Gå til innhold

Må man virkelig ta MRSA test hvis man som gravid har vært på ferie utenfor Norden, uten p ha vært i kontakt med lege/sykehus/helsevesen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg er gravid, 6-7 uker på vei og på ferie i Thailand :-) ferien ble bestilt lenge før jeg ble gravid, vi bestemte oss for å reise likevel og jeg tar forhåndsregler som å unngå isbiter, spiser ikke salat, svært nøye med hygiene osv.. Fastlegen min sendte en henvisning til Rikshospitalet om time til meg like før vi reiste på ferie, da jeg hadde oppfølging derfra forrige svangerskap og trenger det nok nå og. Jeg ringte dit i dag for å høre om de har sendt innkalling til meg i posten, det har de og timen er neste uke, vi er da fortsatt på ferie. Fikk endret timen og samtidig spørsmål om hvor jeg var siden jeg ikke kunne ta den. Sa vi er i Tahiland. Fikk da beskjed om at jeg må ta MRSA prøve hvis man har vært utenfor Norden. Sa jeg ikke hadde vært i kontakt med noe lege eller helsevesen, vi har kun vært på resorten som er veldig ordentlig, 5 stjerner, men det spilte ingen rolle. Fikk beskjed om at så lenge man har vært utenfor Norden må man ta den. Stemmer virkelig dette? Vil tro det er mange gravide som er utenfor Norden i løpet av svangerskapet....tar virkelig alle sammen MRSAprøve? Uten at man har vært i kontakt med helsevesen i utlandet??

Anonymous poster hash: b6f5e...6c6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg trodde uke man måtte det når man ikke hadde vært i kontakt med helsevesenet. Jeg var på 3D ultralyd i USA, og måtte derfor ta mrsa-test.

Når det er sagt, er det bare en liten bomullspinne inni kinnet da, ikke noe stress. Jeg tok den hos jordmor. :)

Anonymous poster hash: d43c6...3ef

Skrevet

Vent, når jeg tenker meg om var det vel en vaginal også, men den var der bare å gå på do og ta selv. :)

Anonymous poster hash: d43c6...3ef

Skrevet

Joda, men nå var det slik at jeg egentlig ikke fikk komme før jeg har tatt den, det er litt sent for min del.. Men jeg skulle visst få komme likevel.. Forrige svangerskap var jeg i London og Italia uten p ta den, tenkte ikke på set en gang. Både gynekologen min og fastlege visste jeg var derm ingen sa noe. Var ikke i kontakt med helsevesen der heller. Tok det lang tid å få svar på den, forresten? Takk for svar :-)

Anonymous poster hash: b6f5e...6c6

Skrevet

Er det ikke bare fint at de sjekker da? Jeg måtte også ta, og syntes det var flott å få tilbudet slik at det er utelukket. 

Anonymous poster hash: aec03...766
Skrevet

Det er ikke i samsvar med retningslinjene, nei.

Prøven skal tas dersom man har vært innlagt på sykehus utenfor Norden.

Anonymous poster hash: 3258e...19c
Skrevet

Det er ikke i samsvar med retningslinjene, nei. Prøven skal tas dersom man har vært innlagt på sykehus utenfor Norden. Anonymous poster hash: 3258e...19c

Ikke bare innlagt sykehus, men kontakt med helsevesenet (lege/legevakt) eller tannhelsetjenesten. Eller jobbet i institusjon, barnehjem eller flyktningleir.

Men du som bare er på ferie skal ikke ta.

Skrevet

Jeg var i Tyrkia i uke 20 ca og har ikke tatt noe test.

Anonymous poster hash: 7fdc1...d6f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...