Gjest Vitae Skrevet 18. januar 2014 #1 Skrevet 18. januar 2014 Hei! Har du, eller kjenner du noen som har hatt kyssesyken? Hvor lenge varte det før du ble frisk igjen (ingen slapphet eller andre symptomer). Jeg ble selv syk for et halvt år siden, og er fremdeles utmattet. Skal det virkelig ta så lang tid? Setter stor pris på å høre andres erfaringer :-)
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2014 #2 Skrevet 18. januar 2014 Jeg hadde kyssesyken i mars 2008. Ble innlagt på sykehus og fikk kortisonbehandling intravenøst fordi de ikke fikk bukt med infeksjonen, og halsen hovnet opp så ille at jeg ikke engang klarte å svelge mitt eget spytt. Var så vidt jeg pustet da jeg kom til sykehuset med ambulanse. Jeg var veldig slapp 1 mnds tid, men ble ikke helt frisk før nesten 2 år etter. Til jul i 2009 var jeg helt meg selv igjen. Jeg var ikke like dårlig hele tiden, men det gikk gradvis bedre og bedre. Anonymous poster hash: a54e7...4ab Anonymous poster hash: a54e7...4ab
Gjest Vitae Skrevet 18. januar 2014 #3 Skrevet 18. januar 2014 Off, stakkars! Bra at du er frisk igjen nå! Husker du hvor lang tid det tok før du klarte å gå på skole (evt. jobb) igjen?
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2014 #4 Skrevet 18. januar 2014 Jeg hadde foreldrepermisjon da jeg ble syk, og denne varte i enda 4 mnd. Etter det hadde jeg 4 uker ferie, men så startet jeg opp igjen i 50% jobb (valgfritt, fordi jeg søkte velferdspermisjon i 50%). Jeg ble sykmeldt den 1. mnd etter jeg var syk, så da tok mannen min over foreldrepermisjonen i 1 mnd. Anonymous poster hash: a54e7...4ab Anonymous poster hash: a54e7...4ab
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2014 #5 Skrevet 18. januar 2014 Hadde kyssesyken i 2002 varte i 3 mnd før jeg var frisk. Var så heldig at jeg hadde ingen symptomer i det hele tatt, men kunne ikke utføre noen anstrengelser da jeg fikk leverbetennelse samtidig. Anonymous poster hash: 19b50...1b5
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2014 #6 Skrevet 18. januar 2014 jeg hadde kyssesyken i ett par uker... var helt død.. helt jævlig.. var heldig, mange har kyssesyken mye lenger enn ett par uker.. Anonymous poster hash: 10c9f...857
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2014 #7 Skrevet 18. januar 2014 Hadde kyssesyken for 12 år siden, var voksen. De fant ikke ut at det var det jeg hadde før etter 8 mnd... Hadde utypiske symptomer. Sterk hodepine, muskelspenninger, ansiktslammelse og div. Var veldig dårlig i 9 mnd, slapp gradvis taket, og kunne si at jeg var 100% etter 1,5 år. Det verste var å ikke vite hva som feilet meg de mnd det stod på som verst. De pumpet meg full i somadril, morfin ect ect, (noe en absolutt ikke skal ha) scanning av hodet, ryggmargsprøver, og 100 vis av blodprøver. Ble sendt hjem med cocktail, og beskjed om at jeg var deprimert og måtte snakke med psykolog.. Jeg var jo deprimert, men det var fordi jeg hadde vært syk så lenge.. Men test av kyssesyken ble tatt på måfå 8mnd etter første innleggelse av en ny lege, heldigvis! God bedring, og la kroppen få den tiden den trenger for å bli helt frisk igjen. Anonymous poster hash: 5b99d...500
Gjest Vitae Skrevet 18. januar 2014 #8 Skrevet 18. januar 2014 Herlighet, litt av enn opplevelse kan jeg tenke meg! Men godt å høre at det gikk bra! Husker du når du klarte å begynne å jobbe igjen?
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2014 #9 Skrevet 18. januar 2014 Jeg begynte å jobbe igjen 100% eter 11 mnd, men da tilrettelagt pga krevende fysisk jobb. Jeg begynte i min vanlige jobb 100% etter 14 mnd, men gikk en 3-4 mnd før jeg følte kroppen var tilbake der den skulle. Takke meg for super arbeidsgiver. Anonymous poster hash: 5b99d...500
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2014 #10 Skrevet 18. januar 2014 Ja fikk det når jeg var 16. Ble innlagt på sykehus flere ganger iløpet av en 2 mnd periode. Kostet meg nesten livet, legene fortalte min mor at de kunne ende veldig dårlig. Fra jeg ble syk til jeg var frisk igjen, gikk det vel 6 mnd eller noe. Anonymous poster hash: 544b8...950
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2014 #11 Skrevet 18. januar 2014 Jeg hadde kyssesyken høsten 2005, var da 31 år gammel. Legen fant ikke ut hva det var... Jeg var syk hele høsten, den ene infeksjonen tok den andre, var forkjølet hele tiden, hadde stille lungebetennelse, bronkitt, bihulebetennelse, flere antibiotikakurer. Sov hele tiden, var aldri sykemeldt, men jeg gjorde ikke noe annet enn å jobbe og sove, sov gjerne 12-13 timer i døgnet, sovnet i syvtiden om kvelden. Var flere ganger hos legen, og det ble tatt en haug med blodprøver, men ingen slo ut på noe. Til slutt var jeg helt på felgen, og satt igjen hos legen og gråt fortvilet, jeg trodde seriøst jeg var i ferd med å dø av en sjelden krefttype eller noe annet skummelt som hadde satt hele immunforsvaret mitt ut av spill. Jeg ba legen sjekke meg for alt fra sjeldne blodsykdommer til kyssesyken, det var virkelig helt tilfeldig at jeg sa akkurat det, aner ikke hvor jeg tok det fra. Legen sa at det var veldig sjelden voksne mennesker fikk kyssesyken, det blir de fleste immune mot som barn, men han skulle da sjekke det også han..... Det endte med at en slukøret lege ringte meg og sa at den slo ut positivt, det var kyssesyken jeg hadde. Jeg ble bare lettet, kyssesyken overlever man ihvertfall. Så jeg fortsatte som før, jobbet og sov, slet meg helt ut. Ingen fortalte meg at det var farlig å presse seg når man har kyssesyken. Så det endte med at jeg gikk rett i bakken, ble så syk. Endte med 100% sykemelding i flere måneder... Jeg drev egen bedrift den gangen og var ganske uunværlig, så etter to måneder jobbet jeg 50% og etter tre måneder var jeg tilbake i full jobb. Igjen presset jeg meg for hardt og gikk på en ny smell. Nå er det 2014 og jeg er fremdeles ikke kvitt utmattelsen, immunforsvaret mitt ble aldri bedre, den ene infeksjonen fortsatte å ta den andre og jeg endte på sykehuset med lungebetennelse. Intravenøs antibiotika, intravenøs næring og pustehjelp.... Resultatet ble etterhvert en ME-diagnose og jeg klarer i dag ikke jobbe mer enn 30%, er delvis ufør. Så mitt råd er, LYTT TIL KROPPEN DIN! Ikke press deg før kroppen er klar, bygg deg gradvis opp igjen og la det ta den tiden det tar. Du vil ikke ha ME! Det er en så stor sorg, en så fortvilet sykdom å få, å aldri ha energi og overskudd til noe av det du har lyst til, at hele livet ditt blir satt på vent og ingenting ble som du hadde tenkt. La kroppen din bli frisk og gi det tid. Anonymous poster hash: 80d2a...94f
Honningmelon Skrevet 18. januar 2014 #12 Skrevet 18. januar 2014 Jeg hadde kyssesyken to ganger i ungdommen. Var skikkelig syk i to uker. Etter det merketvjeg ikke så mye, bortsett fra at jeg ikke fikk trene på noen måneder.
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2014 #13 Skrevet 18. januar 2014 Jeg var da 16 da jeg fikk den. Var veldig syk. Fikk nevrologisk sykdom to år etter, antakelig pga kyssesyken. Anonymous poster hash: 458d0...336
det er berre mordi Skrevet 18. januar 2014 #14 Skrevet 18. januar 2014 Ja, men fekk den då eg var 13, så gjekk vel greit etter eit par mnd. Hugser eg ikkje fekk ha gym på eit halvt år, og det var krise..
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2014 #15 Skrevet 18. januar 2014 Tror jeg hadde det i høst. Har for så vidt hatt greit energinivå fra desember av, men nå er jeg også arbeidssøker og kan ha mer fleksible dager, så det hadde nok kjentes annerledes ut om jeg fremdeles var i full jobb. Anonymous poster hash: 7ca28...813
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2014 #16 Skrevet 18. januar 2014 Hadde den da jeg var 15. Dro på treningsleir og presset kroppen skikkelig da jeg fremdeles hadde den. Husker jeg hadde feberfantasier, fikk tunnellsyn,besvimte og var så tett og hoven i halsen at tungen tørket helt ut om natten. Var konstant sliten, trøtt og mye syk i et år etterpå og jeg var egentlig ganske trent på den tiden. Tror man skal være ganske forsiktig med å presse seg for mye de første månedene, ellers er det lett å bryte ned kroppenog da henger det lenge i. Anonymous poster hash: 6e2c3...205
Gjest Vitae Skrevet 19. januar 2014 #17 Skrevet 19. januar 2014 Takk for svar! Utrolig at noen bli friske etter uker, mens andre er syke i måneder/år.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2014 #18 Skrevet 19. januar 2014 Ca 1 års tid. Var sykemeldt i 8 mnd og jobbet redusert i hvertfall 4-6 mnd etter det. Fikk også astma og allergi ca ett år etter diagnosen. Og har fortsatt idag et lavt immunforsvar. Er nå 10 år siden jeg fikk kyssesyken. Anonymous poster hash: 54142...67b
Gjest Vitae Skrevet 19. januar 2014 #19 Skrevet 19. januar 2014 Takk for svar! Noen som har tips i forhold til å bli friskere raskere? Noe som hjelper, eller må det bare gå sin gang? (Jeg synes f.eks det er vanskelig å vite om jeg skal presse meg til å gå på tur, eller om dette vil gjøre vondt verre)..
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2014 #20 Skrevet 19. januar 2014 Man kan slite med ettervirkninger lenge etterpå, gjerne opp mot et år om man er uheldig. De fleste jeg kjenner som har vært syke var det i noen måneder. Det er viktig å hvile og ikke presse deg selv, lytt til kroppen og ikke slit deg ut. Ta det rolig, ga små turer og øke tempoet og intensiviteten etterhvert som ting går lettere. Anonymous poster hash: f06d9...5c7
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2014 #21 Skrevet 19. januar 2014 Hadde kyssesyken før jeg var 4 år uten at foreldrene mine visste det. Anonymous poster hash: 5b3e4...80e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå