Anonym bruker Skrevet 17. januar 2014 #1 Skrevet 17. januar 2014 Har ammet i halvannen uke, natt til lørdag fikk jeg såre brystvorter. Var hos legen på onsdag og fikk medisin mot sopp til meg og barnet, dette pga blank areola og store smerter i hele brystene under og etter amming. Trenger hjelp og gode råd til hvordan jeg kan få dette til å gro. Bør jeg holde det tørt? Lekker en del melk og bruker melke oppsamlere men da tørker det aldri helt. Smører nå med canesten, men lurer på om det er betent og vurderer og smøre med Brudelin istedenfor. Noen som har erfaringer? Trenger vel ikke å si at det gjør utrolig vondt å amme, spiser paracet hver 3 time for å holde ut ammingen. Er redd for å bruke brystskjold for at barnet ikke skal klare og suge rett etterpå. Anonymous poster hash: 87420...2b7
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2014 #2 Skrevet 17. januar 2014 Jeg hadde god erfaring med calendula krem. naturlig bakteriedrepende og sårhelende. bruk en ren balsam av calendula fra helsekost. jeg hadde prøvd mye annet, men da begynte det å gro med en gang. har du sjekket at du ikke har bakterier i brystene? ta en melkeprøve. og gå mest mulig med puppene løs Anonymous poster hash: 606a7...90d
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2014 #3 Skrevet 17. januar 2014 Luft mest mulig, det var det eneste som hjalp for meg. Jeg lå på sofaen med håndkle rundt puppene, gardinene nede og puppene løse. I begynnelsen sov jeg med bh fordi jeg lakk så mye og det som hjalp aller mest, var at jeg sluttet med det. Senga ble klissvåt, men jeg hadde tisselaken med håndkle under meg og byttet dynetrekk ofte og vasket dyna da jeg kunne begynne å sove med bh igjen. For at det skal gro, så må det få luft. Jeg hadde så dype sprekker at det blødde og babyen gulpet blod etter å ha spist... Anonymous poster hash: 4f02c...19f
Dette er min mening: Skrevet 17. januar 2014 #4 Skrevet 17. januar 2014 Uff, vet hvordan det er Anbefaler deg å gå til en ammehhelper (de har den tjenesten på KK i Bergen bl.a, trolig der du måtte bo også). Ofte er det feil suge/ammeteknikk som gir såre brystknopper. Du kan smøre knoppene med en brystvortekrem, og morsmelk etter amming, men la det tørke godt i mellom. Det beste er å gå med puppene ute i friluft, i alle fall uten BH. Bruk noen gamle t-skjorter som tåler morsmelk-søl
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2014 #5 Skrevet 17. januar 2014 Han gulper blod her også, eller melk med blod i.. Jeg går med puppene i det fri mest mulig og sover også uten bh og bytter dynetrekk hver kveld. da satser vi på at det er rett! Lurer på om jeg må få tatt en mekkeprøve ja, hvor lang tid tar det og få svar på det? Det gule som er på brystvortene, er det sånn det ser ut når det gror?? HI Anonymous poster hash: 87420...2b7
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2014 #6 Skrevet 17. januar 2014 Uff, vet hvordan det er Anbefaler deg å gå til en ammehhelper (de har den tjenesten på KK i Bergen bl.a, trolig der du måtte bo også). Ofte er det feil suge/ammeteknikk som gir såre brystknopper. Du kan smøre knoppene med en brystvortekrem, og morsmelk etter amming, men la det tørke godt i mellom. Det beste er å gå med puppene ute i friluft, i alle fall uten BH. Bruk noen gamle t-skjorter som tåler morsmelk-søl Jeg ringte barsel tlf i går, kk Bergen, og fikk beskjed om at ammepoliklinikken var for de som hadde for lite melk.. Jeg har mer enn nok.. Anonymous poster hash: 87420...2b7
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2014 #7 Skrevet 17. januar 2014 Huff da! Har vært der. Anbefaler deg å bare bruke ullinnlegg (dersom du bruker bomull). I følge lege fikk baby sopp i munnen av meg...brukte en periode bomull innerst og ull ytterst pga lekkasjer. Sluttet med bomullsinnlegg og stoppen forsvant! Når det begynner å bli gult så begynner det å gro. Var i hvertfall slik hos meg:) men var ofte at ruren falt av. Litt heslig når baby fikk ruren i munnen. Nå er baby 4 mnd og puppene er helt fine:) så hang om there! Anonymous poster hash: f2fc2...917
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2014 #8 Skrevet 17. januar 2014 Det aller viktigste er at de får luft og tørker skikkelig. Jeg fønet mine tørre. Har føner med forskjellige styrker på varmen. La de avkjøle seg litt etter føning så smør de og la de lufttørke ytterligere før du tar på klær. Jeg følte meg rimelig teit men vonde brystvorter og amming er håpløst så gi vortene godt stell. Kniiiis. :-) Mannen var imponert over pupperegimet mitt. Anonymous poster hash: d9d76...90d
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2014 #9 Skrevet 17. januar 2014 Det tar ca 1 uke tror jeg å få svar på melkeprøve. men gjør det likvel, jeg gikk sånn i ca 5 måneder og brystvortene mine er helt ødelagte. Anonymous poster hash: 606a7...90d
spiresnart Skrevet 17. januar 2014 #10 Skrevet 17. januar 2014 La morsmelken tørke på brystvortene og luft masse. Føler med deg, det samme skjedde med meg....!
Ugl@ ruger... Skrevet 17. januar 2014 #11 Skrevet 17. januar 2014 Pass på at babyen får nok bryst i munnen, prøvd å amme slik man ammer tvillinger? Ellers anbefaler jeg håndmelking, lufttørke. Vet veldig godt hvor vondt det er. Jeg sleit med såre brystvorter i 4 uker med nr 2, grudde meg til hver amming, men vi fikk det til og det ga seg til slutt etter jeg tok kontakt med ammehjelper og fikk tips om håndmelking av dem. Jeg ga håndmelket melk med flaske på det verste, uten at det ødela sugeteknikk eller vilje til å ta bryst. Riktig håndmelking skal ikke belaste brystvorten overhode og er den mest skånsomt måten å tømme brystet på. Viktig med ro, god temp i rommet, rent bryst og rene hender, pluss en god ren kopp å melke i. Ta brystet mellom tommel og fingrene og press i en glidende bevegelse mot brystvorten, gjenta og skift litt grep for å tømme alle melkekjertelene prøv deg fram. Når man får dreisen på det kan man tømme begge bryst samtidig i to kopper eller en større skål, jeg gjorde det. Tok meg da 5 minutter. Du kan godt øve deg i dusjen, endel synes det er lettere der eller i badekaret. Lykke til og hold ut!
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2014 #12 Skrevet 17. januar 2014 Unngå i tillegg alt med sukker og raske karbohydrater da dette forer bakterier og kan forsterke betennelser veldig!!! I tillegg bør du ta vanlig tilskudd med sink, D-vitamin og omega3 - kan gjerne doble dagsdosen de første dagene. Omega3 virker betennelsesdempende og sink er med på helingsprosessen og styrker immunforsvaret, D-vitamin styrker også immunforsvaret. Hvis du har sopp så bør du i tillegg ta tilskudd med gode tarmbakterier. BioCare og Udo's Choice er gode merker. Candulakremen som en annen nevnte er også bra! Anonymous poster hash: 90070...98d
MrsMilla Skrevet 17. januar 2014 #13 Skrevet 17. januar 2014 Purelan! Haes på rene brystvorter, da blir det fort bra.
1+1=2+1+x Skrevet 17. januar 2014 #14 Skrevet 17. januar 2014 Smør på brulidine (eller pyrisept) og legg aselli salve oppå. Da får det være i fred å grod. Håndmelk dette brystet til det har grodd. Har erfaring fra dette - og denne oppskriften funker. Har prøvd ALT! /krystallfiolett/skjold/ ammekremer ol
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2014 #15 Skrevet 17. januar 2014 Mildison fås reseptfritt på apotek. Smøres på etter amming ca 2-3 ganger i døgnet. Vaskes av før barnet skal die. Anonymous poster hash: 881ba...0a5
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2014 #16 Skrevet 18. januar 2014 Takk for svar alle sammen :-) Har holdt ut enda ett døgn.. Woho..! :-) Har prøvd litt forskjellig i dag egentlig, det ene øyeblikket tenker jeg at jeg får fortsette med soppkuren det neste tenker jeg fucidin eller bruedelin.. Føler meg desperat innimellom og det er godt og vite at jeg ikke er alene med problemet. I natt droppet jeg slaver og sov uten noe på, da fikk det endelig tørke litt, men synes ikke det ser noe særlig annerledes ut i dag. Det er ett lite område på den ene knappen og en ganske stor sprekk på den andre som er gule. Dette klarer jeg ikke å få bort med qtips. Selv etter å ha sittet med brystene i varmt vann med grønnsåpe i 20 minutter mykes det ikke opp. Er dette ny hud tror dere? Skulle gjerne lagt inn nytt bilde, går det an? HI Anonymous poster hash: 87420...2b7
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2014 #17 Skrevet 18. januar 2014 Pass på at babyen får nok bryst i munnen, prøvd å amme slik man ammer tvillinger? Ellers anbefaler jeg håndmelking, lufttørke. Vet veldig godt hvor vondt det er. Jeg sleit med såre brystvorter i 4 uker med nr 2, grudde meg til hver amming, men vi fikk det til og det ga seg til slutt etter jeg tok kontakt med ammehjelper og fikk tips om håndmelking av dem. Jeg ga håndmelket melk med flaske på det verste, uten at det ødela sugeteknikk eller vilje til å ta bryst. Riktig håndmelking skal ikke belaste brystvorten overhode og er den mest skånsomt måten å tømme brystet på. Viktig med ro, god temp i rommet, rent bryst og rene hender, pluss en god ren kopp å melke i. Ta brystet mellom tommel og fingrene og press i en glidende bevegelse mot brystvorten, gjenta og skift litt grep for å tømme alle melkekjertelene prøv deg fram. Når man får dreisen på det kan man tømme begge bryst samtidig i to kopper eller en større skål, jeg gjorde det. Tok meg da 5 minutter. Du kan godt øve deg i dusjen, endel synes det er lettere der eller i badekaret. Lykke til og hold ut! Sårene kom når jeg ammet i vugge stilling, så nå ammer jeg kun i tvilling stilling. Har ikke fått nye sprekker men synes heller ikke de gamle gror.. Jeg håndmelker alltid før han får brystet så det skal være greit for han å få tak. HI Anonymous poster hash: 87420...2b7
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2014 #18 Skrevet 18. januar 2014 Takk for svar alle sammen :-) Har holdt ut enda ett døgn.. Woho..! :-) Har prøvd litt forskjellig i dag egentlig, det ene øyeblikket tenker jeg at jeg får fortsette med soppkuren det neste tenker jeg fucidin eller bruedelin.. Føler meg desperat innimellom og det er godt og vite at jeg ikke er alene med problemet. I natt droppet jeg slaver og sov uten noe på, da fikk det endelig tørke litt, men synes ikke det ser noe særlig annerledes ut i dag. Det er ett lite område på den ene knappen og en ganske stor sprekk på den andre som er gule. Dette klarer jeg ikke å få bort med qtips. Selv etter å ha sittet med brystene i varmt vann med grønnsåpe i 20 minutter mykes det ikke opp. Er dette ny hud tror dere? Skulle gjerne lagt inn nytt bilde, går det an? HIAnonymous poster hash: 87420...2b7 Sjekket om ungen har stramt tungebånd? Det gir ekstra slitasje... Anonymous poster hash: 1110b...22c
Ugl@ ruger... Skrevet 18. januar 2014 #19 Skrevet 18. januar 2014 Pass på at babyen får nok bryst i munnen, prøvd å amme slik man ammer tvillinger? Ellers anbefaler jeg håndmelking, lufttørke. Vet veldig godt hvor vondt det er. Jeg sleit med såre brystvorter i 4 uker med nr 2, grudde meg til hver amming, men vi fikk det til og det ga seg til slutt etter jeg tok kontakt med ammehjelper og fikk tips om håndmelking av dem. Jeg ga håndmelket melk med flaske på det verste, uten at det ødela sugeteknikk eller vilje til å ta bryst. Riktig håndmelking skal ikke belaste brystvorten overhode og er den mest skånsomt måten å tømme brystet på. Viktig med ro, god temp i rommet, rent bryst og rene hender, pluss en god ren kopp å melke i. Ta brystet mellom tommel og fingrene og press i en glidende bevegelse mot brystvorten, gjenta og skift litt grep for å tømme alle melkekjertelene prøv deg fram. Når man får dreisen på det kan man tømme begge bryst samtidig i to kopper eller en større skål, jeg gjorde det. Tok meg da 5 minutter. Du kan godt øve deg i dusjen, endel synes det er lettere der eller i badekaret. Lykke til og hold ut! Sårene kom når jeg ammet i vugge stilling, så nå ammer jeg kun i tvilling stilling. Har ikke fått nye sprekker men synes heller ikke de gamle gror.. Jeg håndmelker alltid før han får brystet så det skal være greit for han å få tak. HIAnonymous poster hash: 87420...2b7 Det kan ta tid, men bra tegn at det ikke kommer nye sprekker. Et kjerringråd jeg fikk var å skylle brystvortene i vanlig farris, jeg fikk sopp selv. Smurte med canestensalve, men du bør sjekke munnen på babyen, for det er lite poeng i å behandle deg hvis dere begge har sopp, da vil du bli smittet på ny hele tiden. Viktig å vaske av salvet ol før amming, men det vet du alt. Fikk noe til dattera mi som legen skrev ut på resept, 6 -år sia og vel så det så husker ikke helt hva det het, men var mikstur mot sopp som jeg smule smøre i munnen og på gummene gitt antall ganger for dag.
1. gang:) og engang til:) Skrevet 18. januar 2014 #20 Skrevet 18. januar 2014 Det gule kan enten være bakterier eller nytt vev som kommer til, litt vanskelig å se. Men jeg tror det er nytt vev som kommer til! For at et sår skal gro trenger det optimalt miljø. Et sår trenger litt fukt og masse beskyttelse! Smør med brulidin og legg på mepilex transfer (bandasje som fåes kjøpt på apoteket) Denne bandasjen legger du over begge brystene etter at du har smurt med brulidin. Det som er spesielt med denne bandasjen er at væsken (melk) transporteres bort fra brystvorten slik at du ikke blir værendes våt på huden. Ha et ammeinnlegg utenpå slik at ikke bh og tøy blir vått. Ull er ikke gunstig i forhold til sopp. Dra til legen og få tatt sopp og bakterieprøve. Det er både prøve fra såret og fra melken som skal taes. Sjekk ammehjelpen sin side og print ut beskrivelsen. Det er utrolig liten kompetanse på akkurat dette hos legene! Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2014 #21 Skrevet 18. januar 2014 Pass på at babyen får nok bryst i munnen, prøvd å amme slik man ammer tvillinger? Ellers anbefaler jeg håndmelking, lufttørke. Vet veldig godt hvor vondt det er. Jeg sleit med såre brystvorter i 4 uker med nr 2, grudde meg til hver amming, men vi fikk det til og det ga seg til slutt etter jeg tok kontakt med ammehjelper og fikk tips om håndmelking av dem. Jeg ga håndmelket melk med flaske på det verste, uten at det ødela sugeteknikk eller vilje til å ta bryst. Riktig håndmelking skal ikke belaste brystvorten overhode og er den mest skånsomt måten å tømme brystet på. Viktig med ro, god temp i rommet, rent bryst og rene hender, pluss en god ren kopp å melke i. Ta brystet mellom tommel og fingrene og press i en glidende bevegelse mot brystvorten, gjenta og skift litt grep for å tømme alle melkekjertelene prøv deg fram. Når man får dreisen på det kan man tømme begge bryst samtidig i to kopper eller en større skål, jeg gjorde det. Tok meg da 5 minutter. Du kan godt øve deg i dusjen, endel synes det er lettere der eller i badekaret. Lykke til og hold ut! Sårene kom når jeg ammet i vugge stilling, så nå ammer jeg kun i tvilling stilling. Har ikke fått nye sprekker men synes heller ikke de gamle gror.. Jeg håndmelker alltid før han får brystet så det skal være greit for han å få tak. HIAnonymous poster hash: 87420...2b7 Det kan ta tid, men bra tegn at det ikke kommer nye sprekker. Et kjerringråd jeg fikk var å skylle brystvortene i vanlig farris, jeg fikk sopp selv. Smurte med canestensalve, men du bør sjekke munnen på babyen, for det er lite poeng i å behandle deg hvis dere begge har sopp, da vil du bli smittet på ny hele tiden. Viktig å vaske av salvet ol før amming, men det vet du alt. Fikk noe til dattera mi som legen skrev ut på resept, 6 -år sia og vel så det så husker ikke helt hva det het, men var mikstur mot sopp som jeg smule smøre i munnen og på gummene gitt antall ganger for dag. Jeg har mikstur som han får i munnen 4 ganger daglig :-) Legen sa at jeg IKKE trengte å vaske av canesten salven før amming. Hvis brystene får lufttørke så er det tørket inn på de timene det tar til han skal ha samme bryst igjen. HI Anonymous poster hash: 87420...2b7
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2014 #22 Skrevet 18. januar 2014 Takk for svar alle sammen :-) Har holdt ut enda ett døgn.. Woho..! :-) Har prøvd litt forskjellig i dag egentlig, det ene øyeblikket tenker jeg at jeg får fortsette med soppkuren det neste tenker jeg fucidin eller bruedelin.. Føler meg desperat innimellom og det er godt og vite at jeg ikke er alene med problemet. I natt droppet jeg slaver og sov uten noe på, da fikk det endelig tørke litt, men synes ikke det ser noe særlig annerledes ut i dag. Det er ett lite område på den ene knappen og en ganske stor sprekk på den andre som er gule. Dette klarer jeg ikke å få bort med qtips. Selv etter å ha sittet med brystene i varmt vann med grønnsåpe i 20 minutter mykes det ikke opp. Er dette ny hud tror dere? Skulle gjerne lagt inn nytt bilde, går det an? HIAnonymous poster hash: 87420...2b7 Sjekket om ungen har stramt tungebånd? Det gir ekstra slitasje...Anonymous poster hash: 1110b...22c Helsesøster mener han ikke har det, tungen hans kommer godt ut av munnen. :-) HI Anonymous poster hash: 87420...2b7
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2014 #23 Skrevet 18. januar 2014 Det gule kan enten være bakterier eller nytt vev som kommer til, litt vanskelig å se. Men jeg tror det er nytt vev som kommer til! For at et sår skal gro trenger det optimalt miljø. Et sår trenger litt fukt og masse beskyttelse! Smør med brulidin og legg på mepilex transfer (bandasje som fåes kjøpt på apoteket) Denne bandasjen legger du over begge brystene etter at du har smurt med brulidin. Det som er spesielt med denne bandasjen er at væsken (melk) transporteres bort fra brystvorten slik at du ikke blir værendes våt på huden. Ha et ammeinnlegg utenpå slik at ikke bh og tøy blir vått. Ull er ikke gunstig i forhold til sopp. Dra til legen og få tatt sopp og bakterieprøve. Det er både prøve fra såret og fra melken som skal taes. Sjekk ammehjelpen sin side og print ut beskrivelsen. Det er utrolig liten kompetanse på akkurat dette hos legene! Lykke til! Håper du har rett og at det er nytt vev! Jeg tror det selv også siden det aldri mykes opp hverken etter grønnsåpe bad eller at han spiser i 40 minutt., Jeg er litt redd for å smøre med annet enn canesten fordi mistanker mot sopp er ganske sterk, er dumt om vi må begynne på ny kur. Jeg skal se på de kompressene. Foreløpig har vi holdt oss inne, om jeg har måttet gå ut har jeg brukt melkeoppsamler eller papirinnlegg fra natusan. Har kuttet ut ullinnlegg og bytter papirinnlegg etter hver amming dersom jeg må bruke det. Tror jeg skal dra til legen på mandag og få tatt prøve ja :-) Takk for lykkeønskninger :-) HI Anonymous poster hash: 87420...2b7
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2014 #24 Skrevet 18. januar 2014 kjøp simplex øyesalve og smør på. og få tatt melkeprøve. jeg slet med sår som ikke ville gro. dro på ammepoliklinikken på ahus, fikk tatt prøve og sjekket at jeg hadde rett ammestilling og at ungen fikk godt nok tak. hadde betennelse og fikk antibiotika. smurte med simplex som får sårene til å gro raskere. den er trygg å amme med. fortsett med lufting og vær veldig nøye med hygiene. Anonymous poster hash: 21113...8ac
Ugl@ ruger... Skrevet 18. januar 2014 #25 Skrevet 18. januar 2014 Du får se hva prøvene sier, men hos meg tok det litt tid, ca en uke etter vi fant rett løsning på problemet hadde sprekkene ny hud. Du får ta dag for dag, noe herk mens det står på, men føltes kjempe bra når det endelig grodde og ammingen gikk på skinner igjen. Jeg er glad jeg holdt ut, men jaggu var det stunder jeg hadde lyst til å gi opp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå