Gå til innhold

Sprukne brystvorter, HJELP! Bilde!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet om de har mulighet til å ta prøver på ammepoliklinikken på Haukeland?

HI

Anonymous poster hash: 87420...2b7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får se hva prøvene sier, men hos meg tok det litt tid, ca en uke etter vi fant rett løsning på problemet hadde sprekkene ny hud. Du får ta dag for dag, noe herk mens det står på, men føltes kjempe bra når det endelig grodde og ammingen gikk på skinner igjen. Jeg er glad jeg holdt ut, men jaggu var det stunder jeg hadde lyst til å gi opp.

Det er godt å høre! Tusen takk for gode råd og oppmuntring :-)

HI

Skrevet

Det gule kan enten være bakterier eller nytt vev som kommer til, litt vanskelig å se. Men jeg tror det er nytt vev som kommer til!

For at et sår skal gro trenger det optimalt miljø.

Et sår trenger litt fukt og masse beskyttelse!

Smør med brulidin og legg på mepilex transfer (bandasje som fåes kjøpt på apoteket)

Denne bandasjen legger du over begge brystene etter at du har smurt med brulidin. Det som er spesielt med denne bandasjen er at væsken (melk) transporteres bort fra brystvorten slik at du ikke blir værendes våt på huden. Ha et ammeinnlegg utenpå slik at ikke bh og tøy blir vått.

Ull er ikke gunstig i forhold til sopp.

Dra til legen og få tatt sopp og bakterieprøve. Det er både prøve fra såret og fra melken som skal taes.

Sjekk ammehjelpen sin side og print ut beskrivelsen. Det er utrolig liten kompetanse på akkurat dette hos legene!

Lykke til!

Håper du har rett og at det er nytt vev!

Jeg tror det selv også siden det aldri mykes opp hverken etter grønnsåpe bad eller at han spiser i 40 minutt.,

Jeg er litt redd for å smøre med annet enn canesten fordi mistanker mot sopp er ganske sterk, er dumt om vi må begynne på ny kur.

Jeg skal se på de kompressene.

Foreløpig har vi holdt oss inne, om jeg har måttet gå ut har jeg brukt melkeoppsamler eller papirinnlegg fra natusan. Har kuttet ut ullinnlegg og bytter papirinnlegg etter hver amming dersom jeg må bruke det.

Tror jeg skal dra til legen på mandag og få tatt prøve ja :-)

Takk for lykkeønskninger :-)

HI

Du kan like gjerne smøre med Canesten under bandasjen, poenget er at du tilfører litt fukt.

Hvis sårene tørker helt opp vil det gi dårlig grobunn i tillegg vil sårene lettere sprekke opp igjen.

Er babyen hvit på tungen? Det er ofte det letteste å se i forhold til sopp.

Jeg fikk svar på mine prøver etter en ukes tid. Sopp gir ofte negativt resultat selv om du har det så der blir men ofte behandlet på mistanke.

Skrevet

Det gule kan enten være bakterier eller nytt vev som kommer til, litt vanskelig å se. Men jeg tror det er nytt vev som kommer til!

For at et sår skal gro trenger det optimalt miljø.

Et sår trenger litt fukt og masse beskyttelse!

Smør med brulidin og legg på mepilex transfer (bandasje som fåes kjøpt på apoteket)

Denne bandasjen legger du over begge brystene etter at du har smurt med brulidin. Det som er spesielt med denne bandasjen er at væsken (melk) transporteres bort fra brystvorten slik at du ikke blir værendes våt på huden. Ha et ammeinnlegg utenpå slik at ikke bh og tøy blir vått.

Ull er ikke gunstig i forhold til sopp.

Dra til legen og få tatt sopp og bakterieprøve. Det er både prøve fra såret og fra melken som skal taes.

Sjekk ammehjelpen sin side og print ut beskrivelsen. Det er utrolig liten kompetanse på akkurat dette hos legene!

De natusan innleggene er drepen da. Libero eller avent sine er bedre.

Lykke til!

Håper du har rett og at det er nytt vev!

Jeg tror det selv også siden det aldri mykes opp hverken etter grønnsåpe bad eller at han spiser i 40 minutt.,

Jeg er litt redd for å smøre med annet enn canesten fordi mistanker mot sopp er ganske sterk, er dumt om vi må begynne på ny kur.

Jeg skal se på de kompressene.

Foreløpig har vi holdt oss inne, om jeg har måttet gå ut har jeg brukt melkeoppsamler eller papirinnlegg fra natusan. Har kuttet ut ullinnlegg og bytter papirinnlegg etter hver amming dersom jeg må bruke det.

Tror jeg skal dra til legen på mandag og få tatt prøve ja :-)

Takk for lykkeønskninger :-)

HI Anonymous poster hash: 87420...2b7

Anonymous poster hash: 1110b...22c

Skrevet

Har ingen råd som ikke allerede er gitt, men jeg vil bare gi deg en god oppmuntringsklem og si at jeg føler så inderlig med deg! Jeg var på nippet til å gi opp selv etter en ukes tid med ammingen. Så gikk det seg plutselig til av seg selv, heldigvis, og jeg endte opp med å amme i nesten to år :) Hang in there!

Skrevet

Ikke ha puppene i grønnsåpe, og ikke pirk på dem.... Det gule kommer av at det gror, ikke pell det bort. Det løsner når det er klart. Smør med canestensalve så ofte som mulig. Bruk skjold til du blir bedre. Babyen suger like greit etterpå (har prøvd med alle mine 3 unger i perioder). Ikke bruk purelan, det kan forverre soppinfeksjonen. Få mikstur til babyens munn, ettersom dere ender med å smitte hverandre med sopp i en evig runddans hvis dere ikke behandles samtidig. Bruk ullinnlegg, med en bomullsbit innerst mot brystvorten. Klipp opp et gammelt bomullslaken (sånn glatt, ikke flosset/jersey). Legg en bit bomull innerst mot brystvorten, og så ullinnlegg over. Hindrer at skorpen som dannes på vorten setter seg fast i innlegget. behandlingstiden mot sopp er lang (4-6 uker), så ha tålmodighet. Det endres ikke over natta. Bruk skjold denne første perioden, slik at brystvorten får avlastning til å begynne å gro skikkelig.

Anonymous poster hash: 87464...80e

Skrevet

Ikke ha puppene i grønnsåpe, og ikke pirk på dem.... Det gule kommer av at det gror, ikke pell det bort. Det løsner når det er klart. Smør med canestensalve så ofte som mulig. Bruk skjold til du blir bedre. Babyen suger like greit etterpå (har prøvd med alle mine 3 unger i perioder). Ikke bruk purelan, det kan forverre soppinfeksjonen. Få mikstur til babyens munn, ettersom dere ender med å smitte hverandre med sopp i en evig runddans hvis dere ikke behandles samtidig. Bruk ullinnlegg, med en bomullsbit innerst mot brystvorten. Klipp opp et gammelt bomullslaken (sånn glatt, ikke flosset/jersey). Legg en bit bomull innerst mot brystvorten, og så ullinnlegg over. Hindrer at skorpen som dannes på vorten setter seg fast i innlegget. behandlingstiden mot sopp er lang (4-6 uker), så ha tålmodighet. Det endres ikke over natta. Bruk skjold denne første perioden, slik at brystvorten får avlastning til å begynne å gro skikkelig.

Det høres bra ut, grønnsåpe badet var litt som en test for å se om det løste seg opp eller ei, men takk for tipset, skal slutte med det.

Prøver å smøre canesten på så ofte som mulig nå og bruker mikstur i munnen hans.

Skal se om jeg finner bomull til å ha innenfor ull innleggene. Foreløpig er vi nesten bare hjemme med puppene hengende i det fri.

De gangene vi har vært ute har jeg brukt melkeoppsamler men det holder seg vel kanskje tørrere med bomull og ull!

4-6 uker,nok, takk for tidsperspektiv!

Bananahammock tusen takk! :-)

HI

Skrevet

Kjøp disse: http://www.pharmex.no/multimam/

Jeg lover, de virker fantastisk. Jeg jobber på barselavdelign og vi deler ut til de som virkelig er såre og anbefaler resten å kjøpe selv. Det meldes om umiddelbar bedring. Jeg har selv brukt de forebyggende nå i ammeperioden, ikke vært litt øm en gang. Har de andre gangene jeg har ammet vært sår i begynnelsen, men ingenting nå.

Anonymous poster hash: a8b01...98f
Skrevet

Kjøp disse: http://www.pharmex.no/multimam/

Jeg lover, de virker fantastisk. Jeg jobber på barselavdelign og vi deler ut til de som virkelig er såre og anbefaler resten å kjøpe selv. Det meldes om umiddelbar bedring. Jeg har selv brukt de forebyggende nå i ammeperioden, ikke vært litt øm en gang. Har de andre gangene jeg har ammet vært sår i begynnelsen, men ingenting nå.

Skrevet

Kjøp disse: http://www.pharmex.no/multimam/ Jeg lover, de virker fantastisk. Jeg jobber på barselavdelign og vi deler ut til de som virkelig er såre og anbefaler resten å kjøpe selv. Det meldes om umiddelbar bedring. Jeg har selv brukt de forebyggende nå i ammeperioden, ikke vært litt øm en gang. Har de andre gangene jeg har ammet vært sår i begynnelsen, men ingenting nå. Anonymous poster hash: a8b01...98f

Se der, noe nytt, disse skal jeg huske i august, livredd for å bli sår denne gangen også.

Skrevet

Kjøp disse: http://www.pharmex.no/multimam/ Jeg lover, de virker fantastisk. Jeg jobber på barselavdelign og vi deler ut til de som virkelig er såre og anbefaler resten å kjøpe selv. Det meldes om umiddelbar bedring. Jeg har selv brukt de forebyggende nå i ammeperioden, ikke vært litt øm en gang. Har de andre gangene jeg har ammet vært sår i begynnelsen, men ingenting nå. Anonymous poster hash: a8b01...98f

Se der, noe nytt, disse skal jeg huske i august, livredd for å bli sår denne gangen også.

Ja, det er nytt, vi begynte med dem for under 1 år siden. Revolusjon :)

Skrevet

Ja, det er nytt, vi begynte med dem for under 1 år siden. Revolusjon :)Anonymous poster hash: a8b01...98f

Takker for tipset, det skal jeg huske på når tiden kommer.

Skrevet

Kjøp disse: http://www.pharmex.no/multimam/

Skulle visst om de før det tok helt av her!

Ser de skal brukes 2 ganger om dagen i minimum 5 minutter, da kan vel det fint kombineres med canesten resten av dagen? :-)

Virker genialt!

HI

Fikk plutselig legge inn bilde, sånn ser det ut i dag..

post-42-0-18843900-1390082832_thumb.jpg

post-42-0-34726500-1390082847_thumb.jpg

Skrevet

Vet du at du har sopp da? Fastleger har ikke mye peiling på sårebrystvorter og amming. Ville prøvd bare multimam et par dager, og ha de på hele tiden, skift når de er tørket eller tilsmusset av puss/blod. Kompressene er ganske store, så kan klippes i to med ren saks hvis du ikke har veldig store brystvorter/sårt område.

Skrevet

Ja, det er nytt, vi begynte med dem for under 1 år siden. Revolusjon :)Anonymous poster hash: a8b01...98f

Disse fikk jeg på føden i 2010, de hadde dessverre ikke noe særlig effekt hos meg, men det kan godt hende de virker godt på andre. De har også en salve du kan bruke! (Eller hadde...?)

HI, jeg har skrevet om mine erfaringer med kjøttsår på brystvortene og utprøving av alt mulig rart i to ammeperioder her:

http://mammamanualen...-for-en-amming/

Redningen for meg var Mepilex transfer, les mer om det der!

Og obs obs, all oppdatert forskning på sårtilheling sier at sårene absolutt ikke skal nedkjøles (og det gjør de i romtemperatur, de færreste har 37 grader inne) for da stopper groprosessen opp. Og det mest ideelle er et varmt og fuktig miljø.

Det er for j@^/!€ noen dager, men det blir bedre  og om noen måneder husker du ikke riktig hvor ille det var. Masse god bedring! 

Anonymous poster hash: 41144...ad3

Skrevet

Auda.. 

Jeg var veldig sår med første og sluttet å amme pga smerter, blod mm etter 6 uker.

Med nr.2 smurte jeg Bepanten etter hver amming fra første sug. ALDRI sår, lyver ikke - ALDRI.

Knall på stumpen i tillegg også ;)

Mitt tips! 

Anonymous poster hash: fd439...8aa
Skrevet

Disse fikk jeg på føden i 2010, de hadde dessverre ikke noe særlig effekt hos meg, men det kan godt hende de virker godt på andre. De har også en salve du kan bruke! (Eller hadde...?)

HI, jeg har skrevet om mine erfaringer med kjøttsår på brystvortene og utprøving av alt mulig rart i to ammeperioder her:http://mammamanualen...-for-en-amming/

Redningen for meg var Mepilex transfer, les mer om det der!

Og obs obs, all oppdatert forskning på sårtilheling sier at sårene absolutt ikke skal nedkjøles (og det gjør de i romtemperatur, de færreste har 37 grader inne) for da stopper groprosessen opp. Og det mest ideelle er et varmt og fuktig miljø.

Det er for j@^/!€ noen dager, men det blir bedre  og om noen måneder husker du ikke riktig hvor ille det var. Masse god bedring! Anonymous poster hash: 41144...ad3

Hei!

Jeg kommer ikke inn på linken du har lagt ut..

HI

Skrevet

En liten utdate herfra..

Har vært hos legen igjen og tatt sårprøve og melkeprøve. Gikk påvist gule stafylikokker og har gått på antibiotika i en uke nå, har også fått unguentum salve til å smøre på. Har også brukt multi-mam kompresser.

Sårene ser bedre ut i form av at det ikke er betent, men de gror fortsatt ikke.

Alt i alt er det bedre, men er veldig spent på om det kommer til å gro så lenge jeg ammer..

HI

Skrevet

jeg hadde akkurat det samme og jeg gjentar, bruk simplex øyesalve. den og antibiotikaen får det til å gro.

Anonymous poster hash: 21113...8ac
Skrevet

Mye lufting når du kan, la melken tørke på, hvis du skal ha på bh, så se om du har noe silke stykker du kan legge mellom brystet og annet stoff. Evt albueskjell har og en helende effekt på såre bryster. Ønsker deg lykke til og håper det fort ordner seg.

Anonymous poster hash: fb718...e86
Skrevet

Går uten klær på så lenge vi er hjemme, også om natten, når vi skal ut bruker jeg bomull ( dynetrekk som jeg kaster etter bruk) innerst også ull utenpå. :-)

Albueskjellene er ikke anbefalt ved infeksjon, det stod det på pakken.

Takk for tips om øyesalve, jeg visste jeg hadde lest noe om det men ikke hvor eller hva.. :-)

Skrevet

jeg hadde akkurat det samme og jeg gjentar, bruk simplex øyesalve. den og antibiotikaen får det til å gro. Anonymous poster hash: 21113...8ac

Må det vaskes av før amming?

Skrevet

noen som vet om simplex øyesalve må vaskes bort før amming??

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...