Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har fulgt alt av vaksinasjon via skolen i min barndom. Har ikke tatt noen vaksiner utenom dette. Må alle ta vaksine for røde hunder før prøverør, eller har jeg misforstått? Kan noen forklare dette?

Anonymous poster hash: 1ded9...f1d

Røde hunder-vaksine inngår i barnevaksineringsprogrammet i Norge (MMR).

Legen screener deg i form av en blodprøve, for å se om du har rubellaantistoffer eller ikke.

Jeg hadde ikke tatt denne vaksinen når jeg var liten, så jeg måtte derfor ta den i voksen alder, og vente ca 3 mnd før en eventuell graviditet.

Les mer på lenken her;

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=Content_6493&Main_6157=6287:0:25,5501&MainContent_6287=6493:0:25,6826&Content_6493=6441:68706::0:6446:22:::0:0

Endret av Pion

Jeg tok sprøyten når jeg var ung, men var allikevel ikke immun. Så jeg må ta den nå :)

Anonymous poster hash: b0ddc...798

Ja virketiden er vel en viss periode, så må man fornye den.

Veldig greit å få tatt den før du tenker å bli gravid :)

Det hadde nok blitt mange bekymringer å skulle gå et helt svangerskap uten å være resistent...det kan skade fosteret mye om man blir syk.

Lykke til!

Pleier legene å teste dette ved 12 ukers kontrollen? Jeg var gravid, tok alle blodprøver men mistet etter uke 12 for 6 måneder siden. Har de testet meg da tror dere? Vi har sendt papirer til prøverør, alt av prøver er tatt, kan de ha testet det under utredningen? :-)

Pleier legene å teste dette ved 12 ukers kontrollen? Jeg var gravid, tok alle blodprøver men mistet etter uke 12 for 6 måneder siden. Har de testet meg da tror dere? Vi har sendt papirer til prøverør, alt av prøver er tatt, kan de ha testet det under utredningen? :-)

Ja da skal det være testet mener jeg, når dere har sendt inn papir til ivf.

Tror jeg tok denne prøven da jeg var inne første gang hos legen etter konstatert graviditet.

Lykke til!

Annonse

Tror jeg tok denne prøven da jeg var inne første gang hos legen etter konstatert graviditet.

Lykke til!

Da skal jeg høre med legen om dette:-) håper virkelig ikke jeg må vaksineres også vente 3 måneder før jeg kan bli gravid, det takler ikke tålmodigheten min;-)

Takk for svar:-)

Jeg fikk alle vaksiner da jeg var liten, men fortsatt hadde jeg ikke antistoffer.

Pga av at helsesøtrene hadde hørt litt forskjellig angående doser osv, ringte hun ene og sjekket.

Folkehelseintitutet eller hva det var anbefalte 1 vaksine, mens hun ene jordmoren hadde hørt noe om 2.

Men hun spurte også om hvorfor jeg ikke hadde antistoffer.

Svaret var: ca 2% av befolkningen er resistente (eller hva det heter) og får da ikke antistoffer. De anbefalte da en ny vaksine og ny blodprøve 3mnd etter for og sjekke om kroppen hadde antistoffer. Om jeg da ikke har det, er det ingen grunn for ny. Da vil ikke kroppen ta opp antistoffer.

Tror ikke de vet hvorfor, og jeg fikk ingen beskjed om man da er i fare eller hva det vil si. Spurte heller ikke.

(mulig "svaret" er feil, men det er sånn jeg husker de fortalte det)

Anonymous poster hash: b6786...5dc

Lykke til!

Da skal jeg høre med legen om dette:-) håper virkelig ikke jeg må vaksineres også vente 3 måneder før jeg kan bli gravid, det takler ikke tålmodigheten min;-)

Takk for svar:-)

Det er liten sjans for og få rødehunder nå for tiden, men det er ekstremt farlig for fosteret om du får det når du er gravid.

Anonymous poster hash: b6786...5dc

Jeg hadde ikke antistoffer når jeg ble testet i forbindelse me oppstart av prøverør, til tross for at jeg hadde røde hunder som barn og var vaksinert;) måtte ta ny vaksine, vi ventet samtidig på oppstartsdato for icsi, så for vår del ble det ikke noe mer forsinkelser grunnet vaksinen.. :)

Jeg hadde ikke antistoffer når jeg ble testet i forbindelse me oppstart av prøverør, til tross for at jeg hadde røde hunder som barn og var vaksinert;) måtte ta ny vaksine, vi ventet samtidig på oppstartsdato for icsi, så for vår del ble det ikke noe mer forsinkelser grunnet vaksinen.. :)

Så det ble tatt prøve av deg før oppstart til prøverør? Når fikk du beskjed om at du ikke hadde antistoffer? Var det på samtalen, eller ringte de deg?:-)

Så det ble tatt prøve av deg før oppstart til prøverør? Når fikk du beskjed om at du ikke hadde antistoffer? Var det på samtalen, eller ringte de deg?:-)

Å sjekke for antistoffer for røde hunder er en del av utredningen. Så lenge du ikke hører noe, har du nok antistoffer. Jeg fikk aldri noen beskjed om at jeg hadde antistoffer da vi startet opp, men alt var tydeligvis i orden, for jeg trengte ikke å ta vaksine.

Annonse

Så det ble tatt prøve av deg før oppstart til prøverør? Når fikk du beskjed om at du ikke hadde antistoffer? Var det på samtalen, eller ringte de deg?:-)Anonymous poster hash: 1ded9...f1d

Som tante troll skriver, så tror jeg disse prøvene er ganske obligatoriske som en del av utredningen før henvisning til prøverør ved klinikkene sendes. Det var i hvertfall min gyn som tok disse blodprøvene og jeg fikk brev i posten etter noen dager om at han hadde sendt henvisning til st.olavs og at han anbefalte at jeg tok rubella vaksinen så fort som mulig siden jeg hadde lite antistoffer! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...