Gå til innhold

Starte egen butikk, hvordan gå frem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I vår lille by er det utrolig lite utvalg av gravidklær. Jeg kunne startet opp butikk med det, men har null peiling da på hvordan gå frem ;)

Men noen punkter er vel:

* Snakke med en bank om finansiering. Men hvor mye kreves liksom?

* Finne lokale, ønsker meg på Amfisenteret, så må ta kontakt med ledelsen der.

* Finne leverandør. Hvordan?

* Registrere meg i Brønnøysundregistrene

Noe jeg har glemt?

Anonymous poster hash: a6946...c14

Fortsetter under...

Skrevet

Du må jo først av alt lage en forretningsplan og undersøke om det faktisk finnes et marked for noe sånt. Gravidklær er et ganske smalt marked, er ikke så mange som trenger det og mange er lite villige til å bruke særlig penger på det ettersom det jo er klær man skal bruke en begrenset periode...  Tror selv at jeg har brukt maks 2000 kr på klær i løpet av 2 graviditeter...  Da har jeg kjøpt et par bukser og mange stretchy topper som har kunnet brukes hele graviditeten... Å leie på et senter koster flesk og du skal ha veldig god omsetning for å ha sjans å overleve... Dette virker litt lite gjennomtenkt, gjør litt mer research først er min anbefaling.. 

Anonymous poster hash: 15b79...de1
Skrevet

Er nok dessverre enig med hun over her. Tror det er dårlig marked for det noen som helst plass i Norge egentlig. Har byttet på 2 gravidtights, 1 gravidjeans og 3 gravidgensre/lange topper. Alt fra H&M til en rimelig penge. Forrige graviditet hadde jeg ikke annet enn noen gravidtights fra samme heller.

Anonymous poster hash: 672bb...1f7
Gjest ________
Skrevet

Hvis du bor i en liten by tror jeg du har for lite marked for gravid klær, store byer som Trondheim/Bergen sliter med å ha kun en gravid butikk..

Hvis du uansett har lyst burde du utvide med babyklær/utstyr

Han en liten butikk og belage deg på netthandel/nettbutikk

-lykke til :)

Skrevet

Er vel også en del som kjøper gravidklær via Ellos?

Men det er ikke uvanlig å starte butikk som går konkurs, en trenger ikke være spesielt dum eller evneløs for å få til det.

Butikker går konkurs hele tida, virker det som.

Anonymous poster hash: 0bc0d...22a
Skrevet

Si at du selger en topp til 500,- kanskje den koster 250,- i innkjøp, du tjener ikke 250,- på den som det kan se ut som. Det skal frakt til, husleie, strøm, forsikringer av den summen. Kanskje du sitter igjen med en liten hundrelapp.

Du må ha butikkinnredning, kasse, andre interiørartikler. Si at det kjapt går 100 000,- iallefall i oppstart. Innkjøp av klær 2-300 000,- hvis du skal ha stort nok utvalg til at du skal få god inntjening. Du kan ikke starte med et lite utvalg for så å utvide, da har du allerede mistet masse kunder. Innkjøp på en topp som koster 250,- inn x 2stk av hver str blir 2000,-. Det er bare ett plagg....

Husleie på et senter 25000-40000 pr mnd hvis det er i en småby, lønninger til to-tre ansatte (du kan ikke jobbe 10-20 man-lørd selv). På lønn ligger også arbeidsgiveravg. Forsikringer osv. Si at du årlig har 7-800000 i lønnsutgifter minimum. Samt avdrag på lånet til oppstarten.

Du skal selge myyyye klær for å kunne drive en sånn butikk...

Hvordan ser regnestykket du har nå ut?

Anonymous poster hash: 3c71a...eb7

Annonse

Skrevet

Ville definitivt satset på nettbutikk. Les f.eks. Bloggen www.hpnhansen.info.

Anonymous poster hash: 70968...6c2

Skrevet

Oi...

Huff ja nei dere fikk meg til å lande på jorda igjen :o

Innser at det umulig kan gå bra. Jeg kan selvfølgelig undersøke litt om nettbutikk, men aner lite om hvordan gå frem der også.

Har bare en drøm om å starte noe som er... MITT ;)

HI

Anonymous poster hash: a6946...c14

Skrevet

Vinner jeg i Lotto vil jeg starte en cafe for foreldre og barn. Liten lekekrok, plass til vogner, enkle sunne retter for store og små. Drømmen er en liten butikk og cafe i ett. Barneklær/mammaklær osv.

Sukk.. Hadde man ikke trengt penger inn;)

Anonymous poster hash: fc933...ccd

Skrevet

Www.hanspetter.info heter bloggen. Skrev feil i sted. Der finner du stoff og linker til mer stoff om ehandel og handel. Se også rapporter på www.dibs.no.

Om netthandel er noe for deg kunne du supplert med en liten butikk lokalt, men jeg vil tro det er svært tøft med noe så smalt på et lite sted. Vet det har vært tøft i Bergen for noen slike frittstående butikker. Uansett bør "alle" tenke ehandel eller multikanal nå, om man er etablert fra før eller starter noe nytt.

Om du vil jobbe hjemmefra og f.eks. med mor- og barn-saker, men ikke drive egen butikk, så kan du blogge og få inntekter ved å være affiliate. Da viser du annonser for andre og får betalt når du skaper resultater. Men du trenger lesere.

Det kan være smart å finne noen som kan det du ikke kan. Jeg kan IKKE alt, men gjengir her noen ideer, data og spådommer om handel som er relevant innen mammatøy f.eks.

Uansett! Lykke til med å finne og realisere drømmen! :)

Anonymous poster hash: 70968...6c2

Skrevet

Eier og driver selv en butikk, romantiserte det hele, satset fullt og har et vanvittig bra konsept som fungerer. Omsetter nå etter litt over 2 år for 5,4 mill (og det er ikke dyre varer som møbler ect), men omsetning er ikke tjente penger dessverre, det er vanvittig dyrt å drive butikk. Det er beintøft, man går som regel i underskudd de første årene pga mange investeringer og kostnader i starten, og det henger over deg selv når man begynner å selge veldig godt. For å drive butikk, må du ha kapital, enorm arbeidskapasitet, her har hele familielivet blitt satt på prøve, vennskap ikke pleiet, altfor lite søvn, enorme bekymringer og rett og slett ingen mulighet til ta å ta fri/lengre ferie, eller fri i hodet. Ingenting kan forberede seg på hvor tøft det er. Angrer ofte, selv om jeg elsker hva jeg har skapt, og trives enormt godt med jobben på veldig mange områder.

Men tenk deg enormt nøye om, gå på etablerer kurs, og du bør kunne gå 2-3 år uten nevneverdig lønn, du bør kunne kjøpe ditt første varelager 300 000 minst, og innredning osv for oppsparte midler, og du må på et kjøpesenter kunne budsjettere med minst 4 mill i NETTO omsetning for å ha en sjanse til å overleve, og jeg kan vel igrunn nesten garantere deg at du ikke klarer det med bare mammaklær. Har også nettbutikk og dette er veldig enkelt og mye mindre kostnader med, ville vurdert det. 

Anonymous poster hash: 0d634...da3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...