Gå til innhold

Pedleder som truer treåring med å knyte han fast hvis han ikke hører etter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det står ingen steder at hun skulle bruke han SOM skjerf! Hun skal jo ikkje knyte han fast i en stolpe i barnehagen. Hun skulle knyte hab fast til SEG SELV! Hvorfor er det værre enn å holde han i hånda hele dagen?

Anonymous poster hash: 09776...1cc

Begge deler er like ille! Barnet går glipp av sosialisering,frilek, kunnskap gjennom lek osv. + at, som nevnt, tvangstiltak har lover og regler. At ped.leder ikke takler en trassig 3åring er ikke grunnlag for bruk av tvang mot barnet.

ps- til HI: jeg nekter også å tro at det er kun 1 av 25 barn som trasser og er litt utagerende.

Anonymous poster hash: 68cb9...590

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har noen ganger sagt til barna på avdelingen når vi er ute at om de fortsetter å slå/ødelegger leken osv så kan de ikke leke med de andre barna, men må gå rundt med meg.

Dette er ikke en tom trussel og jeg binder dem selvsagt ikke fast.

Er dette like ille for dere?

Anonymous poster hash: 51660...4d2

Skrevet

Om en ansatt i en barnehage hadde sagt det til mitt barn som en trussel hadde jeg ikke bare trua den ansatte med det men utført det! Uaktuelt av pedlederen.

Anonymous poster hash: 599af...217

Skrevet

Takk for mange svar. Spent på hva styreren kommer til å si.

Anonymous poster hash: 24fc4...168

Skrevet

Synes det er rart om leder ikke vet om at en pedleder som er såpass åpen om dette har noen slike ideer, og setter spørsmålstegn ved hvordan denne pedlederen kan tro at dette er helt ok. Kanskje en svak leder som ikke tar opp slike ting med ansatte, evt har kanskje ikke lederen gode fagkunnskaper, lett lar seg overtale? 

Ville bare vært litt på vakt om jeg var deg. Og spesielt om det er en liten barnehage, for har jobbet i flere barnehager selv, og ser at i de minste barnehagene kan det ofte oppstå ukulturer og svak pedagogisk gjennomføring.

Enig med de ovenfor som skriver at det er litt merkelig at det kun er ditt barn som er det som kan slå eller gjøre ugang. Og det å kalle et barnt slemt er rett og slett veldig upedagogisk. Såpass små barn er ikke slemme, de er kun et resultat av verden omkring dem, og er faktisk ganske enkle å snu atferd på dersom det gjøres på en riktig måte. Har som pedleder selv vært med å snu mange av de "vanskelige" barna, og da blir de gjerne noen av de som oppfører seg best. Det man gir barn oppmerksomhet på, er det man får mer av. (gjelder forsåvidt også voksne). Om de kjefter, ser alt det gale han gjør og han konstant får tilbakemelding kun på det negative han gjør, så er det dette han vil vise, for det er den han er. Om hun/de andre voksne har sett ut ditt barn som slemt og forventer kun negativ atferd fra han er det jo ikke rart at han er sånn, da er det faktisk hennes skyld. Her burde pedleder og alle de andre som jobber i barnehagen ha et bevisst opplegg på å ikke se alt sønnen din gjør som er galt, kun ta han vekk fra situasjoner der det går ut over andre, si bestemt at det ikke er lov, men ikke mase lenge om episodene. De MÅ være tett med han over en periode og skryte masse av det han gjør bra, hva han er flink til, når han er snill (ikke som et belønningssystem, men som en del av hverdagen). Og i tillegg veilede inn i lek, kanskje dele avdelingen i mindre grupper oftere etc. 

Når skal du ha møte med leder?

Anonymous poster hash: 1494f...15c
Skrevet

Jeg skal ha møte med leder neste uke. Vi skal avtale tid på mandag. Takk for fint svar.

Synes det er rart om leder ikke vet om at en pedleder som er såpass åpen om dette har noen slike ideer, og setter spørsmålstegn ved hvordan denne pedlederen kan tro at dette er helt ok. Kanskje en svak leder som ikke tar opp slike ting med ansatte, evt har kanskje ikke lederen gode fagkunnskaper, lett lar seg overtale?

Ville bare vært litt på vakt om jeg var deg. Og spesielt om det er en liten barnehage, for har jobbet i flere barnehager selv, og ser at i de minste barnehagene kan det ofte oppstå ukulturer og svak pedagogisk gjennomføring.

Enig med de ovenfor som skriver at det er litt merkelig at det kun er ditt barn som er det som kan slå eller gjøre ugang. Og det å kalle et barnt slemt er rett og slett veldig upedagogisk. Såpass små barn er ikke slemme, de er kun et resultat av verden omkring dem, og er faktisk ganske enkle å snu atferd på dersom det gjøres på en riktig måte. Har som pedleder selv vært med å snu mange av de "vanskelige" barna, og da blir de gjerne noen av de som oppfører seg best. Det man gir barn oppmerksomhet på, er det man får mer av. (gjelder forsåvidt også voksne). Om de kjefter, ser alt det gale han gjør og han konstant får tilbakemelding kun på det negative han gjør, så er det dette han vil vise, for det er den han er. Om hun/de andre voksne har sett ut ditt barn som slemt og forventer kun negativ atferd fra han er det jo ikke rart at han er sånn, da er det faktisk hennes skyld. Her burde pedleder og alle de andre som jobber i barnehagen ha et bevisst opplegg på å ikke se alt sønnen din gjør som er galt, kun ta han vekk fra situasjoner der det går ut over andre, si bestemt at det ikke er lov, men ikke mase lenge om episodene. De MÅ være tett med han over en periode og skryte masse av det han gjør bra, hva han er flink til, når han er snill (ikke som et belønningssystem, men som en del av hverdagen). Og i tillegg veilede inn i lek, kanskje dele avdelingen i mindre grupper oftere etc.

Når skal du ha møte med leder?

Skrevet

er det ikke sagt med humor da?

Anonymous poster hash: fb3c2...6ca
Skrevet

er det ikke sagt med humor da?

Anonymous poster hash: fb3c2...6ca

En skal være forsiktig med å bruke humor på denne måten til en 3- åring, men jeg tror også at det ikke er ment så bokstavelig som det er sagt.

Fortsetter barnet plage andre vil det jo bli konsekvenser, og et av dem er jo at han må forfølges.

I bhg til ett av barna mine hadde vi en gutt som plaget alle. Barna kom ofte hjem med kloremerker, bitemerker og en gang måtte barnet mitt få antibiotika og gå med øyelapp lenge etter at han slo han med en pinne rett i øyet. Han plaget alle og ødela hver en ting de lagde. Følte aldri personalet tok det alvorlig, men klart; han ble jo beskyttet så en fikk jo aldri vite hva de gjorde.

Hadde en av de ansatte knytt han fast til seg hadde jeg vært jublende glad.

3 år etter bhgslutt følges barnet mitt enda opp av øyelege jevnlig, og han har 3 store arr i ansiktet etter dette "trollet".

Anonymous poster hash: 9dcb7...b46

Skrevet

Jeg er pedleder. Ville ikke sagt noe sånt. Om barn sliter med atferdsproblemer så er ikke dette løsningen. Løsningen er å prøve å finne ut hva problemet er. Pluss at slike barn ofte får oppmerksomhet på alt det negative de gjeør, de blir altså "det umulige barnet" og lever opp til dette. Har vært med å snudd barn før, tar kun noen uker med å overse det meste av det negative (bortsett fra det mest prekere, og også med dette ikke vie det mye oppmerksomhet og tid).Gi masse ros for det positive, lete etter hva barnet gjør bra. 

Tror du ikke dette kan være litt tatt ut av sammenheng. Kan ikke hun ha ment det som at; da må du holde meg i hånden en stund..? At barnet rett og slett må holde seg i nærheten av henne.

Skrevet

Jeg er pedleder. Ville ikke sagt noe sånt. Om barn sliter med atferdsproblemer så er ikke dette løsningen. Løsningen er å prøve å finne ut hva problemet er. Pluss at slike barn ofte får oppmerksomhet på alt det negative de gjeør, de blir altså "det umulige barnet" og lever opp til dette. Har vært med å snudd barn før, tar kun noen uker med å overse det meste av det negative (bortsett fra det mest prekere, og også med dette ikke vie det mye oppmerksomhet og tid).Gi masse ros for det positive, lete etter hva barnet gjør bra.

Merkelig at en pedleder mener det kun tar noen uker å snu barna. Det kan fungere på noen , men langt fra alle. Har du oppskriften er du et unikum og bør vernes- og ikke minst bør du begynne holde kurs både nasjonalt og internasjonalt.

Anonymous poster hash: 9dcb7...b46

Skrevet

Flere?

Skrevet

Noen barn er ille når foreldrene er tilstede. Og da mener jeg virkelig ille. Er en tabbe av ped.leder å ordne opp selv når foreldre ikke vil samarbeide. Da er det en jobb for PPD! Hjelper ikke ansatte og de andre barna i bhg at barnet er englebarn hjemme. 

Anonymous poster hash: a97d8...587
Skrevet

Tror du ikke dette kan være litt tatt ut av sammenheng. Kan ikke hun ha ment det som at; da må du holde meg i hånden en stund..? At barnet rett og slett må holde seg i nærheten av henne.

Jo, jeg tror det er akkurat det hun mener. At barnet må gå sammen med henne hvis hun ikke hører etter. Det er trusselen om å knyte ham fast med et skjerf jeg reagerer på. Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...