Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #1 Skrevet 16. januar 2014 Vi har ett barn, ett til på vei. Samboeren vil ikke gifte seg av ulike årsaker, og det er helt greit. Men jeg ønsker at vi alle skal ha samme etternavn! Men føler det er rart eller? Flere som har byttet etternavn uten å være gift? Anonymous poster hash: 22da6...7ec
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #2 Skrevet 16. januar 2014 Nei, vet du hva. Det er kanskje det dummeste jeg har hørt noen sinne. Anonymous poster hash: 38b02...c31
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #3 Skrevet 16. januar 2014 Jeg har tenkt å gjøre det, jeg har bare ikke fått fingeren ut enda. Han har et sjeldent etternavn, og barnet fikk hans navn av den grunn. Jeg ønsker ikke at barnet skal ha to etternavn. Jeg sa at enten fikk barnet mitt etternavn, ellers kom vi alle til å hete det samme som han. Det syntes han bare var supert, selv om han ikke har noe ønske om å gifte seg akkurat nå, om noensinne. Anonymous poster hash: 338d3...0f8
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #4 Skrevet 16. januar 2014 Nei, vet du hva. Det er kanskje det dummeste jeg har hørt noen sinne. Anonymous poster hash: 38b02...c31 Hvorfor? Hi Anonymous poster hash: 22da6...7ec
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #5 Skrevet 16. januar 2014 Vet om ei som har gjort det faktisk. De har to barn sammen, og vil gjerne bli fridd til snart. Plutselig hadde hun endret navnet sitt på fb og skrevet noe ala "da har jeg ordnet endring etternavnet, venter bare på frieriet, hint-hint **********". Ble flau på hennes vegne.. Anonymous poster hash: ed18f...738
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #6 Skrevet 16. januar 2014 Vet om ei som har gjort det. Ikke var de samboere. Ikke hadde de felles barn. De hadde vært kjærester i 6 mnd. Hans etternavn er helt vanlig. Litt spesielt syns jeg. Men men. Anonymous poster hash: d69d5...7cb
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #7 Skrevet 16. januar 2014 Sært å ikke ville gifte seg, men få flere barn og ha ssmme etternavn, det skal man? Anonymous poster hash: 83ccd...9fa
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2014 #8 Skrevet 17. januar 2014 Å gifte seg er primært en religiøs handling, samme hvilken tro man slutter seg til. Det er lovnadene om hellig livslang kjærlighet som er det sentrale, samme hvilken tro man har. Lovnadene til hverandre, pakten man inngår. Vigsler på tinghuset, og papirene man signerer etterpå, det er en juridisk greie, har lite med den hellige pakt å gjøre. Om dere føler dere gift, så er dere det (bare ikke i juridisk forstand). Om dere ønsker å forenes i navn, da gjør dere det. Det juridiske er bare en formalitet, et ekteskap er så mye mer. Anonymous poster hash: 95d0d...d00
Gjest Sekretøsa Skrevet 17. januar 2014 #9 Skrevet 17. januar 2014 Ja!jeg bytta før vi gifta oss, har flere venninner som har gjort det samme... Mannen ville ikke gifte seg først, men han endra mening etterhvert da
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2014 #10 Skrevet 17. januar 2014 Det hørtes skikkelig tåpelig ut! Skjønner ikke helt greia jeg, å gifte seg er liksom det "farligste/mest alvorlige" man kan gjøre, mens å få barn sammen er liksom ingen "big deal". Har man barn sammen må man forholde seg til hverandre og samarbeide i minimum 18 år. I de fleste tilfeller lenger da det er få 18 åringer som er helt selvstendige i dag. For å sette det på spissen kan man lett ta ut separasjon og skilsmisse om ekteskapet ikke fungerer. Samarbeidet med barna varer hele oppveksten. Jeg selv bytta ikke navn da vi giftet oss. Jeg har hatt navnet mitt hele livet og det er meg:-) Den identiteten akter jeg å beholde! Anonymous poster hash: af708...f67
MiniMuffin♥Lille J i magen Skrevet 17. januar 2014 #11 Skrevet 17. januar 2014 Jeg skal bytte etternavn når vi får barn. Det er rett og slett fordi både jeg og pappaen ønsker at familien skal hete det samme. Vi har ikke mulighet til å kombinere våre etternavn, og da er løsningen for oss at jeg bytter til hans etternavn, da får vi det slik vi ønsker. Noen ønsker å gifte seg, andre ønsker ikke det - og det må faktisk bare andre respektere Jeg synes overhode ikke det er tåpelig, og jeg vet om ganske mange som har gjort det slik. Vi har heller ikke fått noen negative reaksjoner fra noen, og familien synes bare det er koselig. Gjør det som du føler for HI, er mitt råd. Så lenge det er riktig for deg, så spiller det ingen rolle hva andre synes og mener
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2014 #12 Skrevet 17. januar 2014 Klart du kan!! 😊 Dere er da like mye en familie selv om dere ikke er gift. Skjønner godt at du vil at dere skal hete det samme. Bytt i vei, blås i alle kommentarer fra de gifte damene her inne som ser på bytte av etternavn som sin egenrett. ;-) Anonymous poster hash: 5b375...392
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2014 #13 Skrevet 17. januar 2014 Sært å ikke ville gifte seg, men få flere barn og ha ssmme etternavn, det skal man? Anonymous poster hash: 83ccd...9fa Signerer. Kommer fra et annet land og har aldri forstått at så mange har uvilje mot å gifte seg, men heller vil ha døra på gløtt. Samtidig som man setter barn på gud og hvermann uten noen videre betenkeligheter :S Anonymous poster hash: c337f...3f0
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2014 #14 Skrevet 17. januar 2014 Helt enig at det er sært å ikke ville gifte seg, men jeg må jo bare respektere det. Jeg har vokst opp med gifte foreldre, og vi hadde alle samme etternavn. Jeg føler vel bare at vi som familie burde ha samme etternavn, selv om vi ikke er gift Takk for alle svar ser jo at noen vil synes det er rart hvis jeg bytter navn.. Men enig med det noen skriver her, at jeg bare må gjøre det jeg føler for selv Hi Anonymous poster hash: 22da6...7ec
**snuskeluska** Skrevet 17. januar 2014 #15 Skrevet 17. januar 2014 Klart du kan!! Dere er da like mye en familie selv om dere ikke er gift. Skjønner godt at du vil at dere skal hete det samme. Bytt i vei, blås i alle kommentarer fra de gifte damene her inne som ser på bytte av etternavn som sin egenrett. ;-) Anonymous poster hash: 5b375...392 Dere er da like mye en familie selv om dere har ulike etternavn! Skjønner ikke helt hvor alle damer på død og liv må ta mannen sitt etternavn. Minimum 50% av alle gifte/samboende går i fra hverandre.... og hvis det er så viktig med samme etternavn kan vel like mennene endre sitt... Jeg har et par venninner som nå er gift for 2.gang og de er nå på¨etternavn nr 3.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2014 #16 Skrevet 17. januar 2014 Jeg har gjort det. Jeg har hatet etternavnet mitt hele livet. Det er et veldig sjeldent navn, kun under 10 stk heter det. Et familienavn altså, problemet er at jeg hater den familien noe så intenst. Bare navnet gjør at jeg får lyst til å kaste opp. Det er fra min mors side av familien, og min kontakt med den slekten stopper ved min mor. De er komplett gal hele gjengen, drankere, trygdesnyltere, misbrukere, ingen har en iq over 80, og alt som er galt ved denne verden finner du i den slekta. Dessuten er navnet komplisert å stave, ingen klarte å skrive det riktig. Det var også klin umulig for folk å vite hvordan det skulle uttales, spesielt siden navnet var fra en helt annen kant av landet som vi bodde på. Så etter at jeg hadde bodd sammen med mannen min i noen år, "lekte" jeg med tanken på å ta hans etternavn. Vi viste at vi ville gifte oss, men hadde ikke råd til et bryllup der og da. Så etter at vi fikk vårt første barn byttet jeg fra mitt forferdelige kompliserte sjeldne etternavn, til mannens normalte sen-navn. Barnet vårt har også farens etternavn, og jeg følte at det var naturlig at hele familien het det samme. Vi viste også at vi kom til å gifte oss, så hva var egentlig vitsen med å vente? Vi giftet oss faktisk kun et år etterpå da, hadde ikke vært så lenge å vente egentlig. Men det var godt å ha gjort det i forveiene så vi slapp å styre med alt sånt etter bryllupet. Anonymous poster hash: 4adb7...e05
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2014 #17 Skrevet 17. januar 2014 Klart du kan!! Dere er da like mye en familie selv om dere ikke er gift. Skjønner godt at du vil at dere skal hete det samme. Bytt i vei, blås i alle kommentarer fra de gifte damene her inne som ser på bytte av etternavn som sin egenrett. ;-) Anonymous poster hash: 5b375...392 Dere er da like mye en familie selv om dere har ulike etternavn! Skjønner ikke helt hvor alle damer på død og liv må ta mannen sitt etternavn. Minimum 50% av alle gifte/samboende går i fra hverandre.... og hvis det er så viktig med samme etternavn kan vel like mennene endre sitt... Jeg har et par venninner som nå er gift for 2.gang og de er nå på¨etternavn nr 3. Jeg er helt enig i at mannen likegreit kan endre sitt! Poenget er vel ikke hvem som tar hver sitt navn her, det er vel om man MÅ gifte seg for å ta det samme etternavnet. For noen er det viktig å ha et familienavn, og for andre er det viktig å gifte seg. Og det er ingen regel at man må være gift for å hete det samme. Folk må gjøre som de selv vil. Anonymous poster hash: 5fd56...6a3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå