Gå til innhold

Falsk krupp

kmama

Anbefalte innlegg

Min stakkars lille gutt på et halvt år har fått falsk krupp. Jeg har hørt en litt mistenkelig hoste et par ganger før når han har vært forkjølet, men i går ble det full rulle. Er bedre i dag, men ikke bra, og jeg er redd dette kan være starten på en lang historie, for jeg var selv veldig plaget av falsk krupp da jeg var liten.

Er det noen andre med små som har hatt falsk krupp som kunne seg å dele råd og erfaringer med meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi putter hun ofte i vogna under anfall og triller en tur. Da sitter hun litt oppreist og får kald luft. Og det er de to rådene vi får hos legen også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine gutter har hatt dette. Nå er vi blitt så drilla, at vi reagerer raskt. Hører vi hosten er det rett ut i kald luft. Vi har det også kjølig på soverommet, og hever hodeenden på sengen godt.

Anonymous poster hash: 13796...4eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Opplever dere anfall flere kvelder på rad, og våker dere over barnet når barnet er forkjølet og det er fare for anfall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine gutter har hatt masse falsk krupp. det er jo veldig gjenkjennelig med denne bjeffehosten og trange halsen de får. Vi har alltid kledd på de godt og tatt de med ut og sittet der både midt på natta og veldig tidlig morgen helt til de har fått pustet bedre,for så å legge de i senga si igjen men med bøker under to av føttene på senga slik at de ikke ligger flatt.

har aldri våka over de,men har vært "pålogga" og hatt dørene åpne sånn at vi har hørt de gjennom natta.

En gang var det to anfall to netter på rad,men som regel ble de bra da morgenen kom,bare forkjøla.

Får de anfall? Mine har aldri hatt det...

Anonymous poster hash: 31d03...05f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Våres har hatt litt natt 1, da vet vi at det slår ut natt 2. Natt 2 tar vi de inn i vår seng, fordi vi har opplevd at de får det igjen i løpet av natten. Da ligger mannen klar til å pakke barnet inn i dyna og sette vinduet opp på vidt gap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et barn med astma og hatt flere ganger med falsk krupp. Første gangen ble han innlagt med rs-virus 2 dager etter første anfall. Andre gangen var det alvorlig lungebetennelse. Det trenger jo selvsagt ikke bety noe mer enn en episode med falsk krupp, men her i huset har det kommet noe mer i kjølvannet... Husk at falsk krupp skal sjekkes av lege første gangen barnet får det :)

Anonymous poster hash: c2569...1a9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et barn med astma og hatt flere ganger med falsk krupp. Første gangen ble han innlagt med rs-virus 2 dager etter første anfall. Andre gangen var det alvorlig lungebetennelse. Det trenger jo selvsagt ikke bety noe mer enn en episode med falsk krupp, men her i huset har det kommet noe mer i kjølvannet... Husk at falsk krupp skal sjekkes av lege første gangen barnet får det :)Anonymous poster hash: c2569...1a9

Vi var på legevakten, egentlig uten å skjønne at han hadde falsk krupp, men han bare skrek og skrek, og vi så at noe måtte være galt. I bilen på vei til legevakten roet han seg, og da vi kom frem var han helt fin - legen kunne ikke finne noenting. Det lyste av legen at han tenkte "hysteriske foreldre som kommer her med et barn som bare er litt forkjølet"... Jeg spurte faktisk legen om det kunne være falsk krupp, men han bare hastet videre med et "tja, det kan det jo kanskje ha vært".

Først da gutten vår begynte å bjeffe og puste hest senere på kvelden ble vi sikre på hva problemet hadde vært. Og det med å bli bra igjen sittende i en bilstol i en vinterkald bil er vel typisk for falsk krupp...

Etter et par dager med hes hals har han nå fått løs hoste - er det å tolke som faren over for denne gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ville tenkt det dersom han ikke har feber eller er i dårlig form :-)

Anonymous poster hash: c2569...1a9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spørsmål til: hvor kaldt må det være ute for at frisk luft skal ha effekt? Hva gjør dere hvis de små får falsk krupp om sommeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt falsk krupp flere ganger på storesøster, det har vært så ille at vi har dratt på legevakten. Ofte har det roet seg da, etter kjøretur og mye kald luft. Men fått Betapred der, det er kortison som løses opp i vann og gis til barnet som en engangsdose. Det har hatt super effekt alle ganger hos oss! Anbefales sterkt! Og kun en dose gir ikke noen langtidsbivirkninger, vi har ikke merket noen bivirkninger i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spørsmål til: hvor kaldt må det være ute for at frisk luft skal ha effekt? Hva gjør dere hvis de små får falsk krupp om sommeren?

Aner ikke hvor kaldt det må være, men om sommeren kan du ta med barnet inn på badet og sette på dusjen, dampen skal gjøre det lettere for barnet å puste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da stiller du deg foran åpent kjøleskap eller åpen fryser. :-)

Minstemann her fikk første rundt før han var tre måneder. Udramatisk, men ikke noe kjekt. Jeg ned på legevakten klokken 23 en fredag, veldig kjekt med spedbarn. Nå har han hatt tredje runde, og vi er ganske avslappet. Hører hosten utvikler seg i takt med forkjølelsen på dagtid, og den når gjerne toppnivået etter et par timer i senga på kvelden. Da våkner han og bjeffer. Han ligger på rom med oss, så vi tar han mellom oss. Denne gangen begynte det nå på lørdag, var verst natt til søndag, og siden da har det gradvis roet seg til den vanlige, surklete hosten der er nå.

Falsk krupp er jo ikke farlig som sådan, som oftest hjelper det å komme opp og ved behov ut. Men ekkelt er det, fæl lyd på de små, og det er ekkelt hvis det høres ut som de sliter med å trekke pusten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...