Gjest Julia1984 Skrevet 19. januar 2014 #51 Skrevet 19. januar 2014 Når jeg var liten (er 26 år nå) så var vi på skøytebane med skolen,å ingen av oss brukte hjelm. Det gikk så fint så. Ble selvsagt mye knall og fall men aldri noe alvorlig. Anonymous poster hash: 56718...420 Da jeg var liten (70-tallet) satt jeg aldri sikret i bil. Gikk så fint atte! Betyr det at sikkerhetsutstyr bare er tull?? Anonymous poster hash: d86b6...055 Det kan overhodet ikke sammenlignes!Selvsagt skal en sikre barnet forsvarlig i bilen! Anonymous poster hash: 56718...420 I fjor var det en 4-5 åring som datt bakover på isen her på skøytebanen. Han ble slått bevisstløs og ble hentet av ambulanse. Aner ikke hvordan det gikk. Hva er galt med å bruke hjelm på skøytebanen? Hvorfor ikke sikre det skjøreste kroppsdelen når man oppholder seg på skøyter?
Mamma_til_2 Skrevet 19. januar 2014 #52 Skrevet 19. januar 2014 Helst bruk av hjelm, men har de ikke en tilgjengelig så er det ikke krise, mi skal helst bruke hjelm når hun skøyter, men glemmer vi den så får hun stå allikevel, hun har da på tykk lue og stor hette, så det hjelper litt.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2014 #53 Skrevet 19. januar 2014 Her bruker mine to barn hjelm. Uaktuelt å stå på skøyter uten. Det er heller ingen problem, selv om det er venner der uten hjelm. De er 4 og 10 år. På skolen her er det påbudt med hjelm heldigvis. Anonymous poster hash: 82d33...f13
Gjest @---;- Skrevet 19. januar 2014 #54 Skrevet 19. januar 2014 Bare en lien tanke som slo meg... Hvor mange av dere som har barn på skolen lar disse gå selv? Dere få som lar barna gå selv, hvordan gjør dere det når det er glatt på veiene? Kjører dere barna, følger dere dei hånd i hånd eller drar dere en hjelm ned over hodet deres? Tenker siden faren er rimelig stor for å falle og slå hodet... Jeg er som så mange andre her vokst opp på 70 tallet. Sikring i bil, sykkelhjelm, alpint hjelm og hjelm på skøytebanen var totalfraværende. Men, det er ikke dermed sagt at det var riktig. Jeg har selv for et par uker siden gått til anskaffelse av alpint hjelm. Sykkelhjelm begynte jeg å bruke når eldstemann blei med på sykkeltur. Og skal jeg på skøytebanen blir det nok det samme. Ikke for at jeg er hysterisk redd for at barnet mitt skal falle og få en hjerneskade, men for at det er en god vane til de blir eldre, farta større og pucken hardere. Når det gjelder det med å la barna mine gå til og fra skolen så lar jeg de gjøre dette uavhengig av vær og føre. Jeg kan ikke gå rundt å bekymre meg for alt. Men, jeg prøver å gjøre de bevist ansvaret de har selv både i forhold til at de kan skli på isen, bilene kan ha problemer med å stoppe når de skal over veien, ikke sette seg i bilen til fremmede og at de ikke er selvlysende. Så de må ha på refleks. De må rett og slett lære seg å bli selvstendige og ansvarsbeviste.
thricane Skrevet 20. januar 2014 #55 Skrevet 20. januar 2014 Bruker alle hjelm når de går på skøyter? Her i vår lille by, har jeg aldri sett noen ha hjelm på barna på fjorden vi bruker å stå på skøyter på.... Anonymous poster hash: 71f8b...aec Akkurat det samme tenke jeg, har faktisk aldri sett noen med hjelm på her. Hm...Spesielt!! Men klarer du ikke selv tenke hvis barnet faller bakover og slår hodet i isen....? Aldri vært noe å tenke på her da jeg har en gutt som er unormalt forsiktig, det lille jeg har fått han ut på isen har vært så stabbete at det ikke er mulig å slå seg. Når det er sagt, så har aldri hjelm vært et tema her, ikke på skøytedag med skolen engang. Det har ingenting med at man ikke kan tenke selv. Det kan umulig være påkrevd her siden ingen har det med. Kan jo spørre deg om ungen din sover med hjelm, siden hodeskader på barn som oftest kommer av at de faller ut av senga. " du må jo tenke selv "
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #56 Skrevet 20. januar 2014 Jeg hadde krevd hjelm. Skal ikkje stå for ansvaret når barnet blir skadet for livet. Anonymous poster hash: e7c55...a89
Gjest deterbaremeg:):) Skrevet 20. januar 2014 #57 Skrevet 20. januar 2014 Det er nå for dumt å risikere fremtiden til sine barn, bare fordi at noen mener det er hysterisk med hjelm. Så liten greie som kan ha så mye å si - for barnets fremtid.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #58 Skrevet 20. januar 2014 Oh my.. Blir rett og slett irritert når jeg leser tåpelige utsagn som "rart vi overlevde, vi som aldri brukte hjelp/belte/sikkerhet, hihihi" Slike utsagn sier så mye om personene som sier det, at jeg ikke orker å argumentere. Blir flau over kunnskapsnivået til enkelte. Anonymous poster hash: b9d28...757
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #59 Skrevet 20. januar 2014 I dag er det vanlig at 3-4 åringer går på skøyter, sykler og kjører slalåm. De er spesielt ulykkesutsatte, bedømmer ikke fare og har dårligere fysiske forutsetninger. Galskap uten hjelm. Jeg lærte å sykle som 7- åring, stod første gang slalåm som 13- åring og skøyter som 10-åring. Brukte ikke hjelm på noen av aktivitetene, noe jeg slettes ikke forsvarer. Men jeg hadde betydelig større vurderingsevne enn det yngre barn har, og tilpasset farten etter evnene. Selvsagt har jeg falt, men oftest med en viss kontroll. Anonymous poster hash: 89672...d2a
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #60 Skrevet 20. januar 2014 Oh my.. Blir rett og slett irritert når jeg leser tåpelige utsagn som "rart vi overlevde, vi som aldri brukte hjelp/belte/sikkerhet, hihihi" Slike utsagn sier så mye om personene som sier det, at jeg ikke orker å argumentere. Blir flau over kunnskapsnivået til enkelte. Anonymous poster hash: b9d28...757 Synes ikke ditt innlegg vitner om så veldig høyt kunnskapsnivå heller Du orker ikke å argumentere, men må likevel skrive hvor tåpelig du synes andre er,som ikke deler ditt syn på saken. Voksent..... Anonymous poster hash: 48ac6...40e
Gjest Julia1984 Skrevet 20. januar 2014 #61 Skrevet 20. januar 2014 Bruker alle hjelm når de går på skøyter? Her i vår lille by, har jeg aldri sett noen ha hjelm på barna på fjorden vi bruker å stå på skøyter på.... Anonymous poster hash: 71f8b...aec Akkurat det samme tenke jeg, har faktisk aldri sett noen med hjelm på her. Hm...Spesielt!! Men klarer du ikke selv tenke hvis barnet faller bakover og slår hodet i isen....? Aldri vært noe å tenke på her da jeg har en gutt som er unormalt forsiktig, det lille jeg har fått han ut på isen har vært så stabbete at det ikke er mulig å slå seg. Når det er sagt, så har aldri hjelm vært et tema her, ikke på skøytedag med skolen engang. Det har ingenting med at man ikke kan tenke selv. Det kan umulig være påkrevd her siden ingen har det med. Kan jo spørre deg om ungen din sover med hjelm, siden hodeskader på barn som oftest kommer av at de faller ut av senga. " du må jo tenke selv " Sammenligner du det å sove i sin egen seng og gå på skøyter? Virkelig? Nei, mine barn sover ikke med hjelm. Men på skøytebanen og i slalombakken har de det. De har også hjelm i den store offentlige akebakken når de kjører rattkjelke, men det har 90% av de andre barna også. Vært flere dødsulykker, jeg tar ikke sjansen
thricane Skrevet 20. januar 2014 #62 Skrevet 20. januar 2014 Bruker alle hjelm når de går på skøyter? Her i vår lille by, har jeg aldri sett noen ha hjelm på barna på fjorden vi bruker å stå på skøyter på.... Anonymous poster hash: 71f8b...aec Akkurat det samme tenke jeg, har faktisk aldri sett noen med hjelm på her. Hm...Spesielt!! Men klarer du ikke selv tenke hvis barnet faller bakover og slår hodet i isen....? Aldri vært noe å tenke på her da jeg har en gutt som er unormalt forsiktig, det lille jeg har fått han ut på isen har vært så stabbete at det ikke er mulig å slå seg. Når det er sagt, så har aldri hjelm vært et tema her, ikke på skøytedag med skolen engang. Det har ingenting med at man ikke kan tenke selv. Det kan umulig være påkrevd her siden ingen har det med. Kan jo spørre deg om ungen din sover med hjelm, siden hodeskader på barn som oftest kommer av at de faller ut av senga. " du må jo tenke selv "Sammenligner du det å sove i sin egen seng og gå på skøyter? Virkelig? Nei, mine barn sover ikke med hjelm. Men på skøytebanen og i slalombakken har de det. De har også hjelm i den store offentlige akebakken når de kjører rattkjelke, men det har 90% av de andre barna også. Vært flere dødsulykker, jeg tar ikke sjansen Poenget var nok heller om du skal sikre deg mot enhver potensiell ulykke. Hvor kommer det frem at det er påkrevd? Jeg lurer på hvordan skolen kan ha skøytedag uten å informere om det om dette er påkrevd. Eneste jeg finner ved å søke påkrevd hjelm og skøyter er om du spiller på bane. Det er noe helt annet enn å luffe rundt på stive ben. Og derfor ikke uansvarlig eller helt hinsides at noen ikke bruker hjelm på søndagstur.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #63 Skrevet 20. januar 2014 Jeg hadde bedt om at barnet hadde på hjelm hvis du har ansvaret for det. OG dere som latterliggjør dette. Neida - vi hadde ikke bilbelte osv osv på 70-tallet og en del fikk ikke leve opp (er selv født i 71). Det er lov å følge med på utviklingen. De blir ikke bomullsbarn av å bruke sikkerhetsutstyr ved risikoaktiviteter. (jeg hadde selv en langvarig hjernelystelse etter uhell på skøytebanen). Jeg hadde forøvrig ikke eksistert hvis ikke min bestemor hadde insistert på å montere sikkerhetsbelte i bilen på 60-tallet.... Bomullsbarn får vi om de ikke får utfolde seg og prøve seg. Det er ingen grunn til å ikke bruke sikkerhetsutstyr tilpasset aktiviteten. De kan jo f.eks. sykle i full fart med hjelm på og gå på tryne! Vondt gjør det ganske sikkert, men det blir antagelig ikke hodeskader av det. Det samme gjelder på skøyter, alpin osv. I tillegg til barnet selv er jo omgivelsene viktig. Det er vel ikke bare de som er i trafikken/bakken/isen osv. Det er jo ikke farten som dreper, men bråstoppen. Anonymous poster hash: 69e29...610
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå