Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #1 Skrevet 16. januar 2014 Jeg snublet i ledningen til vifteovnen, og da brakk kontakten på veggen i to deler og falt av. Jeg har nå tre spørsmål: Kan noe inne i kontakten ha blitt ødelagt, slik at det er brannfarlig? (Det verken lukter eller ryker, er ca ti minutter siden det skjedde). Er det strøm i det som nå er synlig, slik at det er farlig å komme bort i det? Bekymrer meg for ungene imorgen... Må man ha elektriker til å fikse dette, eller er det noe man kan ordne selv? Til opplysning er denne kontakten på samme kurs som kjøkken og stue, slik at jeg ikke kan ta ut sikringen, for da har jeg ikke strøm til kjøleskapet... Håper det er noen snille elektrikere/noen med snille elektrikermenn her som kan gi meg noen svar. Anonymous poster hash: 771df...ac9
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #2 Skrevet 16. januar 2014 Noe kan ha blitt ødelagt, men det skal en del til at det blir brann av det. Det er mer sansynlig at du får en kortsluttning slik at sikringen går. Det kan være strøm i det du ser, eller det er ganske sansynlig. Ikke rør. Ja, du må ha elektrikkerutdanningen. Det er ikke lovlig å fikse slike ting selv. Er ikke elektrikker men bonde. Vi kommer borti mye forskjellig. Ikke ekspert, så Kansje du får bedre råd av andre. Anonymous poster hash: 2e3a3...a1b
Bella75 Skrevet 16. januar 2014 #3 Skrevet 16. januar 2014 Det hvite dekselet som knakk? Metallet under er nok strøm i ja. Du kan kjøpe nytt deksel selv og skru på. På clas olson, jernia e.l. Husk å skru av sikringen før du skrur. Teip på det gamle dekslet så lenge til du får ordna det. Er ikke elektriker, bare handywoman
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #5 Skrevet 16. januar 2014 Takk! Strategien er altså å skru ut sikring, teipe de to hvite delene som knakk fast til veggen der kontakten var, skru i sikring igjen og alt er trygt til jeg får kjøpt ny kontakt som jeg også kan skru fast selv? Synes dette med strøm er litt skummelt... Anonymous poster hash: 771df...ac9
Bella75 Skrevet 16. januar 2014 #6 Skrevet 16. januar 2014 Ikke ny kontakt, men nytt deksel helt likt det som knakk.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #7 Skrevet 16. januar 2014 Kan vel skru på et deksel selv?Så lenge det bare er plastdekselet som er ødelagt har du lov til å skifte det så lenge du vet hva du gjør, ja, men ikke om noe inne i kontakten er skadet. Anonymous poster hash: 2e3a3...a1b
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #8 Skrevet 16. januar 2014 Kan vel skru på et deksel selv?Så lenge det bare er plastdekselet som er ødelagt har du lov til å skifte det så lenge du vet hva du gjør, ja, men ikke om noe inne i kontakten er skadet. Anonymous poster hash: 2e3a3...a1b Vel, jeg vet ikke hva jeg gjør, så jeg venter definitivt til noen som forhåpentligvis vet bedre enn meg kommer hjem. Hvordan vet man om noe inne i kontakten er skadet? Anonymous poster hash: 771df...ac9
Bella75 Skrevet 17. januar 2014 #9 Skrevet 17. januar 2014 Hvs du er så usikker så kan du like gjerne ringe elektriker, så får han sjekke at alt er ok
Sint naken biltyv Skrevet 17. januar 2014 #10 Skrevet 17. januar 2014 (endret) Ja noe kan være ødelagt. Ja det er strøm der og det er farlig. I verste fall hjertestans er konsekvens. Ja elektriker må fikse det om du ikke ønsker å få avkorting i forsikring ved feks en brann. Sier min tidligere elektrikermann. Endret 17. januar 2014 av Sint naken biltyv
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå