Gå til innhold

Barsel på KK i Bergen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser det har vært mye i BT de siste dagene om at det mange opplever at de blir dårlig behandlet på barsel. 

Kjenner jeg gruer meg til å ligge på rom med andre og at sambo blir sendt hjem.

Anonymous poster hash: b4d4b...1cd
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter 5 fødsler på KK, har jeg ikke noe positivt å si om verken personalet på føden eller barsel. 

Anonymous poster hash: 0b684...5c4
Skrevet

Det gjorde jeg også, og var innstilt på å reise raskt hjem etter fødselen. Dette var nr 2, så jeg hadde jo vært gjennom det samme 2 år tidligere(da ved et annet sykehus).

Jeg fødte på Storken(rask og gei fødsel) og til tross for at det var ganske fullt, så var vi heldige å få familierom. Fikk ha det i ett døgn, da måtte jeg på flermannsrom eller reise hjem. Jeg valgte såklart å reise hjem.

Jeg var skeptisk på forhånd og hadde grunn til det. Det døgnet jeg var der(både føden og barsel) øtte jeg veldig ange som ikke så ut til å ha noen glede av jobben sin.(og hva de egentlig gjør der da skjønner jeg ikke)

Sier ikke dette for å skremme deg: Men kan være greit å være litt forberedt på hva som kan møte en. Så vær forberedt på å klare deg selv.

Og om du har mulighet til det, reis tidlig hjem og benytt deg heller av Jordmor hjem tilbudet(hvis du bor sånn til at du kan det) Tror man får like mye utbytte av det enn å være på barsel og ikke trives.

Anonymous poster hash: 91e01...f61
Skrevet

Det gjorde jeg også, og var innstilt på å reise raskt hjem etter fødselen. Dette var nr 2, så jeg hadde jo vært gjennom det samme 2 år tidligere(da ved et annet sykehus).

Jeg fødte på Storken(rask og gei fødsel) og til tross for at det var ganske fullt, så var vi heldige å få familierom. Fikk ha det i ett døgn, da måtte jeg på flermannsrom eller reise hjem. Jeg valgte såklart å reise hjem.

Jeg var skeptisk på forhånd og hadde grunn til det. Det døgnet jeg var der(både føden og barsel) øtte jeg veldig ange som ikke så ut til å ha noen glede av jobben sin.(og hva de egentlig gjør der da skjønner jeg ikke)

Sier ikke dette for å skremme deg: Men kan være greit å være litt forberedt på hva som kan møte en. Så vær forberedt på å klare deg selv.

Og om du har mulighet til det, reis tidlig hjem og benytt deg heller av Jordmor hjem tilbudet(hvis du bor sånn til at du kan det) Tror man får like mye utbytte av det enn å være på barsel og ikke trives.

Har litt treg M-tast, så mangler noen M her og der ser jeg :P

Skrevet

Jeg fødte førstemann på KK, og hadde ikke en god opplevelse på hverken storken eller barsel. Dårlig kommunikasjon mellom ansatte og mye rot med papirer. Dessuten ble mannen min kastet ut på en frekk måte uten forvasel. Det var også mye støy fra de andre på fellesrommet og lite hjelp å få..

Anonymous poster hash: 4675f...80d
Skrevet

Absolutt ingen, ingen god erfaring derfra! Og kvier meg til å havne der igjen snart! :(

Anonymous poster hash: 28591...7aa
Skrevet

Født to ganger på storken. Første gang var jeg ikke super fornøyd med jordmor under fødselen,eller mannen var ikke det.. Jeg var så sliten på slutten at jeg la ikke merke til de tingene hun gjorde/sa som irriterte han.. Men vi fikk familiefilm og var fornøyd resten av oppholdet.. Fødte på en liten travel tid,så var nesten ingen andre der,så jordmødrene sloss nesten om å få komme når vi spurte etter de.

Andre gang var jeg super fornøyd med den fantastiske jordmoren vi fikk. Siden mannen var student og midt i eksamener ville jeg gjerne bli noen dager,da han ikke hadde anledning til å bli hjemme hele dagene. Fikk tomannsrom, med en ny hver natt de to nettene. De reiste begge hjem tidlig på morningen og kom inn sent på kvelden, så bortsett fra en til der nattestid hadde jeg rommet for meg selv hele oppholdet..

Skrevet

Jeg har en skrekkopplevelse fra KK. Etter keisersnitt døde min nyfødte datter og jeg ble lagt på Barsel 1. Jordmødrene der behandlet min mann og meg som spedalske og kom knapt inn på rommet mitt. Ikke var det legevisitt heller fordi det var forbeholdt "spesielle tilfeller". Altså, da lurer jeg på hva som er spesielle tilfeller om ikke det å miste et barn etter ks i uke 28 var det? Jeg ba om å få snakke med gynekologen som forløste meg. Hun hadde aldri tid, og istedet ringte hun meg hjem to dager etter utskrivelse og sa at hun hadde det travelt men at jeg kunne stille spørsmålene raskt per tlf!

KK er en institusjon i krise, med en forferdelig ukultur og arroganse. Det dumme er bare at de aldri innser det selv pga en udugelig og inkompetent ledelse.

Anonymous poster hash: 9cb81...3c5

Skrevet

Jeg har en skrekkopplevelse fra KK. Etter keisersnitt døde min nyfødte datter og jeg ble lagt på Barsel 1. Jordmødrene der behandlet min mann og meg som spedalske og kom knapt inn på rommet mitt. Ikke var det legevisitt heller fordi det var forbeholdt "spesielle tilfeller". Altså, da lurer jeg på hva som er spesielle tilfeller om ikke det å miste et barn etter ks i uke 28 var det? Jeg ba om å få snakke med gynekologen som forløste meg. Hun hadde aldri tid, og istedet ringte hun meg hjem to dager etter utskrivelse og sa at hun hadde det travelt men at jeg kunne stille spørsmålene raskt per tlf!

KK er en institusjon i krise, med en forferdelig ukultur og arroganse. Det dumme er bare at de aldri innser det selv pga en udugelig og inkompetent ledelse.

Fy f....

Trodde ikke jeg kunne bli mer sjokkert over den skrekkavdelingen men historien din gjør vondt langt inn...

Masse klemmer. Håper så inderlig du /dere har det greit, tross alt, i dag. <3 Ingen skal måtte oppleve sånt.

Anonymous poster hash: d2e78...39d

Skrevet

Huff, for en forferdelig opplevelse! :(

Anonymous poster hash: ef382...448

Skrevet

Jeg fødte på kk tidlig i høst og hadde en fin opplevelse av både storken (så lenge jeg var der), kk og barsel. Snille og omsorgsfulle jormødre og barnepleiere. Fikk masse hjelp når jeg ønsket det og fred og ro når det var det jeg trengte. Fikk være der en ekstra dag for å få dreisen på amminga. Vi fikk tilbud om familierom og fikk være der alle dagene.

Tviler ikke på at mange kan ha hatt vonde opplevelser på KK, men tenk på at det er ca 5000 fødsler der i året. Noen av disse vil være misfornøyde, mens mange vil (som meg) være strålende fornøyde. Håper du er en av dem som får en fin opplevelse av KK :)

Skrevet

Jeg fødte på kk tidlig i høst og hadde en fin opplevelse av både storken (så lenge jeg var der), kk og barsel. Snille og omsorgsfulle jormødre og barnepleiere. Fikk masse hjelp når jeg ønsket det og fred og ro når det var det jeg trengte. Fikk være der en ekstra dag for å få dreisen på amminga. Vi fikk tilbud om familierom og fikk være der alle dagene.

Tviler ikke på at mange kan ha hatt vonde opplevelser på KK, men tenk på at det er ca 5000 fødsler der i året. Noen av disse vil være misfornøyde, mens mange vil (som meg) være strålende fornøyde. Håper du er en av dem som får en fin opplevelse av KK :)

Det handler ikke bare om å være misfornøyd/fornøyd. Det er faktisk urovekkende mange klagesaker på KK, og mye av det handler om dårlig ivaretagelse av menneskeverdet og respekt for pasienten. Å bli behandlet som luft og døvekt på etter å ha mistet sitt barn føles direkte krenkende, og har ingenting med misnøye å gjøre.

Skrevet

Jeg har født 2 barn på storken. Og har hatt to gode opplevelser der! 1 gang delte jeg rom med en annen, men merket ikke noe til de.. Jordmødrene kom innom og viste litt stell og hjalp med amming.

Andre gang var det rolig der, og jeg fikk ha rommet helt alene :) Gutten min hadde navlestrengen rundt halsen når han kom ut og var litt treg med å puste. Før jeg visste ordet av det, stod det x antall mennesker på fødestuen (leger, sykepleiere?) alt gikk kjempe fint, men de var virkelig klare til å ta grep. Jeg fikk en fin samtale med jordmord som lurte på om jeg hadde blitt skremt osv.

Jeg, personlig har absolutt ikke noe negativt å si om kk. Annet enn at det var d**** kjedelig å ligge der :)

Anonymous poster hash: 252a2...395

Skrevet

Det handler ikke bare om å være misfornøyd/fornøyd. Det er faktisk urovekkende mange klagesaker på KK, og mye av det handler om dårlig ivaretagelse av menneskeverdet og respekt for pasienten. Å bli behandlet som luft og døvekt på etter å ha mistet sitt barn føles direkte krenkende, og har ingenting med misnøye å gjøre.

Trist å høre at du har opplevd dette og ingen i din situasjon burde bli behandlet slik. Jeg ordla meg kanskje feil ved å bruke ordene fornøyd/misfornøyd, men tråstarter ga uttrykk for at hun gruet seg til å føde på KK og jeg ønsket bare å vise henne at det finnes folk som faktisk har hatt fine opplevelser der oppe.

Skrevet

Damene på barsel var gull! På Storken og Føden også. På barsel var jeg så vidt borti en dame som var litt kort/småsur, men jeg lot meg ikke plage av det. Jordmødrene og sykepleierne var alle superhyggelig, hjelpsom og omsorgsfulle  :) Jeg kan ha vært heldig, jeg hadde iallefall et veldig godt opphold på KK.

Skrevet

Hadde det ikke greit på barsel 1. Hadde babyer som ikke klarte å suge skikkelig, men fikk ikke hjelp. Hvis de tok seg tid stappet de bare puppen min inn i munnen deres og gikk før de så om de fikk tak. (Noe de ikke gjorde). De var små i utgangspunktet og måtte ha mat hver 3. Time hele døgnet. Endte med at de startet opp med å gi mme uten å snakke med meg, og sa at det måtte jeg fortsette med. Ammingen kunne jeg bare glemme. Kanskje sant det? Uansett, de gav fra kopp, men babyene mine brukte lang tid på å få i seg noen ml. Jeg trengte hjelp siden de var to og det tok en time med bare den ene, og de ville at de skulle være samkjørt. Endte med at det kom inn en for å hjelpe, men helte i babyen melken som en shot og gikk ut igjen. Babyen gullet så klart alt opp igjen med en gang.

Jeg var dårlig etter fødsel pga komplikasjoner, og måtte være der en uke! Prøvde på ammingen for meg selv innimellom, men fikk ikke det til. De. Den 6. Dagen kom det en fantastisk barnepleier som virkelig hjalp meg. Fortalte henne at jeg hadde så melkespreng, men fikk ikke ammet. Hun ble sjokkert over at ingen hadde fortalt meg om brystpumorne vi kunne låne, og at jeg burde pumpe meg å gi i kopp til dem i stedet for mme som jeg fikk påtvunget. Hun hjalp meg så jeg fikk alt på stell og reise hjem. Hun var den eneste som pratet til meg når jeg gråt. Selvom uendelig mange hadde sett det og bare gått. På toppen av det hele stod det i utreise rapporten jeg fikk med meg at ammingen gikk bra! Hadde det ikke greit der!!

Sikkert rotete skrevet og lite avsnitt, men håper det gikk fint å lese likevel;).

Anonymous poster hash: 4fcfe...331

Skrevet

Det var en sykepleier som satt å trøstet meg lenge når jeg satt å gråt ustanselig, når jeg var så langt nede pga fødselsdepresjon.

Hun satt å hørte på hva jeg hadde å si,å kom med kloke ord tilbake.

Hun tok seg god tid til meg å var kjempe hyggelig!

Hadde det ikke vært for hun så hadde jeg vært mye mye mer deprimert,å hun hjalp meg til å se at livet var ikke bare grusomt å forferdlig sånn som jeg følte der å da.

Syns hun gjorde en kjempe jobb! :)

Anonymous poster hash: 5554e...8d1
Skrevet

Det er mange fæle historier her, men det kan godt være at du får et fint opphold selv om, HI!

Anonymous poster hash: ef382...448
Skrevet

Jeg personlig hadde en flott opplevelse på storken. Blide og hyggelige jordmødre, fikk familierom og fikk god hjelp av både sykepleiere og jordmødre. Alle brukte god tid på meg og babyen.

Håper jeg får samme opplevelse neste gang.

Anonymous poster hash: 12f7f...afe

Skrevet

Jeg hadde det helt greit begge gangene. Men hadde ingen komplikasjoner, trengte ingen ekstra hjelp. Hadde ks begge gangene.

Opplevde ellers bedre oppfølging før fødselen. Etter fødselen er man plutselig ganske alene og må være så uavhengig av hjelp som mulig, følte jeg. Men som sagt klarte jeg meg bra mtp amming og alt annet.

Fikk derimot ikke fred og ro på rommet da jeg måtte dele. Og siden man er alene og ikke kan ha mannen der for å hjelpe til, ville jeg reise hjem så fort som mulig. Var hjemme 2 dager etter en ks. Hjemme hadde jeg mer hjelp ogfred enn på bbarsel.

Anonymous poster hash: 46345...b72

Skrevet

Bare et spørsmål: Hva er kriteriet for å få familierom etter fødsel? Hvem blir vurdert til det?

Skrevet

Jeg kan fremdeles ikke fatte og begripe at de la ned barselloftet på Haukeland (eller, jeg vet jo veldig godt at økonomien ble avgjørende, dessverre)! Om man ikke alltid fikk god hjelp, der heller, fikk man iallefall eget rom med mulighet for ro og at mannen kunne bli og hjelpe til.Tenker med gru på hvordan det hadde gått om jeg som førstegangsfødende-utslitt etter flere dager i forkant uten søvn, og med null babyerfaring- hadde blitt overlatt alene på flermannsrom med en kontinuerlig skrikende baby...

Gruer meg til barseloppholdet på KK denne gangen, og regner med at jeg kommer til å sette kursen hjemover så snart som overhodet mulig! Og det er de vel bare fornøyd med, så spares det mer penger...

Når det er sagt, har jeg hatt flotte jordmødre under selve fødslene mine, og bare truffet en (sykepleier) som var direkte utrivelig! Ellers trygt å vite at ekspertisen er i umiddelbar nærhet om det skulle skje noe alvorlig!

Anonymous poster hash: 9e0bb...ebc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...