi. Jeg er 25 og har ingen utdannelse, men har hatt drømmejobben i ti år og klatrer ennå :) Jeg passet ikke inn i en vanlig barselgruppe. Jeg lager mat fra bunnen, jobbet og bodd for meg selv siden 15 års alderen, men å sitte å prate om bleier, konsistens på bæsjen, utvikling og bare barneprat var ikke noe for meg.

Takke seg til for at jeg kan møte andre med samme tanker og som ikke glemmer jobb og karriere under permisjonen og som samtidig er gode mødre og familiekvinner i tillegg :)

Anonymous poster hash: 14a4e...059
Skrevet

Du virker til å være et intelligent og oppegående menneske, HI, så jeg anbefaler deg andre fora å starte slike tråder på. Det kryr ikke av intelligente og oppegående mennesker her inne, for å si det sånn, og du bør ikke overraskes over de kjerringaktige svarene du stort sett får i tråden din. 

Anonymous poster hash: 2bf9d...be7
Skrevet

At det funket for deg betyr ikke at det funker for andre! Det er ikke alle karriemødre som har venninner tilgjengelig på dagtid til prate om andre ting enn baby, da mange av disse venninnene ennå ikke har fått barn og jobber på dagtid. Dessuten er det jo slik at like barn leker best. Når flertallet på barselgruppen er 25-30 år og ikke er akademisk interesserte blir det ofte ikke så lett å bestemme hva som skal snakkes om i barselgruppen, mange av mødrene er ikke interessert i snakke om noe annet enn baby og utvikling. Sånn er det for mange og det må du respektere selv om du ikke har problemer med å menges med andre som bare prater om det samme.

Har jeg på noen måte formidlet at jeg ikke respekterer at det som fungerer for meg ikke fungerer for andre så beklager jeg det på det dypeste.

Må også poengtere at nei, jeg hadde heller ikke akademiske venninner utenom barselgruppen hjemme på dagtid, men så trives jeg også utmerket godt i mitt eget selskap. Brukte mye tid på å trene (med babyen), trilleturer i tillegg til at jeg leste mye (tok fag hjemmefra mens jeg var i permisjon), og tilbrakte også noe tid med barselgruppen.

Som sagt bestemmer du selv hva du skal snakke om, og uten å dømme noen så er min tanke at du må være ganske sneversynt hvis du ikke klarer å få noe interessant ut av en samtale med noen som har en lavere utdanning enn deg selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...